Opel Zafira 1.9 CDTi 100pk Essentia (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.9 CDTi 100pk Essentia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat er toch wat kosten begonnen te komen aan mijn VW Polo, zijn we voor de grap eens gaan rondshoppen voor een nieuwe auto. De bedoeling was niet direct er één te kopen, maar wou gewoon eens bij een paar merken gaan zien.
We wilden wel iets groters dan de Polo, dus daarom eens gaan kijken bij Renault (Scenic), Opel (Zafira) en VW (Touran). De ruimte hadden we wel nodig met een kind.
Als eerste een testrit met de Fransoos. Het was echter een 85pk versie, daar ze de 105pk niet voorradig hadden. 85pk vind ik echter te weinig, maar de dealer zou er voor zorgen dat ik het weekend erop kon testrijden met een 105pk. Daarna gereden met een Touran 105pk. Maar viel me dat tegen. Wat een kabaal vanbinnen. Als laatste kwam de 100pk sterke Zafira aan bod. Wat een verschil met die VW. Zo rustig lopend, en stukken goedkoper. Dus viel de VW af (met spijt in mijn hart, want ben wel een VW fan).
Ben niet meer naar de Renault dealer teruggeweest, en heb een zwarte Zafira gekocht. Het was een stockmodel, dus op voorraad, betalen en wegrijden.
Ik heb de wagen moeten nemen zoals hij daar stond. De wagen is een Enjoy uitvoering met de volgende opties:
- zwart metallic
- Electronische klimaatregeling (ECC)
- Cruise control
- Seat Comfort pack I (lendensteunreling, armsteun vooraan)
Ik heb de auto nu twee weken in mijn bezit, en hij rijdt prima.
Enig minpunt. omdat de auto zo relaxed rijdt, en zo stil vanbinnen, na twee weken al de eerste snelheidsboete in de bus: 140 km/u op de snelweg.
Het verbruik is al serieus gezakt, nu volgens de boordcomputer op 1450km is het gemiddelde verbuik 7.5l/100km. En het schakelen wordt ook soepeler.
Een paar dagen geleden heb ik hem eens even doorgeduwd, 190 op de teller en gaf geen krimp, stond ik wel van te kijken, het is toch maar 100pk. Deze honderd pk-versie heeft zijn maximum koppel al bij 1700 toeren. Hij neemt lekker op bij lage snelheid.
Heb bij de beoordeling de betrouwbaarheid maar 3 sterren gegeven, Daar kan men nu nog niets over zeggen.
Foto’s volgen
PROBLEMEN
Problemen: geen
echter, soms weigert de cruise control dienst, maar als ik dan even de rem aantik, werkt ie weer. Zal wel zo zijn zeker
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.