Opel Zafira 1.9 CDTI 150 PK (2006)

autoreview

Opel Zafira 1.9 CDTi 150pk Enjoy (2006)

Signalement

UitvoeringZafira 1.9 CDTi 150pk Enjoy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst340.400 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Brave jongen..

  • 181.500 km

Na 5 jaar in Peugeot 406 te hebben gereden (2 jaar lpg, 3 jaar hdi) was het tijd voor iets anders.
We wilden graag een wat meer praktische auto met optioneel 7 zitplaatsen en een beetje meer vermogen.
Het is een Opel Zafira CDTI Executive geworden met 150 pk.
Auto is uitgerust o.a. met ABS, ESP, ClimateControl, Navigatie, 6 versnellingen, electr.ramen voor, licht- regensensor en cruisecontrol en nog wat meer opties.
Ik heb maar nog net 1000 km gereden. Gemiddelde verbruik is 1:16.
Motor is goed pittig. Bij mijn uitvoering is geen rode TI geplakt, velen denken dus dat het 100 of 120 pk uitvoering is. Daar komen ze wel achter als zij mij (rechts) proberen in te halen :-) In Duitsland heel eventjes uitgeprobeerd 210 km/u op de teller was een makkie.
Bediening van airco, radio, navigatie is even wennen. Maar na een weekje weet je alles. Bij het optrekken is de CDTI goed te horen (niet vervelend), maar op de snelweg is het gewoon stil.
Auto maakt een sterke indruk. Afwerkingen en gebruikte matrialen lijkt tot nu toe in orde.

Gebruikskosten heb ik op onvoldoende gezet wegens extreem hoge wegenbelasting in Nederland. In België betaalt men kwart van wat wij in NL betalen.

Gewoon goed !

  • 210.000 km

Afgelopen 9 maanden toch een kmtje of 30.000 afgelegd. Zafira blijft gelukkig goed doen. 110kw/150 pk met 6 versnellingen is een feest om in te rijden. Gemiddelde verbruik is afgelopen 30.000 km is 1:15. Daarbij heb ik bepaald geen rustige rijstijl.
In de koude winterdagen wel gemerkt dat interieur/dashboard nogal kraakt tot dat in de auto warm wordt. Verder met koude dagen etc -10, -15 starten en lopen.

Keep on going..with..incidents..

  • 235.000 km

Even een korte update van 210.000 tot nu (235.000).

Toen ik het ging kopen was ik gewaarschuwd voor EGR en de Wervelkleppen.
Maar tot nu toe geen problemen daarmee, maar wel:

- 212.000; Problemen met verstuivers, schudden van de motor tot 1600 toeren. Alle 4 de verstuivers laten vervangen door gereviseerde exemplaren. kosen 720,- Euro.
Volgens revisiebedrijf is het vrij normaal dat bij moderne diesels verstuivers maar 150 a 200.000 km meegaan..

- 225.000; Airco werkt niet meer. Na lang zoeken lek gevonden bij de leidingen 'O-ringen'. O-ring vervangen airco opnieuw gevuld. 150,- Euro.

- 229.000 km; dynamo kapot. Ruildynamo gemonteerd. 380,- Euro.

- 235.000 km, toch maar een setje (gebruikte) winterbanden gekocht met goed profiel.

Waar waarschijnlijk gaat komen is op den duur vervangen van de dubbele-massavliegwiel; in NL is dit niet te betalen, via e-bay [Engeland] schijnt het stuk goedkoper te zijn, maar dat zien we dan wel.

Hoe lang gaat het nog goed.

  • 311.300 km

Bij 280.000 km was het een foute boel.. dubbele-massa-vliegwiel had het gehad. Als gevolg daarvan is de versnellingsbak vervangen icm nieuwe koppelingsset en uiteraard Dubb.mass.vliegwiel.

Tussen 235k en 285k diverse problemen gehad met 'storing lekkage luchtinlaat systeem'. Dat had allemaal te maken met een niet goed werkende Turbodruk-sensor/MAP-sensor op inlsaat spruitstuk (immitatie 25 euro, orgineel +/- 100 Euro).

Motorisch prima in orde met 150 PK diesel is het absoluut een goede keuze geweest. Verbruik nog steeds rond 6 - 6.3 liter op 100 km. Nu er een nieuwe koppelingsset icm gereviseerde versnellingsbak onder zit en ook nieuwe distr.riem set wil ik zolang mogelijk met deze Zafira doorrijden.

op naar 400.000 km .. ?

  • 333.333 km

Afgelopen maanden overwogen om Zafira te vervangen, maar je krijgt er werkelijk niets voor terug, wie wilt nou een auto met meer dan 3 ton op de teller hebben? ..Nou, ik wel. Hij rijdt nog prima! Had af en toe probleem met het inhouden bij hoge toerental en extreme belasting etc, maar na vervangen van map-sensor op de inlaat zijn er geen problemen meer. Ik had een imitatie sensor, maar dat is troep. Orgineel van Bosch werkt super.
Verbruik zit rond 1:15 en ff gaspedaal intrappen en 200 + km/u klokken is ook zo gedaan. Olieverbruik 0,0%. De km-stand is nu 334.500 :-). Van 333.333 heb ik ff fotootje gemaakt. Op naar 4k !

Zafira ingeruild voor Galaxy

  • 340.400 km

Na 4 jaar en 4 maanden zafira met kenteken 87-SJ-FG ingeruild. In die periode 160.000 km gereden. Km-stand 340.400 vond ik wel goed geweest. Auto is ingeruild bij een Ford dealer in Den Haag. Heb nu een Ford Galaxy 2.0 tdci 140 pk van 2009.
Let op mijn Zafira staat nu op marktplaats te koop bij autogroothandel Seiler in Den Haag.
Gek genoeg staat km-stand nu op 290.000!! Toen ik had ingeleverd had het al 340.000 km gelopen, opgelet dus !

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.