Opel Karl 1.0 Edition (2015) - Test

Terug naar de basis

Opel Karl
Opel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel Karl

De laatste tijd zien we ook in het kleinste segment steeds meer hippe, trendy modellen. Opel gaat juist terug naar de basis; de Karl is vooral een betaalbare, nuchtere auto voor dagelijks gebruik.

Blaaskakerij en een geforceerd design zijn de Karl vreemd. Dit is een doeltreffende slimmerik in een bescheiden verpakking. Qua filosofie is de Karl dus een soort Kadettje, voor wie zich die bestseller nog kan herinneren.

Het dashboard is verzorgd en compleet, met weinig opsmuk en vooral veel tinten zwart. De materialen zijn netjes, maar niet bovengemiddeld. Bij de testauto springt meteen het grote centrale aanraakscherm in het oog en daar is iets opmerkelijks mee aan de hand. Deze Karl is namelijk voorzien van het vernieuwde Intellilink-systeem. Dat is een doorontwikkeling van de variant die we nu al uit de Corsa kennen. Het probleem is alleen dat het systeem pas in januari 2016 in de Karl leverbaar is. Tot die tijd is er wel een simpeler radio beschikbaar. Op de achterbank monteert Opel drie gordels en hoofdsteuntjes, maar alleen met passen en meten is hier voldoende ruimte voor drie opgroeiende kinderen. Er is hooguit plaats voor twee kinderstoeltjes en een knuffelkonijn, maar als de nood hoog is, passen er legaal vijf mensen in de Karl. Onder de hoedenplank is 206 liter bagageruimte en ook dat is niet heel riant.

Onderweg blijkt de kleine Opel een fijne auto. Hij stuurt mooi helder; niet heel lichtvoetig, maar ook niet te afstandelijk. Daarbij is het bochtengedrag goed voor elkaar. Ook in snel genomen bochten is hij zeer koersvast en blijft hij uitstekend in balans. Dit wordt gecombineerd met een aangenaam volwassen comfort.

De machinekamer is gevuld met een 75 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Daarmee sprint de Karl in 14,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. Voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h is grofweg evenveel tijd nodig, zolang je dat tenminste in de vierde versnelling doet. In 'vijf' ben je aanzienlijk langer bezig. Het gemiddeld verbruik valt niet mee (1 op 15,7), maar bij het geluidsniveau laat de Karl zich juist wel van zijn positieve kant zien; de auto is opvallend stil, ook op de snelweg. De goedkoopste Karl kost € 10.595 en dan zijn onder meer cruisecontrol en een in twee delen neerklapbare achterbank standaard. De Edition (€ 11.595) voegt daar onder meer airco aan toe. Neem je een Edition+ (meerprijs € 595), dan krijg je er zelfs rijstrookhulp bij, en ook wielen die een maatje groter zijn.

Video

Oordeel

4 sterren

De Karl één van de best rijdende auto’s in het A-segment. Op het gebied van ruimte en verbruik zijn nog wel verbeterpunten te bedenken, maar het comfort is juist opvallend goed voor elkaar.

Signalement

Merk Opel
Model Karl 1.0 Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.299

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 96 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 3.675 mm / 1.604 mm / 1.476 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 839 kg
Laadvermogen 514 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,5 s (fabrieksopgave: 13,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,7 s / 11,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,5 s / 19,6 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,9 l/100km)
CO2-uitstoot 94 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum