en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 109.322 km |
KM-stand laatst | 138.750 km |
Na een jaar zeer tevreden in mijn vorige Insignia te hebben gereden (2.0 CDTI, 2015) heb ik helaas deze auto begin dit jaar weg moeten doen wegens oplopende onderhoudskosten.
Besloten om toch weer een Opel Insignia te kopen omdat ik het waanzinnig fijn rijdende, ruime auto's vind.
Omdat diesel auto's in Nederland vaak in een verdomhoekje worden weggezet is de restwaarde gedaald tot een leuk bedrag om weer een Insignia te kopen.
Voor mij was het duidelijk dat ik opnieuw weer een Diesel Sports Tourer wilde hebben.
Kleur het liefst wit of zilver/grijs met lederen bekleding.
Na wat zoekwerk kwam ik terecht bij een mooie witte Insignia 1.6CDTI 136pk Business+ in de kleur Summit white met donkere lederen bekleding.
De auto stond te koop bij een universele Bovag garage.
Onderhoud heeft hij echter altijd gehad bij de Opel Dealer waar ik ook altijd kom (Janssen van Kouwen).
Met een nette kilometerstand van 109.233km (ca. 21.000p/jr).
Cosmetisch had hij een paar kleine gebruikssporen (oppervlakkige krasjes in de lak) maar verkeerd hij in goede staat.
Besloten om deze auto te kopen zonder garantie en afleverbeurt etc. en hierdoor een leuke prijs weten te krijgen.
Ik heb de auto de volgende dag naar mijn Opel dealer gebracht waar de auto op de brug is gezet en een volledige onderhoudsbeurt heeft gehad.
De auto is in een goede staat en volgens de monteur een goede aankoop geweest.
Met een gerust hart door naar huis gereden waar ik het lakwerk van de de auto inmiddels compleet onder handen heb genomen en heb weten te polijsten tot nieuwstaat.
Inmiddels heb ik in de afgelopen twee weken ruim 1.000KM gereden en goed het verschil tussen deze 1.6CDTI en mijn vorige 2.0CDTI kunnen ervaren.
De 2.0 klonk rauwer bij de start dan mijn huidige 1.6 CDTI.
Deze lijkt stiller en vlotter te rijden. Verbruik is heel netjes en kom ik uit op 4.5l/100Km over de afgelopen 1000KM.
Wat ik de komende tijd nog wil doen aan de auto?
- Een leuke lichtmetalen set velgen.
- Trekhaak monteren. (Opvallend is dat deze 1.6cdti 1700KG mag trekken tegenover 1600KG van de 2.0cdti)
- Wellicht de ramen achter laten tinten.
Ik ben zeer tevreden over deze auto en verwacht hier een hoop fijne kilometers mee te kunnen gaan maken.
Nadat ik de auto thuis volledig heb aangepakt en hem zowel van binnen als buiten helemaal netjes heb weten te krijgen irriteerde ik mij aan een aantal plekjes.
Ookal waren dit lichte, oppervlakkige gebruikssporen (steenslag e.d) het bleef mij irriteren.
Ik heb de auto naar de spuiter gebracht om zowel de voor- als achterbumper strak te laten maken.
Over het resultaat ben ik zeer tevreden en de auto is weer als nieuw.
Vanmorgen gaf de auto een foutmelding aan en merkte ik dat de auto behoorlijk liep te stotteren.
Eenmaal bij de garage bleken de gloeibougies van cilinder 1 en 2 niet goed meer te functioneren.
Omdat de kans aanwezig was dat de overige twee gloeibougies ook binnenkort de geest zouden kunnen geven heb ik maar gelijk vier nieuwe laten monteren. totale kosten €336,- incl montage.
Verder nog weinig noemenswaardige dingen gemerkt en bevalt de Insignia uitstekend!
Sinds afgelopen week begonnen de remmen aan de achterzijde behoorlijk te piepen/schuren.
Bij de garage bleek dat de remblokken versleten waren.
Remblokken aan de voorzijden waren nog prima, deze waren vervangen bij 75.000 Km.
De remblokken aan de achterzijden waren nog origineel.
Remmen voor en achter laten schoonmaken en aan de achterzijde nieuwe blokken gemonteerd. De auto remt weer super!
Totale kosten: €245,-
Vandaag was de Insignia toe aan een grote onderhoudsbeurt.
Alle filters vervangen, nieuwe olie en andere vloeistoffen.
Ook bleek dat de remblokken aan de voorzijde bijna aan vervanging toe waren. Deze heb ik maar gelijk laten vervangen.
De Insignia heeft nog voor ruim een half jaar APK maar aangezien de auto toch op de brug stond voor groot onderhoud is er gelijk maar een nieuwe APK op gekomen.
Hier kwamen verder geen bijzonderheden aan het licht.
Met een grote beurt, frisse APK en de zomerbanden er weer onder hoop ik weer een hoop kilometers te kunnen gaan maken.
De auto bevalt mij nog steeds prima en ben er zeer tevreden over.
Totale kosten: €807,15.
Helaas de afgelopen twee maanden slechts 500 kilometer gereden. de auto heeft op 3 dagen na stil gestaan bij de garage.
Gisteren kon ik mijn auto eindelijk weer ophalen.
Het begon met een vreemde ratel bij het starten.
Dit na een onderhoudsbeurt bij de lokale garage bij mij in het dorp.
De oorzaak konden ze maar lastig vinden en volgens deze mensen was er schade ontstaan in het blok door een te slappe ketting.
Het blok was volgens deze garage niet meer te repareren en ik zou maar beter afscheid kunnen nemen van mijn Insignia.
Auto van 2015 met 138.178KM op de klok.
voor mijn gevoel was er iets niet in orde en heb ik de auto naar een garage aan de andere kant van het land gebracht (Friesland) voor een second opinion.
De auto daar op de brug gereden en binnen een kwartier al de oorzaak gevonden..
De garage waar ik mijn auto bracht voor een onderhoudsbeurt heeft compleet verkeerde olie in de auto gegoten.
Vervolgens ben ik er een paar honderd kilometer mee gaan rijden en begonnen de klachten van de vreemde ratel, schommelingen in het toerental en stotteren bij het intrappen van het gaspedaal.
De kettingspanner was gebroken en deels tussen de ketting vast komen te zitten. De kunstof restanten waren gaan brokkelen door de warme motorolie en ook onder in de carterpan gezakt.
De slappe distributieketting was waarschijnlijk voor de onderhoudsbeurt al aanwezig maar door vervolgens de verkeerde olie in de motor te gieten zijn er meer problemen en schades ontstaan.
Conclusie was auto uit elkaar en kijken wat er allemaal vervangen moet worden.
Besloten om geen half werk te doen en dan maar te gaan voor een revisie van het blok.
Alles aanpakken, wat gereinigd kan worden laten reinigen en wat vervangen moest worden vervangen.
Flinke lijst wat er nu o.a. aan vervangen is:
Koppeling, Hydraulische druklager, Dubbel massa vliegwiel, Distributieketting (incl. geleiders, tandwielen en spanner), Kleppendeksel, Injectoren, Inlaatpakking, Inlaat laten reinigen met een walnootbehandeling en de EGR klep vervangen. Deze was te vervuild en beschadigd.
Portemonnee is flink geslonken maar de auto rijdt weer super! :)
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.