Opel Kadett 2.0 GSi 16V (1989)

autoreview

Opel Kadett GSI

Signalement

UitvoeringKadett 2.0 GSi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf199.458 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb sinds 1988 al diverse kadettjes van verschillende types in mijn bezit gehad. Toch is de 16V mij het meest bevallen. Gekocht in 2001 voor 500 gulden. Dit wegens inbraakschade e.d. Veel power voor weinig. Een auto met een uniek digitaal dashboard en relatief veel luxe, zoals leder Recaro interieur, boordcomputer, electrische ramen, sunroof en ABS.
Naast het relatief enorme vermogen (150 pk) is het zuinige verbruik zeer opvallend. Gemiddeld 1:14 is geen uitzondering bij normaal gebruik. Ook bij sportief rijgedrag ben ik nimmer onder de 1:12 uitgekomen.

Doordat het onderstel aangepast is dmv een verlagingsset met aangepaste (Koni) schokbrekers en brede 15 inch velgen is het rijgedrag strak en kan je heel hard de bocht in. Helaas is mijn wagen uitgerust met stuurbekrachtiging, wat met parkeren heel fijn is, maar op hoge snelheden rechtuit en in de bocht heel vaag en nerveus aanvoelt. Deze wagen stuurt veel beter zonder bekrachtiging.
Mede door de geventileerde schijven voor en normale schijven achter, remt de auto uitstekend.

Het bijzondere aan deze auto is uiteraard de zeer betrouwbare motor, mits deze is uitgerust met een Coscast cylinderkop. Vanaf medio "90 heeft Opel Kolbenschmidt koppen gemonteerd op dit type blok (C20XE), deze kunnen scheuren, zeker als de motor niet goed wordt warm gereden voordat er ´getrapt´ wordt.
Hoewel de Kadett uit ´89 stamt, kan hij zeer goed meekomen met moderne snelle wagens. Van 0-100 in 8,0 sec. is haalbaar. Menigeen kan daar jaloers op zijn. Het vermogen komt echter pas vrij wanneer je de motor boven de 4.000rpm houdt. Een typische 16-klepper eigenschap.
Het is leuk om bij het stoplicht een dikke Mercedes oid eruit te rijden met een auto die hedentendage minder kost dan hun buitenspiegels.
Daarnaast is het blok relatief makkelijk op te voeren tot wel 200 pk (en meer). Hierbij geldt: hoe meer pk´s, hoe duurder.

In het dashboard is veel hard plastic gemonteerd, ook de rest van het interieur is hier rijkelijk van voorzien. Mede door de stugge vering kan het geheel behoorlijk kraken.

Resumerend: een enigzins gedateerde auto met een hoog fun-gehalte die, zeker als je handig bent, weinig geld kost in aanschaf, gebruik en onderhoud.

PROBLEMEN

1 De reden dat de meeste Kadettjes op de sloop verdwijnen is ROEST. Vooral de dorpels , achterschermen en voorwielophanging zijn reden tot zorg. Ook de mijne heeft al diverse lasoperaties moeten ondergaan.

2 Olielekkage op de carterpakking en soms ook op de oliepomppakking, is kenmerkend voor alle 16 kleppers.

3 Let op de distributiesnaar + geleiderrollen, tijdig vervangen is noodzakelijk. Als de snaar breekt is het leed niet te overzien (duur!)

4 Je moet niet vergeten dat de auto al 14 jaar oud is, dus er gaat wel eens een ruitenwissermotor, een schakelaar of aanjager kapot. Dit soort onderdelen zijn echter voor weinig op de sloop verkrijgbaar en in ruime mate voorhanden omdat de meeste onderdelen universeel zijn met alle andere Kadett E modellen. (Tip: koop een sloop-Kadett tussen de 50 en 150 euro en haal alle bruikbare onderdelen eraf, is heel goedkoop).

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens