Opel Kadett 1.3 NE L (1989)

autoreview

Opel Kadett 1.3 NE L (1989)

Signalement

UitvoeringKadett 1.3 NE L
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto is de opvolger van de Citroen AX diesel. Het precieze type heb ik niet kunnen ophalen uit de database van Autoweek maar het is een 1.3L met 5 versnellingen. Hij is in januari 1989 op de weg gekomen. Eigenlijk wilde ik na de afkeur van de AX gewoon snel iets hebben met een trekhaak, omdat ik er nog mee met de familie op vakantie wilde gaan en ik nog 2 bankstellen op moest halen. Feitelijk had de auto zichzelf toen al terugverdiend, want 3x een busje huren kost ongeveer even veel als heel die auto.

Daarnaast was het de bedoeling dat hij dienst zou doen als goedkope kilometervreter naast mijn Buick zoals de AX dat had gedaan naast de Mazda. Hoewel dit bij voorbaat eigenlijk al onzin is omdat hij ook op benzine rijdt, leek het mij ook wel gewoon lollig om eens een Opel Kadett te hebben.
Hij is particulier aangeschaft voor 200 euro in aug 2006 met nog apk tot december. Ik ben met de AX naar deze meneer gereden, heb de koop rond gemaakt en de AX voor 50 euro achtergelaten bij de lokale sloop. Ik beschouwde de Kadett dus maar als een gok; het bleek echter geen verkeerde gok. Ik heb hem gehad tot jan 2007.

Wat beviel wel:
-de aanwezigheid van een trekhaak met kloppende bedrading.
-de stoelen zaten best goed en boden voldoende instelmogelijkheden.
-rijgedrag, het viel mij althans niet tegen.
-eenvoudige techniek en eenvoudige \’bouw\’. Hierover later meer.
-altijd starten (uiteindelijk) en betrouwbaar gevoel.

Wat beviel niet:
-uiterlijk: een Opel Kadett die roest, dat is zo zeker als dat er na de zomer herfst komt. Dit is echter bij deze auto goed aangepakt, in ieder geval dusdanig dat er geen problemen waren voor de APK die ik vlak na aankoop heb laten verrichten. De wielranden e.d. zagen er alleen absoluut niet uit. Verder was de rechterdeur er ooit uitgereden, er zat een andere in. De auto zelf is dof rood met erop geplakte sticker-strepen en nog eens de tekst Kadett. Logisch dat iemand daar iets tegen wilde doen, want de vervangende deur was mooi glanzend rood zonder foute strepen. Deze deur was echter OOK weer behoorlijk ingedeukt.
-imago. Misschien zeg ik dit meer “pro forma”, ik trek me er weinig van aan eigenlijk. Het reed redelijk, zat goed en bracht me droog van A naar B. Het slechte imago, ach, je kan ook denken aan slimme mensen die voor een habbekrats een heel redelijke auto kopen.
-de choke. Dat was even wennen. In de zomermaanden ging het nog wel maar bij koud en nat weer, was het een crime om hem aan de praat te krijgen. Gelukkig was de accu uit de Citroen AX diesel getransplanteerd, dus kon je aardig tekeer gaan zonder dat een lege accu kreeg. Deze accu’s zijn immers bedoeld om een motor voor te gloeien. Als de auto gestart was en een beetje warm gereden was, liep de motor echter als een zonnetje. Netjes stationair en geen schokkend optrekken. Grappig was ook dat je ermee als een diesel kon filerijden! Is dat iemand anders ook wel eens opgevallen? Ik bedoel hiermee dat je alleen maar de koppeling nodig hebt om de auto telkens een paar meter te verplaatsen.
-brandstofverbruik. Het is een ouderwetse carburateur met handchoke op benzine. Dat is natuurlijk geen zuinigheidswonder. Mijn Mazda 626 was zuiniger, woog 300 kg meer maar wel natuurlijk voorzien van een electronisch geregeld injectiesysteem.

PROBLEMEN

Technische problemen:

Ik heb er toch maar vrij snel een APK keuring op los gelaten. Het enige wat er echter hoefde te gebeuren, was een aandrijfashoes vervangen en de koplamp afstellen, lees 11 euro rekenen voor een broodclipje om een bevestigingsstaaf van de koplamp op zijn plek te houden. Ik ben dus niet bij een Opel-dealer geweest, dat moge duidelijk zijn! Voor in totaal 125 euro zat er tenminste weer een heel jaar APK op. De motorolie is ook vervangen.
De accu bleek wel slecht. De accu uit de Citroen AX kwam toen goed van pas, die had ik “gered” om deze misschien weer te verkopen, maar in de opel kwam deze goed van pas. Een “benzine-accu” in een dieselauto is als een Thalys onder stadstram-spanning, maar andersom gaat dus prima. Verder heb ik iemand voor 25 euro de distributieriem laten vervangen, dit is dankzij de eenvoudige techniek en ruimte (leegte) onder de motorkap zo gebeurd.
Eigenlijk is de auto dus gewoon heel betrouwbaar gebleken. Een lege accu telt vind ik niet. Buiten dat heeft hij mij nooit laten staan.

Er waren daarentegen wel vele kleine dingen die niet deugden.
- De aanjager deed het alleen in de hoogste stand. Het vervangen van die draaiknop door een exemplaar van een sloopauto, leverde niets op. Het probleem zat dus “veel dieper”. Uiteraard heb ik dat toen maar opgegeven.
- De achterklep bleef niet open staan door versleten gasdrukveren. Dat was best hinderlijk. De tijdelijke oplossing was om deze open te houden met 2 oude kentekenplaten, maar uiteindelijk heb ik de gasdrukveren vervangen door exemplaren uit een Daewoo Nexia, de bekende Kadett reincarnatie. Bij de plaatselijke sloperijen ben ik inmiddels vaste klant.
Dit bedoelde ik eerder met eenvoudige bouw. Heel veel dingen zijn makkelijk zelf te vervangen doordat het simpel maar toch redelijk degelijk in elkaar zit.

Uiteindelijk is de auto in januari weer verkocht. Ik heb na de APK vervaldatum nog gekeken op de website van de RDW. De auto is afgemeld, dus gesloopt, geschorst of geexporteerd naar Afrika. Misschien stopt een Ghanese boer er nu iedere dag 200 kippen in en rijdt ermee naar de markt in de grote stad. Terugkijkend heeft ook deze auto zijn geld best opgebracht. De trekhaak heeft bezorgkosten en een vakantiebusje uitgespaard en de auto zelf heeft tig woon-werk-ritjes en boodschappenrondes prima voltooid. Vooral dat laatste is handiger dan met een Buick Park Avenue ;-).Natuurlijk heb ik er maar 4000 km mee gereden, maar ik heb geen slecht gevoel eraan over gehouden. De kwaliteit is best redelijk, in ieder geval beter dan het imago. Als je voor een habbekrats “even” een auto nodig hebt met een paar maandjes APK is een Opel Kadett een goede kandidaat.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens