Opel Zafira 1.6 Cosmo (2006)
Flexibele ploeteraar
Zoals gebruikelijk bij de lancering van nieuwe modellen, was Opel vol zelfvertrouwen toen het in 1999 de Zafira introduceerde. Toch had het waarschijnlijk niet durven hopen dat deze auto zo'n succes zou worden. Net als de vorige generatie heeft ook de nieuwe Zafira standaard het vermaarde Flex7-systeem, waarmee je de stoelen op allerlei handige manieren kunt (ver)plaatsen.
Nu kan een derde zitrij sowieso heel handig zijn, maar Opel heeft het concept ook nog eens bijzonder mooi uitgewerkt. De achterste stoelen verdwijnen heel eenvoudig in de vloer. Matje erover en je hebt niet in de gaten dat je met een zevenzitter te maken hebt. Uiteraard kan ook de achterbank worden verzonken en zo ontstaat een royale, praktische bestelwagen. Opel heeft echter voor de achterbank gekozen voor twee gelijke stoelen en een wat nutteloos stukje niemandsland daartussen. Zevenpersonen sjouwen trouwens aardig wat bagage mee. En dan sta je, met al jetassen en koffers onder de arm, beteuterd te kijken naar het beetje bagageruimte dat de Opel nog overhoudt.
Onhandig
Op het dashboard zit alles precies waar je het verwacht. Opel houdt het allemaal conventioneel, maar weet het toch leuk te maken met goede, lichte materialen, aluminium accenten en een 'Méganeske' handrem. We stuiten echter op een aantal onhandigheden in de bediening. Zo zit de bediening van de cruise control zodanig in de richtingaanwijzer verwerkt, dat je voor bochten vaak ongewild op de knoppen drukt. Verder is de contactsleutel dermate lijvig en zodanig gepositioneerd, dat je hem kunt aanzien voor de ruitenwisserhendel.
Niet soepel
En nu we toch bij de hendels op de stuurkolom zijn aangekomen: de Zafira heeft
een richtingaanwijzer en een ruitenwisser die steeds terugkeren in de middenstand, als een sequentiële pook. Zo moet je, als de richtingaanwijzer naar links staat en je hem wilt uitschakelen, de hendel eenmaal naar rechts tikken. Misschien went het op den duur, maar wij zijn er niet van gecharmeerd. Net zo min als van de manier waarop de rem aangrijpt; eerst gebeurt er even niets, en dan gooit de Zafira plotseling de ankers uit. Soepel doseren wordt je vrij lastig gemaakt.
Opel heeft zijn midi-MPV behoudend vormgegeven. Absoluut geen spannende lijnen, nergens verrassingen. Maar toch oogt het allemaal fris. Toegegeven, de Zafira ís ook kakelvers. Het zijn met name de chroomaccenten en de moderne achterlichten die de Opel in positieve zin onderscheiden.
De Zafira is met deze 1,6-litermotor duidelijk ondergemotoriseerd. De 105 pk komen niet tot hun recht in de ruim 1.400 kg wegende auto. Je moet echt boven de 3.600 tpm komen om te accelereren. Opel geeft dan ook 'n bescheiden sprinttijd van 0 tot 100 km/h op van 14,3 seconden, maar dat is erg optimistisch. Wij krijgen de Zafira niet in minder dan 15,1 tellen op de 100. De Zafira reageert in extreme bochten voorspelbaar, zij het dat hij wat overhelt. We hebben het nog niet over geld gehad. De Zafira mag dan wat ondergemotoriseerd zijn, je houdt wel flink wat geld in je zak, want ten opzichte van zijn concurrenten is hij gunstig geprijsd.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira 1.6 Essentia |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 24.345 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.467 mm / 1.801 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 670 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 176 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15.1 s (fabrieksopgave: 14,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7.1 s / 11.0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14.3 s / 19.0 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Zafira 1.6 CNG Cosmo (2007)

Opel Zafira OPC (2007)

Test: Honda FR-V - Opel Zafira - Citroën C4 Picasso - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso

Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2006)

Test: Citroën Grand C4 Picasso - Renault Grand Scénic - Opel Zafira
