Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo (2004)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieur

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf102.360 km
KM-stand laatst239.465 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar probleemloos verder...

  • 127.400 km

-- Deze review heb ik geschreven vanaf januari 2014. (271.100km) Om een compleet beeld van de auto te geven heb ik de gebeurtenissen vanaf 2010 op een rijtje gezet. --

De belangrijkste opties zijn onder andere:

- Automatische airco
- CD70 navigatie
- Elektrische ramen voor
- Lichtmetalen velgen
- Automatische verlichting

Inmiddels is een jaar verstreken met de Astra 1.7, hij heeft zich de afgelopen zomer naar Italië zijn dienst bewezen. Kruissnelheid op de Autobahn bedroeg gemiddeld 140 km/h, de dieselmotor maakt dan ca. 3200 toeren. Het verbruik is dan gemiddeld 1:21. Net voor de grensovergang Duitsland-Zwitserland een keer getankt; met die tank zijn we in Florence aangekomen.

Voor de terugreis alles onder de kap gecontroleerd, olie, kvs, ruitenwisservloeistof; wederom niets verbruikt dus de Astra kon zich opmaken voor de terugreis die we in 1x terug zouden rijden naar Nederland. In de nacht gemiddeld 160 km/h aangehouden, stoelen zijn redelijk hard maar zitten prima, de airco is ijskoud en de CD70 klinkt naar behoren. Dit zijn ongeveer dezelfde belevenissen die we eerder hebben opgedaan in de Zafira.

Het gewicht van de Zafira is hoger dan de Astra, dit is niet direct merkbaar maar bij hogere snelheden en bochten op hoge snelheid merk je het verschil goed. De hoge zit mis ik wel een beetje maar ik ben er niet aan verknocht.

Na de zomervakantie heeft de Astra nog ca. 12.000km gereden, deze zijn vlekkeloos verlopen.

Positiviteit blijft doorzetten...

  • 153.900 km

Wederom houdt de Astra zich goed, weer een jaar verder en geen onderhoudskosten gehad. Deze auto wordt op zijn Nederlands gebruikt; lees: binnenkant erg schoon en buitenkant nog nooit onder handen genomen. Binnenkort misschien toch een keer afspuiten met wat water.

Vorige week 5 overvolle aanhangers met (vochtig) zand achter de Astra gehad, met warme motor en rond de 2.000 toeren gaat het vlekkeloos.

Omstreeks april 2012 de ruitenwissers zelf vervangen met een setje van Bosch. Preventief gedaan omdat het zicht tijdens de vorige stortbui toch minimaal werd.

Wederom een vakantiereis achter de rug

  • 169.160 km

Voor de tweede keer mocht deze auto naar Zuid-Italie; een heenreis van 1.900km. Op de heenweg heeft de Astra een pauze gehad, en net als vorig jaar is de terugreis achter elkaar doorgereden. Op de Autobahn is de 190km/h even aangetikt, en in samenwerking met TomTom Live hebben we veel files wegens wegwerkzaamheden ontweken. In het westen van Duitsland woeden nu nog veel wegwerkzaamheden vermoedelijk omdat dit achterstallig werk is gebleven wegens de opbouw van het wegennet in het oosten. De TomTom hebben we om bovengenoemde redenen verkozen boven de ingebouwde navigatie.

Vorige week de Astra naar de keuring gebracht en gelijk een kleine beurt laten geven. Dit is uitgevoerd door een OPC garage, dit zijn de gebruikelijke dingen zoals olie vervangen, kvs verversen enz.

Dynamo defect

  • 186.370 km

Op de terugreis van een feest begon het storingslampje van de accu te branden. Daarop gelijk alle onzin die elektriciteit kosten uitgeschakeld op de verlichting na, denk hierbij aan ventilatie, navigatie, telefoonoplader, radio. Een onderzoek door een Bovag-garage bleek dat de dynamo stuk was. Rekening €480,-.

Valt best mee, hopen dat de oude trend nog even mag voortzetten dat de auto probleemloos blijft doorrijden. Het verbruik is ongeveer 1:20, dit is erg netjes.

Even een controle onder de kap

  • 189.980 km

Even een controle gedaan onder de kap, een beetje olie bijgevuld om alles ruim op peil te houden, deze keer minder dikke olie erin gegoten wegens de wintermaanden. Koelvloeistof bijgevuld met minimale hoeveelheid, en hetzelfde geldt voor de ruitenwisservloeistof welke is bijgevuld die bestendig is tot -36* wat we toch nooit gaan meemaken in Nederland.

Koning winter...

  • 198.710 km

Koning winter is in Nederland, maar dit keer zonder sneeuw en na jaren met zomerbanden in de winter kan dit jaar er ook bij. De tendens heerst vaak: "Winterbanden zijn veiliger en je ligging in de bochten is beter/veiliger". Ik vind altijd dat je voorzichtiger rijdt in de sneeuw met zomerbanden.

De eerste koude start verloopt altijd succesvol, de dieselmotor slaat altijd in 1x aan. Wel wacht ik altijd met het starten zodat het even de tijd heeft om te voorgloeien.

Wanneer de motor warm is heb je wel een heerlijk koppel tot je beschikking, bijvoorbeeld 50km/h in 3 is een ideaal toerental om flink te doortrekken. De 1 is wel snel op, waarna je weer begint met lage toeren in de lange 2. De derde versnelling maakt dit weer goed met de zeer lange overbrenging. De 4 is een fijne versnelling vanaf 60km/h tot 100 km/h. De vijfde versnelling resulteert in 2700 toeren met 120 echte kilometers, bij het inhalen hoeft er dus ook nooit teruggeschakeld te worden omdat de turbo altijd meewerkt.

Tussendoor heb ik ook een ervaring met de Astra 1.9 CDTi 150pk, je merkt duidelijk dat de 50pk extra wel lekker is maar de 6-bak M32 versnellingsbak daartegenin is weer een minpunt. De lagers zijn onderhoudsgevoelig en het hoge koppel kan vaak funest zijn waardoor je veel speling hebt in de bak. De vijfbak (5WR) van mijn Astra is veel duidelijker en de overbrengingen zijn soepeler, de 1.7CDTi heeft weliswaar minder koppel maar de versnellingsbak kan het efficiënter overbrengen.

Still going strong

  • 217.365 km

Onderhoudskosten zijn niet in rekening gebracht, simpelweg omdat het voorlopig niet nodig is. Het verversen van de motorolie is een doe-het-zelf karweitje geweest omdat de werkplaats beschikt over een smeerput en het vrij eenvoudig is.

Omdat het nu wat kouder wordt en de olie toch vervangen werd heb ik de 10W40 eruit laten lopen en het weer op peil gebracht met 5W40. Reden dat ik gekozen heb voor de lagere viscositeit is onder andere dat de motor dunnere olie heeft om in het begin alles toch goed te kunnen smeren. Bij 10W40 duurt dat toch wat langer, kost iets meer en de zaak is weer schoon.

De distributieriem is over zijn cyclus gegaan, hij is netjes vervangen bij 111.240km (volgens boekje levensduur Z17DTH om de 120.000). In combinatie met uitstelgedrag is dit (een beetje) uit de hand gelopen, binnenkort krijgt hij een grote beurt.

Voor de rest geen bijzonderheden, om de 2 a 3 maanden worden altijd even alle vloeistoffen gecheckt. Bij koude start altijd rustig warmrijden en niet te vroeg/laat schakelen. Toerengebied rond 1750 - 2250, niet eronder wegens wervelkleppen en niet te hoog wegens hoog verbruik en koude motor.

Traktatie op grote beurt...

  • 219.600 km

Zoals ik in de vorige update heb aangegeven zou de auto weer 'trouw' zijn vertroetelbeurtje krijgen. Deze keer in een grotere variant op de olie na, die ik rond 212.000 km zelf heb ververst in mijn eigen smeerput. De carter heeft afscheid genomen van de 10W40 en 5W40 mogen verwelkomen, in de winter is goed te merken dat alles toch net wat soepeler start en loopt.

Naarmate de koude kilometers zijn verstreken een bezoek gebracht aan de garage in de vorm van onderhoud, de riem is vervangen, filters vervangen, evenals voor de ruitenwissers en dat soort kleine zaken. Geen defecten en of zaken die binnenkort aan het licht zouden komen, dus nog even lekker doorrijden.

Tot nu toe ben ik zeer lovend over de Astra, wanneer je op zoek bent naar een zuinige dieselauto die lekker meekomt met het verkeer en je trouw van A naar B brengt is dit een absolute aanrader.

Onlangs in een autoblad gelezen; de Z17DTH is van oudsher ontwikkeld door Isuzu welke al een hoge reputatie hebben wat betrouwbaarheid betreft. De 1.3 en 1.9 dieselmotoren hebben Italiaanse roots, deze komen uit de Fiat stallen, heerlijke en smeuïge dieselmotoren met goede rijeigenschappen. Helaas schijnt het verbruik door de milieurestricties en EGR regeneraties (fors) hoger te liggen.

Sollicitatie naar 2,5 ton...

  • 222.610 km

Na de wintermaanden is de buitentemperatuur weer wat aangenamer geworden en zodoende een rit gemaakt naar Duitsland-oost. De hogere snelheden op de Germaanse autobahn zijn goed verlopen, het toerental heb ik niet langdurig boven de 4000 laten uitkomen, dit schommelde zo om en nabij de 3000 / 3500. Het verbruik resulteerde in 1:17,5.

Het olieverbruik is nul, idem voor de kvs/rvs, ik heb vlak na de oliewissel het vermoeden gehad dat hij wat olie zou kunnen verbruiken maar de Z17DTH geeft me ongelijk.

Eind maart is de auto APK gekeurd, wederom geen reparaties en of aandachtspunten. In januari is al een kleine beurt uitgevoerd en is alles even nagekeken, vandaar er even niets aan hoeft te gebeuren.

Onlangs, op een warme zomeravond op een provinciale weg begon het stuur naar rechts te trekken en de auto te hobbelen. Lekke band rechtsvoor, dus een band van de achteras naar voren en de thuiskomer op de achteras gemonteerd. Het profiel van de voorbanden was al laag, dus zodoende preventief 2 nieuwe voorbanden erop laten leggen.

Naarmate de kilometers verstrijken begin ik de auto nog meer te waarderen gezien de bouwkwaliteit en gebruikskosten. Geen rammeltjes, kraakjes, slechts een slijtageplek op de zijdelingse steun links van de bestuurdersstoel en op het stuur. Verder is er niets afgebroken/beschadigd en ziet het interieur er nog netjes uit.

Afscheidskilometers

  • 239.465 km

De afgelopen 6,5 jaar heeft de Astra 137.000 probleemloze kilometers afgelegd. Gezien de nadering van 2,5 ton een zoektocht gestart naar een andere auto, misschien wordt het weer een Opel.

Hoe je het wendt of keert, de Astra H koop je niet voor zijn looks of prestaties maar voor zijn betrouwbaarheid en doeltreffende taak die hij moet volbrengen. Van A naar B rijden, no nonsens.

Waar deze Astra zijn 'end-of-life' gaat beleven gaat mij benieuwen, een eventuele 3e eigenaar gaat er een goede auto aan hebben.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 605
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens