Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V Club (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6i-16V Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
ERVARINGEN
- 161.000 km
Een nieuwe eeuw, een ’nieuwe’ auto. Januari 2000 werd de oerbetrouwbare Suzuki ingeruild voor een Opel Astra station. Na ruim 25 jaar in nieuwe auto’s te hebben gereden nu voor het eerst een jonge gebruikte en ook nog een met een imagoprobleem. Na ruim vier jaar en 78000 km verder heb ik van deze stap nog geen moment spijt gehad.
Veel ruimte, ook voor lange bestuurders, goede prestaties, goed weggedrag, degelijke afwerking (geen rammels), comfortabel. De auto gaat niet alleen karig met de dure brandstof om (gemiddeld 1:14), maar ook met de banden en de remblokken en voeringen. De voorbanden halen met gemak 50.000 km en de achterbanden moeten de 100.000 km zonder problemen halen. Remblokken en -voeringen zijn nog niet vernieuwd.
Olieverbruik is niet te meten. Tussen de onderhoudsbeurten door is nog geen druppel bijgevuld.
Een paar nadelen heeft mijn Astra ook. Schakelen zou je het liefst overslaan want de bediening van de pook gaat erg stroef en hakerig. De rugleuning van de achterbank staat iets teveel rechtop en ondanks dat het een ’club’ uitvoering is, ontbreken op de achterbank hoofdsteunen.
Al met al ben ik zo tevreden over de Astra dat ik nog geen enkel plan heb om een nieuwe auto te kopen.
Update 24-10-2005
De tellerstand van mijn Astra bedraagt nu 115.000 km. Bij 100.000 km heb ik 4 nieuwe Michelins laten monteren. Voor de Astra zijn dit perfecte banden (maat: 195/50 R15H)
Remblokken zijn nog steeds niet vervangen. Mijn zeer positieve oordeel over de Astra is dus nog steeds onverminderd van kracht. Ik kan mij dus absoluut niet vinden in de matige beoordeling van deze auto in het Autoweek tevredenheidsonderzoek.
Nu, 11 januari 2008, ben ik nog steeds uitermate tevreden over de Astra. Na de laatste onderhoudsbeurt (zie hieronder) rijdt de auto weer als vanouds. Heerlijk stil. Geen rammel of klappergeluiden. De carrosserie en het interieur houden zich na bijna 9 jaar ook uitstekend. De lak glanst, de bekleding vertoont geen slijtplekken, de vulling van de stoelen nog perfect. Je zou zeggen dat de auto nog jaren meekan. Afgelopen najaar voor het eerst wat olie bij moeten vullen. Vooral na ritten met de caravan zie je dat het oliepijl iets gezakt is. Een verbruik van 1 liter op 15000 km is eigenlijk niet noemenswaardig.
Ik heb ondertussen al eens gekeken naar een andere auto. Een proefrit gemaakt in een Mitsubishi Colt 1.5 CZ5. Leuk, maar rijdt toch niet zo lekker als mijn Astra’tje. Verder nog even serieus gekeken naar een Astra SW van het nieuwe model. Kijk je dan wat je moet toeleggen dan is de lol er al snel af. Ik blijf dus lekker doorrijden. Is met deze auto absoluut geen straf.
Update 05-01-09, km stand 161.000. Een verse APK, onderhoudsbeurt bij de dealer. Voor het eerst nieuwe remblokken en remschijven. Tevens moest een stukje remleiding vervangen worden. De Astra rijdt nog heerlijk en is superbetrouwbaar. Ik blijf dus lekker doorrijden.
PROBLEMEN
De H7 koplampen moeten regelmatig vervangen worden ondanks een modificatie aan het electrisch systeem. Een paar reservelampjes in het dashboardkastje is geen overbodige luxe.
Bij 80.000 km was de achterste uitlaatdemper aan vervanging toe. Dit is natuurlijk een gewoon slijtageonderdeel, maar ik heb de indruk dat dit uitlaatonderdeel van een mindere kwaliteit is.
Je zou bijna denken dat mijn Astra in Japan is geassembleerd want in al die jaren ging er verder niets stuk. Gewoon een probleemloze auto.
Ook tussen 80.000 en 115.000 km ging niets stuk aan de auto.Alleen die uitlaatdemper...... Het ding roest weer van alle kanten en de buitenmantel begint al weer los te bladderen. Zeer inferieure kwaliteit. De volgende demper komt niet uit het Opel magazijn.
Update 31-12-2006.
De teller staat nu op 130.000. Net een grote onderhoudsbeurt gehad met nieuwe distributieriem en een verse APK. Tijdens de onderhoudsbeurt belde de chef monteur en vertelde dat de achterste uitlaatdemper aan vervanging toe was. Deze demper heeft het dus maar 3 jaar en 50.000 km volgehouden. Slechte kwaliteit dus. Een originele Opel demper komt er dus niet meer onder.
Opmerkelijk: de remblokken zijn na 130.000 km nog niet aan vervanging toe. Volgens de chef monteur zullen bij de volgende onderhoudsbeurt de blokken en schijven wel vervangen moeten worden.
Het afgelopen jaar moest ik één keer naar de garage vanwege een defect. De recirculatiestand van de verwarming/ventilatie werkte niet meer. De klep bleef dicht, dus de ramen bleven maar beslaan.
Ik vind de Astra nog steeds een oerbetrouwbare comfortabele auto met lage onderhoudskosten. Een echte aanrader. Ik blijf nog wel een paar jaar doorrijden.
Update 11-01-2008.
Weer ruim een jaar verder. De km stand is inmiddels opgelopen naar 146000km. Afgelopen zomer begon opeens de radiateur een klein beetje te lekken. Daarom een nieuwe laten monteren.
Op 15 december de auto naar de dealer (Siton-Suzenaar Oosterwolde) gebracht voor een budgetbeurt incl. APK. Ik had verwacht dat nu toch een keer de remblokken inclusief de remschijven voor vervangen moesten worden. Was volgens de chefmonteur ook nu nog niet nodig. De einddemper en de tussendemper van het uitlaatsysteem moesten (helaas) wel vervangen worden. Omdat de achterste schokbrekers wat klapperende geluiden begonnen te maken op slechte wegen heb ik deze ook laten vervangen. Niet gekozen voor de origineel gemonteerde oppompdempers (niveauregeling) maar de eenvoudiger uitvoering. Scheelde €100 per stuk.
De nota met een totaalbedrag van nog geen €600 viel mij mee.
Conclusie
- 161.000 km
Nog een paar maanden, dan is mijn Astra 10 jaar oud. In mijn ogen is het een superbetrouwbare auto, comfortabel, erg zuinig, ruim, erg goed afgewerkt (o.a. geen rammels) en ook nog eens heel goedkoop in onderhoud.
Minpuntjes: de kwaliteit van de uitlaatdemper en de honger naar H7 lampjes.
Door de goede lak en carrosseriekwaliteit ziet de auto er ook na 10 jaar nog als nieuw uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.