Opel Vectra 1.7 TD GL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 1.7 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Algemeen:
Bij de aankoop onze eerste ’goede’ auto, daarvoor altijd beginners auto’s gereden (zo goedkoop mogelijk). We wilde graag een ruime, betrouwbare auto met airco. Vorige eigenaar reed dagelijks 180 kilometer naar zijn werk, dus veel snelweg kilometers. Leek een goede koop!
De eerste maand alleen maar problemen, bijna alles wat vervangen kon worden is ook vervangen. We stonden op het punt om de auto weg te doen en een andere te kopen. Het vertrouwen is op een gegeven moment op.
Sindsdien geen bijzonderen problemen meer met de auto. Betrouwbaarheid is goed, zeker nu we de signalen van een versleten dynamo tijdig herkennen (radio valt uit bij gelijktijdig gebruik airco of achterruitverwarming). Waardoor we een lege accu kunnen voorkomen. De dynamo is een zwakke plek van deze motor (1.7TD), zit namelijk recht achter het rechtervoorwiel. Hierdoor komt er veel water overheen bij nat weer.
De auto is ruim en rijdt comfortabel. Zeker met onze gezinsamenstelling (2 kinderen, 2 ouders) voldoet hij aan alle wensen (ruimte, betrouwbaar, slijtvastheid). Airco is prettige luxe. Wel iets last van geluid (oude diesel, verouderde geluidsisolatie). De motor kan goed meekomen maar houdt niet over (verwacht geen 140km/u plus). Met airco ingeschakelt is 130km/u een mooie kruissnelheid. Wel voldoende zuinig (gemiddeld 1 op 15, zelf bijgehouden gedurende 12 maanden).
De auto is volledig afgeschreven dus we rijden hem door tot hij stuk is. Twee keer per jaar gemiddeld 200,- euro voor onderhoud is voor ons nog acceptabel.
Voordelen:
- ruim
- comfortabel
- voorspelbaar weggedrag
- motor onverwoestbaar
Nadelen:
- kleine zijspiegels
- imago
- kofferbak zeer ruim maar heeft last van naar binnen stekende wielkasten
PROBLEMEN
Vlak na aankoop (binnen 1 maand)*:
- airco werkte niet (na 1 week zoeken gaatje gevonden door specialist)
- motor werd heet bij een heuvel / bergen
- eerst koppakking vervangen (geen oplossing)
- radiator bleek 70% vol te zitten (wel oplossing)
- dynamo stuk
- waterpomp lekt
- accu stuk
- achterwielen vastgeslagen
- remblokjes van de handrem waren los gekomen (nooit meer voorgekomen)
* garage alles onder garantie vervangen.
Sindsdien:
- twee maal dynamo vervangen
- binnen ventilator
- binnen verwarming / lekkage
- dashbord lampje airbag / gordelspanners gaat regelmatig branden
- Gordelspanningsensor draad vervangen
- remschijven
- normaal onderhoud
- banden
- uitlaatdemper
- accu
- remblokken
- olie
- info display letters niet meer leesbaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren