Opel Corsa 1.2-16V (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2-16V Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 101.084 km |
KM-stand laatst | 152.217 km |
Auto gekocht!
- 101.084 km
Vandaag heb ik mijn oude Daewoo Nubira HB ingeruild voor deze Opel Corsa.
Een 5 deurs, met trekhaak (deze is er los
op te zetten). Een leuke stap, 5 jaar jongere auto, en weer een stuk zuiniger wat betreft benzine verbruik en goedkoper in de MRB. Genoeg om sowieso weer een aantal jaren mee te gaan rijden.
Vandaag dus vanuit het autobedrijf in Utrecht naar huis gereden; het schakelen is kort (dit zijn (veel) kortere slagen als de bak van de Daewoo). Auto kan prima meekomen met het verkeer. Het is geen strepentrekker, maar als het nodig is komt er genoeg kracht vrij om de auto op gang te brengen.
De Airco doet het prima, houdt de auto koel. Geen kraakjes of dingen gehoord.
APK was geen probleem, het autobedrijf gaf wel aan dat er waarschijnlijk banden volgend jaar aan komen, en de remblokken. Nu dat ik dat weet, is prima, dan kan ik er rekening mee houden.
Waarschijnlijk komen er medio November nieuwe winterbanden op, ik weet namelijk niet of mijn winterbanden die ik nu heb (185/65 R14) nog onder deze corsa gaan passen.
Update na 2 jaar
- 113.233 km
Na 2 jaar is het wel weer eens tijd voor een update.
Wat is er te melden? Bij de aankoop was er wel al een melding dat de auto nieuwe voorbanden nodig had, dus deze bij de APK + grote beurt in 2014 laten vervangen. Daar bleek dat de remschijven en blokken ook moesten, waardoor de kosten een hoop meer waren dan gehoopt (ruim 700 euro).
In Augustus dat jaar op vakantie geweest naar Frankrijk (bretagne) en de Belgische Ardennen, met af-en-toe haarspeltbochten, wat de corsa prima aan kon. Geen enkele kleine mekkering, ook bij het gebruik van de airco (wat een verademing was dat, tijdens de rit naar Frankrrijk lekker koel in de auto) was het verbruik wel wat hoger dan normaal, maa da's eigenlijk logisch.
De APK van 2015 was enige reparatie een remlichtschakelaar welke stuk was en een handremkabel waardoor de kosten prima meevielen (ongeveer 125 euro).
De auto blijft betrouwbaar, hij rijdt ons naar waar we ook naar toe willen, en gelukkig nog zuinig ook. Nog steeds, na 2 jaar, helemaal blij mee.
Update :)
- 128.696 km
Het werd weer eens tijd voor een update; de auto rijdt nog steeds, enkel zijn er wel wat dingen gebeurd in de afgelopen 2.5 jaar.
Natuurlijk zijn reviews van oude(re) auto's lang zo interessant niet als dat ik mijzelf verlekker met uitgebreide van nieuw aangekochte, of nieuw geleasde auto's, maar niet iedereen heeft een dikke portomonee of goede baan waar het rijden van een (nieuwe) auto mogelijk is.
Net voor de APK 2016 is linksvoor de stuurstok vervangen (kmstand 114266). Met de APK in 2016 (kmnstand 115865) heb ik een kleine beurt laten uitvoeren, en zijn voor de rest geen zaken aan het licht gekomen welke reparaties nodig hadden voordat de auto door de APK heen zou komen.
Augustus 2016: is het stuurslot en schakelaar vervangen; deze deed het op een avond niet meer, ANWB erbij, en die heeft het zo op kunnen lossen dat de auto nog gestart kon worden met behulp van een schroevendraaier (de schakelaar heeft deze man losgekregen). Was wel even vreemd om zo de auto te starten, maar belangrijkste; ik kon weer naar huis rijden.
Januari 2017 (kmstand 119178 );
remlichten deden het totaal niet meer, dus schakelaar laten vervangen en repareren.
APK 2017 (kmstand 122538 );
Was een dure apk dit keer. De gebreken welke hersteld zijn om de auto door de APK heen te laten komen:
* Uitlaatsysteem niet gasdicht
* Stofhoes aandrijfas beschadigd of dicht niet af
* Veer gebroken of gescheurd
* Stuurkogel of -koppeling teveel speling
* Richtingaanwijzers kleur wijkt af
September 2017 (kmstand 125158 )
's Ochtends bij het wegrijden richting de supermarkt reed de auto wat betreft sturen erg zwaar, en dus bij de lokale benzinepomp even checken of de banden nog wel genoeg lucht hadden. Bleek dat een van de voorbanden inderdaad lek was; lucht in de band gepompt, en doorgereden naar de garage, daar hebben ze de band bijna direct kunnen plakken.
November 2017 (kmstand 127412 );
auto ratelde meer, en de temperatuur klopte ook niet goed naar mijn gevoel. Bleek dat er zowel olie als koelvloeistof bijgevuld diende te worden, en aangeraden werd om dit meer in de gaten te houden; het kon namelijk zo maar zijn dat er wat lekte (in eerste instantie kon de garage niets vinden). Deze dus bijgevuld door de garage; helaas op dit moment van schrijven opnieuw een probleem (zelf halve liter koelvloeistof bijgevuld dit weekend), dus afspraak om de auto wat beter te bekijken en laten repareren is gemaakt.
Naast de reparaties brengt de auto ons nog steeds waar we heen willen, de auto wordt ook meer gebruikt vanwege werk van vriendin (gastouder), die verder moet reizen. Met de koudere dagen is er wel wat vocht in de auto (beslagen ruiten 's ochtends/ 's avonds), we nemen hiervoor standaard nu een extra keukendoek mee om het ergste vocht van de voorruit te verwijderen.
Koppakking!
- 128.971 km
In november heb ik de auto laten controleren op lekkages vanwege het meer ratelen van de motor en het schommelen van de temperatuur. Daarop is de olie en koelvloeistof bijgevuld omdat het peil behoorlijk was gezakt, en ze niets konden vinden wat op een lekkage zou lijken.
Vorige week is het probleem teruggekomen, en heb ik een afspraak gemaakt om het beter te laten checken. Dit was afgelopen woensdag.
Het bleek helaas dat de koppakking lek was. Een duur geintje.
Dit met wikken en wegen toch laten repareren, tijdens de reparatie bleek dat de waterpomp ook niet meer goed functioneerde, dus heeft de garage de ketting en de pomp ook vervangen. Daarnaast een grote beurt laten uitvoeren omdat ze toch met het hele spul bezig zijn geweest, onder de streep was het toch een behoorlijk bedrag geworden wat afgetikt moest worden.
Ik mag hopen dat de komende jaren de auto vlekkeloos rijdt, en geen problemen meer krijgt, want het spaarpotje voor de auto is nu wel echt leeg :).
Radio stoort, geen temperatuur meer in het display
- 129.050 km
Nadat de auto opgehaald was, bleek het display geen temperatuur meer aan te geven. Daarnaast stoorde de radio behoorlijk bij bijvoorbeeld 538/QMusic/NPO1 waardoor ik vermoedde dat er een kabeltje niet goed aangesloten was.
De temperatuurmeter was inderdaad niet aangesloten, radio konden ze niets vinden, vermoeden is de kabelboom. Vreemd dat dit pas is gekomen is na de reparatie; wellicht dat ik bij de APK het nogmaals laat controleren, misschien alsnog een kabel niet goed aangesloten? Geen idee..
APK & Olie lekkage,, maar waar?
- 131.266 km
Helaas "verliest" de corsa nog steeds olie. Hoe en waar het blijft, ik heb geen flauw idee, maar feit is dat het peil daalt.
Op 29 mei had ik hierdoor bijna een droge motor toen ik met de auto bij het werk stond, waardoor ik in allerijl 2liter olie gehaald heb bij een lokale auto-onderdelenboer om 's avonds nog terug te kunnen komen naar huis.
's Avond direct maar via internet 5liter 5W40 besteld, om erger te voorkomen.
Omdat ik ook een APK afspraak had, heb ik gelijk gevraagd of zij opnieuw kunnen kijken naar het verliezen van de olie (eigenlijk dus een eventuele andere lekkage). Helaas weinig kunnen vinden, APK kwam de auto makkelijk door, enkel een lampje wat vervangen diende te worden (knipperlicht); en doordat er eerder een '0' euro factuur was afgesproken, kostte het mij dit keer niets.
Aankomende week gaat de auto opnieuw naar de garage om de motor te laten spoelen; het verliezen van de olie zou hiermee opgelost kunnen worden. Ik hoop het van harte, omdat we de week erop met de auto op vakantie gaan,.. De 5 liter (die inmiddels naar 3 is geslonken) nemen we zeker wel mee..
Mocht alsnog de olie blijven dalen, maak ik een afspraak met de Opeldealer in de regio om ook eens de motor te onderzoeken; ik heb dan geen vertrouwen meer dat de garage het probleem dit keer netjes kan oplossen.
Vakantie!
- 133.025 km
Motor is gespoeld door de garage op 9 juli, en hiermee hoop ik dat het probleem opgelost is.
Dus met goede hoop 2 weken later op (auto)vakantie gegaan, de Belgische Ardennen zijn een goede graadmeter om te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.
Het rijden was zelf prima, vind het leuk om door al die heuvels en dalen te rijden; enkel merk je wel dat het 75pk motortje eigenlijk iets te kort komt goed met het verkeer mee te komen (en zeker bergopwaarts), veel dus moeten terugschakelen.
Ondanks dat, en de E10 welke in België enkel verkrijgbaar is, een goed verbruik gehad (zie verbruiksmonitor). Was zelf erg verrast.
En door het (behoorlijke!) warme weer vaak de Airco (wat een verademing!) en de ARKO (indien minder dan 80km/u gereden werd) was het goed vertoeven.
Minder was het olieverbruik; de 2 liter olie welke ik voor de zekerheid had meegenomen, is in delen tot op de laatste dag nodig geweest.
Tijdens de terugweg, net voor de grens, de laatste 500ml toe moeten voegen omdat het oliepeil eigenlijk te laag was (en dus het geratel meer te horen was).
Natuurlijk niet goed, en hierom ook tijdens de vakantie nog telefonisch contact gezocht met de garage.
Behalve het checken van olie op bepaalde tijdstippen hadden ze niet meer tips om de vakantie goed door te komen (wat begrijpelijk is).
Tevens ook aangegeven dat ik de maandag nadat we terug zouden komen langs zal komen om verdere stappen te bespreken.
Zoals gezegd, olieverbruik was er nog steeds, en dus maandag langs de garage gereden.
Zij denken nu dat het probleem in het onderblok zit (als ik het goed begrepen heb) waardoor de olie met verbranding "naar buiten" komt.
Blijkbaar zie je dat niet goed bij bij de uitlaatgassen, want heb vaak tijdens het starten mijn vriendin laten checken of er toevallig meer rook uit kwam.
Omdat repareren een duur grapje (opnieuw...) wordt, gaat de garage op zoek naar een evenredige motor met evenredig aantal kilometers.
Dit betekend dus dat de motor vervangen gaat worden, gelukkig nemen zij een (groot) gedeelte van de kosten op zich, anders was het voor mij een duur grapje geworden.
Ik denk dat dit de beste oplossing is, want inruilen met de huidige staat is niet verstandig en daarnaast had ik eigenlijk gehoopt dat na de dure reparatie in februari de auto zeker nog 5 jaar mee zou kunnen.
Tevens had ik met een andere auto ook geld moeten bijleggen, wat niet mijn voorkeur heeft gehad.
Wachten is dus nu op een andere motor, dan gaan we het meemaken..
Motor management lampje
- 133.477 km
Laatste tijd "last" gehad van het motor management lampje welke niet uit ging tijdens het rijden, en af en toe het gevoel dat de snelheid op de kmteller niet overeenkwam met de werkelijke snelheid (lager dan normaal).
Dus opnieuw de auto naar de garage gebracht, bleek een Nokkenassensor (?) kapot te zijn. Deze is zonder factuur vervangen.
Overigens nog geen bericht gehad dat er een nieuwe motor gevonden is, dus rijden we zo goed als het kan door (met om de dag controle oliepijl).
Motor Swap!
- 135.038 km
Wat al een tijdje er aan zat te komen (omdat ik dit ook al eerder had vermeld in een eerdere reviewupdate) is werkelijkheid geworden. De motor is vandaag "geswapt". Garage had een motor gevonden waar het aantal kilometers behoorlijk lager was (rond de 65000kms), waardoor ze de gok, samen met mij, wel wilden nemen.
Maandagochtend vroeg dus de auto weggebracht, en donderdagmiddag weer de auto opgehaald. Weer een standaard prijs afgesproken, zodat ik niet voor hoge kosten zou komen te staan.
Het aantal kilometers op de teller (en in het systeem van de garage) kan natuurlijk niet teruggedraaid worden, maar ik hoop hiermee alle problemen afgelopen half jaar nu opgelost te hebben, natuurlijk wordt het oliepeil elke 500km (of tankbeurt) gecheckt, maar dat we dit niet meer dagelijks hoeven te doen, is al een hele geruststelling.
Natuurlijk zullen er ook nu reacties komen dat ik beter naar een andere auto had kunnen kijken, maar ik denk dat ik de beste keus heb gemaakt om de motor te swappen, want;
- een "nieuwe" auto zou ook een 2de hands worden, en de kosten welke ik afgelopen voorjaar gemaakt had vanwege de koppakking, zou zorgen voor een hoge afschrijving.
- in de afgelopen jaren heb ik de 'vaste' onderdelen al moeten vervangen tijdens de APK. Ik verwacht hierdoor weinig tot geen hoge kosten meer (buiten banden etc).
- omdat ik eigenlijk nog niet gerekend had op deze problemen (zie reden 1), zou ik ook een 'barrel' moeten aanschaffen. Hier weet ik niet hoe de staat is van deze auto (vooral dan het non-visuele deel), zodat ik maar moet afwachten welke kosten er aan zitten te komen.
Last but no least; vanwege bovenstaande reden, betrouwbaarheid een ster omlaag gezet. Mijn volgende auto zal dus geen Corsa (meer) worden!
Tot de volgende update!
APK!
- 141.149 km
7 juli moest onze corsa weer APK gekeurd worden, dus op tijd een afspraak gemaakt bij onze garage voor de jaarlijkse beurt. Ik had kleine hoop dat deze mee zou vallen na alle kosten van afgelopen jaar (natuurlijk, de meeste kosten zaten in de motor, maar als nog...), uiteindelijk toch nog 530 euro mogen aftikken.
Wat is/was er gerepareerd:
- beschermdopje knipperlicht was verdwenen aan de re.vo
- stabilisatorstang
- 2 nieuwe voorbanden (continental)
- nieuwe ruitenwissers
- achterdemper was stuk
- linksvoor aandrijfashoes vervangen.
Hopen dat we zonder problemen weer een jaartje mogen tuffen in deze auto :)
2 Jaar later
- 152.217 km
APK voor 2022 voor de corsa! Vriendin rijdt rustig door.
Sinds de grote motor swap eigenlijk geen grote onderhouds dingen meer gehad (gelukkig maar!)
Een kleine beurt uitgevoerd (oliefilter&olie vervangen) en de normale APK reparaties (handremkabel, lampje kentekenverlichting achter en ruitenwissers.
Op naar een nieuw jaar zonder (hoop ik) problemen.
Ikzelf heb vorig jaar een Ford Focus station gekocht uit 2018 vanwege gezinsuitbreiding en we echt nu 2 auto's nodig hebben vanwege de opvang; vanwege Corona is hier nog eigenlijk te weinig mee gereden, maar de verbruiksmonitor wordt wel bijgehouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.