Opel Vectra GTS 1.8-16V Elegance (2003)

autoreview

Opel Vectra GTS 1.8-16V Elegance (2003)

Signalement

UitvoeringVectra GTS 1.8-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf90.800 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen, deel 1

Na 4 jaar rijervaring te hebben opgedaan in een Opel Astra F 5-deurs 1.4 8v Season werdt het langzaam aan tijd voor wat anders. Niet omdat de astra problemen begon te vertonen of niet meer goed reed. Nee, daarmee zou je hem tekort doen.
Het was vooral het missen van zakens als ABS, Cruisecontrol, Airco waardoor het verlangen naar een andere auto begon te groeien.

Mede door de merkvoorkeur voor Opel en de goede ervaringen die wij in het gezin al jaren met dit merk hebben wederom gekozen voor een Opel. Hij moest ruimte bieden, luxe en veilig zijn.

In eerste instantie viel de keuze op een Vectra B Sport Edition II. Die zijn lekker luxe aangekleed en bieden voldoende ruimte.
Na 2x een proefrit (één maal bedriegdende dealer, 1x roest) kwam ik een Vectra GTS tegen die binnen het budget viel. Na een proefrit was ik verkocht, en wist ik dat ik GTS wilde gaan rijden.

Een jongensdroom van de middelbare school zou hiermee uitkomen. Dus na enkele tegenvallers eindelijk de gewenste auto gevonden. Het betrof een Opel Vectra GTS 1.8 16v Elegance met de Wide-Ratio versnellingsbak. Ik heb bewust voor deze versnellingsbak gekozen aangezien ik van rust hou in de auto, en van zuinig rijden.

De Vectra is een heel verschil met de astra. Mooie coupé-achtige lijnen, half lederen interieur en alle luxe die je maar kunt wensen.De eerste kilometers waren dus gewoonweg een cultuurshock.

Exterieur: De GTS kenmerkt zich door de 5-deurs carosserie, die mede door de schuin aflopende daklijn een prachige coupé-achtige uitstraling heeft. De donkergetinte koplampen en achterlichten geven de GTS een sportieve look. De in V-vorm aflopende voorbumper en de subtiele achterspoiler doen hierbij ook een duit in het zakje. De GTS staat op 17 Inch velgen uit het "Le Mans" pakket, waardoor het samen met de standaard side-skirts een heerlijk sportieve en doch verantwoorde wagen is.

Interieur: Wanneer je de portieren open slaat wordt je verwelkomt door de mooie aluminium dorpellijsten met de inscriptie "GTS". Tevens kijk je uit naar een prachtig halflederen interieur met sportstoelen en sierstrips in de geborsteld-alumunium kleurstelling. Het dashboard is zakelijk-strak, maar mede door de chromen ringen en het info-dishplay oogt het niet sober.

Éénmaal plaatsgenomen in de fijne sportstoelen heb je een heerlijke zit. Een punt dat mede door mijn gevoelige rug een argument was om in de hogere klasse van Opel te gaan shoppen.
Zowel voorin als achterin heb je ruimte voldoende, ik kan met mijn 1.89m lengte goed achter mijzelf zitten.
Dat er aan de schuin aflopende daklijn concessies dienen te worden gedaan op het gebied van ruimte is op de achterbank te merken. Deze is laag gepositioneerd en loopt schuin naar achteren af. Op zich is dit geen probleem, maar 55+ personen zullen moeite hebben om hier achterin te komen.
De kofferruimte is met 500Liter erg groot en zeer goed toegankelijk.

Op het gebied van afwerking heb ik niks te klagen. Okay, er zijn op sommige plaatsen wat harde plastic soorten gebruikt, maar een auto is ook een rijmiddel en geen streelmiddel.

RIJGEDRAG:
De GTS kent een sportonderstel en een verlaagde wegligging. Samen met de 17 Inch banden zorgt dit voor een erg stabiele combinatie. Zelfs op snelwegen bij 180+ is de GTS nog uitermate strak en comfortabel. Dit onderstel heeft terecht meerdere positieve beoordelingen gekregen in diverse tests.
Remmen doet de Vectra mede door de 4x schijfremmen erg goed. En ook de commando's uit het stuur worden goed doorgegeven.
Op zich is de Vectra een overzichtelijke auto om mee te rijden, enkel bij het achteruitrijden heb je door de laag aflopende daklijn minder zicht. Een setje parkeer-sensoren is echt aan te bevelen als je in krappe ruimten wilt parkeren.

PRESTATIES:
De 1.8 16v motor met 122pk vormt de basis van de Vectra-motoriseringen van voor de facelift. Samen met de Wide-Ratio versnellingsbak maakt dit de GTS niet tot een wagen met super sportieve prestaties. Je kunt goed meekomen in het verkeer zonder de motor te moeten provoceren. Maar deze combinatie van de motor en versnellingsbak maakt van de Vectra meer een cruiser als een sportwagen. Als je meer sportiviteit wilt (en een hoger verbruik) is de 2.2i de betere keuze.
Wil je echter gewoon meekomen in het verkeer, rust aan boord en een niet te hoog verbruik dan kun je met de 1.8 16v goede maatjes worden.

BELEVING:
Een sportief en elegant exterieur, half lederen bekleding binnenen. Zaken als cruisecontrol, Electronic Climate Control, Regensensor, Autom.dimmende binnenspiegel en een goed geluidssysteem maken dat je in de GTS best wordt verwent.
Ik hoop er dan ook nog even mee door te kunnen.
Gezien de geringe ervaring met deze auto (krap 1.000km) schrijf ik nog geen hele lange review. Deze wordt regelmatig geupdate.

UPDATE 11-september-2010
Na ruim 2.000km te hebben gereden dan de eerste update. De auto is na aanschaf naar de garage geweest om de D-riem e.d. te laten vervangen. Ik heb meteen de spanrollen, waterpomp en thermostaat laten vervangen.
Afgelopen week ben ik met de GTS naar oost-duitsland gereden, en retour wat in totaal een rit van een ruime 1.000km was. Een rit over de duitse snelwegen waar de Vectra zich goed kon laten zien.

Ik ben in het donker vertrokken, waarbij opvalt dat de GTS bij duister erg mooi verlicht is. Alle knoppen zijn goed verlicht, en in de binnenspiegel zit een sfeerlichtje die op de versnellingspook schijnt. Erg mooi!! Ook de autom. dimmende binnenspiegel en de regensenor hebben hun werk netjes gedaan.

Op de heenweg veel rond de 180 gereden op de Cruisecontrol. Helaas heeft deze vectra erg last van cuppende achterbanden waardoor het geluidscomfort wat minder was. Binnenkort komt er nieuw schoeisel onder, en door regelmatig voor/achter te wisselen hoop ik dat dit bij de volgende set banden minder aan de orde is.
Het verbruik was na de rit 1:11,5 wat gezien de snelheden die gereden zijn best netjes is.

Het onderstel is sportief, wat als groot voordeel heeft dat hij erg stabiel op de weg ligt. Ook de stuurbekrachtiging geeft voldoende feedback, en doet precies wat je verwacht.
De stoelen zijn meervoudig instelbaar, en hebben mij goed ondersteund op de rit. Hoewel ik een gevoelige rug heb had ik mede door de lendensteun niks geen last.

Op de terugweg lag de snelheid lager, en is een keurig verbruik van 1:14 gehaald.

UPDATE: 23-oktober-2010
Zow, de eerste 6.000km met de GTS zijn een feit. Dus even tijd om een kleine tussenbalans op te maken, je mag er immers vanuit gaan dat je de auto bij deze km. wel een beetje hebt leren kennen.

De keuze voor deze auto heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ook vandaag weer dik 600km gereden in de GTS waarbij hij wederom liet zien dat het een fijne cruiser is. En dan heb je ook meteen zijn sterkste punt te pakken. In het donker is alles mooi verlicht, waarbij een "knus" sfeertje in de auto aanwezig is. De climatecontrol zorgt voor een goed klimaat, en de regensensor ontneemt het het instellen van de interval...want die is toch altijd net verkeerd.

Bij snelheden rond de 120 km/h haal je een net verbruik van dik 1:14 wat me best netjes lijkt voor dit kaliber auto.
Oneffenheden worden door het wat straffe onderstel wel doorgegeven, maar daar heb je dan ook een sportonderstel voor.

Ruimte genoeg in de GTS. Ik kan ruim achter mijzelf zitten (1,90m) waarbij meteen opvalt dat je zowel voorin als achterin heerlijke stoelen hebt waarin je het lang kunt volhouden.

De bedieningshendels die in door de autojournalisten zijn zwart gemaakt omdat ze niet handig zouden zijn om te bedienen vind ik juist super fijn. Het is gewoon een klein duwtje, en het functioneerd. Dus wat daar mis mee is kan ik me niet voorstellen.

De 1.8 16v met 122pk geeft de GTS nette prestaties mee. Nee, het is geen scheurijzer maar je kunt altijd goed mee komen met het verkeer. Neem je de (toch fijnere) 2.2 dan heb je meteen ook een fors hoger verbruik.

UPDATE 25-November-2010:
De wintertijd komt er weer aan, dus was het ook tijd om de LM velgen met zomerbanen in te verwisselen voor stalen exemplaren met winterbanden. Deze zijn nu gemonteerd, waarbij je meteen kunt merken dat het comfort door de dikkere banden beter is.
Tevens bleek dat de accu capaciteit aan het verliezen was. Dus om problemen te voorkomen een nieuwe accu laten plaatsen. De oude accu is in totaal bijna 8 jaar mee gegaan, wat ik een nette prestatie vind.

UPDATE 18-Januari-2011:
Vandaag de auto het bekende klokje rond gereden. Nog altijd bevalt de auto zeer goed. Ook in de winterperiode deed hij netjes zijn werk waarbij het gemiddeld verbruik rond de 7.3L/100km lag.
Nu het iets warmer is, kan ik 6,8L/100km weer goed halen.

UPDATE 26-Februari-2011:
Ook deze week weer een stuk van over de 1000km gereden, en wederom bleek de GTS een goede metgezel te zijn. Heerlijk met snelheden tussen de 160-180 km/h over de snelwegen.
De auto heeft zich perfect gehouden, ook met hogere snelheden was er nog voldoende stuurgevoel en bleef hij strak op de weg liggen.
Het verbruik was gemiddeld 1:12,5 wat ik erg netjes vond!!
Preventief heb ik de olie + filter laten vervangen, ik kon niet vinden wanneer dit door de vorige eigenaar voor het laatst was gedaan.

UPDATE: 14-April-2011
Na een strenge winter, waarin de GTS zich netjes heeft gedragen en een net gemiddeld verbruik liet zien van 1:13,5-1:14 deed gelukkig relatief vroeg de lente ons land aan. Met fijne temperaturen en zonnestralen kwam dus begin/midden maart al het moment dat de stalen velgen met winterbanden verwisseld konden worden voor de "Le mans" lichtmetalen velgen met nieuwe Toyo-zomerbanden.
En dan zie je meteen wat een setje lichtmetaal doet voor het oog, ik was meteen weer verliefd op de auto en wist dat ik 8 maand geleden de juiste keuze heb gemaakt om deze auto aan te schaffen.
Momenteel rijdt ik dus alweer een maand rond op de zomersloffen, waarbij opvalt hoe heerlijk stil deze auto is. Bij mijn cruise-snelheid van 100 km/h hoor je enkel wat windgeruis bij de B-stijl. Verder een oase van rust in de auto.
Ik verbaasde me tijdens een gehaaste rit tevens over de strakke wegligging van de GTS. Het leek alsof ik over rails door de bochtend gleed, heerlijk!!

Verder is er weinig nieuwe, de kilometers lopen langzaam op. Enkel het verbruik is met de zomerbanden (iets breder als de winters) wat hoger. Gemiddeld 0,2/0,3L per 100km meer.

UPDATE: 06-Juni-2011
De warme periode is weer aangebroken, waarbij het nu heerlijk vertouven is in een auto met ECC. Bij mijn vorige auto moest ik Airco nog missen, nu is het een genot om te hebben!! De ECC regelt netjes de temperatuur in de auto, zonder echt veel te verbruiken. Keerzijde van het gebruik van de airco is dat het vermogen merkbaar minder is, waardoor je het gevoel hebt met een ondergemotoriseerd voertuig op pad te zijn.
Daarom gaat de GTS in december waarschijnlijk naar EDS-tuning, om er 20pk & 20NM bij-op te scharrelen.

UPDATE: 07-Juli-2011
De auto is voor de grote beurt en APK geweest. Schijnbaar was van de linker voorveer een stukje afgeknapt, dus moest een nieuwe voor op de plaats. Verder normaal onderhoud.
Tevens via marktplaats een setje orginele GTS wieldoppen gekocht voor op de wintervelgen.

UPDATE: 12-November-2011
Eind augustus heb ik een setje Xenon-lampen gekocht via een e-shop. Gezien de GTS standaard voorzien is van lenskoplampen was het zeer eenvoudig deze te installeren. Heb nu een super lichtopbrengst, wat een verschil met het gewone halogeenlicht. Zeker i.c.m. grootlicht heb je een enorme lichtbundel voor de auto. In het begin heb ik wel wat problemen gehad met foutmeldingen van defecte verlichting door de BC, maar dit is netjes door de e-shop opgelost. Vandaag tevens de winterbanden gemonteerd. Heb nu precies 8 maand op de Toyo-zomerbanden gereden, die me goed zijn bevallen. Verder niks geen problemen of storingen gehad met de GTS. Na meer dan een jaar en 25.000km verder kan ik niet anders concluderen dan dat ik destijds een goede aankoop heb gedaan. Ik zou deze auto dan ook aan iedereen aanbevelen.

UPDATE: 29-December-2011
Een beetje "onverwacht" toch nog een kleine update voor dit jaar. Vandaag ben ik met de GTS naar EDS-tuning geweest voor een Phase 1 motoroptimalisatie. Oftewel, een anabolenkuur voor het motorblok zodat hij in het vervolg net wat betere prestaties kan leveren. Hoewel je bij een turbo-loos blok natuurlijk geen hoge vermogensstijgingen kunt verwachten, is alles toch mee genomen.
Het resultaat is 10pk extra (euro 95) of 15pk extra (euro 98). Belangrijker is dat het koppel van 167nm is toegenomen naar 190nm. Daarbij is de koppelkromme aangepast, zodat ik nu bij 2.000rpm al 167nm beschikbaar heb. Dat is precies wat voorheen het max.koppel was.

Merk je er veel van?? Het geeft je natuurlijk geen duw in de rug, die 10pk en 20nm koppel extra. Maar je merkt wel dat de motor net wat makkelijker optrekt..dus in dat opzicht is deze stap niet verkeerd geweest. Welke gevolgen dit heeft voor de betrouwbaarheid van het blok moeten we afwachten. Zoals het er nu ziet mag de GTS nog tot aan de 2 ton blijven, dus heeft hij nog een 80.000km om zich te bewijzen.

UPDATE: 25-maart-2012
Zow, na de tuning bij EDS zouden we maar moeten gaan zien hoe de GTS het zou gaan houden. Tot op heden nog altijd goed, de winter met zeer koude temperaturen van -18 heeft de GTS goed doorstaan. Helaas kwam bij deze temperaturen wel een vervelende eigenschap de kop op steken, het kraken van de vering. Elk hobbeltje resulteerde in gekraak, wat irritant!!
Maar gelukkig kwam na enkele weken vorst weer snel de lente het land binnen en zijn we van deze kwaaltjes af.
Ik heb de GTS nu inmiddels een dikke 35.000 km in bezit, en ben er nog altijd zeer tevreden mee.

Deze GTS had tevens ook last van het bekende Vectra-kwaaltje, de verweerde koplampen. Heb deze dan ook afgeschuurd (van korrel 800-3000) en daarna opnieuw gepolijst. Het resultaat is verbluffend, als nieuw!! Echt super!

UPDATE: 24-juni-2012
Vandaag maar eens even de verbruiksmonitor ingevuld. Verder is het een tijdje stil gebleven omdat er niks te melden was. De auto blijft probleemloos zijn kilometers maken.

UPDATE: 28-juli-2012
De GTS is voor de APK en een kleine beurt naar de garage geweest. Hier is tevens het expansievat voor de koelvloeistof vervangen. Daarnaast bleek één remklauw niet meer goed te functioneren en was één stabilisatorstang kapot. Dit is ook allemaal vervangen. Tevens zijn er nieuwe remblokken opgekomen en is de airco gereinigd. Volgend jaar zal de einddemper vervangen moeten worden.

De kapotte remklauw kan voorkomen en is in mijn ogen puur pech hebben. De stabilisatorstang, expansievat en dan de veer (vorig jaar) vind ik zaken wat je niet direct onder "slijtageonderdelen" moet schuiven en zijn in mijn ogen extra kosten. Dit kost de auto wel een sterretje in de beoordeling.

UPDATE: 03-november-2012
Vandaag met de GTS naar de Opel-dealer geweest voor de gratis Wintercontrole. Een leuk opgezette dag vanuit Opel. De GTS afgegeven voor een controlebeurt en zelf ff bij de Insignia's wezen kijken. Na een kort gesprek met een verkoper over de 2.0 CDTI in tegenover de 1.6T gaf hij aan om met de laatste ff te gaan rijden. En moet eerlijk zeggen, ondanks de negatieve kritiek vanuit de pers vond ik het best een fijn blok. Hij pakt laag in toeren door en bovenin toeren is hij ronduit snel. Tevens merk je meteen de kwaliteitsbeleving van de Insignia t.o.v. de GTS. De Insignia is veel stiller.

Maarjah, de GTS moet toch nog ff blijven dus bij terugkomst het rapport in ontvangst genomen. Op wat slijtageonderdelen na (uitlaat) was alles positief. Dus het plan aangeschaft. De uitlaat was bekend en zal midden 2013 worden vervangen. Verder 's middags de winterbanden gemonteerd. En bij dit moet ik het laten, verder niks geen ongemakken met de GTS en ben er nog altijd net zo positief over als in het begin.

Ervaringen, deel 2

UPDATE: 15-April-2013
NA een te lange winterperiode konden dan afgelopen weekend eindelijk de winterbanden weer gewisseld worden voor de lichtmetalen velgen met zomerbanden. De GTS heeft deze winter niks geen steekjes laten vallen, of het moet de aanjager voor de verwarming zijn die begon te piepen. Dit verschijnsel is een bekend "Vectra-kwaaltje" en zal ik in het voorjaar verhelpen door de kachelmotor los te halen. Tevens viel bij de bandenwissel op dat de rechter achterveer gebroken was. Ook dat is een bekend Vectra kwaaltje, waarvan de kosten nog te overzien zijn.

UPDATE: 29-Juli-2013
De GTS moest in het midden van deze maand voor de jaarlijkse keuring. Aangezien onlangs al een veer was vervangen was ik totaal niet bang voor nieuwe punten voor de Apk-keuring. Helaas was ik te optimistisch, aangezien de remmen voor bleken te hebben aangelopen waardoor de remblokken, remschijven en remtangen vervangen moesten worden. Een dure grap waar je zelfs voor 2e hands onderdelen zo weer een paar honderd euro aan kwijt bent. Maar helaas, autorijden is een dure hobby en veiligheid staat voor mij voorop....dus moest het worden vervangen. Ik vind het wel vreemd dat na een remklauw achter nu ook soortgelijke problemen met de remklauwen voor waren. Zoeken op internet leverde ook geen bekend vectra-probleem op, dus ik zal dan net pech hebben. Dit kost de GTS echter wel een puntje op het onderdeel "kosten". Verder is en blijft het een heerlijke auto's en komen de kilometers er langzaam bij-op. Hij laat me niet staan, staat bij -20 als bij + 40 voor me klaar.....en dat vind ik erg belangrijk bij een auto

UPDATE: 05-november-2013
Het is een tijdje rustig geweest over de GTS, wat betekend dat hij gewoon netjes zijn werk deed. Ondertussen zijn er een paar km. bij de stand opgekomen en hebben we de opel-testdag achter de rug. De uitlaat was aan vervanging toe (is hij volgens hen al twee jaar, maar komt toch telkens weer door de keuring). Verder is het certificaat aangeschaft waardoor hij t/m april deels in een garantieregeling zit. Verder is er weinig nieuws, de GTS bevalt nog steeds goed en een opvolger laat nog wel ff op zich wachten. Wel heb ik een deurvanger besteld, die aan de bestuurderskant is versleten waardoor er steeds een "knakkend" geluid te horen is bij het openen/sluiten van de deur.

UPDATE: 31-december-2013
Net op de valreep gisteren de tellerstand van de GTS naar de 160.000km gereden. Door de montage van winterbanden (ook 17 inch) is het brandstofverbruik fors toegenomen naar een gemiddelde van 7,2L per 100km. Dat en een fors verschil met de 6,7L per 100km die in de zomer te halen is. De nieuwe deurvanger is geplaatst. Eind volgende maand is de GTS alweer 11jaar oud, wat gaat de tijd toch snel.

UPDATE: 14-april-2013
Het is alweer een tijdje rustig rondom de GTS, normaal is geen bericht goed bericht...maar uitgerekend op de dag dat de GTS 11 jaar geleden voor het eerst op naam is gezet begon het airbaglampje te branden. Zoals het er nu uit ziet is de Airbagmodule kapot, iets wat een kostbare grap is. Dit geeft toch een smet op de betrouwbaarheid van de auto. Wan ondanks dat hij altijd wil lopen is het overlijden van zo'n module in 11 jaar gewoonweg te vroeg, die dingen zouden een autoleven lang mee moeten gaan. Kost hem dus een sterretje op gebied van betrouwbaarheid.

UPDATE: 1-Augustus-2014
In februari dit jaar begon het lampje van de airbag op het dashboard te branden. Uitlezen bracht aan het licht dat het airbagstuurapparaat defect was en diende te worden vervangen. Na wat omwegen (reparatie bleek niet mogelijk) vorige maand tijdens het onderhoud/apk dit apparaat laten vervangen voor een 2e hands exemplaar. Iets wat niet eenvoudig gaat, aangezien er voor de Vectra serie meerdere serienummers van de computers zijn gebruikt. En het serienummer van de vervangende module moet hetzelfde zijn als die van de defecte computer. Maar gelukkig kon ik in Berlijn een geschikte module vinden die in de GTS is geplaatst. Tevens de grote beurt laten uitvoeren waarbij ook nieuwe bougies zijn geplaatst (1e zijn dus 170.000km mee gegaan), de schokbrekers zijn vernieuwd alsmede de stabilisatorstangen. Ook zijn er nieuwe banden gemonteerd, waarmee de GTS er weer een tijd tegen moet kunnen. Over twee weken ga ik hem testen, dan staat er een trip naar Italie op het programma waarbij de GTS zich mag bewijzen.

UPDATE: 27-Augustus-2014
Een tweede update in een maand tijd, de reden hiervoor is dat de GTS zich tijdens een vakantietrip naar Italië mocht bewijzen. Was hij het groot onderhoud nog waard, of zouden er problemen aan het licht komen? De GTS is volgepakt met bagage en via Duitsland en Oostenrijk naar Italië gereden waar hij op de Stelvillo Pass goed aan de tand is gevoeld. Daarna had de GTS een weekje "rust" waarna in hoog tempo 160-220 km/h de terugreis is ingezet. Al met al een 2.500km waarin de auto best wat voor zijn kiezen heeft gehad. Zon, regen, hagel, storm, sneeuw...alles heeft hij te voortduren gehad. Maar zoals verwacht heeft hij geen enkele steek laten vallen. Lange tijd hoge snelheden op de duitse autobahn, of hoog in toeren over de slingerwegen van de Stelvillo Pass, het maakte hem allemaal niks uit. Elke keer stapte ik fris uit de auto, wat al een prestatie opzich is voor iemand met rugklachten. Al met al weer een bevestiging dat de GTS echt geschikt is voor lange afstanden.

UPDATE: 4-November-2014
Kort na de vakantie mocht de GTS voor een werktrip naar noord-Duitsland. Alles is perfect verlopen, totdat op de terugweg wederom het airbaglampje begon te branden. Na 3.000/4.000km en goed 1-2 maand was het airbagstuurapparaat wederom defect. Dus dan ontstaat de vraag waarom hij alweer defect is, en vooral waarom dat niet meteen is gebeurd maar pas na 2 maand en 3.000km. Vervolgens de spanning laten meten, maar die was netjes constant zonder pieken. In ieder geval de module uitgebouwd en laten repareren (garantie). Voorlopig is het lampje weer uit...ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

UPDATE: 19-Januari-2015
De GTS is alweer bijna 12 jaar oud, de tijd die vliegt. En momenteel weer naar alle tevredenheid. Na de 2e vervanging van het airbagstuurapparaat is de foutmelding (nog) niet terug gekomen. Na inmiddels 4.500km en 3 maanden tijd hoop ik dat het probleem zich gewoon in de module heeft voorgedaan. Verder draait de GTS netjes zijn kilometers en mag hij dat voorlopig ook blijven doen. Wanneer we op deze weg door gaan komt aan het eind van het jaar de 200.000km in zicht.

UPDATE: 18-Maart-2015
Still going strong. In Februari dook ineens een probleem op dat bij het nemen van een bocht op wat hogere snelheid (90+) dat er een kloppend gevoel uit de voortrein kwam. Ik was al bang dat er iets met de aandrijfassen zou zijn, maar wilde voor de zekerheid ff de wissel winterbanden-zomerbanden afwachten voordat ik de GTS naar de garage zou sturen. En dat bleek niet onverstandig, het probleem was na de wissel ineens weg. Wat nu wel op speelt is dat de GTS "sjonnie" geluiden begint te maken. Waarschijnlijk is de einddemper na 190.000km aan het einde van zijn leven. Noujah, in Juni met de APK maar laten vervangen...tot die tijd maar ff met een petje op in de GTS. :-)

UPDATE: 5-Augustus-2015
Het is een tijdje stil geweest, opzich een goed teken want dan is er niks bijzonders te melden. De GTS doet zijn werk zoals verwacht gewoon goed. Eind Juli moest de GTS voor de jaarlijkse APK, waar hij zonder problemen doorheen kwam. Wel was bekend dat de einddemper na net geen 2 ton aan zijn einde was, dus die is vervangen. Voor de rest was het gewoon een kwestie van nieuwe olie en nieuwe filters. Een dag later mocht de GTS zich bewijzen want toen ging hij op een trip naar zuid Duitsland, Oostenrijk en Slovenie.
37 graden buitentemperatuur, vol beladen kofferbak en met hoge cruissnelheid over de snelwegen....het maakte voor de GTS niks uit. Ook in de bergen, grossglockneralpenstrasse gaf de GTS geen krimp en bleek hij weer een comfortabele kilometervreter te zijn.
De terugreis van vakantie was een trip van 1.100km wat ik in 1x wilde rijden....ook dat was mede dankzij het comfort van de auto geen probleem. Wel een zwart randje aan het einde van de dag, het airbaglampje begon weer te branden. De Opel-dealer weet niet waar het weg komt (temeer omdat het 10 maanden en 20.000km weg bleef) en het nameten van het elektrische circuit niks oplevert.....

UPDATE: 31-augustus-2015
Vandaag de teller van de GTS op de 200.000km gereden. Het airbagstuurapparaat is onder garantie opnieuw geprogrammeerd en werkt tot op heden goed.

UPDATE: 17-november-2015
We genieten weer dagelijks in de GTS, welliswaar moest onlangs een wiellager worden vervangen, maar gezien de km.stand vind ik dat geen vreemde reparaties.

UPDATE: 24-maart-2016
Het is even stil geweest rond de GTS. Enerzijds een goed teken, anderzijds begin schijnbaar toch de leeftijd en km. stand langzaam zijn uitwerking te hebben op de auto. In februari viel de motor tijdens een rit in noodloop (geen hoge toerentallen meer mogelijk) en bleek dat de katalysator verstopt was. Hiervoor heb ik een andere katalysator gekocht, in tussentijd heb ik even rondgereden met een "lege" katalysator. Vorige week is hij alsnog vervangen, waarna gisteren tijdens een rit de motor op 3 cylinders ging lopen, bleek een doorgebrande bobine te wezen. Al met al dus wat zaken die aan leeftijd/km stand te wijten zijn. Opzich niks schrikbarends, maar uiteraard wel ongewenst en vervelend. Maargoed, de kosten zijn te overzien....hopelijk blijft het hier even bij, want rijden doet hij nog bijzonder fijn.

UPDATE: 1-augustus-2016
Een update zonder al te veel noemenswaardigheden. De kilomterstand is opgelopen en de afgelopen week is er 3.500km afgelegd naar Kroatie. De GTS heeft zich daar weer eens bewezen als fijne reiswagen, hoge snelheden, steile bergwegen, 36 graden dus airco volop aan de bak...het deerde hem niks. Ook de APK was dit jaar een fluitje van een cent. Al met al dus weinig nieuws te melden, enkel tevreden gezichten.

UPDATE: 15-november-2016
Begin november staat traditioneel de Opel testdag op de agenda, dit jaar als open-werkplaats-dagen. Daar is de auto nagekeken waar bleek dat rechts achter de rem aan liep. Dit bleek een vastgelopen remklauw te zijn, deze is vervangen. Verder waren er geen opmerkingen, dus het certificaat verkregen.

UPDATE: 1-april-2017
Na de winterperiode waarin de auto perfect dienst heeft gedaan begon het voorjaar met enkele onderhoudsreparaties. De radiator was lek, de remklauw links achter zat ook vast. Tevens was de auto toe aan nieuwe remblokken en schijven achter. De radiator is onder het Opel-winterplan vervangen, de rest van de punten kwam voor eigen rekening. De teller staat momenteel bijna op 2,4 ton. Echter bevalt de auto nog dermate goed dat vervanging momenteel nog niet ter sprake is. Ik vraag me wel af waar de problemen met de remklauwen vandaan komen, de auto staat bijna nooit op de handrem. Met de APK moet de D-riem worden vervangen, daarna mag de GTS op naar over de 2,5 ton.

UPDATE: 30-Juli-2017
In deze maand ging de Vectra voor de APK, waarbij bleek dat een veer links-achter vervangen moest worden. Tevens gaf de auto een ABS storing, waardoor het wiellager vervangen moest worden. Ook een stabilisatorstang moest vervangen worden.
Het blijkt uit de reparaties wel dat hoewel de GTS een fijn onderstel heeft, dit wel kwetsbaar is. Verder rijdt de auto nog fijn. De D-riem zal over 15.000km vervangen moeten worden, waardoor nu wel heel sterk de twijfel ontstaat of die investering nog lonend is in de auto. Anderzijds is het een auto die na 14 jaar nog steeds comfortabel is, de meest noodzakelijke en gewilde opties aan boord heeft en een nieuwe auto dus nog altijd weinig toevoegt aan hetgeen deze auto te bieden heeft.

UPDATE: 01-12-2017
Na de zomerperiode waarin er wat reparaties zijn doorgevoerd aan de Vectra mocht hij zich opmaken voor de resterende km. tot de kwart miljoen. Die zijn eigenlijk redelijk goed verlopen. In de zomer zorgde een haperend slotmechanisme van de kofferbak voor ergernis, maar die is redelijk eenvoudig vervangen voor een tweedehands exemplaar. Inmiddels is bekend dat de GTS zich mag opmaken voor de laatste kilometers, een Nissan Leaf zal hem in maart 2017 gaan vervangen. Aan de GTS de taak om de laatste drie maanden zijn werk nog storingsvrij te doen, dan kan ik begin 2018 terugkijken op een fijne tijd met deze auto.

VERKOCHT: 13-3-2018
De Vectra is inmiddels ingeruild op een Nissan Leaf. Ook de eerste maanden van dit jaar bleef de Vectra mijn betrouwbare en comfortabele metgezel en heeft hij me niet in de steek gelaten.
Terugkijkend op 8 jaar Vectra GTS en bijna 170.000km kan ik niet anders zeggen dan dat ik goed tevreden ben over deze auto. Op een paar enkele vreemde mankementen (computer, remmen) na heeft hij me nooit in de steek gelaten, heb er altijd comfortabel mee kunnen rijden en ook op het moment van inruilen was hij nog niet versleten.
Ik zou dit model iedereen aanraden, al zullen ze met een leeftijd van 15-10 jaar niet zo snel meer verkocht worden aan andere particulieren.

Onderhoud/reparaties

De Vectra is particulier aangekocht. Bij aankoop was bekend dat er enkele zaken dienen te worden vervangen. Deze zijn dan ook snel vervangen.

89.000km: Aankoop
91.300km: D-riem, spanrollen,waterpomp preventief
91.300km: Thermostaat defect (was al bij aankoop)
91.300km: Nieuwe achter-ruitenwisser
95.236km: Lamp mistlicht R-voor vervangen(aanrijding met haas)
97.470km: Nieuwe accu (oude accu was nog eerste exemplaar)
102.957: Preventieve Olie+filter wissel
110.247: APK, onderhoudsbeurt, Veer L-voor vervangen, Nieuwe ruitenwisserbladen voor
110.870: Xenon set gemonteerd
120.472: EDS Motortuning Phase 1
130.080: Uitlaatsteun
131.009: Expansievat koelvloeistof (lek)
131.009: Remklauw L-achter vervangen
131.009: Remblokken achter vervangen
131.009: Stabilisatorstang R-voor vervangen
131.009: APK, onderhoudsbeurt
146.220: Veer R-achter vervangen, antennevoet vervangen
150.135: APK, onderhoudsbeurt, nieuwe remschijven, remtangen, remblokken voor.
156.450: Deurvanger bestuurderskant vervangen
165.000: Airbagstuurapparaat defect
172.272: Vervangend airbagstuurapparaat geplaatst
172.272: APK, Onderhoudsbeurt, nieuwe bougies
172.272: D-riem, waterpomp, multiriem
172.272: Nieuwe schokbrekers voor
172.272: Nieuwe stabilisatorstangen voor
172.272: Nieuwe zomerbanden (Goodyear)
180.500: Airbagstuurapparaat defect/vervangen (Garantie)
196.096: APK, Onderhoudsbeurt, einddemper uitlaat vervangen
198.600: Airbagstuurapparaat defect
199.359: Airbagstuurapparaat gerepareerd (Garantie)
204.500: Wiellager r-voor vervangen
213.300: Xenonlamp kapot. Beide lampen vervangen
214.000: Katalysator verstopt. Vervangen voor 2e hands exemplaar
215.822: Bobine doorgebrand. Vervangen
221.600: APK, Onderhoudsbeurt, 1 wielbout vervangen
230.750: Remklauw R-achter vervangen
239.550: Radiator, Remklauw L-achter, remblokken+schijven achter vervangen.
243.734: Veer l-achter, stabilisatorstang, wiellager lv vervangen.
245.510: Slot kofferbak vervangen

Sterren uitgelegd

Zoals bij elke review geven de sterren een totaalbeeld van de auto. Hieronder de sterren uitgelegd.

Comfort: De GTS is verlaagd en heeft een sportonderstel. Toch is de demping van oneffenheden in het wegennet goed afgesteld. Hij is niet stug of hard.
Doch kun je er perfect mee de bochtend door zonder dat de auto begint over te hellen.
Tevens zijn in deze uitvoering veel comfortverhogende zaken aanwezig zoals; sportstoelen,regensensor,autom.dimmende binnenspiegel,ECC,sfeerverlichting.
Er blijft weinig te wensen over, dus de volle 5 sterren zijn verdiend.

Prestaties: De 1.8 16v motor levert in deze generatie Vectra C nog 122pk. Het is de basismotor, waarmee je toch goed vooruit kunt komen in het verkeer. Onderin toeren pakt hij redelijk op, wanneer je hoger in toeren komt zet de auto vlotte prestaties neer zet. Overigens lijkt het allemaal niet zo hard te gaan omdat het blok weinig kanteld en het geluid goed gedempt is.
In totaal dus een goed blok, 4 sterren.

Betrouwbaarheid: Over het algemeen genomen is de GTS een betrouwbare metgezel gebleken. Bij lage en hoge temperaturen heeft hij mij nog nooit laten staan. Wel vind ik het vreemd dat de auto nu al 3x problemen heeft gehad met de remklauw. Dat kost de auto wel een ster.

Kosten: Het verbruik is ongeveer 1:14 wat gezien het gewicht/formaat van de auto best netjes te noemen is. Op enkele bijzondere reparaties na (remmen die vastlopen, comuter) heeft hij me nooit in de steek gelaten en geen hoge kosten gebracht. Drie sterren.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens