Peugeot 106 Accent 1.1 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Accent 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 144.057 km |
KM-stand laatst | 268.669 km |
Het verhaal vervolgt.
- 144.463 km
Het is raar hoe soms bepaalde dingen lopen. Vorige week liep mijn distributie ketting ernaast van mijn Astra 2.2 en nu rijd ik in een bekende vriend van mij.
Het toeval was dat op het moment dat mijn Astra vast liep, deze auto vrij kwam en ik de mogelijkheid kreeg om hem over te kopen. Ik houd er eerlijk gezegd niet van om spullen van vrienden over te kopen, zeker wat betreft auto's heb je toch met grote bedragen te maken en wat bij ons nog sterker heerst is het gevoel. Maar ik weet één ding zeker, het gevoel wat ik kreeg toen ik mogelijkheid had om deze wagen te kopen was heerlijk.
De reden van aanschaf van een auto bestaat bij mij voor voornamelijk uit gevoel. Ik had een hele hoop autootjes zitten kijken voor onder de €1000,- en daar werd ik echt verdrietig van. Deze niet, voor iets meer dan het eerder genoemde bedrag mocht ik eigenaar worden van deze Peugeot 106 1.1 Accent en daar begint het vervolg van het verhaal.
Deel 1: http://www.autoweek.nl/autoreview/25359/peugeot-106-accent-11
Deel 2: Met een stevige en bekende handdruk word de overschrijving pas echt bevestigd voor mij. We rijden terug naar zijn woning en ik ben nu voor het eerst in het bezit van een Peugeot. 'Welkom bij de club' Zegt zijn vader vrolijk en ik ben blij dat ik er bij kan horen. We ouwehoeren uiteraard nog een tijdje over auto's maar uiteindelijk moet ik toch naar mijn werk. Ik ontgrendel de deuren van afstand, want ja. Deze 106 heeft centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De sleutel gaat in het contact en de term 'tikken, draaien' is zo van toepassing bij deze auto. De 4 cilinder motor begint zijn toeren te maken en met mijn voet op gevoelige maar jonge koppeling begin ik mijn nieuwe avontuur.
Als ik s'nachts klaar ben met werken kan ik niet wachten om de weg op te gaan. Ik rijdt het terrein af en mijn eerste rit is nu. Ik moet wennen aan het ontbreken van het koppel onderin, de herrie, geen electrische ramen, climate control en nog veel meer, maar voornamelijk geen stuurbekrachtiging. Ik mis het allemaal maar gaande weg maakt dat eigenlijk niet meer uit want de 106 heeft het naar zijn zin en ik ook. Samen rijden we over de snelweg en zitten we heerlijk te genieten. Ik rijd weer auto en ik vind het zalig.
Bijna thuis bedenk ik mezelf dat ik de noodstop weer even moet oefenen. Want dat zal wel behoorlijk anders zijn in het kleintje. De afrit is volledig leeg en ik ben alleen. Vanaf honderd trap ik het rempedaal progressief in en voel een directe en stevige remkracht. Ik ga harder remmen en de grip is plots weg. Geen ABS dus ik moet het zelf oplossen. Goed dat ik dit weer even voel want nu herken ik het weer. De auto parkeer ik s'avonds in de straat en wens hem een fijne nacht.
De afgelopen dagen heb ik 400km gereden en ze waren zalig, geen hikken of stoten. Het comfort van het onderstel is zoveel groter dan dat van de Astra. Maar dat komt omdat hier geen Sport aan toe is gevoegd. En dat is eigenlijk wel lekker.
Ik ga lekker veel genieten van deze wagen en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Zuinige ruimte wagen
- 148.284 km
Ik ben inmiddels zo'n ruime 5000km verder en vond het tijd om de review eens te updaten.
De 106 draait echt uitstekend kilometers. Aangezien ik dicht bij mijn werk woon en daar alleen maar naar toe fiets wordt de Peugeot alleen maar voor prive kilometers gebruikt en dit zijn goede afstanden. Altijd wel langer dan een halfuur. Het nadeel van alleen maar prive rijden is dat de auto soms een week stil staat. Maar dat doet hem niets, in de ijzige kou had ik maar een tel langer de startmotor moeten vasthouden om het blok op gang te brengen. Verder geen centje pijn.
Ik wist al dat deze auto enorm veel kwijt kon als je een beetje handig laadt. Maar afgelopen maanden is gebleken dat er uitstekend twee mountainbikes, twee personen, rugtassen en een groot krat met noodvoorzieningen in past. Sterker nog, je hebt nog zat ruimte over. Je dient de mtb's wel uit elkaar te halen. Maar meer dan de wielen hoeven er niet af. Een kleedje tegen de modder (voornamelijk voor het idee) en gaan. Bij de meeste parkeerplaatsen zie je verschillende mensen ook twee keer kijken als er plots twee fietsen gemonteerd tegen het trotse Peugeotje aanstaan.
Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden aan de 106, hij geeft geen kick of stoot en rijd goed. De stoelen zijn het enigste minpuntje, maar daar valt mee om te gaan.
Oh, ik had vandaag wel een lekkage ontdekt. Ik ging de auto eens goed wassen en toen ik weg wilde rijden merkte ik een druppel op mijn arm op. Blijkbaar lekt de auto bij de antenne water naar binnen (na een hogedruk was beurt). Ik ga hier van de week nog naar kijken. Geen schokkende gebeurtenissen dus.
Verder blijft het zuinig en vlot rijden. Want vanwege zijn lage gewicht komt hij uitstekend mee met het verkeer en kost dit niet veel brandstof. Dat is toch wel even anders na de Astra.
De snelste, zuinigste, ruimte wagen ooit
- 152.226 km
Het is nu twee maanden voor dat de kleine 106 naar de keurmeester toe moet, maar ondertussen heeft hij alweer vele avonturen op zijn naam gezet.
Ik had niet verwacht, dat dit autootje zulke prestaties zou neerzetten. Zoals ik waarschijnlijk al eerder gezegd heb passen er met gemak twee mountainbikes met alle spullen van dien in de kofferbak, en kan je er nog goed met z'n tweeën door het land trekken om de vetste trails uit te zoeken.
Wat ik zelf niet wist, is dat deze auto echt sneller is dan de Astra 2.2 toendertijd. Nu heeft dit niets met vermogen te maken maar alles met verkeer. Maar hij heeft het record wel staan.
De mtb in de kofferbak, koffer en kussen erbij. Vervolgens om 2330u vol gas naar Berlijn en er gewoon voor 0500u aankomen inclusief twee lange pauzes. De eerste tankbeurt kwam alleen wat laat uit, ik miste het eerste tank station terwijl mijn lampje al een goede tijd ernstig brandde. Goed, 70km verder op gelukkig een open brandstof station en tanken. Er ging 40 liter in, er ging 45 liter, er ging uiteindelijk meer dan 46 liter in de eerst verwachte 45 liter tank. Een diepe onverwachte zucht. Ach ja, hij zit weer vol.
Zeker de laatste pauze was een noodzaak want het om 2330u vertrekken was geen vrijwillige keuze, ik was zojuist klaar met de theatervoorstelling en de planning was gelijk door. Even een nachtje doorhalen, best pittig met een 106 met 160km/u. De laatste stop was een twijfel of ik door zou rijden, ik neigde in slaap te vallen. Maar de Peugeot zei ook tegen mij. Kom op, rust even uit, dan is het nog een uurtje. En dat was het ook. Na de lange pauze kon ik zat ik een stuk fijner achter het stuur.
Op de terugweg was het een ander avontuur. Ik was er behoorlijk van overtuigd dat de uitlaat lek was, sterker nog, hier was geen twijfel over. Dat daarentegen de pijp na zo'n 200km over de weg sleepte op de autobahn was wat vervelender. In eerste instantie de ANWB gebeld, maar ik had te weinig geduld en met wat installatie draad snel de uitlaat, nadat deze was afgekoeld, vastgemaakt. (best spannend op de vluchtstrook van een autobahn, maar goed) Vervolgens vast gemaakt aan de torsie staaf en snel naar een ADAC-garage gereden. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke Duitser, ik wilde er graag een metalen-slangklem bij zetten. Zodat ik echt geen gevaar voor andere veroorzaakte. Dit gedaan voor 2€ en ik was weer onderweg. Het lot in eigen hand!
Zo thuis aangekomen, nieuwe pijp besteld en die weer gemonteerd. Tip, koop geen 4€ chinese boutjes. Die draai je in een moment kapot. Vervolgens boutjes bij de Peugeot gekocht voor te veel geld. Maar wel lekker 8.8 indicatie erop en die konden wel goed vast.
Tot slot een andere persoonlijk record gehaald. Uiteraard door de kennis van de zeer uitgebreide tankinhoud de gok genomen om nog 125km door te rijden met het 'ga nou tanken' lampje aan. Nou ik ging na 802,7km tanken en ik had nog 2 liter over. Het was een spannende terugrit, maar zo leer je de auto wel kennen. Beste 106 rijders, geen zorgen. Als je tanklampje gaat branden, heb je nog zo'n 10 liter in de tank.
(Ik moet wel bekennen, ik heb wel alle vloeistoffen reserve in mijn auto staan. Waaronder een jerrycan met 10ltr benzine. Ik ben natuurlijk niet helemaal gek.)
Verder rijd het autootje prima en had ik niet verwacht dat deze Peugeot zulke prestaties haalde. Ik kende de verhalen, maar beleef ze nu zelf. Geweldig!
Eindelijk zover
- 200.040 km
Het is dan eindelijk zover. Samen met een vriend en tegelijkertijd de vorige eigenaar gaan we stukje rijden. De vriendin kruipt voor deze keer maar op de achterbank want het geouwehoer over alle onderdelen en voor haar misschien wat betekenisloze avonturen liggen tijdens deze rit duidelijk op de tong. Maar voordat we zover zijn om te schrijven waar dit over gaat, blikken we net als de laatste rit even terug. Want er zijn inmiddels zo’n 48.000km gereden en er is redelijk wat gepasseerd. Zo zijn er diverse filters en riemen vervangen en heeft een hoop rubbers zich kunnen afzetten tegen het asfalt.
Ik kijk even terug naar de laatst vermelde km stand op autoweek en zie daar 152.226 km staan. Nog geen 500 kilometer na deze stand was er bijzondere verrassing op de snelweg. De borgpen van de versnellingspook zei namelijk gedag, deze zakte een stukje lager en moest er met een boutje de pen worden vervangen. Zo wel thuis gekomen. Het schakelen was alleen nog waziger. Verder ging het wel. Vrijwel direct een borgpen besteld. Ohja, 10 stuks. Want de dealer verkocht deze per verpakking van 10. Maar met een totaal prijs van € 4.70 was ik verder niet echt geraakt.
Zo’n 2000km verder was het dan eindelijk zover. Een jongensdroom kwam uit, eindelijk het circuit op. En een circuit waar ik al een aantal keren was wezen kijken en wat voor mij echt het walhalla is voor auto sport. De Nurburgring. Met twee vrienden, waaronder uiteraard de vorige eigenaar gingen we voor een toeristenrit op de ring. Ik had de auto kort daarvoor goed nagekeken en alleen de rem olie vervangen. Er zaten ook nieuwe voorbanden onder. De Dunlop SP Street Reponse. Dit was met laatste APK nodig. De Peugeot was er klaar voor en ik ook. Ik kende namelijk echt elke bocht van het circuit. We kochten een kaartje en gingen het circuit op en vol gas. Ik heb alle 60pk, of de gene die er nog van over zijn flink laten werken. En laten we de remmen niet vergeten want ik remde echt op het allerlaatste moment voor de bochten en zo racete we daadwerkelijk over de Nurburgring. Met een tijd rond de 15 minuten kwamen we bij de finish aan. Het was een fantastische ervaring, ook voor de passagiers want die heb ik toch lekker hun nagels in het interieur laten zetten.
Maar ook andere records van de auto werden er gehaald. Zo is er een nieuw record gevestigd wat betreft het verst rijden op één brandstof tank. De 853,0 km werd aangetikt. Nu verwacht je misschien dat ik hierdoor ongelofelijk trots werd. Nou er was wel iemand trots en ze heeft prachtig lang haar en draagt dit af en toe met een staartje. Mijn lieve vriendin was namelijk die periode de aangewezen bestuurder aangezien ik door een iets wat te enthousiaste landing met de downhill mountainbike in het gips was terecht gekomen. Ja, dubbel pech. Het lieve lachje en de bizar zuinige voet had mijn record van 800 even opzij gezet. Maar ik was geduldig en deed een goede poging haar record te verbreken. Wat weken later was het zover en ging ik voor de winst. Het doel is overigens wie er het verst kan rijden op één tank zonder stil te komen vallen. Ik had de ballen en kende de auto het beste. Maar gelukkig ben ik ook eigenwijs en met de pech van een file kwam ik toch met 891 km stil te staan op de vluchtstrook. Een jerrycan en behoorlijk wat herhaling van ‘wie heeft ook alweer het record’ deed ons daarna weer vlot naar het brandstof station rijden. Helaas is het mij hierna niet gelukt. Ik was tot 852km gekomen. Maar moest toen echt tanken. Ik ben van plan ooit haar record te verbreken. Maar tot die tijd.
Verder heeft de Peugeot mij naar leuke vakantie bestemmingen gebracht. Hebben we heerlijk door Oostenrijk getrokken. En zo heb ik inmiddels al twee keer weer een grote beurt uitgevoerd en is uiteraard de uitlaat weer vervangen. Nu zitten er ook nieuwe banden onder. Dunlop SP2. Ik rijd er nu zo’n 3000km en vind ze goed, maar ga misschien volgende keer voor nog iets meer sportiefs. In de winter rij ik met Vredestein Snowtrac 3. Echt een super sneeuw band.
Ik heb met een vriend de distributie riem vervangen en zo nog diverse onderdelen.
Ik houd elke brandstof tank bij wat betreft verbruik en zo ook alle kosten. Het mooie hiervan is dat ik gelijk zie of er iets veranderd of dat een bepaalde storing of andere vreemde zaken herhaaldelijk voorkomen. Dit blijkt ook echter een hele goedkope auto. Ik zal onderaan zoveel mogelijk gegevens vermelden voor de liefhebber.
Dan was het van de week eindelijk zover. Nog een aantal kilometers rijden en de km stand passeerde de 200.000. Met z’n drieën gingen we op stap puur als ritje om dit bewust mee te maken. Merk je het? Aan de auto niet, hij rijd nog steeds erg goed. Zijn laatste grote beurt heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Alle filtertjes en oliën lekker vers. Persoonlijk heeft het wel invloed. We kennen de auto al sinds een km stand van 45.000 en aangezien we zojuist de twee ton gaan passeren is dat best een tijdje. En jawel, met een gejuich passeren we het schitterende getal en wordt ik er erg vrolijk. Kortom deze auto zorgt nog voor veel plezier.
De onderhoud en kosten lijst. Ja ik lig regelmatig onder de auto en vind dit ook erg leuk. Dus hieronder voor de fans van lijstjes.
Aanschaf 144.057,0
uitlaatpijp met boutjes € 48,10 150.602,0
reparatieset met pakking € 21,59 150.602,0
APK keuring € 112,60 152.442,0
Banden + Katalysator € 359,27 152.442,0
Borgpen pook € 4,70 152.734,0
Remolie vervangen € 5,95 153.414,0
Kofferbak rubber € - 153.414,0
oliepeil check + banden € - 153.414,0
controle bandenspanning 155.223,0
vaseline op de rubbers 155.500,0
motorstoring 156.437,0
remlicht storing (schakelaar bij rempedaal) 156.537,0
controle oliepeil 156.537,0
kortsluiting radio € 0,35 156.537,0
gr.beurt olie vervangen € 49,38 163.504,0
gr.beurt oliefilter verv. € 10,67 163.504,0
gr.beurt luchtfilter verv. € 9,91 163.504,0
gr.beurt benzinefitler verv. € 13,61 163.504,0
gr.beurt bougies verv. € 20,42 totaal € 103,99 163.504,0
controle voor apk 163.504,0
APK keuring en onderhoud € 14,95 163.780,0
Delphi remblokken € 35,57 163.780,0
Delphi remschijven € 77,92 163.780,0
arbeidsloon 7x 15min € 123,03 163.780,0
Ashoes - linksvoor€ 28,56 totaal 280,03 163.780,0
motorstoring(ontstoringsfilter naast bobine schoongemaakt)168.748,0
APK keuring € 19,95 176.366,0
Nieuwe accu € 20,00 van ander 106 180.673,0
Nieuwe ruitenwissers € 5,00 van ander 106 180.673,0
Winterbanden € 75,00 van ander 106
Distributie riem € 136,02 182.055,0
Span rol distributie 182.055,0
Waterpomp 182.055,0
Dynamo riem 182.055,0
Koelvloeistof € 25,95 182.055,0
Motorsteun gereedschap € 70,50 totaal € 232,47 182.055,0
Bandenwissel naar winter 30.900,0 183.342,0
Uitlaatdemper met ring 38.318,0 € 89,25 188.920,0
Bandenwissel naar zomer 6.146,0 189.488,0
APK keuring € 29,17 196.492,0
Banden € 274,00 196.492,0
gr.beurt remolie vervangen € 5,34 198.696,0
gr.beurt olie vervangen € 32,50 198.696,0
gr.beurt oliefilter verv. € 11,86 198.696,0
gr.beurt luchtfilter verv. € 11,01 198.696,0
gr.beurt benzinefitler verv. € 15,49 198.696,0
gr.beurt bougies verv. € 23,72 totaal € 99,92 198.696,0
gr.beurt koppeling smeren 198.696,0
gr.beurt banden spanning 198.696,0
gr.beurt uitegebreidde checklist 198.696,0
fuseekogel beschermkap gecorrigeerd (zat scheef) 199.890,0
verlichting dimlicht achter € 1,50 199.945,0
Bedankt en tot de volgende update.
PS. Dit was ik even vergeten maar toch het vermelden waard. Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 17.5 en het record staat op 1 op 21.2
onderhoud en vakantie
- 203.231 km
Zojuist terug van vakantie. We hebben net zo'n 2600km gereden door Engeland met de Peugeot.
Dit ging prima, maar net voordat we weg gingen heb ik de aandrijfassen vervangen. Dit had als reden dat de homokineet begon te tikken. Het was niet zo duidelijk welke zijde vervelend begon te doen maar dit is niet iets wat ik als pech op vakantie wilde ervaren. Dus vier dagen voordat we weggingen toch maar nieuwe gekocht.
Ik was met vijf uurtjes klaar. Het is echt een eenvoudig klusje tot het punt dat je de draagarm even los moet slaan. Dit is waar de fuseekogel vast zit. Dit kostte echt heel veel gehamer. Het vast zetten was net zo'n geklooi. De rest ging snel. Er staat een duidelijke handleiding op internet en ik was voor net geen €250,- klaar. Ik heb zowel links als rechts vervangen en nieuwe versnellingsbak olie erin gedaan. Ook moest ik even zelf een vierkant dop maken. Voor dat aftap plug van de versnellingbak. Maar een oude inbus sleutel en slijpmachine verder was dat zo gefixed.
Het tikken of kloppen was daarna in de bochten direct weg. Dit was even de update. Ik vond het namelijk best een dingetje zo net voor de vakantie.
homokineet/aandrijfassen L+R 200.660,0
versnellingsbakolie 75W-80 200.660,0
totaal € 249.61
update
- 243.000 km
We zijn inmiddels 2 keuringen en een beurtje verder. Dus ik dacht laat ik weer een even update schrijven voor de geïnteresseerden.
Vanmorgen zojuist weer een goedkeuring van apk voor de Peugeot. Dit jaar niet in een keer. Ik moest voor een herkeuring want mijn stuurhuis rubber was gescheurd, fuseekogel rv had speling en een kenteken lampje. Bij de garage werd deze reparatie geschat op 350 euro. Ik ben met het kopen van een fuseekogeltrekker set klaar voor 154 euro inclusief de keuringskosten en onderdelen. Oh ja en een goede middag klooien.
Het stuurhuis rubber wat kapot was zat bij het schutbord. Dit was een super makkelijk klusje, luchtfilter huis eruit, bout eruit, rubber wisselen en alles weer terug. De fuseekogel zat me een beetje tegen omdat ik de eerste kapot maakte. Jammer, maar voor 20 euro kan je nog eens wat opnieuw doen. Kapot maken hoort er nou eenmaal bij soms. Daarna met mijn goede vriend Martijn samen de nieuwe fuseekogel er netjes ingeperst en dit keer zonder het rubber te scheuren. Dat ging toen eigenlijk een stuk makkelijker. Daarna weer naar de keurmeester en alles was weer prima.
In de tussentijd heb ik nog wat reparaties gedaan. Onder andere de bobine, hier zat een scheurtje in en hij liep af en toe niet lekker. Dus toch maar nieuwe erop. En jawel. Daar heeft hij nu geen last meer van. Ook nog lekkage gehad bij de antenne. Maar met wat vloeibare pakking wat ik nog had heb ik dat dicht gesmeerd. Let wel even op als je dit doet. Het lampje aan de binnenkant zit met plastic haakjes. Ik brak die dus en nu zit het binnen niet zo netjes meer. Wel weer vast, met tape aan de binnenzijde. Maar ach.
Oh en nog een paar keer over de Nurburgring wezen scheuren. Ja, blijft fantastisch. Vol gas met 60pk, super leuk. Dit jaar binnen de 14 minuten gebleven.
Hieronder het onderhoud/kosten lijstje wederom.
Verlichting dimlicht € 22 211077
OBD II bluetooth apparaatje gekocht via ebay € 10 (dit is ideaal via app)
APK keuring € 29 223003 zonder problemen
storing ontsteking € - 224655 (multiple misfire, OBD app :) )
gr.beurt bobine
gr.beurt olie
gr.beurt oliefilter
gr.beurt luchtfilter
gr.beurt benzinefilter
gr.beurt bougies totaal € 185.81 232556
lekkage antenne € - 234511
uitlaatdemper € 74.32 239533
ruitenwissers € 47.94 242515
apk keuring afkeur € 29 242648
stuurhoes € 14.90 242648
fuseekogel € 20.22 242746
fuseekogel € 20.22 242746
apk herkeuring € gratis 243000 binnen een week herkeuring was voor niets. Dus top.
Dat was het weer van afgelopen tijd.
Verbruik blijft wonderbaar verbeteren. Ik hou dit nog steeds elke tankbeurt bij en ik zit nu gemiddeld op 1 op 17.84 gemeten over zo'n 99484 km en 5597 liter. En ik zie dat ik bijna een ton al dit autootje rijdt.
Tijd voor wat nieuws.... ik weet het nog niet.
Open einde
- 250.229 km
Tijd voor wat nieuws dacht ik een tijdje geleden. Dat is gebeurt, niet helemaal zoals ik verwachtte maar goed. Hierbij de laatste update.
De Peugeot gaat naar een kwart miljoen toe. Het lijkt hem allemaal gemakkelijk af te gaan en ik speel nog steeds met het rijbereik. Ik en Martijn beginnen ons af te vragen hoe ver je daadwerkelijk kunt rijden op één tank met dit autootje. En zo ontstaat de gedachte voor een uitdaging voor de 106.
De 1000 km uitdaging, we kiezen een punt op de kaart. Lokken, Denemarken. Jawel. 1000 km bij ons huis vandaan.
Ik bereid de auto voor en ik haal alles eruit. Ok, het reservewiel blijft met de krik, maar achterbank, hoedenplank, vloermatten achter. Alle cd's eruit, de Peugeot gaat op dieet.
Ik heb het niet gewogen maar ik denk ik zo'n 80kg eruit heb gehaald en de auto lijkt nog ruimer dan ooit te voren van binnen.
Onze rit start al vroeg in de ochtend, eerst even tanken. We parkeren de auto verkeerd bij het brandstof station, want zo helt de tank de goede kant op en kan er meer in. (Het record staat namelijk op 903 km op één tank). En of dat er meer in kon, de meter bleef lopen, en uiteindelijk zat de tank vol. Hoe vol, nouja, je kon het zien. Voorzichtig dicht en met de meest langzame start ooit reden we weg. Eerst een kort stukje binnendoor en dan de snelweg op.
Daar gaan we 80 km/u, twaalf en een half uur lang. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar tot onze verrassing waren we over de helft aan km's. En stond onze naald nog maar op een half. Wat is de Peugeot aan het doen.
Zo bleek dat de uitdaging niet voor de auto was, maar voor ons. Netjes elke 2 uur wisselen. Want het werd zwaarder en zwaarder. En ook weer donkerder buiten. Het laatste uurtje was het zwaarst en we reden Lokken binnen met een dagteller stand van 1054 km. Wauw, en toen tanken. En daar werd de verbazing nog groter. 1 op 26,9 was ons gemiddeld verbruik!
De Peugeot had zich weer van zijn beste kant laten zien.
Was dit een reële test beginnen we ons af te vragen. De test was in de realiteit uitgevoerd, dat klopt. Maar niemand rijd 80 km/u 1000 km lang. Nou ja, wij dan. Het was gaaf en met een km stand van 246650 km vind ik het een hele prestatie.
Naar huis ging overigens sneller, de 106 haalde nog 180 op de teller. Lang leve Duitsland! GPS snelheid wisten we niet, want een papiertje met de route meenemen was lichter dan een navigatie systeem :).
Niet veel later kwam de 250000 in de buurt, wederom tijd voor een feestje. Mijn vriend Martijn uitgenodigd, taartjes mee en toeters en bellen.
Jawel, met gemak haalde de auto ook deze km stand. Wij zaten te genieten in het kleine rode wonder. Als toetje heb ik de auto ook nog even van donuts voorzien. De parkeerplaats was heel toevallig leeg daar s'avonds laat. De bandjes moesten nog vervangen worden en de kleine Peugeot is niet anders getraind dan af en toe z'n spieren laten zien. Nadat we allemaal wat draaierig waren geworden na het feestje. Nee alcohol zit bij ons niet in het spel reden we voldaan naar huis.
Een nieuw hoofdstuk breekt aan en ik ga afscheid nemen van de 106.
Het is niet echt een afscheid, meer een tot ziens. Want we nemen een 9 jaar jongere Suzuki Swift over van een vriend en mijn trouwe vriend gaat naar het volgende stel in de vriendengroep.
Voor een prikje kopen ze hem over en ze weten alle verhalen van de auto.
De avonturen, de gekkigheid, het gebruik dat er rustig als heftig aan ging en de zorg. Want dat is wel wat ik geleerd van deze auto. Het maakte niet uit wat je die kleine Peugeot 106 te doen gaf, 1000 km lang 80 rijden of hard over de Nurburgring. Hij deed het allemaal zo lang je maar goed voor hem zorgt.
Zo kreeg ik van de week te horen. Zullen we samen een beurtje doen?
En zo gaat de ratel van hand op hand door en word het autootje weer voorzien van verse fruitjes. Heerlijk.
Oh enne, het is alweer bijna tijd voor een nieuwe distributieriem, toch....
Ja hoor
- 268.669 km
Het is inderdaad weer tijd voor de distributieriem.
Van het weekend gedaan en toch voor de geïnteresseerden wat we tegen kwamen.
Ondertussen wisten we precies wat we moesten doen en ging het vrij vlot. Laat het nou net zijn, dat je twee typen riemen zijn voor de 106 hebt. En in die van ons zat de riem met 104 tanden. Jammer verkeerde gekocht, de 106 bleef een nachtje slapen.
De volgende avond de juiste maat riem erop gezet. En hij draait weer soepel klaar voor de 300.000 km. Of is dat zo?
We kwamen wat roestige moeren tegen, die uiteraard vervangen.
Het hitteschild was eigenlijk kapot, maar dat met een nieuwe plaat aluminium gerepareerd. Kostte dus niets.
Wel zat er nu duidelijk veel koelvloeistof lekkage rond de koppakking. Dit is balen. We hebben er een blikje bars coolant leak in gegooit. Daar heb ik ooit bij een Daihatsu nog 3 jaar mee verder gereden. Dus wie weet.
Verder maakt die nog vrolijke km's en is de eigenaar er erg blij mee.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.