Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Opel
  • Vectra

Opel Vectra 2.0i Sport (1994)

autoreview

13
Opel Vectra 2.0i Sport (1994)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringVectra 2.0i Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf237.000 km
KM-stand laatst302.720 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 237.000 km
  • 8 februari 2018

Toen ik Juni 2017 opzoek ging naar een auto om naar stage te kunnen reizen, liet ik mijn gedachte al snel de weg leiden naar verschillende Opels. Thuis reden we vroeger in een Astra uit '95 en mijn grootvader had precies dezelfde, de 1.6 16v, maar dan MET airco. Jazeker, die van ons ging na een tijdje de deur uit en werd vervangen door een Zafira en ik heb zelf nog mogen rijden in de Astra van opa. Redelijk vlot nog, altijd goed onderhouden en comfortabel dankzij de airco, ookal trekt ie dan niet meer voor een jota.

AANKOOP

Daar stond ie dan, op een internetverkoopsite. Een grote, niet-al-te-zuinige en behoorlijk op leeftijd zijnde Vectra A uit 1994. Maar twee jaartjes jonger als ik zelf ben. Specifiek opzoek naar een Vectra was ik niet, maar voor het bedrag wat gevraagd werd kon ik het niet laten om snel contact op te nemen met de verkoper en een kijkafspraakje te maken. Zo gezegd, zo gedaan.
Je zou het misschien liefde op het eerste gezicht kunnen noemen, want ik was eigenlijk gelijk verkocht. De carrosserie zag er nog zeer netjes uit, op lichte roestplekjes in de achterste wielkasten na (maar deze waren al bewerkt met lak in dezelfde kleur, dus het kon er weer mee door). Geen krassen, geen deuken, geen mankementen en een grappig, chromen sierstukje over de uitlaat heen geschoven.

Motorisch ook nog keurig in staat, geen lekkages, wel een beetje zweten. De wagen was recent nog goed onder handen genomen, waarbij er een nieuwe accu, nieuwe motorsteunen, nieuwe waterpomp+distributieriem allemaal zijn aangebracht. Zelfde 4-seizoensbanden waren er onder gelegd en gelijk ook uitgelijnd.
De testrit ging dan ook soepeltjes en al snel kon ik hem op naam zetten en het papierwerk regelen. Toen had ik dus mijn eerste, echte auto gekocht.

PERSONALISEREN

Ik had er wel zin in, dit oudere beestje meer naar mijn eigen smaak maken. Al snel had ik hem in van zijn wielen beroofd om de remklauwen rood te spuiten, zoals op de foto's te zien is. Dit geeft hem een mooi sportief en verzorgd uiterlijk. Dat vind ik goed staan bij de spoiler die er op de kofferbak zit en het geeft hem net wat extra's.
Qua opties is hij zo kaal als een droog brood. Geen airco, geen schuif-kantel dak, niet eens mistlampen voor. Wel elektrische ramen voorin, dit vind ik dan weer tof. Achterin mogen ze nog lekker ouderwets aan een radje draaien, maar hé, dat is nostalgie. Cassette's heb ik op rommelmarkten nog kunnen bemachtigen, dan heb ik ook eens iets anders om naar te luisteren dan de heren van 538. Wel weer een plusje waard: de antenne gaat vanzelf omhoog wanneer je de radio aanzet.

Hoe kon ik iets verbeteren onder de motorkap? Een ander luchtfilter natuurlijk! Er zit nu een strak K&N luchtfilter op en de oude, logge doos is eruit gehaald. Het geluid is nu flink verbeterd en ik vind de respons als je het pedaal wat meer intrapt ook zeker aangenamer. Vrijer ademen zal zeker ten goede komen, vooral qua zuinigheid.

De mistlampen-voor vond ik wel echt een misser. De koplampen had ik al snel vervangen voor Frans-gele peertjes, dit geeft hem een mooi 'authentiek' karakter. Een paar bijbehorende mistlampen zouden hier zeker mooi bij staan.
Na enig zoeken en rondvragen heb ik een paar kunnen bemachtigen die bij de specifieke bumper horen. Alleen, hier zat nog plastic in de weg. Hier liet ik mij zeker niet door tegenhouden en al snel ging er de decoupeerzaag in om de voorgestanste uitsparing vrij te maken voor de lampen. Samen met mijn vader heb ik de kabels gesoldeerd aan een lampsnoer (er ligt geen kabelboom voor mistlampen in, hoewel de zekering er wel al in zat) en een gaatje geboord voor de doorvoer naar de cabine. Bij een onderdelenboer voor Opels een mistlampschakelaar voor de bediening kunnen vinden voor deze generatie, een relais besteld via internet en hoppaaa, ze zaten er in en aangesloten. Gelijk dezelfde kleur peertjes als de koplampen erin gedaan en nu is ook dat weer klaar.

Volgende was de uitlaat. Die heb ik een paar weken terug eronderuit gehaald en er een mooie 2x75mm van Novus onder gehangen. Bevestiging was geen probleem en het ging allemaal makkelijker als verwacht.

EN VERDER?

Op het moment vind ik het wel even mooi geweest. Niks is aan vervanging toe en ik ga lachend de APK in Mei tegemoet (nu nog althans). In de zomer ga ik de beginnende roest aan het koetswerk aanpakken, vooral bij de wielkasten. Lak in de kleur van deze wagen (Neptunus Turquoise heet het officieel) heb ik kunnen vinden en bestellen en zal ik gebruiken samen met roest omvormer, primer, alles wat erbij hoort om het weer een mooi plaatje te maken. Bitumen ondercoating zal ook een rol gaan spelen zodat ik er nog een tijdje verder mee voorruit kan.


In dit jaar zal ik ook op vakantie gaan met deze bolide. Een ritje naar Italië zal er zeker nog in zitten, misschien wel vaker. De 2.0i 8v is een behoorlijk onverwoestbaar blok en ik hoop er de 3 ton nog zeker mee te behalen. Vooral na het werk wat ik er al in heb gestoken, en nog van plan ben te doen. Wie weet gaat een gezinnetje ermee vervoeren er ook nog wel mee lukken, maar dat laat ik aan de toekomst over.

Een jaartje verder

  • 256.000 km
  • 11 juli 2018

De apk dit jaar vroeg om een nieuwe remleiding rechtsvoren en een veerschotel linksachter. Na zelf wat koper te hebben verlegd en het nodige laswerk te hebben laten gedaan is de wagen weer klaar voor het komende jaar.
Voor nu staan vooral wat esthetische punten op het programma. Roest aan de koets wordt bijgewerkt en keurig afgelakt en blauwe LED lampjes voor de dashboard verlichting zijn ook zeker een keuze om te overwegen.
Ik ben ook preventief bezig met het voorbereiden op menig winter: roest meteen de kop indrukken door het te verwijderen, behandelen en een coating te geven van bitumen zorgt er voor dat ze niet meteen weggevreten wordt door het zout en de weersomstandigheden. Zo kan ik er nog lang plezier van hebben.

Winter weer overleefd

  • 271.000 km
  • 8 april 2019

Nu de lente eindelijk weer doorbreekt kan ik weer succesvol terugkijken op afgelopen winter. Streng was deze niet, maar enig zout en de regen en de kou spelen wel een tol. Roest aan de onderkant en de ophangingsdelen is nog moeilijk te vinden, op bepaalde plekjes bij de wielkasten achter en een stukje bij een deur/dorpel begint het langzaam door te komen. Klusjes voor de komende zonnige periode dus.

We zijn ook naar Zwitserland gereden in december en hier heb ik mooi gebruik kunnen maken van gloednieuwe winterbanden. Deze hebben zich keurig bewezen op smalle besneeuwde bergwegen en hebben we naast plezierig ook veilig kunnen rijden.

Qua onderhoud is het volgende aan gedaan:
- nieuwe remschijven en blokken rondom
- bobine vervangen, gelijk ook bougies en kabels meegenomen
- olie + filter
- middenstuk uitlaat (de middendemper was er echt klaar mee)

Dit alles doen we keurig zelf in de DHZ-garage van John van Lieshout in Geldrop.

Verder is er niet veel spannends gebeurt en is het iedere dag nog een plezier om mee te rijden. Het volgende avontuur zal waarschijnlijk bij onze vrienden net over het kanaal plaatsvinden en waar men aan de verkeerde kant van de weg rijd. Schotland leek me altijd wel een mooie bestemming, waar de reis meer bestemming zal zijn dan het eindpunt.

Over de 3 ton

  • 302.720 km
  • 27 augustus 2020

Het klokje weer eens rond... de 3 ton aangetikt op vakantie in Duitsland (jawel, in Corona-tijden). Wie had dat gedacht? En moeiteloos ook he, het blok is nog lang niet gaar. Ik heb er in de week voordat we gingen een flinke operatie aan ondernomen: nieuwe en andere nokkenas (276 graden, 11,2 mm kleplift), klepveren, tuimelaars en hydraulische stoters. Alles van Dbilas, dus goede kwaliteit. Hierdoor trekt hij in de hogere toeren beter door en voel je hem ook echt beter trekken. Stationair draait hij wat onregelmatiger, bijna een beetje muscle-car geluid wat er uit de einddemper komt. Ik persoonlijk ben daar wel van gecharmeerd.

APK zit er ook weer op. Hier hoefde alleen een nieuwe handremkabel en carterpan-pakking onder. Het afstellen van de koplampen deden ze ter plekke (er zitten nu modellen in die al met een motor voor de afstelbare hoogte waren uitgerust, een optie erbij dus).

Op het moment wil ik mij meer op het cosmetische focussen. Ik heb bepaalde plastic trim-delen van het interieur blauw geverfd (zie foto) en dit geeft het een apart en fris uiterlijk, in elk geval beter dan eentonig zwart.
Aan de buitenkant blijven krasjes, roestplekken en deukjes aanwezig. Hier wordt in de toekomst zeker aandacht aan besteed.

Remmerij is wel al verbeterd: stalen remslangen geven een beter gevoel op het pedaal (regelbare remdruk met je rechtervoet) en geventileerde Brembo remschijven voor (betere hitte dispensatie). Nu alleen nog de blokjes binnenkort vervangen en dan is dat weer allemaal compleet.

Voor nu rijdt het in elk geval zeker nog prima, vlot zat, ruim zat, comfortabel genoeg voor mij en sportief wanneer ik de rijstijl aanpas. Na al 3x de Nordschleife er mee te hebben overleefd kan ik zeggen dat de pk'tjes wat aan de lage kant zijn, maar hier valt in het dagelijks verkeer niet over te klagen.

Op naar vele meerdere kilometertjes.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Opel Vectra? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Opel Vectra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Vectra specificaties
  • Opel Vectra occasions
  • Opel Vectra video's
Advies en informatie
  • Opel Vectra tests
  • Opel Vectra gebruikersreviews
  • Opel Vectra index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer
 

Opel Vectra reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    8
    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i Sport (1994)

    Opel Vectra 1.8i Sport (1994)

    • 18 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 2.0i Sport (1994)

    Opel Vectra 2.0i Sport (1994)

    13
    • 8 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i CDX (1995)

    Opel Vectra 1.8i CDX (1995)

    2
    • 7 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.6i L (1995)

    Opel Vectra 1.6i L (1995)

    1
    • 30 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i GL (1993)

    Opel Vectra 1.8i GL (1993)

    • 9 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i GLS (1995)

    Opel Vectra 1.8i GLS (1995)

    2
    • 9 maart 2010
meer reviews
Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

‘Toen kon dat nog,’ dat is het eerste idee wat je overvalt als je een rondje loopt om de Vectra...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    Opel Vectra 1.8i GLS (1993)

    8
    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

    Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

    2
    • 21 oktober 2021
  • Achtergrond
    Waarom het jammer is dat de Opel Vectra 2000 geen GSi heette

    Waarom het jammer is dat de Opel Vectra...

    28
    • 25 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

    Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

    7
    • 13 september 2021
  • Nieuws
    Opel Vectra B - Facelift Friday

    Opel Vectra B - Facelift Friday

    32
    • 10 september 2021
  • Opel Vectra 3.2 V6 - Op de Rollenbank

    Opel Vectra 3.2 V6 - Op de Rollenbank

    • 19 augustus 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020)

    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation...

    3
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation (2022)

    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation...

    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Manta (1975)

    Opel Manta (1975)

    5
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden