Opel Karl 1.0 Edition (2015) - Test
Terug naar de basis
De laatste tijd zien we ook in het kleinste segment steeds meer hippe, trendy modellen. Opel gaat juist terug naar de basis; de Karl is vooral een betaalbare, nuchtere auto voor dagelijks gebruik.
Blaaskakerij en een geforceerd design zijn de Karl vreemd. Dit is een doeltreffende slimmerik in een bescheiden verpakking. Qua filosofie is de Karl dus een soort Kadettje, voor wie zich die bestseller nog kan herinneren.
Het dashboard is verzorgd en compleet, met weinig opsmuk en vooral veel tinten zwart. De materialen zijn netjes, maar niet bovengemiddeld. Bij de testauto springt meteen het grote centrale aanraakscherm in het oog en daar is iets opmerkelijks mee aan de hand. Deze Karl is namelijk voorzien van het vernieuwde Intellilink-systeem. Dat is een doorontwikkeling van de variant die we nu al uit de Corsa kennen. Het probleem is alleen dat het systeem pas in januari 2016 in de Karl leverbaar is. Tot die tijd is er wel een simpeler radio beschikbaar. Op de achterbank monteert Opel drie gordels en hoofdsteuntjes, maar alleen met passen en meten is hier voldoende ruimte voor drie opgroeiende kinderen. Er is hooguit plaats voor twee kinderstoeltjes en een knuffelkonijn, maar als de nood hoog is, passen er legaal vijf mensen in de Karl. Onder de hoedenplank is 206 liter bagageruimte en ook dat is niet heel riant.
Onderweg blijkt de kleine Opel een fijne auto. Hij stuurt mooi helder; niet heel lichtvoetig, maar ook niet te afstandelijk. Daarbij is het bochtengedrag goed voor elkaar. Ook in snel genomen bochten is hij zeer koersvast en blijft hij uitstekend in balans. Dit wordt gecombineerd met een aangenaam volwassen comfort.
De machinekamer is gevuld met een 75 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Daarmee sprint de Karl in 14,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. Voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h is grofweg evenveel tijd nodig, zolang je dat tenminste in de vierde versnelling doet. In 'vijf' ben je aanzienlijk langer bezig. Het gemiddeld verbruik valt niet mee (1 op 15,7), maar bij het geluidsniveau laat de Karl zich juist wel van zijn positieve kant zien; de auto is opvallend stil, ook op de snelweg. De goedkoopste Karl kost € 10.595 en dan zijn onder meer cruisecontrol en een in twee delen neerklapbare achterbank standaard. De Edition (€ 11.595) voegt daar onder meer airco aan toe. Neem je een Edition+ (meerprijs € 595), dan krijg je er zelfs rijstrookhulp bij, en ook wielen die een maatje groter zijn.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Karl één van de best rijdende auto’s in het A-segment. Op het gebied van ruimte en verbruik zijn nog wel verbeterpunten te bedenken, maar het comfort is juist opvallend goed voor elkaar.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Karl 1.0 Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 13.299 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 96 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 32 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.675 mm / 1.604 mm / 1.476 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 839 kg |
Laadvermogen | 514 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,7 s / 11,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,5 s / 19,6 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 94 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.