
7 redenen waarom de Opel Ascona C nooit zo geliefd werd als de Ascona B
De Opel Ascona C is in de vergetelheid geraakt. De eerste voorwielaangedreven Ascona kon nooit...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Toen Opel tegen het eind van de jaren zestig in de gaten kreeg dat er vraag was naar een model dat tussen de Kadett en de grotere Rekord inzat, was het idee voor een nieuwe modelreeks geboren. Eerst werd die auto nog Olympia genoemd, maar tegen eind 1970 werd het tussenmodel de Ascona - vernoemd naar de Zwitserse plaats aan het Lago Maggiore. De auto was een slimme mengeling van beide auto's, want hij maakte gebruik van het onderstel van de Kadett, maar kwam met de aandrijving van de Olympia. De Ford Taunus werd als de gedoodverfde concurrent gezien.
Er was een sedan met twee, danwel vier deuren en een driedeurs stationwagon die Voyage werd genoemd. Er was een scala aan motoren verkrijgbaar, variërend van een 1.2 liter met 60 pk tot en met een 1.9 liter met bovenliggende nokkenas en 90 pk. Die laatste motor vormde ook de basis voor de 125 pk sterke rallyauto waarmee onder meer Walter Röhrl deelnam aan de Europese kampioenschappen.
In 1975 kreeg de eerste Ascona ('Ascona A') een opvolger: de Ascona B. De stationwagon werd nu uit het gamma geschrapt. Het motorgamma bleef grotendeels gelijk, al werd de 1.9 wat verder uitgeboord naar twee liter en kreeg hij brandstofinjectie. Vanaf 1978 is er ook een dieselmotor beschikbaar, eveneens met een inhoud van twee liter en een vermogen van 68 pk.
Ook met de Ascona B werd stevig gerallied. Walter Röhrl stuurde de auto naar de eerste plaats in het rallykampioenschap van 1982 en Ari Vatanen maakte zelfs een uitje met een Ascona in de loodzware Safari Rally. Er bleek al gauw vraag te zijn naar een extreme straatversie, en daarom bouwde Opel een snelle 2.4 liter-0versie met liefst 144 pk. Cosworth werd ingehuurd om de motoren te tunen en Irmscher zorgde voor een imposant spoilerpakket plus bijpassend interieur. Dat de motor nog veel verder kon worden opgevoerd bleek in de racerij waar Ascona's met ruim 300 pk het de concurrentie probeerden lastig te maken. Inmiddels zijn Ascona's veelal ten prooi gevallen aan scheurneuzen die de auto's dankzij hun achterwielaandrijving en opvoerpotentieel veelal gebruikten voor drift- en circuitwerk.
De Opel Ascona C is in de vergetelheid geraakt. De eerste voorwielaangedreven Ascona kon nooit...
Er zijn auto's die de leeftijd van 40 jaar min of meer toevallig lijken te bereiken. Dat lijkt...
Opel leverde de Ascona C, de voorloper van de Vectra, zelf alleen als twee- en vierdeurs sedan...
We (mijn vrouw en ik) hebben het een tijdje geprobeert met één auto, maar dat bleek al snel...
Wie tegenwoordig een middenklasser aanschaft van tien jaar oud met twee ton op de teller,...
‘Een ezel stoot zich in ’t gemeen, geen tweemaal aan dezelfde steen’. Een ezel misschien niet,...
Enkele dagen geleden kwam ik een foto tegen van mijn vaders auto in 1985. Ik vond het wel...
Mijn eerste auto. Bouwjaar 1976. Zelf gebouwd uit groene en witte Ascona. Spoilers erop en...
MINI komt met een unieke editie van de oer-GT. Met net zoveel karakter als toen.
Voor de Vectra was er de Ascona, een model dat verspreid over drie generaties op de markt...
De Opel Ascona B is tussen 1975 en 1981 1,5 miljoen keer verkocht. Het was daarmee één van...
Deze keer gaat de Geschiedenisles over de Opel Ascona, een van de voorvaderen van de Insignia....
Uit verveling al mijn autos toegevoegd in mijn account van Autoweek. Dat brengt oude herinneringen...
Deze auto nieuw gekocht en vele jaren probleemloze kilometers dat kunnen de huidige auto,s...
Heerlijk voelt dat. Lekker karren in de auto's waarmee het voor mij begonnen is (Corsa-A...
sinds eind december rijdt ik met deze Ascona en tot dusver bevalt ie goed. ik heb er al meerdere...
Gekocht in 2008 met een kilometer stand van 78000. Want een ton teller, dat kende deze auto...
In de relatief korte tijd dat ik mijn rijbewijs heb, een jaartje of negen, heb ik al gauw...
Heb deze Opel Ascona 2.0/SR zelf nieuw gekocht bij de Opel dealer. Na aanschaf van 2 maal een Opel Omega ( A en B type) heeft deze Ascona ettelijke jaren in een droge stalling gestaan, en nu ik in de...
*update; auto verkocht na total loss buiten mijn schuld. Uit economische overwegingen ben...
Helaas was het niet mogelijk om een 1.2S uit het lijstje te kiezen! Mijn Ascona komt dan...
Dit is mijn absolute lievelingsauto, naast de C-Kadett. Op iets meer dan een half jaar tijd...
Heerlijke auto, heel snel voor zijn leeftijd. Ik heb meerdere mensen vol bewondering in mijn...
Mijn Ascona heb ik gekocht omdat ik een rally/race cursus ging volgen en ik op zoek was naar...
Sinds vorig jaar heb ik als leuke oude auto voor erbij deze Ascona gekocht. De exacte aanduiding...
Mij eerste auto, deze Opel. Lekkere motor, met sportief geluid. Trekt goed ondanks 84 pk,...
Heerlijk snelle auto, die altijd start. Hiervoor heb ik ook een GT gehad alleen met 85kW...