Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een schaap in wolfskleren

Toen ik in 2011 van baan veranderde nam ik helaas mijn insignia ST 130 pk cosmo niet mee, maar had wel gekunt.

Gezien ik altijd 60-70.000 km per jaar heb gereden en tevreden was met Opel en op dat moment de nieuwe Astra ST uitkwam, wist ik het eigenlijk wel meteen. Er was niet echt een budget waarvoor ik iets mocht uitzoeken, mits het maar niet buitensporig was.

Uiteraard wilde ik wel een 20% bijtelling auto. Helaas was op dat moment alleen de 1.3 CDTI met 20% bijtelling.

Daar ik nu bijna 170.000 km met mijn astra heb gereden in 2,5 jaar verdient hij een review.

Ondanks de testen destijds en hun kritiek heb ik hem gewoon maar besteld in technical grey met ALLE OPTIES.

Dus van AFL tot alarm, van EGR bekleding tot volwaardig reservewiel.

Ik zal maar niet alles apart noteren. Alleen geen leren bekleding.

Verder eigenlijk de hele optielijst aangekruist.

Maar dan kwam ik nog niet aan de 34000 euro.

Helaas duurde het 6 maanden voor ik de auto had gezien er toen veel vraag naar was.

Ik weet nog dat de dealer vroeg of ik geen astra wilde met zwarte rails en lijsten.

NEE, ik wachte liever op de chromen lijsten en maar goed dat ik langer heb gewacht, want het is en blijft een mooie auto om naar te kijken. Ook al rijden er inmiddels velen van rond.

Het Comfort
Tja, met EGR stoelen NIET te evenaren. Ik moest even mijn zit vinden maar iedere rit blijft een genot. Maar dat kunnen velen beamen denk ik die deze stoelen hebben en dan met name in de avond met het dashboard en de sfeerverlichting, dit blijft mooi om te zien. Tevens hoe meer knoppen hoe beter, maar dat is persoonlijk denk ik.

Verstelbaar aan alle kanten en zelfs na 170.000 km nog niet doorgezeten. Alleen vervelend omdat mijn vrouw hem ook voor het werk in de avond dienst gebruikt en als ik er in de morgen dan weer in wil zitten moet ik even de juiste positie zoeken.


Ik heb ook 3 kinderen (5,6 en 1). Met de ruimte gaat dat wel, alleen is het wel krap op de achterbank. Gelukkig maakt de ruimte achterbak dit goed en als je met vakantie gaat, hup, de dakkoffer erop. Echter een Zafira over enige tijd is geen luxe. Voor de rest niets dan lof over het rijcomfort.


Prestaties

Over de motor is genoeg geschreven en gezegd in de testen. Een 1.3 cdti is en blijft te licht voor een astra ST maar kan prima meekomen in het verkeer. Alleen als je even door wilt trekken of vanaf een stoplicht optrekt, verwacht geen sprint maar daar neigt de auto ook niet naar. Ik ben een rustige rijder van mezelf (je komt toch altijd wel op je bestemming). Tevens kun je ook met een 1,3 bekeuringen krijgen.
Zoals laatst weer op de A12 utrecht Gouda die ik dagelijks rijdt hup weer 109 euro. Gewoon 120-130 met cruisecontrol en niets te klagen. De laatste tijden alleen met koude start wil hij even sputteren voor hij aanslaat maar lig ik niet wakker van. Een 6e bak echter mis ik wel en zal zeker op een nieuwe auto wel moeten zitten.


Onderhoudshistorie/problemen

Hier kan ik kort en simpel in zijn, GEEN.
Behalve de reguliere beurten om de 30,000 km en wat schade eerder dit jaar door een paal welke ik net niet had gezien is het net alsof hij van geen ophouden weet. En ik rijdt VEEL kilometers. Nu bijna 171000 km er al op.

Oftewel

Reguliere kleine en grote beurten
Remschijven en blokken voor+ achter vervangen bij 125000
4 nieuwe zomerbanden 1 keer (heb ook winterbanden liggen)
Paar nieuwe ruitewissers, rubber liet los.

Dat is het eigenlijk wel eerlijk gezegd. Maar wellicht ook doordat ik er zuinig mee ben.

Ik zal met de auto nog tot de zomer of iets langer rijden, tot ca 2 ton denk ik waarna ik een Zafira wil en deze auto (gezien hij van het bedrijf zelf is) dan vooralsnog zal overdragen aan een junior verkoper die er nog even mee mag doorrijden. Want volgens mij kan er nog zeker 150.000 bij.

Ik zal de review bijhouden…

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens