Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia (2006)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia (2006)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 80.000 km

Deze auto toegewezen gekregen van mijn leasemaatschappij. Zolang de nieuwe leaseauto nog niet geleverd is, rij ik in deze wagen. In het voortraject voor de keuze van de nieuwe leaseauto al een proefrit gemaakt in de 1.7 CDTi versie van deze auto. Toen al overtuigd geraakt dat dit niet mijn keuze is. Ik wil echter voor de twijfelende koper/leaser toch een eerlijke mening geven.

* Comfort
De Astra is stevig afgeveerd. Vergeleken met de vorige auto (Skoda Fabia) een duidelijke klasse groter en zwaarder. Met name op hogere snelheid is de auto rustiger. Een snelheid van 160 is nog te doen als cruisesnelheid (niet in NL natuurlijk :-) ).
De stoelen geven voldoende steun, maar blinken niet uit in comfort. De bestuurdersstoel is wel in erg veel hoeken te verstellen.
Qua opbergruimte voorin is de Astra absoluut een misser. Naast de minimale opbergruimte rondom de stoelen is er een immens dashboardkastje. Dit kastje heeft alleen een minimaal oppervlak onderin en loopt dan diep uit naar boven. Gevolg is dat opgestapeld artikelen in het kastje steevast naar voren komen bij het openen van het kastje. Daarnaast zit er zo\'n immense klep voor het kastje, dat je de passagier bijna moet vragen uit te stappen, om deze te openen. Tenslotte de vaker genoemde bekerhouder die mist... Absoluut niet over nagedacht! De ruimte achter de voorstoelen vind ik minimaal. Voor een volwassen Hollander is het gauw te krap en moet met de voorstoelen geschoven gaan worden (met mijn gemiddelde 1,85 toch een beetje jammer). De kofferruimte van de Station is ruim voldoende!

* Prestaties
De prestaties wil ik graag opsplitsen. Qua motor en qua wegligging zijn er twee verschillende ervaringen.
Motortechnisch is de 1.3 CDTi absoluut onder de maat in deze klasse. In Nederland zou de auto het nog goed kunnen doen. Als je de auto ook in het buitenland (bergen, caravan-trekker) wil gebruiken is deze absoluut ongeschikt. Meerdere malen liepen we tegen problemen aan als we in bergachtig gebied waren. Bij het parkeren op hellend vlak gebeurde het zeer vaak dat de auto (meer dan één keer) afsloeg omdat er geen trekkracht bij lage toeren is. Alleen door buitenproportioneel veel gas geven kon je de auto van z\'n plek krijgen. Ook bij het naderen van een kruising in de 2e versnelling werd \'te snel\' het moment bereikt van \'ik doe even niks\'. Pas met geduld en plank gas komt de motor weer uit dat dooie punt. Terugschakelen naar de 1e versnelling terwijl je al rijdt is eigenlijk niet de bedoeling.
De wegligging is erg fijn. Ik heb nog maar weinig in een auto gezeten waar je bij hogere snelheid nog steeds het gevoel hebt goede controle over het voertuig te hebben. Dat is wel een gerust gevoel.

Betrouwbaarheid:
Mijn vertrouwen in Opel is niet gegroeid door deze auto. Heb een gemengd gevoel over gehouden. Het spontaan afslaan was aanwijsbaar met de lage toeren en geen trekkracht. Maar zou naar mijn idee niet bij een moderne auto mogen voorkomen.
Verder wel het gevoel dat het een degelijke wagen is. Dit blijkt ook wel het stabiele weggedrag.

Gebruikskosten:
Een verbruik van ca 1 op 16 voor zo\'n kleine diesel vind ik met \'gemengt\' gebruik vrij hoog. 1 op 18 zou toch haalbaar moeten zijn... Verder kosten ken ik niet als leaserijder.

PROBLEMEN

  • 80.000 km

1. Op de tweede werkdag dat ik deze voorloopauto gebruikte starte de auto niet meer. De ervaring leek of de auto op 2 of 3 cilinders wilde draaien, maar niet lekker op gang kon komen. Na enkele tellen sloeg de motor weer af. De Wegenwacht er bij gehad die constateerde dat als de contactsleutel werd aangehouden de auto wel goed door startte. Met dit probleem bij de garage geweest. Hier bleek dat dit een startmotor probleem was bij de 1.3 CDTi uitvoeringen. Een \'zwaardere\' startmotor heeft dit probleem opgelost. Gelukkig!
Ik kreeg van de WW monteur wel de opmerking dat de auto mogelijk een keer fout is afgetankt en daarna is schoon gemaakt. Hij zag dat brandstof leidingen die normaal gesproken bij een jonge auto nooit los worden gemaakt, los zijn gemaakt. Zou me niks verbazen bij een voorloopauto...
2. Tijdens het optrekken (met name oprit naar de snelweg toe) ervoer ik regelmatig een terugval in vermogen. Dit probleem aangekaart bij de dealer in Zeewolde. Helaas is hier nooit een juiste oplossing voor gekomen. Het leek enige tijd weg, nadat er behandeling is gedaan met een reinigingsmiddel. Helaas kwam het probleem vrij snel weer terug.
3. Meerdere malen gebeurde het dat de motor bij een vaarte van tussen de 30 en 70 ineens uitviel (zelfs een keer op de snelweg bij plotseling remmen voor een file). Dit probleem aangekaart, maar is nooit door de dealer behandeld. Naar mijn idee is dit ook de karakteristiek van de motor, waar zij weinig aan kunnen doen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.