Opel Signum 2.2-16V DGi Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Signum 2.2-16V DGi Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 19.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na ruim 7 jaar dieselen in de Vectra was het tijd voor wat anders. En de keuze is gevallen op het topmodel van Opel, de Signum. De afvallers zijn de nieuwe VW Passat, de Skoda Octavia en niet te vergeten de Opel Vectra stationwagon.
Ik heb de Signum gekocht in maart 2006 - hij was toen precies 1 jaar oud - bij een Opel dealer. Het betrof een demo Signum 2.2 Dgi Cosmo Aut5 met 19.500 km op de teller.
Wat een fantastische auto die Signum. De 2.2 dgi benzinemotor is met zijn 155 pk redelijk pittig. De combinatie met de Active-Select automaat is wel zo prettig. Omdat ik hiervoor altijd diesel heb gereden, viel mij bij het proefrijden de trekkracht bij lage toeren tegen. Dat betekende dus meer schakelen. Toen ik van Opel het aanbod kreeg om een Vectra station 3 dagen te rijden, met deze motor/bak-combinatie was ik aanvankelijk sceptisch. Een automaat? Maar na 3 dagen sturen wil je niet meer anders. Het bezwaar van te weinig trekkracht bij lage toeren speelt in een keer niet meer als je merkt dat je niet hoeft te schakelen. De automaat doet zijn werk gewoon goed. Met het gaspedaal bepaal je de versnelling. Trap je rustig op het gas dan schakelt de bak ook snel over... maar trap je wat harder dan is het schakelmoment na een hoger toerental. Even vlot inhalen op de snelweg is dan ook niet anders dan bij een diesel. Je hoeft niet terug te schakelen, zou je voor een 2.2 dgi benzine met handschakeling kiezen dan moet je dat waarschijnlijk wel.
De plussen van deze auto:
+ goede prijs/kwaliteit/uitrustingsverhouding: ga maar eens na wat er allemaal op en aan zit: volledig leren bekleding, automatische versnellingsbak, ingebouwde kleurennavigatie, electrisch verstelbare voorstoelen (met verwarming), gescheiden klimaatcontrole, boordcomputer, cruiscontrol, rondom airbags, xenon koplampen met sproeiers en adaptive forward lighting (schijnt in de richting van je stuurbeweging), travelbox (met 12v aansluiting, koelkast, 2 uitklapbare vliegtuigtafeltjes, opbergvakjes etc.) abs, esp enz.enz. De nieuwprijs van deze auto was 42.000 euro; kijk maar eens wat je voor een vergelijkbaar uitgeruste Passat betaald!
+ wegligging: ondanks dat de vering ietwat week aanvoelt en op comfort is afgesteld, is de wegligging subliem. Op de snelweg is het echt cruisen, zo stil en comfortabel. Maar je kunt ook vreselijk hard de bocht om. Helemaal top.
+ verbruik: voor een bijna 1.500 kilo wegende auto is het overall verbruik (9.000 km) nu 8,5 L/100 km (1:11,8). Daarvan rij ik de helft relatief korte stukken (stad/buitenweg). Op vakantie naar Italië (2.500 km) met volle belading scoor ik een verbruik van 7,5 L/100 km (1:13,3), met af en toe flinke snelheden in Duitsland.
+ gebruiksgemak: deze Signum staat op dezelfde bodemplaat als de Vectra Station: de binnenruimte is enorm. Achterin zijn er 2 verschuifbare en makkelijk omklapbare stoelen (vlakke laadvloer!). Daardoor kun je kiezen voor meer beenruimte (en die is in maxinmale stand echt riant) of meer kofferruimte (en dan nog kun je prima achterin zitten!).
De minnen van deze auto:
- imago: het Opel-imago vind ik niet top, terwijl deze auto dat wel is. Wellicht zou Opel van de Signum een groter succesnummer kunnen maken als ze hem wat meer marketing aandacht zouden geven;
- navigatie: de te verwachten rijtijd wordt niet weergegeven. En vergeleken met de tom-tom, waarbij je min of meer vanuit de positie van de auto op de routekaart c.q. wegaanduiding kijkt, is de view bij deze van bovenaf en dat is iets minder mooi.
- 4 zitplaatsen: Opel zegt dat dit een vijfzitter is, maar achterin heb je 2 riante stoelen, met daartussenin een soort mini-seat. Om daarop te zitten mag je niet groter zijn dan 1,50 m. en het zit ook zeker niet comfortabel. Door de zitting om te klappen, verschijnen de aansluitingen om de travelbox te installeren.
PROBLEMEN
Storingen?
- de motor van de ontgrendeling van de achterklep haperde af en toe. De dealer heeft een nieuwe bestelt (fabrieksgarantie) en de nieuwe werkt inmiddels perfect;
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.