Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI 165pk Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 2.0 CDTI 165pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 100.500 km |
Mijn ervaringen de afgelopen 1,5 jaar
- 40.000 km
Extra's:
- ergonomische stoelen
- metalic lak
- sportonderstel
- 3 sportmodi mogelijk: sport, normaal of tour. Laatste weinig gebruikt.
- nav900
- Parkeerhulp voor en achter (erg handig)
De auto is nu 1,5 jaar in gebruik. Het is een genot om er in te rijden. De zit is uitstekend. De radio-navigatie unit werkt voortreffelijk. De menustructuur is goed en logisch van opbouw (werkt intuïtief).
Wat een trekkracht boven 2000 toeren. Wegligging is erg goed in de sportmodus. Boven de 150km/u als op rails. Top boven de 200km/uur. Tot ongeveer 200km/u voel je nog de versnelling bij het gas geven. Ook in de norm-modus prima wegligging. Trekkracht dan gereduceerd (eco-modus) maar zeer bruikbaar in NL. Tour-modus wordt niet gebruikt. Stuuruitslag moet dan sterk worden vergroot op rotondes bijvoorbeeld. Sportmodus gebruik ik ook vaak tijdelijk in NL: bij snel inhalen of bij snel invoegen. In Duitsland is de sportmodus altijd ingeschakeld. Lekker cruisen op hoge snelheid. Nauwelijks windgeruis en geluidniveau binnen is prettig laag. Wat valt er een beetje tegen of is minder prettig? Dikte van de A-stijl. Lastig bij rotondes. Het verbruik? Rij veel op cruisecontrol maar het verbruik is steeds 1 op 16/17 bij een relatief rustige rijstijl.
Ik twijfel nog om de auto te laten chiptunen. Van 165pk naar ongeveer 200pk. Wie heeft ervaring? Denk hierbij ook aan Insignia-rijders. Sommige tuners gaan uit van 160pk (maar ik heb een 165pk). Wat is het verschil? Motor loopt een beetje ruw; wordt dat beter na het tunen? Zit er een Isuzu motor in mijn Astra? Die heeft toch een prima reputatie?
Ruimte achterin goed. Ook bij een bestuurder van 1,86 meter. Bagageruimte groot genoeg; zelfs qua liters iets meer dan bij de Insignia.
Nu 42100km gereden. Afkloppen; totaal geen problemen gehad.
44000km. Melding 'u auto heeft dringend service nodig. Roetfilter is geregenereerd en daarna was melding weg. Vraag:wanneer gebeurt dit eigenlijk automatisch? Zit veel op de snelweg (snelheid rond 130km waar dat mag en in D 140-170km/uur) Hoe zit het met de roetvorming? Heeft het tanken van de dure diesel zin? Na het tunen is dan de roetvorming meer of minder? Benieuwd naar de reacties.
Melding
- 45.400 km
Melding 'dringend onderhoud nodig' niet meer opgetreden
Stoelverwarming
- 100.500 km
Totaal geen problemen gehad de afgelopen 100 duizend kilometer. Sinds enige dagen gaat de stoelverwarming (bestuurdersstoel) na enige minuten uit. Dit is op stand 3 (3 leds). Op stand 1 en 2 is er geen probleem. Benieuwd of iemand weet wat de oorzaak is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.