Opel Ascona 1.6 S GL (1985)

autoreview

Opel Ascona 1.6 S GL (1985)

Signalement

UitvoeringAscona 1.6 S GL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf55.010 km
KM-stand laatst64.100 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij rijdt eindelijk goed.

  • 64.100 km

We (mijn vrouw en ik) hebben het een tijdje geprobeert met één auto, maar dat bleek al snel olympisch ongemakkelijk, zeker in de winter. Dus wij op zoek naar een tweede wagentje. Hij moest dienen om wat rond de kerktoren te rijden, dus het hoefde zeker geen kilometervreter te zijn, m.a.w. het mocht eens wat speciaal zijn...een oldtimer.
Ik ben zelf op autogebied een handige Harry, maar een koetswerkhersteller ben ik allerminst, dus liever mechanisch wat werk aan dat dat aan auto vol roest. Ik had ook geen voorkeur voor een bepaald merk, als het maar iets Europees was.
Na wat zoekwerk hadden we onze pijlen gericht op een Opel Ascona, een auto uit 1985 met slechts 55.000 km op de teller, een auto die te koop stond bij een kranige 80-jarige man die destijds een kleine Opel-garage heeft gerund. Wij de auto gaan bekijken en we waren volledig om. Super-retro ding, geen roest, en op het eerste gezicht mechanisch volledig in orde. Dat eerste bleek effectief zo te zijn, dat tweede net niet.

De 2.500 € die hij er voor vroeg leek ons, gezien de staat en de kilometerstand, redelijk en wij werden de trotse eigenaar van een vijfdeurs 1.6S Comijnrode Opel Ascona met een automaat met slechts drie versnellingen.

De rit naar huis, zo'n 80 km, was spannend, want de auto had 10 jaar niet gereden. Dat merkte je ook aan het niet zo vlot op toeren komen van de motor, en de ontsteking liet al eens een vonkje achterwege, maar ik maakte mij geen al te grote zorgen.

De volgende dag kwam de grote inspectiebeurt, en de motorolie en oliefilter bleken al 10 jaar oud te zijn, dus leek het me verstandig om tegelijk alle slijtagegevoelige delen te vervangen.

Op een koude winterdag begonnen de werkzaamheden, weliswaar in een mooi verwarmde garage, en er werd vervangen:
-Olie en oliefilter.
-Bougies, rotor, verdelerkap en bougiekabels.
-Distributieriem en waterpomp.

Uit de testrit bleek hij een stuk beter te rijden, maar het was nu niet om te zeggen dat het een zonnetje was.
De motor bleek ook tamelijk wat olie uit te spuwen, en dit via verschillende kanten.
Het vervangen van de carterdichting hielp, maar het was nog niet helemaal zoals het moest. Na de motor te hebben schoongemaakt bleek er olie vantussen het blok en de cilinderkop te lopen...dus deze laatsgenoemde zou eraf moeten.

Met volle moed maar met een klein hartje ging de cilinderkop er vanaf, maar gezien de leeftijd van de auto was dit een werk die zeker te doen was (bleek achteraf).

De olielekkage was definitief verholpen, maar de motor liep nog steeds verre van perfect, dus ging mijn aandacht naar de carburator. Deze was tot op de draad versleten en zoog bij wijze van spreken meer lucht aan via het asje van de gasklep dan via de venturie, en ook de automatische choke had zijn beste tijd gehad. Er was niemand die deze speciaal voor Opel ontworpen Varajet carburator kon herstellen, dus ik ging op zoek naar een andere oplossing. Deze kwam er door een vervangingscarburator van BCCP, een Weber 32/36 (met handchoke) met de nodige adapters om deze passend te krijgen op de bestaande inlaatcollector.

Na monage en afstelling was ik er helemaal uit, en hij starte en liep zoals een motor zou moeten starten en lopen. Vanaf dat moment konden we met volle teugen genieten van ons karretje.
Ik heb nadien nog de benzinetank er vanonder gehaald om deze eens te spoelen maar voor de rest geen problemen meer mee gehad.

En wat een heerlijk ding is dit nu. Superrelaxt rijden, geen stress, en ook geen verkeersboetes. Hij word recreatief gebruikt alsook voor woon-werk verkeer. En een verbruik van 1 op 11,5 lijkt mij voor een 36 jarige auto met automaat nog redelijk.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens