Opel Astra Stationwagon

Praktisch en chic

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra Stationwagon
AutoWeek 41

Je leest het in AutoWeek 41

De Opel Astra Stationwagen is er helemaal klaar voor. Hij moet dit jaar nog een flinke bijdrage leveren aan Opel's marktaandeel, zodat het Duitse merk voor het 36e keer marktleider wordt. Hoe hij dat doet? Met veel ruimte, een elegant voorkomen en uitstekende rijkwaliteiten.

't Gaat er dit jaar echt om spannen. Welk automerk verovert de eerste plaats op de Nederlandse markt? Opel hoopt de beide Franse concurrenten te kunnen voorblijven en wordt daarbij geholpen door de uitstekende ontvangst van de nieuwe vijfdeurs Astra, die in april bij de dealers arriveerde. Eind oktober krijgt hij gezelschap van de nieuwe Stationwagen. Opel denkt dat die versie zo'n 40 procent van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Voor de vijfdeurs komt het percentage op 35 procent te liggen. De in Parijs onhulde GTC moet voor één vijfde deel van de verkopen gaan zorgen. De Astra-lijn zal dan in het voorjaar van 2006 compleet zijn met de komst van de coupé-cabrio.

Er wordt dus veel verwacht van de Stationwagen. Niet onterecht kunnen we wel zeggen, want de eerste kennismaking met de praktische Astra was bijzonder aangenaam.

Rekbaar

Opel heeft de wielbasis van de Astra bijna negen centimeter verlengd tot 2,70 m, de totale lengte bedraagt 4,51 m. Daardoor is er achterin iets meer beenruimte. Het laadvolume varieert van 500 liter tot maximaal 1590 liter met de achterbank neergeklapt.
Kinderwagens, fietsjes, koffers, noem maar op, alle zaken die je in een ruimtewagen mee zou willen nemen, zouden in de Astra Stationwagon moeten passen. Laden gaat gemakkelijk, de vloer is vlak en de tilhoogte niet al te fors. Heel praktisch is het FlexOrganizer opbergsysteem, dat ook in de Vectra stationwagen wordt toegepast. Het is vanaf de Enjoy standaard (op de Essentia kost het 40 euro) en bestaat uit langs de zijkanten van de laadruimte gemonteerde aluminium rails met verschuifbare bevestigingsclips en haken die langs de kanten van de laadruimte zijn gemonteerd. Daarin passen netten en opvouwbare tussenschotten om de laadruimte naar behoefte in te delen. Zo kan je bijvoorbeeld de bagage achter de stoelen plaatsen en daarachter een net vastzetten, zodat de hond ook een eigen plekje heeft. Drie verschillende netten zijn apart leverbaar, maar kosten samen € 375.
Voor mensen die extra flexibiliteit wensen, heeft Opel een paar opties om het praktisch nut van de combi te verhogen. In de eerste plaats is er een neerklapbare passagiersstoel. Hij zit in een pakket met onder meer een 40/20/40 neerklapbare achterbank, een derde hoofdsteun achter en elektrisch bediende zijruiten achter (€ 625). In neergeklapte toestand kan je zaken vervoeren van 2,70 m lang.
Verder is er vanaf het voorjaar een verschuifbare achterbank beschikbaar. Die bank kan je 4 cm naar achteren verschuiven, zodat de passagiers hun lange benen de ruimte kunnen geven. De beenruime wordt dan vergroot van 90 cm naar 94 cm. De bank kan ook 6 cm naar voren worden geschoven, zodat de laadruimte nog eens wordt 'uitgerekt' en een volume krijgt van 540 liter. De prijs van deze optie is nog niet bekend.
Verder heeft Opel het probleem opgelost van de hakende afdekzeilen. Je hoeft maar met één vinger de handgreep aan te raken en de afdekking rolt automatisch terug.

Bekende dieselmotoren

Opel biedt voor de Astra Stationwagon dezelfde keuze aan motoren als voor de 5-deurs sedan. Dat betekent: vijf benzinemotoren met een vermogen tussen 90 en 200 pk. Van die serie is de 2.0 Turbo met 200 pk nieuw. Hij is gekoppeld aan een zesbak en bereikt zijn top van 230 km/h in de zesde versnelling. Dit verschilt met de zesbak van de 170 pk Turbo, daar is de zesde versnelling een overdrive. Verder zijn ook de vier bekende dieselmotoren beschikbaar.
Opel verwacht dat de 100 pk 1.7 CDTI en de 120 pk 1.9 CDTI de populairste varaianten worden. Tijdens de introductie van de Stationwagen reden we met de 1,7-liter diesel met 120 pk, die best pittig genoemd mag worden. Hij is wat rumoerig, maar hij is dan ook niet van het allerallerlaatste type met multijet-injectie, zoals de beide 1,9-litervarianten. Dat neemt niet weg dat hij het in de 1393 kg zware stationwagen uitstekend doet. Ook de 1,9-liter Multijet common-raildiesel met 150 pk en de 200 pk sterke 2.0 Turbo Sport stonden voor ons paraat. De diesel heeft met 320 Nm beslist een fraai maximum koppel. Hij trekt vanaf 2000 tpm gewillig op en heeft een mooi flexibel karakter.
In die laatste, snelle versie liggen de grenzen van de Astra ver weg. De 2.0 Turbo beweegt zich uitermate zelfverzekerd door de vele bochten van ons zuid-Engelse testtraject. Zijn adaptieve onderstel met IDSPlus (Interactive Driving System) plús elektronische dempersturing levert daaraan zeker een bijdrage. In de sportstand reageert de turbomotor snel op het gaspedaal. Je hebt nauw contact met de weg, zonder dat het onderstel te hard aanvoelt. Toch hoef je geen IDSPlus onderstel te hebben voor een uitstekende wegligging, want ook de beide dieselvarianten, die net als alle andere Astra's met IDS zijn uitgerust, hebben een uitstekende wegligging. Daar kan je ook nog een goede en directe besturing aan toevoegen.
Wie gecharmeerd is van de chique uitstraling en de praktische mogelijkheden van deze Astra Stationwagon, kan zich verder nog laten overtuigen door de keurige afwerking en de redelijke prijzen, die beginnen bij 18.950 euro voor de 1.4 in Essentia-uitvoering. Of die kleinere motoren power genoeg hebben voor een stationwagen valt te bezien. Maar tussen de 1.4 en de 170 pk 2-liter turbo is de motorenkeuze ruim en blijf je onder 28.000 euro.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 605
 

Gerelateerde forumtopics