Opel Karl 1.0 Innovation (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Karl 1.0 Innovation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Eerste 10.000km
- 10.000 km
Van Civic naar Karl
Voordat ik iets over de Karl schrijf, moet me eerst van het hart dat de Civic een waanzinnige auto was. De krachtige diesel, extra benadrukt door chiptuning, was een genot. Gewoonweg perfect. Daarbij opgeteld het geweldige schakelen, de riante uitrusting en de verrassende ruimte, en het plaatje was compleet. Maar goed, prive-omstandigheden noopten me terug te gaan naar een A-segmenter. De volgende eigenaar gaat ongetwijfeld enorm veel plezier beleven aan de Honda.
Begin april op zoek gegaan naar een A-segmenter. Je kent dat wel. Lijstjes maken, tests lezen en op straat kijken naar wat nog enigszins leuk is. Mijn shortlist kwam al snel uit op de usual suspects. Het werd een Mii, Picanto, Celerio of Karl. Een Up! viel af omdat we er in het bedrijf een stuk of 80 van hebben rijden (maakt ze niet slecht, maar ik wil prive graag net iets anders) en de Aygo vond ik van buiten het hipst, maar van binnen net een speelgoedautootje. En aangekleed schrikbarend aan de prijs. Durven ze zomaar 5.000euri per strekkende meter voor te vragen eer ie leuk is...
Wellicht was de Celerio wel de meest verstandige keuze. Het zuinigst, ruimst, vast en zeker probleemloos en goedkoop in onderhoud. Maar ik ben net teveel autoliefhebber om in de wat te hoge seniorenmobiel gezien te willen worden. Niets ten nadele, want ik lees voornamelijk positieve dingen over de Celerio. Was de nieuwe Ignis er al, dan was de kans groot geweest dat ik nu Suzuki reed. De Picanto viel af vanwege het verbruik. Tsja, ik had dan de 1.2 gewild, en dan zou ik beter in de Honda hebben kunnen blijven rijden qua uiteindelijke gebruikskosten. Bleven de Mii en de Karl over. Het werd de Karl, vanwege zijn standaard 75pk, achterraampjes die echt open kunnen en het feit dat ik er geld bijkreeg bij inruil van de Honda.
Uitvoering
In de vorige auto zat werkelijk alles, en daarvan wilde ik niet alles opgeven. Dus werd het de Innovation-uitvoering met een pluspakket in glimmend zwart. Dan krijg je lichtmetalo's, behoorlijke radio (zonder cd, maar met usb-poort) inclusief tweetertjes, iets fraaiere bekleding dan standaard, bliepertjes in de achterbumper, lane departure warning, het veelgeprezen on-star (met supervriendelijke hulp en standaard 4g hotspot), mistlampen, cruisecontrol, climate control, best uitgebreide boordcomputer, oliepeilmeter, elektrische ramen voor en achter en vast nog wat dingen die ik voor het gemak even vergeet.
Eerste ervaringen
Eigenlijk rijdt de Karl (ofwel het Kareltje) best prima. Het niveau van het A-segment is in de afgelopen jaren omhoog geschoten. ik heb er de gegevens van de Corsa van een paar generaties geleden naastgelegd, en dan blijkt Kareltje die op alle fronten af te troeven. Een fenomeen wat in autoland gemeengoed is. Een Polo is groter, ruimer gemotoriseerd dan de een Golf van begin jaren 90 om maar een voorbeeld te geven.
Het rijdt en stuurt dus prima. De dashboardverlichting is sfeervol en dimbaar en nergens is kaal plaatstaal te zien. De stoelen zitten voor niet te corpulente mensen prima. Een aantal bedieningsknoppen en het stuurtje zijn rechtstreeks uit de schappen van de Corsa getrokken. Ziet er veel volwassener uit allemaal dan ik durfde denken. Over het sturen nog: de auto is uitgerust met een knopje waarmee het sturen superlicht wordt. Als ik me niet vergis kent Fiat ook zo'n systeem. Ik gebruik het nooit. Nergens voor nodig. Inparkeren is sowieso en fluitje van een cent.
Waar ik me aan erger is dat de hoedenplank geen koordjes heeft waarmee die omhoog zwaait bij het openen van de achterklep. Een paar keer al vergat ik het ding weer omlaag te doen na het inladen. Zie je ineens niets meer in de binnenspiegel. Eigen dommigheid, maar liever koordjes dan de extra stuurbekrachtigingsknop. Al met al is de eerste indruk van de halfduitse, halfkoreaanse Karel (er zijn al internetpagina's vol geschreven over de vraag of het nu meer Duits of meer Koreans is; ik hoop zelf meer van de Koreaanse kwaliteitskant te kunnen genieten) veel positiever dan tevoren gedacht. Het rijdt gewoonweg best volwassen.
Uiterlijk
Laten we eerlijk zijn. Echt mooi is de auto niet. Het is een standaard ding. Kort neusje, een paar vouwtjes over de flank om de hoogte te maskeren en een scherp aflopende achterkant. Maar goed, het valt niet mee om op de beperkte lengte iets echt leuks te knutselen. Ik denk dat de Ignis de eerste echt leuk vormgegeven A-segmenter wordt.
Tegelijkertijd is de auto ook zeker niet lelijk. Hij oogt best volwassen met de heldere lampen, het vriendelijk lachende streepje in de grille, de bredere lichtmetalo's van een behoorlijke 15inch grootte, de volwassen deurklinken en de in proporties uitgevoerde deuren. De matzwarte b-stijl geeft optisch net wat meer lengte aan de auto. Het ding ziet er best zelfverzekerd uit! Sommige mensen moeten twee keer kijken of dit nu een Karl of Corsa is, zeker van voren gezien. Dat is een compliment voor Kareltje!
Prestaties
Verbazingwekkend! Ondanks de lange versnellingen trekt de auto best vlot. Zeker tot aan ongeveer 80 per uur maakt het geringe gewicht dat hij rap acceleert. Nee,de straatstenen worden er niet uitgetrokken, maar dat verwacht ook niemand. Binnen het segment,men dat is toch het beste vergelijk, is het meer dan voldoende. Ik rijd regelmatig op het werk in een Up! (60pk) en Karel klinkt beter qua motor en is opmerkelijk vlotter. Het lijkt ook of het koppel beter bij de les is. Dat haal ik niet uit de technische gegevens, maar de praktijk staat zelden in de boekjes... Echt snel acceleren kan overigens alleen maar wanneer je vooraan staat bij een stoplicht. Anders ben je sowieso aangewezen op het enthousiasme van je voorganger. Toch? Kortom, tot 80 trekt ie top! Daarna gaat de fut er wel snel uit. Lang doortrekken in de lagere versnellingen, of even terugpoken is dan de enige oplossing om tussensprintjes te trekken om snel iemand op een provinciale weg voorbij te flitsen.
Met wat geduld schijnt 170km/u haalbaar te zijn. Maar dat wil je niet. Tot aan 130 voelt het allemaal nog heel vertrouwd, daarboven wordt het al snel alleemaal spannend. Ik denk dat ik verwend was met de vorige auto, want het is zeker niet minder dan bij concurrent Upperdepup. Beter zelfs, is mijn overtuiging. Het lekkerst rijdt de auto tussen 100 en 120. Fijn dat zijwind de auto niet snel uit koers brengt; dat geeft weer net dat beetje extra volwassenheid in het rijgedrag.
Het verbruik, toch wel een aankoopargument voor een bescheiden auto, heb je helemaal zelf in de hand. Het maakt een enorm verschil of je 100 of 130 rijdt. In dat laatste geval is de motor behoorlijk aan het werk en stijgt het verbruik richting 1:15. Houdt je het bij ongeveer 100, dan is ineens 1:20 fluitend te halen.
Wanneer je het een sport maakt om zo zuinig mogelijk te rijden, weinig steden aandoet en de schakelindicator volgt, kan 1:24 gehaald worden. Dat weet ik uit ervaring. De boordcomputer is dan nog jubelender overigens. Je geeft dan wel het laatste beetje rijplezier weg. Maar goed, je krijgt er portemonneeplezier voor terug!
Gemiddeld is het verbruik bij mij, dapper bijgehouden bij de pomp, ruim 1:20. Niets op aan te merken!
Hip
Wat ik fijn vind, is het hippe en goed afgewerkte interieur. Het dashboard oogt en voelt goed. Knopjes zijn mooi verlicht, zelfs tot op het stuur. Het voelt allemaal best knus en gezellig. Er is zelfs extra verlichting onderin de console bij de usb en 12V aansluiting! Het lane departure warning werkt goed en is een hippe veiligheidsvoorziening. In parkeergarages is hillhold handig gebleken. Uberhip is het Onstar. Koppelen van telefoon of ipad is een fluitje van een cent en kom je er niet uit, helpt een druk op een knopje bij de spiegel om iemand aan de lijn te krijgen die je erbij helpt.
Telefoon gaat over bluetooth en 4G en klinkt gewoonweg goed over de speakers/mic. Cruisecontrol zit handig op het stuur,kent een begrenzer (je laat het sowieso wel uit je hoofd veel te hard te rijden...) en ook de audio laat zich via het stuur bedienen. Niet dat de radio erg ver weg zit om naartoe te rijken, maar het zit er toch maar mooi op en werkt feilloos.
Tot slot is er ook nog bochttverlichting met de mistlampen. Het is verdorie een serieuze auto!
Ruimte
Van een auto in dit segment kunnen geen wonderen verwacht worden. En hoewel Opel beweert dat het een volwaardige vijfpersoonsauto is, is het dat natuurlijk niet. Maar vier gaat eigenlijk best prima. Zelfs achter mijn 1.81m kan gewoon iemand zitten! Drie jonge kinderen achterin kan en mag overigens best. Er zijn gordels en zelfs hoofdsteunen voor.
Voorin is de ruimte zeker voldoende. Bestuurderstoel en stuur zijn verstelbaar (stuur hoogte en diepte) en het moet raar lopen wil je als bestuurder geen fijne zit kunnen vinden. De bijrijderstoel is niet in hoogte verstelbaar. De bagageruimte is prima. De vorm is goed, de tildrempel niet te groot en voor boodschappen of sporttassen is ruimte genoeg. Hier overklast Karel de Aygo/C1/108 en is vergelijkbaar met de VAG-drieling. De afwerking van de kofferruimte is netjes. De bank is in twee delen neerklapbaar, mocht de nood aan de man zijn.
Het dashboardkastje is voldoende ruim, en her en der is ruimte voor klein grut in vakjes en bakjes. Kortom, de auto is zeker ruim genoeg voor een klein, jong gezin of een stelletje. Waarom zou je meer willen eigenlijk?
Kleine dingetjes
Over het ontbreken van koordjes aan de hoedenplank had ik het al. Een tweede ergernisje is de kleine brandstoftank. Er kan geloof ik 32 liter in. Heb ik nog een streepje brandstof en ik tank, dan kan er 25 liter in. Elke week tanken dus. Sommige kleine auto's hebben net een paar liter meer, wat zomaar 60km later tanken betekent. Voor dit soort auto's telt dat.
Een volgende ergernis is het verwarmingssysteem.Het ding is, zelfs met de climatecontrol, niet goed en stabiel te regelen. Heel vreemd. Soms blijft het frisser dan de ingestelde 20graden. Bij de eerste beurt maar eens naar laten kijken.
Een laatste ergernis is het ontbreken van en cd-speler en daarmee een DAC. De ipod op de usb gebruikt dus de DAC van de ipod zelf. Klinkt daarmee minder goed dan de radio. Jammer.
En dus...
Ben ik tevreden met het gezelschap van Kareltje? Jazeker! De eerste 10.000km zijn probleemloos verlopen. De ergernisjes streep ik graag weg tegen het verbruik, de toch wel volwassenheid als geheel, de verhouding tussen prijs en het gebodene, de voldoende grote kofferruimte en het, mits met beleid gereden, lage verbruik. Tel daarbij de lage wegenbelasting (twee tientjes per maand) en bescheiden verzekeringspremie op. Het gezellige en goed afgewerkte interieur, de fijn zittende stoelen en de perfecte cruisecontrol doen de rest. Best een top-autootje tot nu toe!
afscheid van Kareltje
- 18.000 km
Na ruim een jaar en (bijna) 18.000km is het tijd om afscheid te nemen van de Karl. Tijd dus om de balans op te maken van deze erg leuke A-segmenter.
Comfort 4 Sterren
Dat ik comfort met 4 sterren beoordeel, moet gezien worden in het licht van het segment van de Karl. Laat helder zijn dat het geen Mercedes is. Maar vanuit mijn ervaringen met andere A-segmenters staat Karel zijn mannetje met verve. De stoelen zitten verrassend volwassen, ook na een wat langere rit. De bediening werkt soepel en goed en de uitrusting van de Innovation met pluspakket zorgt voor een beleving op het niveau van een B-segment auto.
Het geluidsniveau aan boord is verrassend laag bij constante snelheden. De zeer redelijke geluidsinstallatie (behalve met i-pod, dat valt behoorlijk tegen) en de knusse verlichting binnen zorgen vervolgens voor een lekker sfeertje. Dingen als de lane-departure warning (chique en handig!) en de half-lederen bekleding (ook chique!) toveren telkens opnieuw een glimlach.
De elektrische ramen (ook achterin!), het prettige schakelen en koppelen, en alle andere hippigheden (van bochtverlichting met de mistpitjes, via de bliepertjes in de achterbumper tot aan de feilloze stuurwielbediening van van alles) van de auto, werken zeker comfort-verhogend.
De laatste ster verdient de Karl echter net niet. Dat komt omdat de balans in veercomfort tussen voor en achter net niet top is. Ik rijd altijd alleen met de auto en merk dat de voorzijde met prima aplomb volwassen veert en dempt, maar dat de achterzijde soms wat springerig en licht kan aanvoelen. Vervelend wordt het nooit, maar het zou, zelfs in dit segment van de markt, net nog iets beter kunnen.
Prestaties 5 Sterren
Over het motortje niets dan lof! Wat snort dat ding heerlijk! Er zijn geen vervelende trillingen voelbaar van de 3-cilinder en hij is altijd prima bij de les. De 75pk (ik ken nog niemand die in kW denkt, maar mocht jij er eentje zijn, dan is het 55kW) komt smeuïg vrij en zorgt ervoor dat op B-wegen best pittig gereden kan worden. Nou ja, gevoelsmatig dan he... In absolute sprint en snelheid hoef je jezelf in het dagelijks verkeer nooit te schamen, maar een Karl met sportstrepen zou al snel een karikatuur van zichzelf worden.
Qua prestaties overklast de Karl met gemak de 60pk (jaja, 44kW) Upperdepups die we op het werk rijden. Hij trekt vloeiender en met minder kabaal. De motor klimt snel in toeren wanneer dat gevraagd wordt en met zo ongeveer 100km/u is de auto zelfs stil te noemen, terwijl het dingetje ongeveer 3000 toeren draait.
Het verbruik, toch altijd een issue bij met name kleinere auto's, is over het hele jaar ruim 1:20 gebleken. Aan de pomp dan, want de boordcomputer doet zijn best immer door een roze bril te kijken en te beweren dat het nog wat zuiniger gaat. In de wintermaanden haalde ik de 1:20 meestal net niet. Komt de temperatuur buiten rond de 15 graden, dan lukt het ineens met gemak. Met vier man aan boord of op hogere snelheid (boven de 120/130) stijgt het verbruik ineens enorm. Het torretje wordt dan op de proef gesteld en beantwoordt de vermogensvraag met ongeveer 1:16. Dan wreekt zich meteen de te kleine tankinhoud.
Betrouwbaarheid 4 sterren
in het jaar dat ik de auto heb, heeft hij me nog nooit laten staan. Het motortje sloeg nooit ergens een valse noot en na het jaar is de auto nog als nieuw. De bediening is strak en al de goodies en gadgets waarmee Karel is uitgedost doen het precies zo als op de eerste dag. Sterker, er is in dat jaar geen lampje stuk gegaan!
Tuurlijk mag van een nieuwe auto het eerste jaar geen gekkigheid verwacht worden op gebied van betrouwbaarheid. Dat realiseer ik me. toch is het altijd een prettig idee geweest dat ik het gevoel had dat er niets stuk kon gaan. Daarvoor voelt de auto simpelweg te goed.
De laatste ster verdient de Karl echter niet. Dat komt omdat ik het hele jaar wat moeite heb gehad om de juiste temperatuur in de auto vast te houden. Daar mag meneer Opel nog eens kritisch naar kijken. zoals ik het begreep hebben de exemplaren die nu afgeleverd worden er geen last meer van, maar zelfs met de climate control op een standaard 20 graden, voelt het de ene keer warmer dan de andere keer.
Wel weer leuk: elke maand ontvang je met het OnStar een uitgebreid overzicht van de staat van de auto. Zo heb je altijd een goed overzicht van je bandenspanning (per band weergegeven in kPa) en heb je informatie over alle vitale onderdelen van de auto. Toch een prettig gevoel om het hele jaar door alleen maar "groene vinkjes" te hebben gezien.
Gebruikskosten 5 Sterren
Het verbruik stipte ik al aan. Ruim 1:20 zonder er echt moeite voor te hoeven doen. Tel daarbij de verzekering (ik betaalde 30 euri per maand) en twee tientjes MRB op, en het is een hele klus om een auto te vinden met lagere gebruikskosten. Kosten die het autorijden weer leuk maken! Deze cijfers gelden overigens voor bijna het gehele A-segment, dus staar jezelf er ook niet blind op.
Ik ruil de auto op het moment van zijn eerste jaarbeurt in. Die kosten bespaar ik mezelf dus. Aan de andere kant, een jaarbeurt kost iets van 200-250euri. Kom daar maar eens om bij een wat grotere auto...
In aanschafprijs ontlopen de Karl en zijn concurrenten elkaar niet bijster veel. Een VAG of PSA-T is met dezelfde uitrusting en 75pk (als het al leverbaar is; vaak is 68pk de norm in dit segment; toch 10% minder) behoorlijk duurder, de Picanto en i10 zijn vergelijkbaar qua aanschaf en een Celerio is iets voordeliger maar kan niet naar het uitrustingsniveau van Kareltje getrokken worden.
Inmiddels weet ik dat het met de restwaarde na een jaar ook wel snor zit. De Karl is populair en er is weinig jong-tweedehands in te krijgen nog. Ik kreeg een prima prijs en ik weet zeker dat de dealer die de auto innam er niet mee blijft zitten...
Eindbalans
Ik begon de review met pijn in het hart vanwege het afscheid van de Civic. Diezelfde emotie heb ik niet bij het afscheid van de Karl. Logisch, want hoewel de Karl in Innovation-plus een hip klein ding is en me nooit in de steek liet, is het veel meer een rationele auto dan de Honda was. Er valt amper iets op aan te merken zelfs. Op onderdelen voelt de auto als een klasse groter dan zijn segment-genoten, terwijl bij parkeren of in de stad het compacte formaat ineens weer fijn blijkt.
Vanuit mijn omgeving kreeg ik vaak de vraag waarom uitgerekend de Karl en niet één van zijn concurrenten? Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Ik vind de Karl er met zijn 15" velgen, vrolijke gezicht en donkere achterraampjes volwassener uitzien dan de concurrentie. Ik had er simpelweg binnen het segment de beste klik mee. En het rijdt serieus goed. De nieuwe eigenaar van de zwarte JL-167-L gaat er ongetwijfeld nog veel plezierige kilometers mee maken!
Rest me iedereen die de moeite nam deze review te lezen of er zelfs op te reageren te bedanken. Hopelijk heeft het bijgedragen aan een breder beeld van "mijn Kareltje".
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.