Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi Cosmo (2005)

Sportieve klusjesman

Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi Cosmo (2005)
De stationwagon komt door de oprukkende MPV steeds meer in het nauw. Het weerhield Opel er niet van een 'bouwmarkt-variant' van de Astra te bouwen. Deze ontpopt zich als een rijdersauto. Een essentieel onderdeel, de motor, kan ons minder bekoren.

Met zijn uiterlijk scoort de Astra Stationwagon. De strakke lijnen van de vijfdeurs hatchback zijn vloeiend doorgetrokken; de zijruiten worden van voor naar achteren langzaam smaller en dat accentueert het dynamische voorkomen. 'n Verlaagd onderstel, lichtmetalen 17-inchwielen, xenonverlichting en donkergetinte zijruiten achter kosten weliswaar een aardige duit, maar ze vervullen hun visuele taak met verve. Wij reden de Cosmo, de duurste versie, die bovendien was voorzien van de nodige opties.
Het CDTi-motorblok draait al een tijdje mee en Opel voorzag het recentelijk van een common-railsysteem. De 100 pk variant levert 240 Nm koppel bij 2.300 tpm – een vrij hoog toerental voor een diesel. De opgegeven sprinttijd, 12,5 seconden van 0 naar 100 km/h, bleek voor ons niet haalbaar. Beter dan 14,1 seconden wisten we niet te klokken, maar er stond nog geen 1.000 kilometer op de teller. De bekende dieselratel is duidelijk hoorbaar. Na verloop van tijd wordt die wel iets minder, maar hij blijft z'n partijtje meespelen. Nee, hij blinkt niet uit door z'n prestaties en geruisloosheid, al houden we een slag om de arm vanwege de versheid van het blok.
Opel heeft deze Astra Stationwagon 'volgehangen' met extra's. Met het Sport Chassis-pakket, bredere banden en IDSplus met elektronische beïnvloeding van de dempers is de Astra een fijne rijmachine. Voeg daarbij de fijne, communicatieve besturing en je hebt een dijk van een stuurmansauto. Dat dit niet alleen op het conto van genoemde sportieve extra's komt, bewees onze duurtestAstra al. De nieuwe Astra rijdt gewoon erg goed.

Naar de bouwmarkt
Voor die enkele keer dat je de stationwagon vollaadt bij de bouwmarkt, is het handig om te weten dat de Astra Stationwagon 500 liter kan slikken als de achterbank rechtop staat. Om die plat te leggen, moeten we ons eerst door allerlei netten werken; Flex Organiser noemt Opel dat. Handig om kleine spullen of boodschappen mee vast te zetten. Het is even wat geklungel om het systeem te doorgronden, maar het werkt best wel goed.
De zitting van de achterbank is in twee delen opklapbaar en de leuning is in drieën gedeeld. Wat resulteert, is een ruimte van 1.590 liter. De stationwagon heeft hetzelfde
dashboard als de hatchback. Het ziet er strak uit en bestaat uit hoogwaardige materialen die mooi met elkaar verbonden zijn. We missen echter een olie- en/of watertemperatuurmeter. De stoelen zijn stevig en bieden veel steun, een goede zitpositie is snel gevonden. Handbediende airco, sportstoelen met gedeeltelijk leren bekleding,  regensensor, leren stuurwiel, lichtmetalen wielen (16 inch) en acht airbags, om een paar voorbeelden te noemen, zijn standaard.
De Opel Astra Stationwagon profileert zich als rijdersauto. Dat valt te verklaren door het sportonderstel met toebehoren, maar zonder fatsoenlijke basis waren die zinloos; de basis van de Astra is dik in orde. Binnen vinden we mooie materialen; de boel is netjes afgewerkt. Een essentieel onderdeel, de motor, kan ons minder bekoren. De 1.7 CDTi ratelt er lustig op los, maar dat wordt helaas niet omgezet in aansprekende prestaties. Dat is zo'n beetje de enige smet op deze auto.

Signalement

Merk Opel
Model Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.745

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.686 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.515 mm / 1.753 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.293 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 690 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.