Opel Ascona B 2.0 S (1981)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kadett Combi 1.3 S Special |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 62.250 km |
KM-stand laatst | 70.039 km |
Van ruil naar winterslaap
- 62.400 km
De Opel Ascona B is tussen 1975 en 1981 1,5 miljoen keer verkocht. Het was daarmee één van de vele succesnummers van Opel in die tijd. Als twee-en vierdeurs en in Basis, Luxe en Berlina-trim, al dan niet aangevuld met het SR-sportpakket, was deze kaskraker op elke straathoek meerdere keren te zien. Van 55pk 1.2 tot 110pk 2.0E.
In de jaren '90 kocht je de overlevende exemplaren voor een grijpstuiver. Scheuren van APK tot APK en betrouwbaar tot de roestduivel of een boom een einde aan het automobiele leven maakte.
Ben blij dat ik er eentje heb gevonden. De spoeling is anno nu extreem dun.
28 december 2013:
Peus geruild. Vandaag naar Heerhugowaard gereden met mijn Peus 205GTI om de vooraf met Marco Hof afgesproken ruil, na het wederzijds goedkeuren van elkaars handel, door te voeren. Marco had een pracht van een Ascona staan en wilde mijn 205GTI wel. Met de knip dicht. De 205GTI beviel goed, maar de diepte van mijn hart heeft Peus nooit bereikt. Wel de diepte van mijn portefeuille (niet voor niets een Frans woord). Ik ben er danig op leeg gelopen de eerste tijd en dat blijft wringen.
Terug naar 1991. Mijn allereerste auto was bijna identiek aan deze Ascona die nu in de garage staat. 2.0S Berlina, luxe uit de jaren '80. Velours, tapijtjes, chroom, asbakken... Iedereen die hem ooit heeft gesnoven herkent het: de lucht van een Ascona B.
De staat van deze Opel (een van de allerlaatsten, op Münchener kenteken op 16 maart 1982, terwijl productie stopte in de nazomer van 1981... Winkeldochter?) is echt bijzonder. Wel wat bijgespoten, maar veel kundiger dan op de vorige bewoner van deze garage van toepassing is. Geen deukjes, keihard, chroom in mooie staat, die typische lucht in het interieur. Thuiskomen, heet dat. De besturing is lekker zompig en de automaat schakelt voorbeeldig.
We hebben hier te maken met de Berlina- uitvoering. In Nederland enkel verkrijgbaar als 90pk 2.0N, 100pk 2.0S en 110pk 2.0E; in Duitsland ook met lichtere motoren als de 60pk 1.6N en 75pk 1.6S. De Berlina was de meest luxueuze Ascona (na de base en Luxus) en bood standaard comfortverhogende zaken als een zacht bekleed vierspaaks stuurwiel, luxe velours tapijt, luxe velours interieurbekleding (stoelen, bank en deel portieren), SR- 'Fuchs' wieldoppen met chromen ringen, beklede hoedenplank, kaartenvaken in de portieren, dagteller en halogeen koplampen. Non- schuifdak Berlina's hadden een met vinyl bekleed dak. Om het feest compleet te maken zijn de volgende extra's en opties vermeldenswaard:
- handbediend schuifdak
- drietraps en boterzacht schakelende GM- automaat
- van binnenuit verstelbare linker buitenspiegel (in D standard; optie in NL op Berlina)
- rechter buitenspiegel (handbediend)
- metallic lak (lichtblauw)
- drie gordels achterin (in D standaard; twee rolgordels en één heupgordel)
- Philips AM/FM- radio met centrale speaker
- SR- dashboard met toerenteller, oliedruk-en ampèremeter
Best een dure Ascona, anno 1981/1982. Kocht je ook een leuke Rekord voor. Jammer dat er van de eerste Duitse eigenaar geen gegevens te vinden zijn.
De rit naar huis was een heerlijke reis terug naar decennia gelee, toen ik nog jong, wild en slank was. Alles voelde vertrouwd aan in de cockpit (met weer dat stuur zo typisch ver naar binnen), de Opel deinde zachtjes over het wegdek, de viercilinder met 100 paarden draaide zo'n 3300 toeren bij 110 op de teller (was ook 110 op de GPS). Leuke reacties bij de wasstraat als toetje. Deze auto spreekt mensen aan. Gebruikersauto's van wat jaren terug zag je ooit veel, maar werden ook echt 'opgebruikt'. Veel zijn er namelijk niet meer over. Wanneer heeft u nog een Toyota Carina DX, Ford Taunus 1.6L Bravo of Fiat 131 2000TC Supermirafiori gezien?
Na zo'n 150km gereden te hebben staat de Ascona nu te wachten op het officiële voorjaar. Pekel is funest voor zo'n oudje. Rond maart/april gaan we eens aan de slag (wat lekjes, hikjes, aandachtspuntjes, beurtje nodig). Tot die tijd gewoon poetsen, genieten en verbeteren.
En ja... Dit is de Ascona van Autoweek's geschiedenisles met Bas van Putten en de aardige Insigniarijder.
januari 2014:
Maar goed, er lekte toch wel wat op de vloer van de garage en dat behoefde aandacht. Auto is bij mijn 'vaste mannetje' in Kaatsheuvel geweest. De brandstofpomp is vervangen (zorgde voor behoorlijk wat lekkage), vloeistoffen en filters zijn vervangen. Thermostaat en temperatuurvoeler ook, maar de temperatuurmeter blijft te hoog aangeven, terwijl de koelvloeistof (gemeten) 93 graden blijft. Heb inmiddels een andere spanningsregelaar binnen, deze kan de oude (defecte) vervangen.
Moet dit jaar of volgend jaar twee kriksteunen vervangen/bekijken, omdat er wat roest zit. Voor de rest is de auto van onder hard en droog. Bougies, ontsteking en kabels zijn niet vervangen. Deze waren nog in uitstekende staat. Controle van remmen liet zien dat deze nog uitstekend zijn.
Ik denk dat we klaar zijn voor het voorjaar. Zin om kilometers te gaan maken!
Voorjaar!
- 62.700 km
10 maart 2014:
Vandaag genoten van het voorjaar. Nieuwe foto's in de Brabantse polder gemaakt. Bij mijn vaste garage in Kaatsheuvel de spanningsregelaar vervangen en de tempereratuurmeter is van zijn hypergedrag af. Helaas ben ik ook een kwart aan tankinhoud kwijt. Verder heerlijk gereden. Dikke thumbs up van de motorrijder op de A59 was een leuke opsteker.
15 mei 2014:
Afgelopen weken genoten van de Ascona. Veel ritjes met dakje open. Natuurlijk ook weer leuke babbels gehad met mensen 'die er ook eentje hebben gehad'.
Verbruik rond de 1 op 10, maar ik rijd er niet hard mee. 120km/u op de snelweg is natuurlijk geen probleem. Moet wel zeggen datr ik de Berlina op temperatuur wel een keer goed op z'n pin heb getrapt bij het invoegen op de A59. Drietraps, dat ding gaat best snel en vooral moeiteloos. Was ook even lekker.
Binnenkort een paar weekjes weg en de Opel gaat dan naar mijn vaste garage. Kan er op het gemakkie gekeken worden naar de tankontluchting, stuurdemper en wat kleiner werk. Na 32 jaar is dit allemaal zeer overkomelijk. Als er niet wordt gereden, dan wordt er nog genoten. 's Avonds gewoon even naar de auto kijken in de garage. Het chroom, de vorm, de tastbaarheid uit een ver verleden. Gaaf hoor.
1 september 2014:
Tankontluchting was in orde; apk ook en voor twee jaar toegevoegd. Lekkages bij de bak zijn weg. Heerlijke km's gereden de afgelopen weken. Zo veel mogelijk genieten van de nazomer, dakje open en FM radio met 1 speaker op de classic zender.
Herfst
- 64.300 km
22 september 2014:
Voor de 45e keer maak ik een herfst mee, maar van gewenning is maar weinig sprake. Afgelopen zondag was het een graad of 26, nu zijn we er 10 verloren. Maar goed, geen regen of pekel, dus nog even op pad. In het kader van de originalieitsslag de originele type-aanduiding 'ascona 2.0 s' geplaatst en het SR-stuurwiel vervangen door het originele vierspaaks Berlina exemplaar, dat nog bij Marco lag en afgelopen weekend met mijn broer, die fanatiek bij www.500e.nl inkoopt, meegenomen.
Ik moet zeggen, dat zwarte Berlinastuur maakt de Ascona echt af. Wilden we 20 jaar geleden zo snel mogelijk een Ascona Sport maken van onze afgerakte en walmende vijfdehands 1.9N; nu gaan we met de overgebleven gebruiksauto's van weleer weer terug naar de originaliteit. Behoud van wat Henk en Ingrid toen bezaten. Kan dan ook echt genieten van een Ascona, Taunus, Fiat 131 of Renault 20 in originele trim op de weg. Niet van 1 december tot en met 28 februari, want dan moet (ook) mijn 50-JDF-5 op stal. Mooi moment om dan de startmotor eens aan te pakken.
14 november 2014:
Auto gaat slapen. Afgetankt, banden extra hard, accu eruit (plaatje eronder gelukkig roestvrij), scharnieren en kieren in de WD40. Paar maanden rust, op naar lente 2015.
2015... Een nieuw seizoen!
- 64.900 km
Na bijna vier maanden winterrust de opgeladen accu weer aangesloten. Een paar keer het gaspedaal pompen, geen gehoor. Nog een paar keer en de Ascona ontwaakt. Alsof er niets is gebeurd. Op weg en 70km over de snelweg, rondje Breda. Heerlijk, een nieuw jaar en alles werkt, loopt en pruttelt zoals het moet zijn. Lente!
1 juni 2015:
Tijd voor een beurt bij IC Klijn in Kaatsheuvel. Algehele check en beurt, geen bijzonderheden. Wat plekjes gecheckt bij de kriksteunen en deze blijven stabiel, dus geen actie en enkel controle bij de volgende beurt. De Ascona rijdt gewoon weer / nog steeds subliem. Banden opnieuw laten balanceren en verwisseld van voor naar achter vanwege tikje cubbing voor (met schuddend stuur net bij 110-120). Het rijdt nu net wat rustiger, want wat is het heerlijk die achterwielaandrijving. Geen krachten op het stuurwiel, enkel koers bepalen. Tot slot... Leuke reacties blijven komen van medeweggebruikers.
28 augustus 2015:
Dit jaar nog maar een 1100km gereden met de Opel. Hoop in het najaar nog wat te kunnen plussen. Geen bijzonderheden verder. Lekbak toont af en toe een drupje, maar verder is het starten en lopen. Oh ja, soms valt de radio uit na even gespeeld te hebben. Philips, je zou toch beter verwachten.
12 november 2015:
De Ascona vandaag soort van winterklaar gemaakt na een lange rit. Dit jaar slechts 1502km gereden, maar elke km optimaal genoten. Banden net opgepompt, tank vol, accu los en auto in de garage. De komende week wordt het weer niet best en vanaf 1 december hebben we drie maanden een fiscaal straatverbod. Ach, weer een reden om naar een nieuw jaar uit te zien!
Weer een jaar verder...
- 66.300 km
In maart, toen het een tijdje erg aangenaam was, de Ascona weer tot leven gewekt. Geen probleem. Paar keer meer pompen, starten en lopen. Tot nu alweer een goede 600km gereden. Saai, maar deze Opel doet gewoon wat moet. Binnenkort op voor de volgende tweejaarlijkse APK. Plus een beurt, check van de bekende blaasjes en vlekjes en dan maar weer gaan. De radiator zweet niet meer dan in 2014, dus is het een kwestie van rijden en checken.
21 juli 2016:
APK glansrijk doorstaan. Kinderslot linksachter moeten we de volgende keer wel even naar kijken, die is wat weerbarstig bij het van binnenuit openen (springt er zo op). Verder nieuwe olie, oliefilter en gaan. Check van mijn vaste mannetje gaf toonde geen verdere roestontwikkeling aan de onderzijde aan. Het is niet zo spannend allemaal, gewoon doorrijden.
21 november 2016:
Op de een of andere manier zit het weer de laatste tijd niet mee. Maar waarschijnlijk lukt het donderdag (droge dag, zou het dan echt?) om de Opel winterklaar te maken. Tank zit al vol, maar dan toch even de boel goed warm rijden. Aftanken, banden goed oppompen, accu los en dat was het dan. Garage zit hier onder mijn voeten (drive-in), dus verder niets nodig. Hoop op een spoedig voorjaar en rustige winter. Teller nu op 'dik' 67000. Weer geen 2000km gehaald dit jaar, maar close call.
2017!
- 67.999 km
Vandaag, 10 maart 2017, de Ascona wakker geschud. De accu was ook al alert gedruppeld en na wat pompen, doorstarten, meer pompen en de accu tergend, werd 2017 welkom geheten. 25km gereden in de prille zon, dakje open. Alles goed. Klein drupje ATF na ruim drie maanden niks doen op de lekbak, dus de alternatieve reparatie van begin 2014 moet wellicht herhaald worden. Verder rijdt de auto heerlijk. Na tien minuten is alles perfect, met vlugge respons en pure handelbaarheid. We gaan weer een jaar genieten..
30 maart 2017:
Nieuwe Vredestein 185/70R13-banden laten monteren. De Michelins waren negen jaar onderweg en hoewel nog voorzien van prima profiel, inmiddels ook wat hard geworden. Dat bleek na de montage. Met dit nieuwe rubber lijkt de vering wat gewonnen te hebben. Verder zijn wat trillingen en bijgeluiden weg, dus de investering is zeker de moeite waard gebleken.
31 juli 2017:
Op een haar na bijna 1000km gereden dit jaar. Wenslijstje voor 2018 is klein, maar wel aanwezig. Startmotor, kinderslotje achter, kleppendekselpakking, lekje ATF, roestblaasje-in-ruste aanpakken? Overzichtelijk. Verder rijdt de Opel zoals het hoort. Elke kilometer is genieten.
Weer een nieuw jaar!
- 69.409 km
16 april 2018:
Op naar de 70.000 en wat serieuze aandacht? 'Doornkoosje' weer uit de winterslaap getoverd. Niet zo moeilijk, gewoon doorstarten en er dan achter komen dat de accu niet zo fit meer is, of dat je die te kort aan de druppelaar hebt gehad. Maar vroem! en nooit meer iets anders.
Wil er dit jaar meer mee gaan rijden, want vaste kosten zijn vast en zonde om dan gewoon niet eens stukken te gaan. Tot nu toe in '18 ruim 500km gereden. Geen klachten. Niets is meer gaan roesten, wel merk ik een drupje extra olie op de vloer. Ook slipt de automaat na koude start als je wat gas bij geeft. Even later is dat over. Even meenemen bij de APK / beurt. Maar misschien veranderen de plannen dit jaar...
Dus als de Opel blijft, dan krijgt hij meer aandacht dit jaar. Als ik besluit een ander blij te maken, dan gaat de BMW naar binnen en komt er weer een overdekt gebakje voor woon-werk bij. We gaan het zien. Vandaag weer heerlijk gereden met d'Opel, dus alle opties staan open voor 2018.
Verkocht
- 70.039 km
De laatste meters. Het waren mooie jaren, maar je kunt niet alles leuk vinden, kopen en onderhouden. De BMW en Opel zijn prachtig, maar de BMW geeft effectief (zoals onze zuiderburen zo mooi zeggen) de meeste waar voor zijn geld. Ik hoef niet bang te zijn voor slecht weer en de techniek is net wat zuverlässiger dan bij d'oude Opel. Dus zojuist hebben twee heren de glimmende Ascona meegenomen, op weg naar een nieuw leven met nieuwe avonturen. En ja, ik heb nog nooit een auto 4,5 jaar in bezit gehad. Een verdienste, gebaseerd op emotie en oernuchter plezier. Bedankt Koos, je hebt me jaren vervoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook
Opel Kadett Caravan (1982) - In het Wild
Elektrisch topmodel DS N°8 wordt duizenden euro's goedkoper
Praktijkervaring Mercedes-Benz EQS: maakt hij het waar?
Deze stationwagons waren ooit pakezel maar worden nu als klassieker meer waard
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.