Peugeot 106 Accent d 1.5 (1998)

autoreview

Peugeot 106 Accent d 1.5 (1998)

Signalement

Uitvoering106 Accent d 1.5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf321.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wegenbelasting 50euro per maand.
De auto doet het altijd. Onderdelen zijn goedkoop. Op de sloperij staan genoeg oude 106jes om onderdelen vanaf te halen.

De techniek is simpel, onderhoud kan zelf gedaan worden.

Verbruik gecombineerd: 1:22

Opties:

-stuurbekrachtiging
-elektrische ramen
-centrale deurvergrendeling

Onderhoud in 2011:

-Remblokken + bijna nieuwe remschijven van een sloopauto (15euro dus dan laat ik ze niet liggen)
-distributieriem
-multiriem
-thermostaat
-motorolie + filter (semi-synteet)
-brandstoffilter
-luchtfilter
-ruitenwissers voor en achter
-uitlaat (Bosal, geen immitatierommel)
-dieselinspuitpomp afgesteld
-stabilisatiestangrubbers
-kleppendekselpakking
-uitgelijnd
-remvloeistof
-4 banden
-Versnellingsbak olie vervangen (75w80 PSA)
-stuurbekrachtigingsolie vervangen DEXTRON ATF
-4 nieuwe gloeipluggen
-schakelstangen gesmeerd

Totale kosten aan onderhoud over 40.000km ongeveer 500euro.

Na ruim 350.000km is er nog steeds geen olieverbruik.

Kleine update: 360.174km

Het eerste probleem(pje) heeft zich echter al wel voor gedaan, namelijke de richtingaanwijzers knipperden niet meer. Na wat internet speurwerk bleek het de alarmlichtschakelaar te zijn die in het dashboard zit. Exemplaar gratis vervangen door eentje van een sloopauto en we kunnen weer verder.

Wel merk ik dat de auto op de eerste 100meter bij een koude start een klein beetje stottert. Waarschijnlijk is het de thermostaat van de brandstof voor-verwarming. Maar het is nog niet storend dus we stellen het nog maar even uit.

Verder probleemloos autootje, niet snel, maar je wendt eraan.

Update: 369.000km

Olie + filter gedaan.
Gedurende de hele winter, starten-lopen.
Geen problemen

Update: 377.000km

Alle motorsteunen vervangen
2 nieuwe draagarmen
radiateur preventief vervangen

verder starten-lopen

stotteren is opgelost door een o-ringetje bij de brandstof voorverwarming te vervangen. EGR-klep is afgedicht.

verbruik minimaal 1:20

Kleine update bij 396.000km

Olie en filter gedaan. Accu voor de komende winter maar vervangen.

Af en toe kijk ik wel onder de motorkap om alles een beetje te inspecteren.

Motorblok is droog en lekt niet. Her en der af en toe een boutje aandraaien, beetje smeren met wd40 etc.

Update 405.000km

Voor de apk 2 banden moeten vervangen. Remmerij aan de achterkant gedaan. Nieuwe remsegmenten, remcilinders en handremkabel. Ook de koppelingskabel gesmeerd. Remklauwen aan de voorzijde vervangen voor exemplaren van de sloop. Trillingsdemper vervangen samen met de multiriem.

Verbruik 1:21-22

Onderhoudskosten vallen me best mee.

Als ik kijk wat anderen mensen hier aan onderhoud kwijt zijn heb ik niet te klagen.

Al bijna 100.000km gereden met het Peugeotje...

Update: 426.000km

Onderhoud afgelopen jaar:

-stuurbekrachtigingspomp vervangen
-remblokken en remschijven
-2 ruitenwissers
-2 nieuwe voorbanden
-multiriem

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.