Opel Karl 1.0 Innovation (2017) #2

Opel Karl 1.0 Innovation (2017) #2

UitvoeringKarl 1.0 Innovation
Bouwjaar2017

Een "nieuwe" auto

Zoals belooft, het vervolg na de Twingo. Onze nieuwe Karl.

Ons oog is gevallen op een Opel Karl Cosmo/Innovation uit 2017. Een nette en vrij jonge auto. Met toch aardig luxe.
Cruse, climate, elektrische ramen/spiegels, lichtmetaal, getinte raampjes achter en wat ik miste in de Twingo een DAB radio met Apple Carplay.
Tevens heeft deze auto een winter pakket met stuur en stoel verwarming.
Erg fijn allemaal!

Dit alles kwamen we tegen bij de Opel dealer in de buurt na een behoorlijk lange zoektocht. Dan merk je pas wat je hebt/had.

De Twingo was een diesel die vanwege een verhuizing echt niet meer bij ons paste. We zijn nu overgestapt op een benzineauto. Dat is wel even wennen van een 1.5 turbodiesel naar een 1.0 3 cilinder atmosferisch.

Maar met de 75PK van de Karl kom je echt goed mee in het verkeer. Ja het is natuurlijk geen strepentrekker, maar dat hoeft ook niet.
Het motor gedrag lijkt wel veel op een turbo of diesel blok. Boven de 2000 toeren komt er echt gang in. En bij 2500 schiet die ook echt vooruit. Aangekomen bij 3500 of 4000 toeren is het wel gedaan met de pret.
Maar aan de andere kant van het spectrum -c.a. 1200 toeren- kun je prima wegrijden zonder tegen sputteren.
Wel kun je merken dat bijvoorbeeld de koppeling echt van het type zeer goedkoop en licht materiaal is. Bij iets te veel gas in de achteruit laat deze zich even horen.

Voor de rest een fijn geveerde, volwassen auto. Je kunt wel merken dat deze auto met een budget is gebouwd. Bijvoorbeeld alles voorin is van redelijk goede kwaliteit en er is toch wel iets aan isolatie gedaan. Achterin is alle wat er nog op de plank lag gebruikt. Ook de isolatie is daar niet of nauwelijks aanwezig.

Als het kan gaan wij deze zomer weer op vakantie naar Noorwegen. Ik ben benieuwd hoe deze auto zich gaat houden in de bergen.

Wordt vervolgt.

Even terug naar de dealer

Er zijn ons na een aantal kilometers een paar rare dingen opgevallen. Dus even terug naar de dealer voor de garantie.

Zo is er een kraakje te horen in de achteras als je over een flinke hobbel of kuil gaat.
De airco sist.
Het stuur staat net iets uit het lood waardoor ook de knipperlichten niet afslaan na het nemen van een bocht.
En sinds vandaag een code 22 op het dashboard gevonden. Dit zou iets met de dagrijverlichting moeten zijn, maar deze branden gewoon.

Auto gebracht en een Nissan Micra -nieuwe model- met 4000km op de klok als leenauto meegekregen. Wat een hondenbak. Niet iets wat ik zelf snel zou kopen. Ook al brengt deze iets meer ruimte dan een Karl.

Aan het einde van de dag de Karl weer opgehaald. Airco is bijgevuld, lampjes vervangen en stuur nul-punt is opnieuw afgesteld. Kennelijk hebben deze auto's een zeer gevoelig elektronische stuurbekrachtiging met zelfs nog een city stand.
De Karl stuurt ook heel licht. Hier moet je echt even aan wennen.
Het kraakje in de achteras was een steentje tussen een veer en plaat.

Op de rit terug de snelweg even op. Helaas stuur nog wel scheef. Nu de andere kant op. Kraakje is weg en airco doet het weer prima.
Bij thuiskomst ook weer een code 22. Beetje jammer.

Dealer van hetzelfde netwerk zat iets dichterbij voor ons in Heerenveen. Daar de volgende dag een nieuwe afspraak gemaakt.

Volgende dag blijkt dat de verkeerde dagrijverlichting is geplaatst en de auto is nu ook uitgelijnd. Op de terugweg staat het stuur naar onze mening nog niet lekker recht. Het maakt wel erg veel verschil op welk type wegdek je rijdt en of je bijvoorbeeld veel zijwind krijgt. Wist niet dat het zo gevoelig was.

Dus dag er op nogmaals uitgelijnd en met meerdere monteurs naar gekeken. Uitlijn rapport is inderdaad keurig. Maar het blijkt dan toch even wennen. Ook zitten er pas 4 nieuwe Michelin CrossClimate 185/55 r15 banden onder. Mogelijk nog even in slijten? Afgesproken dat we het even aankijken. Mocht er iets zijn dan kunnen we gewoon terugkomen voor garantie.

Zuinig maar geen vakantie dit jaar

Even een update vanwege de vakantie.
We gaan dit jaar helaas niet naar Noorwegen met de Karl. Dat was op zich een mooie uitdaging geweest.

Tot nu toe voldoet de Karl ons erg goed. Het verbruik is ook prima. Wel even wennen aan die benzine prijs na een aantal jaren diesel. Je kunt ook "maar" 600KM op een tank rijden. Komt tevens door de "kleine" 32 liter tank.

Ik houdt het verbruik bij in Spritmonitor. Dat is op dit moment 5,53L/100KM ongeveer op 1 op 18 dus. Dit over een lengte 5745KM.
Naar mijn idee erg zuinig. Mijn rijstijl is niet super zuinig maar ook geen Max Verstappen, zover dat kan in de Karl. Beetje anticiperen helpt hierbij behoorlijk.

Zoals eerder gezegd is het sturen erg wennen. Zit niet veel gevoel in en het is allemaal wel erg bekrachtigd.
Misschien heeft het ook te maken dat je voor deze versie nog een paar opties had een lane keep assist, elektrische ramen achter en een zonnedakje.
De lane keep assist had misschien geholpen bij het sturen op de snelweg. Maar gelukkig zit er geen artificieel dood punt in het stuur. Een soort elektronisch kleef punt. En misschien is het er wel maar je voelt het niet. Dat scheelt erg op lange rechte stukken. Zo hoef je niet steeds bij te sturen.

We hebben een bagage net voor in de kofferbak besteld en een rubber mat voor de gleuf boven het dashboard kastje. Zodat je telefoon of bril daar blijft liggen tijdens een bocht.
Het bagage net is voor de gevarendriehoek en accessoires. Dit aangezien onze Karl nog een volwaardig reservewiel heeft en dus weinig ruimte voor de overige accessoires.

Even een paar pluspunten die opgevallen zijn.
+ Stille motor
+ Erg fijne stoelen!
+ Infotainment. Welke altijd en soepel/makkelijk werkt. Plus het DAB bereik. Gewoon overal storingsvrij.

Minpuntjes zijn er natuurlijk ook...
- Geen koortjes voor de hoedenplank. Deze valt ook niet zelf weer op zijn plek als je kofferbak dicht doet. Rijdt je ineens rond met een hoedenplank die verticaal blijft staan.
- Geluidsisolatie achterin. Misschien zelf nog eens een stukje plakken in de kofferbak. Hier komt echt veel geluid naar binnen.
- Geen speakers in de achterportieren.

Voor wie hier ook naar opzoek is.
De mat:

Het netje:

Update na 15000

Een korte update na nu al 15000km.

Het was de bedoeling deze kilometers per jaar af te leggen met de Karl. Maar na wat onverwachte gebeurtenissen hebben we dit jaar heel wat extra snelweg kilometers gemaakt vooral in de avond.
Dan merk je wel dat de Karl 120 prima vindt maar 130 niet echt zijn ding is. Ook het verbruik gaat dan wel flink omhoog. We grappig is dat de Karl 120 leuker lijkt te vinden dan 100 of 110.

Nu het wat kouder is in de morgen merk je wel dat het interieur uit goedkoop plastic is opgetrokken. Vooral als alles koud is kraakt en piept er veel. Dat is echt wel een groot irritatie punt. En ondanks dat dit meestal bij andere (Franse) merken voor zou komen heb ik het in de Renault nooit zo ervaren en ook niet verwacht bij de Karl.

Het optionele winter pakket wat op onze Karl zit is een fijne optie waar ik niet meer zonder wil!

De eerste kleine beurt staat gepland. De olie is aan vervanging toe volgens de meldingen. Ook is er stationair een rateltje te horen. Denk zelf aan een los hitteschild… wordt vervolgd.