Opel Zafira OPC (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira OPC |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 111.500 km |
Toch weer een OPC
- 71.000 km
Nadat ik mijn vorige OPC verkocht had, was het tijd voor iets nieuws. Ik had mijn voorkeur voor een Octavia RS Combi, een Audi A3 sportback of een BMW X3, maar mijn vrouw was zo verknocht aan de ruimte van de Zafira dat we toch weer een OPC hebben gekocht.
Het grootste minpunt aan de vorige was dat het wel heel duidelijk een ontwerp van de vorige eeuw is. Het afwerkingsnivo en de mate van luxe liep uit de pas met de aanschafwaarde, maar zoals ik in de betreffende review heb geschreven, werd dat ruimschoots gecompenseerd door de uitstraling, veelzijdigheid en de krachtige motor. De nieuwe Zaf heeft dit weer, maar is nu wel up to date, met DVDnavigatie, pdc, bixenon lampen met bochtverlichting en keyless go. Daar is een grote stap voorwaarts gemaakt.
Wat me wel opvalt, is dat ik even vaak, zo niet vaker, aan de pomp sta. Tot nu toe 1:8. Ook heb ik het idee dat de stoelen wat minder stevig zijn dan de stoelen uit de Zafira A. Ook zijn er mooie oplossingen bedacht voor problemen waar je met de oude Zafira tegenaan liep, zoals het opbergen van je rolhoes als je 7 stoelen gebruikt.
De enige storing tot nu toe is dat de cruisecontrol heel soms niet werkt en dat de bluetoothverbinding verbroken wordt. Maar dat is sporadisch.
Wat valt op na een kleine 2000 km..
- 72.800 km
Na de nodige kilometers op de snelweg en in de stad te hebben gemaakt, komen er al wat (eigen)aardigheden naar voor.
De cruisecontrol doet het tegenwoordig weer voorbeeldig. Ook mijn telefoon wordt nu altijd gekoppeld.
Wat me irriteert is het kraken van de stoelen als je door de bocht rijdt. De stoelen hebben hoogteverstelling aan de voor en achterzijde en ik heb het idee dat dit de oorzaak is van het kraken.
Ook moet je gas geven als je wegrijdt, anders slaat de motor af. Dus je wordt gedwongen tot een stoplichtsprint. Dit is niet altijd even prettig, maar waarschijnlijk went dat op den duur. Het helpt daarbij om de sportstand te activeren. Dan pakt de motor sneller op.
Tenslotte heeft de OPC nog meer dorst dan de vorige. Met mijn "oude" Zafira kon ik zo'n 400 - 450 km. op een tank van 53 liter komen, nu begint de auto al te roepen na zo'n 300 km. dat het verstandig is om een tankstation te zoeken. Wat dan wel weer grappig is dat het navigatiesysteem meteen met suggesties komt voor tankstations in de buurt.
Een half jaar verder.
- 79.000 km
We zijn nu een half jaar verder.
Het is opmerkelijk dat sommige zaken uit zichzelf verdwenen zijn. Zo zat er een flinke rammel in het linkervoorportier als de rado wat luider werd gezet. Zonder oorzaak aan te wijzen is deze rammel verdwenen.
Ook ondervond ik in het begin problemen met de cruisecontrol. Maar dat lag aan mezelf. De cc werkt namelijk pas nadat er geremd is.
Uiteraard is het forse verbruik gebleven, maar het is positief dat het verbruik niet toeneemt als je met een flinke caravan naar het zuiden rijdt. Bij een gangetje van tegen de honderd blijft het verbruik zo 1:8,5. Overigens vindt de opel de duitse benzine erg lekker. Hij loopt erg fijn op super 100 benzine.
Wat verder erg genieten is, dat is het uitlaatgeluid in tunnels. Met de ramen dicht hoor je een donkere brom, maar als je met de ramen open terug schakelt dan staat het kippenvel me op de armen.
Wat wel duidelijk werd tijdens de vakantie, was dat de wang van het zitgedeelte van de bestuurderstoel niet echt stevig is.
Bij aanschaf heb ik de dealer al gewezen op de ingezakte wang. Deze wang heeft de werkplaats vervolgens met een föhn warm gemaakt en in vorm geduwd. Het resultaat was aanvaardbaar. Maar sinds de vakantie is de wang toch weer ingezakt. Ik heb daarom de zitting vervangen zodat het zitcomfort weer als nieuw is.
Tijdens de vakantie heb ik ook echt de tijd genomen om bijvoorbeeld de DVD90 installatie uit te vogelen. Zo kwam ik erachter dat de infoknop op het dashboard informatie geeft over het menu dat je op dat moment geactiveerd hebt. Dus navi, muziek of bijvoorbeeld je telefoonmenu. Of hoe hoog je in de bergen rijdt, enzovoorts.
Voor de rest heb ik geen klachten, er is niets kapot gegaan en de auto brengt veel plezier.
Heeft er toevallig iemand nog meer of andere ervaringen met een Zafira B OPC? Volgens mij ben ik de enige met een review.
winterbanden
- 85.000 km
Mijn oude Zafira OPC was in de wintermaanden altijd geschoeid met een mooi setje winterbanden op lichtmetalen velgen. De winterbanden heb ik met de auto mee verkocht. Zo met de winter van 2010-2011 in aantocht kreeg ik daar toch spijt van. En zo struinde ik marktplaats af voor lichtmetalen velgen die ik zou kunnen gebruiken voor nieuwe winterwielen. Ik had al een mooi setje gevonden voor een Zafira B in de maat 16inch, toen mijn bandenleverancier de minder prettige mededeling had dat op een B OPC geen 16inch past. Ik zou dus achteraf ook niets aan mijn verkochte winterwielen hebben gehad.
Omdat ik het toch belangrijk vond om op winterbanden te rijden, heb ik een nieuwe 17inch set moeten kopen.
Ik heb nu mooie Borbet LV5 wielen in de kleur titanium en ik vind ze wel erg goed staan onder de blauwe bus. Als banden heb ik Dunlop wintersport 3D. En ik ben erg te spreken over de combinatie.
Het enige wat me zwaar tegenvile is dat er een groot prijsverschil tussen de gangbare maten winterbanden en de wat grotere maten zit. Maar goed, ik rij OPC dus dan moet ik er rekening mee houden dat sommige zaken niet vanzelfsprekend zijn.
Klokje rond
- 107.000 km
We hebben de OPC nu 3,5 jaar en volgende week mag hij flink aan de bak. Dan gaan we met de caravan naar Italië. Dan komt zijn vermogen en koppel goed tot zijn recht, op zijn trektocht door de alpen. De OPC heeft tot nu toe geen steek laten vallen. Er zit weinig sleet op.
Dit jaar heb ik de 18'zomerwielen vervangen voor mooie 19' snowflake wielen. Die horen er gewoon op. Wel is de auto gevoeliger geworden voor dwarssporen. Maar dat was uiteraard te verwachten.
We rijden er nog mee tot einde jaar en dan mag de Opel op zoek gaan naar een nieuw baasje. Hij is dan 7 jaar oud en na 4 jaar wil ik weer eens wat anders. Maar hij moet wel goed terecht komen!
Verkocht
- 111.500 km
De Opel is na bijna 4 jaar verkocht. Niet omdat ik hem beu was, maar omdat ik een auto van de zaak mag gaan rijden. En om de OPC erbij te houden, is me teveel van het goede. Ikzelf heb niet heel veel moeite met het afscheid, we rijden immers al 10 jaar Zafira OPC. De rest van het gezin vond het toch minder en klaagt nu al dat ze de ruime MPV missen.
Maar goed. Case closed!
Conclusie na 10 jaar OPC:
+ De auto heeft weinig steken laten vallen.
- Verbruik is hoog, 1:8 gemiddeld.
+ Ruim en praktisch (gezin met 3 kinderen).
- Imago OPC wordt wat bedenkelijk.
+ Onderdelen en onderhoud niet veel duurder dan reguliere Zafira's.
- Veel power, maar in vergelijking met andere auto's die zoveel vermogen op de voorwielen loslaten is er veel torquesteer en bij een slecht wegdek danst en springt de vooras.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.