Peugeot 106 Accent d 1.5 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Accent d 1.5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 321.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Wegenbelasting 50euro per maand.
De auto doet het altijd. Onderdelen zijn goedkoop. Op de sloperij staan genoeg oude 106jes om onderdelen vanaf te halen.
De techniek is simpel, onderhoud kan zelf gedaan worden.
Verbruik gecombineerd: 1:22
Opties:
-stuurbekrachtiging
-elektrische ramen
-centrale deurvergrendeling
Onderhoud in 2011:
-Remblokken + bijna nieuwe remschijven van een sloopauto (15euro dus dan laat ik ze niet liggen)
-distributieriem
-multiriem
-thermostaat
-motorolie + filter (semi-synteet)
-brandstoffilter
-luchtfilter
-ruitenwissers voor en achter
-uitlaat (Bosal, geen immitatierommel)
-dieselinspuitpomp afgesteld
-stabilisatiestangrubbers
-kleppendekselpakking
-uitgelijnd
-remvloeistof
-4 banden
-Versnellingsbak olie vervangen (75w80 PSA)
-stuurbekrachtigingsolie vervangen DEXTRON ATF
-4 nieuwe gloeipluggen
-schakelstangen gesmeerd
Totale kosten aan onderhoud over 40.000km ongeveer 500euro.
Na ruim 350.000km is er nog steeds geen olieverbruik.
Kleine update: 360.174km
Het eerste probleem(pje) heeft zich echter al wel voor gedaan, namelijke de richtingaanwijzers knipperden niet meer. Na wat internet speurwerk bleek het de alarmlichtschakelaar te zijn die in het dashboard zit. Exemplaar gratis vervangen door eentje van een sloopauto en we kunnen weer verder.
Wel merk ik dat de auto op de eerste 100meter bij een koude start een klein beetje stottert. Waarschijnlijk is het de thermostaat van de brandstof voor-verwarming. Maar het is nog niet storend dus we stellen het nog maar even uit.
Verder probleemloos autootje, niet snel, maar je wendt eraan.
Update: 369.000km
Olie + filter gedaan.
Gedurende de hele winter, starten-lopen.
Geen problemen
Update: 377.000km
Alle motorsteunen vervangen
2 nieuwe draagarmen
radiateur preventief vervangen
verder starten-lopen
stotteren is opgelost door een o-ringetje bij de brandstof voorverwarming te vervangen. EGR-klep is afgedicht.
verbruik minimaal 1:20
Kleine update bij 396.000km
Olie en filter gedaan. Accu voor de komende winter maar vervangen.
Af en toe kijk ik wel onder de motorkap om alles een beetje te inspecteren.
Motorblok is droog en lekt niet. Her en der af en toe een boutje aandraaien, beetje smeren met wd40 etc.
Update 405.000km
Voor de apk 2 banden moeten vervangen. Remmerij aan de achterkant gedaan. Nieuwe remsegmenten, remcilinders en handremkabel. Ook de koppelingskabel gesmeerd. Remklauwen aan de voorzijde vervangen voor exemplaren van de sloop. Trillingsdemper vervangen samen met de multiriem.
Verbruik 1:21-22
Onderhoudskosten vallen me best mee.
Als ik kijk wat anderen mensen hier aan onderhoud kwijt zijn heb ik niet te klagen.
Al bijna 100.000km gereden met het Peugeotje...
Update: 426.000km
Onderhoud afgelopen jaar:
-stuurbekrachtigingspomp vervangen
-remblokken en remschijven
-2 ruitenwissers
-2 nieuwe voorbanden
-multiriem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.