Opel Kadett 2.0 GSi 16V (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadett 2.0 GSi 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 199.458 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb sinds 1988 al diverse kadettjes van verschillende types in mijn bezit gehad. Toch is de 16V mij het meest bevallen. Gekocht in 2001 voor 500 gulden. Dit wegens inbraakschade e.d. Veel power voor weinig. Een auto met een uniek digitaal dashboard en relatief veel luxe, zoals leder Recaro interieur, boordcomputer, electrische ramen, sunroof en ABS.
Naast het relatief enorme vermogen (150 pk) is het zuinige verbruik zeer opvallend. Gemiddeld 1:14 is geen uitzondering bij normaal gebruik. Ook bij sportief rijgedrag ben ik nimmer onder de 1:12 uitgekomen.
Doordat het onderstel aangepast is dmv een verlagingsset met aangepaste (Koni) schokbrekers en brede 15 inch velgen is het rijgedrag strak en kan je heel hard de bocht in. Helaas is mijn wagen uitgerust met stuurbekrachtiging, wat met parkeren heel fijn is, maar op hoge snelheden rechtuit en in de bocht heel vaag en nerveus aanvoelt. Deze wagen stuurt veel beter zonder bekrachtiging.
Mede door de geventileerde schijven voor en normale schijven achter, remt de auto uitstekend.
Het bijzondere aan deze auto is uiteraard de zeer betrouwbare motor, mits deze is uitgerust met een Coscast cylinderkop. Vanaf medio "90 heeft Opel Kolbenschmidt koppen gemonteerd op dit type blok (C20XE), deze kunnen scheuren, zeker als de motor niet goed wordt warm gereden voordat er ´getrapt´ wordt.
Hoewel de Kadett uit ´89 stamt, kan hij zeer goed meekomen met moderne snelle wagens. Van 0-100 in 8,0 sec. is haalbaar. Menigeen kan daar jaloers op zijn. Het vermogen komt echter pas vrij wanneer je de motor boven de 4.000rpm houdt. Een typische 16-klepper eigenschap.
Het is leuk om bij het stoplicht een dikke Mercedes oid eruit te rijden met een auto die hedentendage minder kost dan hun buitenspiegels.
Daarnaast is het blok relatief makkelijk op te voeren tot wel 200 pk (en meer). Hierbij geldt: hoe meer pk´s, hoe duurder.
In het dashboard is veel hard plastic gemonteerd, ook de rest van het interieur is hier rijkelijk van voorzien. Mede door de stugge vering kan het geheel behoorlijk kraken.
Resumerend: een enigzins gedateerde auto met een hoog fun-gehalte die, zeker als je handig bent, weinig geld kost in aanschaf, gebruik en onderhoud.
PROBLEMEN
1 De reden dat de meeste Kadettjes op de sloop verdwijnen is ROEST. Vooral de dorpels , achterschermen en voorwielophanging zijn reden tot zorg. Ook de mijne heeft al diverse lasoperaties moeten ondergaan.
2 Olielekkage op de carterpakking en soms ook op de oliepomppakking, is kenmerkend voor alle 16 kleppers.
3 Let op de distributiesnaar + geleiderrollen, tijdig vervangen is noodzakelijk. Als de snaar breekt is het leed niet te overzien (duur!)
4 Je moet niet vergeten dat de auto al 14 jaar oud is, dus er gaat wel eens een ruitenwissermotor, een schakelaar of aanjager kapot. Dit soort onderdelen zijn echter voor weinig op de sloop verkrijgbaar en in ruime mate voorhanden omdat de meeste onderdelen universeel zijn met alle andere Kadett E modellen. (Tip: koop een sloop-Kadett tussen de 50 en 150 euro en haal alle bruikbare onderdelen eraf, is heel goedkoop).
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Kadett GSi (1991) - Blits Bezit

Vernieuwde Mercedes-Benz GLA: vanaf bijna €55.000

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen

Defender, Range Rover en Discovery zijn nu merken

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

Lezersreacties (0)
Reageren