Opel Corsa 1.2-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 113.000 km |
- 83.000 km
Aangezien ik zelf veel reviews lees, dacht ik om zelf ook maar eens een review te schrijven over mijn 1e auto. Even voor de info, ik ben van België.
Toen ik afgestudeerd was, en begon te werken, had ik natuurlijk nood aan een auto. Na veel zoeken, had ik voor een deftige prijs deze Corsa gevonden. Ik kon natuurlijk voor een sportiever model gaan, maar iemand die nog maar net is afgestudeerd moet natuurlijk rekening houden met de kosten, en dus het verstand en niet het hart volgen.
Ik heb deze auto gekozen voor de volgende redenen:
- Lage aanschafprijs, maar toch nog 1 jaar garantie (wat later nodig bleek).
- Benzine, laag in onderhoudskosten, maar natuurlijk iets hoger in verbruik dan diesel.
- Had nog maar 1 vorige eigenaar, waarvan ik weet dat die de auto correct heeft onderhouden.
- Interieur was nog in perfecte staat, niet in gerookt of wat dan ook.
- Verder was ook de carrosserie nog in perfect staat, enkel de bumpers een beetje geschaafd maar dit was makkelijk weg te werken.
- Lage verzekeringskosten + taksen.
Nu even wat feiten over de auto zelf.
- Motor:
Het is een 1.2'tje, dus sportief rijden zat er minder in. Ik was anderzijds wel nog verbaasd hoe goed dit auto'tje nog meekon in het verkeer. Nadeel was enkel, zoals wel elke benzinemotor zonder turbo, dat je hem goed hoog in de toeren moest houden om toch wat van het koppel te voelen. Meestal schakel ik rond de 3000 tpm, wat ik ideaal vind voor deze auto.
- Comfort / ophanging:
Comfort was in orde voor mij, het is natuurlijk verre van een BMW, maar goed. Enkel de stoelen kunnen (veel) meer zijdelingse steun geven, als ik eens goed in een bocht ga, moet ik toch niet te ver gaan. Achterbank is ja, een achterbank, niet meer of niet minder. Zoals je dus voor een auto uit deze klasse mag verwachten.
- Wegligging:
Wegligging was eigenlijk slecht, maar dat lag vooral aan de banden die ik erop had liggen. Ben begonnen met 155/80/R13 banden, van het merk Kleber, was niet veel waard, vooral niet op het nat. Heb na een jaar, wanneer de banden er door zaten (waren geen nieuwe bij de aankoop) nieuwe velgen aangekocht, en banden. Dezent V Dark velgen, en banden 195/40/R16 (Dunlop SP Sport Fast Response). Verschil is enorm, zou ik ook voor de personen aanraden die nog zo'n Corsa zouden kopen. Zet er aub toch iets bredere en betere banden op. De auto heeft nu ook minder last van rolneigingen. Heeft ook als voordeel gehad dat het comfort verbeterde, vind ik persoonlijk.
Interieur:
Het interieur is voldoende voor mij, niets speciaals aan, alles is degelijk afgewerkt. Ik bekijk het zo, hoe minder technische snufjes, hoe minder er aan kapot kan gaan, wat toch de bedoeling is als je start met een auto en nog niet teveel kan uitgeven. Als multimedia zit er een radio/CD speler in, en daar houd het ook bij op.
Verbruik:
Verbruik viel heel goed mee, toen ik nog starte met de "oude" banden, reed ik ongeveer met een gemiddelde van 5,8l - 6l / 100 km. En ik durf af en toe eens goed doortrekken. Met de nieuwe banden is het verbruik naar omhoog gegaan naar gemiddeld 6,3l /100km. Ligt misschien ook aan het feit dat ik nu nog een stuk sportiever ben gaan rijden, aangezien de nieuwe banden veel meer vertrouwen geven. Zie ook eventueel de (korte) verbruiksmeter.
Kosten & Defecten:
Ik heb toch al gevloekt op m'n Corsa / Garagehouder (Oostakker).
Een paar maand na aankoop had ik al direct gekraak bij het afdraaien. Oorzaak: Defecte cardan (stuk waar de hoes over zit). De hoes was los gekomen, en er was vuil in gekropen. Dus naar de garagehouder, geen probleem, had dit direct vervangen. Nieuwe cardankop + hoes (volgens hem). Na een maand, wéér hetzelfde probleem. Terug naar hem gegaan, hoes was wéér los gekomen. Weer alles vervangen... Nog geen week later, ik controleer of deze nog goed vast zit, en wat zie ik. Wééér losgekomen. Het begon me de keel uit te hangen, naar de garagehouder geweest, geeïst dat hij mij de nieuwe cardankop + hoes ging laten zien, en bij de reparatie gebleven. Daarna was het eindelijk in orde. Gaf als excuus dat de tang die hij gebruikte, niet groot genoeg was om genoeg kracht op de spanband te zetten om de hoes vast te houden. Maar goed, enige dat dit mij gekost heeft was tijd en benzine.
Later nog maar 2 kleine probleempjes, ruitensproeiers werkten niet meer, zelf opgelost, was de relais die defect was. Was nog binnen garantie, maar ben zelf de relais gaan kopen voor €2. Ga daar geen benzine voor verrijden. Dan na een jaar (+- 20.000km) groot onderhoud laten uitvoeren, geen enkel onderdeel dat moest vervangen worden. Factuur, goeie €200. (Heb dit in een onafhankelijke garage laten doen).
Verdere kosten waren dan nog de nieuwe banden & velgen, €900 (zitten er sinds 2 maand op).
Voorlopige conclusie:
Ik heb het gevoel dat ik m'n geld goed geinvesteerd heb in deze auto, heb er zelf nog geen kosten aan gehad op vlak van defecten (buiten dan de €2 voor het relais). Ik hoop dat dit nog een tijdje zo blijft. Ben hier zelfs aangenaam van verrast, we rijden met een paar Opel's in de familie, en de betrouwbaarheid trek ik toch soms in twijfel...
Of ik nog een auto van dit merk zal kopen? Waarschijnlijk niet, nu ik ben beginnen werken en toch niet slecht verdien, kijk ik later eventueel uit naar een BMW (indien het financiële het natuurlijk toelaat). Maar goed, nu denken over een nieuwe wagen heeft geen zin, ik sta voor veel merken open, en ik hoop toch nog wat KM's te slijten in m'n Corsa. Zal waarschijnlijk tot een KM of 200.000 zijn, met een gemiddelde van 25.000 KM/jaar.
Wat ik wel zeker weet, is dat de volgende een diesel word. Ik mis het koppel onderin, en het lager verbruik (heb leren autorijden met een diesel). En aangezien ik toch redelijk wat KM's doe (100 dagelijks voor m'n werk) zou ik dus logischerwijs opteren voor een diesel. Maar goed, deze benzine bezorgt me ook de nodige fun, aangezien het plezant is om deze eens hoog in de toeren te jagen...
We zullen zien hoe het verder verloopt, en ik zal waarschijnlijk deze review later nog aanvullen als we weer een tijdje verder zijn...
Even een update
- 113.000 km
Vandaag even naar de garage geweest voor het volgende probleem:
Bij stationair draaien hoorde ik constant een getik (als je voor de motorkap staat, links). Wat bleek, probleem met distributieketting. In principe zou zoiets een autoleven moeten meegaan, maar deze heeft het dus precies al begeven. Kettingspanner zou er aan zijn, heel de boel zou moeten vervangen worden, zou mij een goeie €800 kosten... Oorzaak? Onbekend volgens de garagist. Auto was altijd goed onderhouden, olie is altijd op tijd ververst geweest... Even over nadenken of ik dit effectief ga laten vervangen, is een serieuze kost voor de waarde van de auto...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.