Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi (2007)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Essentia (2007)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Essentia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf140.004 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom!

  • 140.200 km

Vandaag mag ik eindelijk mijn "nieuwe" auto ophalen! Een Opel Astra Stationwagon! Wie had dat gedacht?!

Sinds maart 2010 rijd ik een nieuwe Seat Ibiza 1.2 Ecomotive, maar vanwege een nieuwe baan per 1 januari 2013, moest ik op zoek naar een andere auto. De Ibiza overnemen viel gewoon niet binnen het budget. En eerlijk is eerlijk, ook al rijdt ie prima, ik mis toch wel het échte dieselgevoel.

Mijn eisen voor de auto waren een gunstige onderhoudsinterval, hij moet ongeveer een jaar of 4-5 (lees 200.000 km's) mee kunnen en er moet een drumstel in passen. Dus ik zoeken naar een V50 of 9-3 Estate. Tot ik per toeval op deze Astra stuitte. Heel iets anders dan wat ik zocht! Een 1.7 CDTi met 100 PK.

Voor de proefrit was ik, eerlijk is eerlijk, sceptisch over deze auto. Een witte Opel Astra is toch wel even wat anders dan een V50 of een 9-3 Estate die ik zocht. Maar deze heeft dezelfde luxe aan boord en de kilometerstand is laag. De prijs was erg gunstig, dus ik dacht, ik probeer het gewoon.

Het bleek een aangename verrassing, die Astra. Een ruime, goed afgewerkte auto die erg goed rijdt. De zes maakt em net even wat stiller op de snelweg en hij stuurt heel direct en met veel gevoel. Veel strakker dan dat ik had gedacht.

Ik heb alle gewenste luxe zoals Airco, verstelbaar stuur, cruisecontrol etc. aan boord en deze auto is uitgerust met Recaro-sportstoelen. Verwarmd welteverstaan! Heerlijk! Na er een nachtje slapen was ik over mijn schroom heen en heb ik em toch maar gekocht.

Met de ergonomie zit het redelijk snor, maar ik moet zeggen dat dat wel beter had gekund. De bediening voor de verwarming zit erg laag. De stengels van de ruitenwissers en de richtingaanwijzers zitten hoog en vragen om enige gewenning en het bedienen van radio en boardcomputer zijn wel ok.

De eerste 20.000 km

  • 163.103 km

De auto die ik eigenlijk niet wilde. Ik rijd er nu al 8 maanden dagelijks in en we zijn 23.000 km verder. Tijd voor mijn eerste bevindingen:

De auto is door de vorige eigenaar heel rustig bereden. Hij was ronduit lui en de 6e versnelling inzetten kostte heel veel moeite. Nu heeft Opel toch al wel patent op stugge versnellingsbakken, maar het leek erop of dat het 6e verzet nooit gebruikt was. Dat is nu wel anders. De motor en bak zijn nu "goed los".

Met 149.000 km heb ik de auto laten chiptunen. Van 101 pk naar 130 en van 245Nm naar 305. De motor is daardoor een stuk soepeler geworden, maar het verbruik is gelijk gebleven: gemiddeld 1:19. Laatst zelfs een keer 1:21. Chippen kan ik bij de B-label-variant aanraden, vanwege het grote turbogat.

Technisch zit de auto goed in elkaar. De auto nodigt niet uit tot stevig rijden. Maar ook bij 160 of 170 op de snelweg ligt de auto goed op de weg en voelt solide aan. Hij is meer gericht op comfort. Het geluidsniveau is acceptabel. De eerste grote beurt is met 160.000 uitgevoerd en er werd niets gevonden. De APK heeft ie glansrijk doorstaan.

Conclusie : De Astra is een degelijke reisauto waarin ik nog lang wil rijden. Vooral de ruimte achterin is enorm en de lange wielbasis maakt em vooral op de snelweg een heel fijne auto.

Opvallende punten :
- vooral in het voorjaar, zo rond de 10 graden, blaast de auto rond de 2000 toeren met schakelen erg hard af. Volgens de dealer is dit normaal. De overdruk wordt afgeblazen door een kunststof buis en die resoneert. Niks ernstigs gelukkig.
- De auto heeft in het voorjaar koelvloeistof gezweet: 0,1 liter per 5000 km. Een kwaaltje waarover ik mij volgens de dealer geen zorgen over moet maken. Gewoon bijvullen dus. Vanaf mei heb ik niets meer bij hoeven vullen.
- Waar ik erg aan heb moeten wennen, is de binnenspiegel. Die trekt enorm dichtbij. Denk je dat je bijna tegen de auto achter je aanrijdt met inparkeren, zit er nog bijna een meter tussen!
- Het wieltje van de stuurbediening voor boardcomputer werkt niet altijd goed. Alternatief zijn de knoppen op de radio, maar het zou eigenlijk gewoon altijd moeten werken.

Bijna 50.000 km

  • 188.000 km

Ik heb de eerste 50.000 kilometers er nu bijna opzitten, dus tijd voor een nieuwe review.

De Astra blijkt een bijzonder fijne en betrouwbare auto. Tot nog toe heb ik, buiten het reguliere onderhoud, geen grote onkosten aan gehad. Ja, oké, ik heb nieuwe lichtmetalen velgen gekocht met 4 nieuwe banden, maar ik had ook voor nieuwe banden op de stalen velgen kunnen kiezen. Het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.

In januari ben ik met de auto naar Zweden gereden. In 33 uur heeft de auto ruim 3000 kilometer gereden. Op de overtochten na non stop. Toen is mij opgevallen dat de Astra echt eengoede reisauto is. Het weggedrag is erg goed, de motor loopt mooi en bleef goed op temperatuur.

Voor het woon- werkverkeer is het een uitstekende auto. De motor loopt, zoals eerder gezegd rustig en nodige niet uit tot scheuren. Maar hij kan het wel als je daar zin in hebt.

Opvallende punten:
- problemen met de stuurbediening; de knopjes voor het bedienen van de radio en de boordcomputer werken niet altijd en soms ook goed. Oorzaak zit waarschijnlijk in de CIM, maar Opel schijnt het probleem niet te kennen. Gek, want er zijn genoeg topics op diverse fora.
- de claxon werkt niet altijd. Heeft ook met de CIM te maken. Gek genoeg helpt het wanneer je met de dashboardverlichting speelt. In een aantal standen werkt de claxon wel. Even zoeken dus. En met de verlichting uit, werkt de claxon altijd, maar daar heb je in het donker dan weer niks aan.

200.000 km

  • 200.000 km

De auto heeft er nu 200.000 kilometer op zitten. Tijd voor een update:

Onderhoud:
- Bij 191.000 heb ik de distributievorm vervangen. Dit heb ik samen met een kennis gedaan. Het voordeel van de 1.7 Cdti is dat je de nokkenas kunt borgen. Hierdoor wordt verkopen dat het blok van het moment wordt gedraaid. Iets wat de 1.9 trouwens niet heeft.
Het was een karwei van een uurtje of 3 en leuk om een keer zelf gedaan te hebben.
-APK bij 192.000 km: met twee vingers in de neus door de keuring heen gekomen. Met de complimenten over de staat van de auto. Leuke opsteker, maar vooral fijn voor de portemonnee.

Lekstroom!
Ineens stond de auto met een lege accu. Ik had er een dag niet in gereden en bij het omdraaien van de sleutel hoorde ik alleen een klik. Hij kreeg de startmotor niet eens meer rond. Vervolgens heb ik de accu eruit gehaald en aan de oplader gehangen. Probleem opgelost. Tenminste, zo leek het.
Maar een week later was het weer bingo. Ik heb de accu door laten meten en die was ruim aan vervanging toe, na 7 jaar dienst. Toch wel netjes.
Helaas was hiermee het probleem niet opgelost.
Doormeten van de spanning liet een verbruik van 135 mA zien. Das veel te veel. Mag ongeveer 5 a 6 mA zijn. Ik heb alle zekeringen nagelopen, maar het lek niet gevonden. Doormeten bij de garage gaf ook geen resultaat. En elke keer je accu af- en aankoppelen gaat best vervelen. Ik baalde er dus enorm van. Per toeval kwam ik er na vier weken achter dat het lampje van het dashboardkastje niet meer uit ging. Lampje eruit gehaald en probleem opgelost.

En verder?
Nog steeds een prima auto, die ik iedereen kan aanbevelen. Buiten het reguliere onderhoud heb ik er weinig kosten aan hoeven maken, dus voorlopig mag de Astra nog wel even blijven. En oja, die storende stuurbediening blijft een minpunt. Hoewel Opel blijft ontkennen staat het internet er vol mee. Inmiddels ben ik er achter dat het "spelen" met de regelaar van de dashboardverlichting helpt. Maar het is wel irritant.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.