Opel Vectra GTS 2.2-16V Elegance (2002)

autoreview

Opel Vectra GTS 2.2-16V Elegance (2002)

Signalement

UitvoeringVectra GTS 2.2-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst244.444 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Vectra GTS 2.2-16V ecotec DTi Elegance

  • 181.000 km

Ik ben sinds 10 juni 2010 in het bezit van de Opel Vectra GTS en heb er in ongeveer 1 maand tijd 5.000 km nu mee gereden.
Waarom de Vectra aangeschaft?
Dit met name om het model(GTS)/Kleur(zwart)/Uitvoering(Elegance)/Goede zitpositie voor mijn lengte(zitting voor/achter Kantelbare hoogte verstelbare sportstoel met verstelbare lendesteun)/Onderhoudsintervallen(50.000km alleen longlife olie en filters)/Rijeigenschappen (Sportief verlaagd onderstel)en de goede werking van de gescheiden ECC (die Amerikaans is uitgevoerd en die ook goed werkt bij +36 buiten zoals onlangs).
En de relatief lage nieuwprijs en wat daarvoor geboden word t.o.v. van mijn vorige auto die gewoon kaal/plastiekerig en qua interieur klein (Polo/Golf 4 techniek voor 26.800,-) is t.o.v.Vectra die nieuw amper 5.000,- meer heeft gekost.
De auto ziet er na 8 jaar nog uit alsof hij zo uit de showroom is gereden.
De auto vertoond nog geen tekenen van roest.(op 1 plek na de onderkant van de rechter bijrijders deur op de rant,schijnbaar een keer licht geraakt en niet bijgewerkt(nu inmiddels wel)).
Mijn eerste rij indrukken.
Het is een grote stille comfortabele auto met uitstraling waarmee onder alle normale verkeersomstandigheden de auto vertrouwen geeft qua weggedrag/handling en vertraging.
Je kunt er mee snoeihard een bocht door,achter een vrachtwagen aan sukkelen en op hoge snelheid rijden zonder dat de auto een krimp geeft.
En je daarbij het gevoel geeft dat hij daarvoor niet gemaakt is.
Qua motor loopt de auto soepel naar de 5000 toeren als hij boven de 70 graden is(de auto is electronisch/softwarematig begrenst tegen vollast bij de koude start tot 70 graden) net alsof het hier om een benzine auto gaat.
Het verbruik over de eerste 5.000 km is 6,1/100km (1:16,4)en is redelijk voor de 1403kg die meegenomen moet worden.(Seat 1246 kg 1:21,3).
Er zijn natuurlijk ook wel een paar minpuntjes.
Na 230km al een keer langs de weg gestaan om de boordcomputer te resetten.
De auto liep op de cc en ik wilde daarbij een langzamere auto inhalen(heuvelop)op de snelweg en trapte daarbij het gaspedaal volledig in waardoor de elektronische overdruk beveiliging van de turbo in werking trad.
Dit is een softwarefout wanneer er onder de 1900 tpm ineens volgas gegeven word treed de beveiliging in werking.(115km dan draait de auto in zijn 5 1700tpm).
Dit is te verhelpen door een softwareupdate waarbij de wervelkleppen en de EGR anders gaat reageren.
Dit heb ik inmiddels laten aanpassen en de auto voor 499,- laten tunen middels software van EDS uit DE waarbij het vermogen is toegenomen naar 155pk en 340nm.(en de wervelkleppen softwarematig uitgeschakeld zijn).
Waarbij de auto merkbaar meer vermogen heeft soepeler(pakt beter op vanaf 1000 tpm),hogere topsnelheid en zuiniger is geworden.
Olieverbruik over de eerste 5000 km en bij deze km stand geen.

Opel Vectra GTS 2.2-16V ecotec DTi Elegance

  • 213.000 km

De auto is nog steeds in mijn bezit en de km stand is inmiddels opgelopen naar 213.000km.
Er zijn in het begin nog wel problemen met de turbo overdruk klep geweest.
Waardoor allemaal vreemde storingen werden aangegeven.
Dit komt door aankoeken met roet van de variabele inlaatklep van de Turbo.
Omdat we in NL zo nodig 90-120 in zijn 5 moeten rijden en de motor dus onder zijn toeren loopt.(210km/h @3800 t/pm in zijn 5)
Dit is op te lossen door af en toe de auto goed los te rijden en daarbij een flesje dieseltoevoeging in de tank te doen.
Bij 205.000 km heeft de auto een beurt gehad.Beetje Olie en filters en voor zijn de banden,remschijven en blokken vervangen.
Puntje van aandacht zijn wel oxiderende remleidingen in de wielkuipen.(maar na 9 jaar nix noemenswaardig aan de auto bij de APK).
Dit is makkelijk te ondervangen door licht opschuren galvanal en tectyl te gebruiken.
Het verbruik is me alleszins meegevallen over de hele periode,ligt tussen de 5,6 en 6,3 /100km.
Het is me daarbij wel opgevallen dat iets hoger in de toeren rijden en minder snel doorschakelen een lager verbruik opleverd.
Dus 50 in 3,80 in 4 en 120 in 5 en dus niet meedoen met het nieuwe rijden.(niet dat de auto het niet kan die gaat al vanaf 1500 tpm als de brandweer)
Bij 135 is hij zuiniger dan bij 120 in 5 omdat de turbo dan beter word benut en er een schonere verbranding ontstaat door meer warmte.
De auto had bij de roetmeting tijdens de Apk ook maar een uitstoot van 0,25% wat laag is de gemiddelde waarde ligt hierbij tussen de 1,25-2,5% ook voor auto's met Dpf.
Dus het hart is nog helemaal gezond.
En ik blijf nog wel even bij deze auto.
Mede ook omdat ik geen alternatief zou weten die deze fijne probleemloze auto zou kunnen overtreffen.

Opel Vectra GTS 2.2-16V ecotec DTi Elegance

  • 244.444 km

Na bijna 4 jaar sturen met deze Vectra even een update.
Er zijn in de loop der tijd wel enige zwakke puntjes naar boven gekomen van deze auto.
Maar op zich allemaal het gevolg van de roetvervuiling op de variabele inlaatschijf van de turbo en het defect daardoor van de vacuumpomp die de inlaatschijf van de turbo bedient.
Als de schijf niet goed functioneert dan worden er verkeerde waarden doorgegeven aan de regelunit waardoor deze in noodloop gaat.
Reparatie normaal van 90,- voor het onderdeel + arbeid.
Maar bij mij met grote gevolgen omdat het op verkeerde moment bij een laag toerental in een hoge versnelling(lange overbrenging in de bak)gebeurde.
Waardoor de krukaspoelie met daarin een rubberen kern (vanwege vibratie) spontaan afbrak en de riem door de behuizing ging.
Schade 1500,- (poelie (600,-), spanrollen, riem)inclusief arbeid en afsleep.
Voor de rest in deze periode geen noemenswaardige zaken als een keer schijven, blokken, banden (150,-/stuk), fusee hoesje (15,-), stabilisator stokjes voor (2x20,-), Accu (150,-),schokbrekers achter(190,-) en onlangs een kachelmotor incl. unit ECC (160,-).
Het verbruik is hierbij tussen de 5,3-6,3/100km geweest).
Olieverbruik is nog steeds 0 tussen de beurten met een interval van 50.000km.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens