Opel Zafira 1.6 CNG Cosmo (2007)
Plankgas op aardgas
We gaan bij Deventer de A1 op, in westelijke richting over de IJsselbrug. Terwijl het licht heuvelopwaarts gaat, rijden we 60, 70 km/h en vanaf de passagiersstoel wordt de bestuurder vertwijfeld aangekeken. Snel terug naar de vierde versnelling... 80 km/h. Scania's, Dafs en dieseldampen vliegen ons nog steeds met een angstaanjagend snelheidsverschil voorbij. Plankgas. De hogetoerenherrie past absoluut niet bij deze 'verstandige' gezinsauto. Maar in deze vrijdagmiddagjungle moeten we wel... 90, 100 km/h en invoegen. Om meteen een plekje te claimen achter een Ford Mondeo met Kip-caravan. Hier moeten we even van bijkomen en de Opel ook. En dan te bedenken dat we deze 7-persoonsauto maar met twee inzittenden en minimale bagage hebben beladen! Het is één van de twee grote nadelen die kleven aan het rijden met de Opel Zafira 1.6 CNG (over dat tweede nadeel verderop meer). Rijden op aardgas gaat ten koste van je motorvermogen. Een gewone Opel Zafira die het met een 'eenpuntzesje' moet doen, is ook al geen strepentrekker (0-100 km/h in 14,3 s). De CNG doet de 'sprint' naar 100 km/h in 17 seconden. Iemand die zich met een beschaafde rijstijl aanpast aan het karakter van de Zafira, zal nog langer onderweg zijn.
Benzine
Overschakelen naar benzine biedt soelaas, want de prestaties lijken iets te verbeteren. Kiezen voor euro 95 gaat supergemakkelijk, met een duidelijke knop op het dashboard. Een schokje en het is gebeurd. Ook de brandstofmeter schakelt over; netjes. Maar rijden op de 14 liter inhoud van het benzinetankje brengt ons bij het tweede nadeel van de CNG: je actieradius is beperkt. In het midden van het land is nergens aardgas verkrijgbaar. Zo staan we drie dagen achter elkaar doodleuk 11, 12 of 13 liter benzine te tanken en moeten we drie dagen achter elkaar bijdehante commentaren aanhoren van andere automobilisten, met dank aan de levensgrote 'Ik tank aardgas'-stickers die Opel op de Zafira heeft geplakt. Op dag 4 zijn we het zat en plannen een reisje naar het Verre Westen. Vlak bij het nieuwe ADO-stadion vinden we één van de 7 aardgastankstations die Nederland 'rijk' is. En dan merken we dat het rijden met gas-dat-bedoeld-is-om-op-te-koken behalve twee nadelen ook een groot voordeel heeft. Voor E 13,61 vullen we de vier tanks, die keurig onder de wagenbodem zijn weggewerkt, met 21,27 kg gas. Goedkoop. Moet ook wel, om de meerprijs van ruim E 5.000 voor de Zafira CNG ten opzichte van de gewone 1.6 én het omrijden naar het vulstation terug te verdienen. Buiten de te zwakke krachtbron is de Zafira natuurlijk helemaal geen verkeerde auto als je in bent voor een MPV. Hij is bijzonder ruim en multifunctioneel, en ondanks die vier gastanks onder de wagenvloer is het Flex7-systeem onaangetast gebleven. Nog steeds kun je dus de vijf achterste zitplaatsen in de wagenbodem laten verdwijnen. Dat is natuurlijk goed voor elkaar. Ondanks de redelijk strakke besturing is en blijft het een echte MPV om te rijden, want door z'n hoge zwaartepunt helt de Zafira behoorlijk over, maar dat is niet onoverkomelijk. Als er maar wat meer van die tankstations waren... En dat gaat gebeuren. "Over niet al te lange tijd zijn het er tientallen", zo horen we van een medewerker van aardgaspompenbouwer Ballast Nedam, die in het gezelschap van een Mercedes-Benz E 200 op aardgas ook bij het tankstation is. Kijk, dan wordt rijden op aardgas wellicht een aantrekkelijke optie. De provincie Zuid-Holland vindt het blijkbaar nu al een goed alternatief, want naast de genoemde E-klasse – waarschijnlijk de dienstauto van milieuminister Jacqueline Cramer – komen er tijdens ons bezoek aan de gaspomp ook twee Toyota's Yaris in overheidsdienst de enorme aardgastank in de kofferbak laten vollopen.
Niets te zoeken
Voorlopig moeten we het nog doen met een handvol aardgaspompen, zo ervaren we 309 kilometer later. Want daar staan we dan, op een tankstation op Schiphol, waar we eigenlijk niets te zoeken hebben. De enige reden voor onze aanwezigheid is dat dit één van de weinige locaties is waar we aardgas kunnen tanken. Een actieradius van zo'n 300 kilometer op aardgas lijkt best aardig, maar met een dagelijkse woon-werkafstand van ruim 100 kilometer zakt de naald van de brandstofmeter rap richting nulpunt. Na 302 kilometer begint het verklikkerlampje van de gasvoorraad te knipperen. Maar overschakelen op benzine, dat weigeren we. We hebben namelijk geen zin om nog eens van die gevatte opmerkingen van medeweggebruikers over ons heen te krijgen.
Waarom stimuleert de overheid niet actief dat er rap veel meer tankstations komen voor schone auto's als de Zafira CNG? Want zo schiet het natuurlijk niet op. Heb je een relatief grote auto met een bescheiden CO2-uitstoot van 138 gram per kilometer, moet je 28 kilometer omrijden om deze schone brandstof te kunnen tanken. En dat in een land waar vrijwel geen vierkante meter grond is waar géén aardgasleiding onderdoor loopt!
De autotechniek is er al klaar voor, want de Zafira 1.6 CNG functioneert op zich prima en de aardgastechniek is op een mooie en gebruiksvriendelijke manier geïntegreerd. Dus daar hoeft het allemaal niet aan te liggen. Nu nog een 2,0-liter CNG, zodat we ook op gas niet buiten adem raken.Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira 1.6 CNG Cosmo |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 34.345 |
Specificaties
Brandstof | aardgas |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 69 kW / 94 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.467 mm / 1.801 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 670 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 400 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,0 s (fabrieksopgave: 17,0 s) |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 138 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Zafira OPC (2007)

Test: Honda FR-V - Opel Zafira - Citroën C4 Picasso - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso

Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2006)

Test: Citroën Grand C4 Picasso - Renault Grand Scénic - Opel Zafira

Opel Zafira 1.6 Cosmo (2006)
