Opel Zafira 1.9 CDTi 120pk Enjoy (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 120pk Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
Opel Zafira 1.9 CDTI Enjoy 120Pk met Gold Pack
Hier een korte review van mijn Opel Zafira 1.9 CDTI 120Pk Enjoy met Gold Pack (Cruise Control, automatische klimaatregeling, CD700 NAVI). Ik kwam van een Renault Mégane II Grand-Tour Expression 1.9 DCI 115 Pk waar ik zowel qua comfort als kwaliteit zeer tevreden over was (170K zonder noemenswaardige problemen) en had een nieuwe leasewagen mogen kiezen. De keuze bestond uit een Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy, terug mégane II 1.5 DCi GT of de Zafira. Vanwege het uiterlijk (mijn vrouw heeft ook iets te zeggen:-) ) en de schijnbaar aanwezige overvloed aan ruimte werd het de Zafira. Na het instappen viel mij direct op dat de stoelen van de standaard Enjoy-uitvoering hard waren en weinig steun boden.
Voor de rest kan ik volgende punten opsommen:
+ Navigatiesysteem (overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen)
+ Klimaatregeling
+ Prestaties
+ Ruim gekoeld handschoenenkastje
+ 3e standaard zitrij
+ mooi uiterlijk
+ klank geluidssysteem
+ kwaliteit gebruikte materialen/krasbestendigheid
- Lompe en harde wegligging
- zithouding
- indeling achterbank kwestie van vlakke laadvloer te creëeren
- rij- motor- en rolgeluiden
- hoog verbruik (normale rijstijl, snelweg + secundaire weg 8,5l/100km)
- geen temperatuurmeter
- piepen en kraken van het dashbord van het begin
- stugge besturing
- stroef schakelen
- karakterloze en saaie afwerking binnenin
- slechte verhouding buitenafmetingen/binnenruimte
- bediening richtingaanwijzers/ruitenwissers (love it, or hate it is het schijnbaar)
- nutteloze, te kleine bergvakken op diverse plaatsen in de wagen
- bij bijna leeg sproeiwaterreservoir wordt deze melding tijdens eenzelfde rit ontelbaar keer plus één opnieuw vermeld
PROBLEMEN:
- Kortsluiting in luidsprekersysteem, geplette kabel bij montage af fabriek
- In het begin (10K) lampje oliepijl brandt: sensor in carter waarschijnlijk defect, sensor vervangen
- euvel niet verholpen, softwareupdate, alles ok
- Radiator defect (niet te wijten aan steenslag)
- CIM (boordcomputermodule) defect, vervangen: ok
- slot van contact defect
- alternator (dynamo) defect
- synchronisatieplaten versnellingsbak haperen (120K), niet laten herstellen wegens einde contract
- diverse malen zonder reden brandt het lampje van service
- EGR klep defect
- binnenverlichting bij openen van linker passagiersdeur werkt niet
- ROESTVORMING op de achterklep al na 3 jaar!!!
- Op 125K uitvallen motor bij bergop rijden van E42 in Luik (Levensgevaarlijk!!!), tijdens rijden contact af/op, terug ok.
- uitvallen alle displays (onmiddelijk na uitvallen van de motor) en direct weer ok.
Ik ben heel blij dat dit een leasewagen was en ik de herstellingskosten niet zelf hoefde te betalen.
Ik heb het 1 maal geprobeerd, maar voor mij géén Opel meer na deze ervaringen. Elke rit was met gekruiste vingers. Ik vermoed dat deze wagen een alleenstaand pechgeval was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.