Opel Kadett 1.8i Frisco (1991)

autoreview

Opel Kadett 1.8i Frisco (1991)

Signalement

UitvoeringKadett 1.8i Frisco
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf191.663 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Kadett is geschonken aan mijn studentenhuis. Er wordt nu ongeveer 3,5 jaar in gereden en nog steeds met grote vreugde.

De 1.8 liter injectie motor levert voldoende pk (90 stuks) om, in combinatie met het gewicht van 920 kg, zwaar illegale snelheden op de teller te zetten. Mee komen met het moderne verkeer is dan ook geen enkel probleem. Ook in de bochten is het fijn toeven is deze Kadett. De prima veren/dempers en (zeer) goed zittende kuipstoelen in deze sport uitvoering zorgen ervoor dat je geen moment het idee heb dat je de controle verloren bent.

Een ander voordeel is dat het vervoeren van 4 volwassenen geen probleem is. Ook op de achterbank is er genoeg ruimte om het enkele 100-en kilometers uit te houden. OK, het is geen BMW 7. Maar voor een 3 deurs hatchback is hij ruim. Ook de bagage ruimte is ruim te noemen, zeker met de achterbank opgeklapt.

Ook is het met deze (en andere) Kadett erg makkelijk om aan onderdelen te komen, via o.a. de sloop. En ook is het niet moeilijk om aan deze auto te klussen, dit hebben wij meer dan ons lief is mogen ervaren. Daarmee kom ik dan ook meteen op het grootste nadeel van de Kadett: Het onderhoud. Maar meer hierover bij de problemen van deze auto.

Ook is de auto lawaaierig te noemen. Op hoge snelheden heb je last van windgeruis en op slecht wegdek rammelt er altijd wat aan de auto.

Ik zou momenteel geen Kadett aanraden. Dit komt hoofdzakelijk doordat er vrij veel geld en manuren in onderhoud gaat zitten:

PROBLEMEN

In de 3,5 jaar dat wij deze auto in ons bezit hebben zijn de volgende dingen kapot gegaan:

Distributieriem; Hier waren de tandjes eraf gelopen (bij de kruk-as) Dit kwam doordat hij gewoon versleten was, maar het is nog een hele klus om die er zelf weer op te krijgen.

Dynamo; Deze is nu 2 keer kapot gegaan en iedere keer hebben we een ander gehaald bij de sloop. het monteren hiervan is niet heel moeilijk, maar 2 keer in 3 jaar is wel veel.

Kachel blower; Deze hebben we nu al 3 keer moeten vervangen. Dit ligt voor zover we kunnen achterhalen aan de blowers zelf, aangezien dit een mankement is die vaker bij Kadetts wordt geconstateerd. En omdat we er nu al 3 versleten hebben zou het wel eens kunnen dat alle blowers uit die tijd hun beste tijd gehad hebben.

Uitlaat; Van de uitlaat hebben we de meeste stukken al eens vervangen en de stukken die niet vervangen zijn, zijn sowieso een keer gelast. Het is niet heel veel werk om dit zelf te doen, je hebt alleen wel een brug (of bokken) nodig om onder de auto te kunnen.

Remklauwen; We hebben nu 2 keer gehad dat de remklauwen vast zaten. De ene keer links en de andere keer rechts. Dit probleem is op te lossen door een andere remklauw te halen, ofwel bij de sloop ofwel bij een auto onderdelen bedrijf (duur!!) Het monteren van deze remklauwen is ook niet erg moeilijk, maar het kost veel tijd en is erg smerig werk (ook het remsysteem moet weer ontlucht worden)

Dorpels door geroest; De dorpels hebben we nu 2 keer laten lassen. De eerste keer alleen het stuk bij het achterwiel, maar van de week moest de rest er ook aan geloven. Roest is echt een groot probleem voor een Kadett.

Veerpoot voor; Hier was ik niet bij, maar hij is wel vervangen.

Stuurhoes; Idem
Gordel vast klik systeem; Idem
Radiator fan; Idem

Ik ben vast nog wel iets vergeten dat kapot gegaan is, maar dat zijn dan kleine gebreken geweest die ook makkelijk zelf te repareren zijn. En uiteraard hebben we regelmatig de nodige vloeistoffen en filters vervangen.

[update 286.000 km]
Ondertussen is ook de startmotor kapot geweest (is makkelijk te vervangen)
En momenteel verbruikt de auto enorm veel olie (1 liter op ongeveer 250 km) het gaat hier dan ook om een lekke koppakking. Dit gaat niet meer gerepareerd worden, omdat dat de auto dat niet meer waard is.

[update 290.000 km]
We hebben besloten dit jaar de APK niet meer te proberen. Hij gaat dus naar de sloop. Ik moet het toch nog één keer zeggen: Je kan veel zeggen over een Kadett, maar hij brengt je altijd naar waar je moet zijn.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens