Nissan Primera 2.0 SRi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 2.0 SRi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 168.000 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
De aankoop..
- 168.000 km
Het was zover.., de Suzuki ging de deur uit vanwege een kleine baby op komst. Het moest een auto zijn alweer van Japanse afkomst voor een redelijke prijs en kilometerstand.
Eerst gingen we voor een Mazda 626 kijken, maar echter deze was niet meet zo gaaf en toen zag ik haar. De Nissan Primera 2.0 Invitation(SRi) in de kleur bordeaux rood.
Op het uiterlijk al was ik verliefd, maar echter de technische kant hield me tegen op dat moment om deze gelijk te kopen. De verkoper gevraagd wat hij ervoor moest hebben en ja hoor de prijs was ook goed.. 1650 euro!!
Wij een proefritje gemaakt en ik was echt verkocht. Het risico is genomen en we kochten de Primera.
Een maand of twee later en een kilometertje of 2500 duizend verder kwam ik erachter dat mijn radiator lekte. Deze meteen bij mijn garage A&T vervangen voor 235 euro incl. radiator en arbeid. Gelijk ook mijn koelvloeistof vervangen en hij was klaar.
De Primera reed voortreffelijk en nagenoeg GEEN verbruik van smeerolie.
Distriebutieriemen e.d. heeft ie niet, want dit merk gebruikt op benzinemodellen enkel kettingen, wat de gebruikerskosten ten goeden komt.
Wel heb ik de multiriem vervangen, want deze was op aanraden van mijn garage echt aan vervanging toe. Kosten daarvan incl. riem van 30 euro was het totaal 60 euro. Ook geen ramp toch??
Ergens in april merkte ik dat mijn Rechterachterschijf aan het roesten was, waardoor ik minder remvermogen had. Daarnaast heb ik een roestplek op beiden dorpels ontdekt. Deze gebreken zijn een typische Primera-kwaal en kan simpel verholpen worden door de remklauw de reviseren a 7 euro en de dorpels opnieuw te lassen a 100 euro. Dat laatste heb ik niet gedaan, maar het eerste wel voor de APK die in juli al moest. Tegelijkertijd heb ik vier nieuwe banden gemonteerd van Bridgestone, want mijn huidige exemplaar waren versleten.
Deze kosten incl. revisie remklauw en 4 banden + remblokken achter a 380 euro.
Apk tijd was er en ja hoor hij ging er met vlag en wimpel doorheen. Enkel een paar dagen later bleek mijn labdasonde kapot te zijn en dit is ook een kwaal voor de Nissan.
Deze vervangen in totaal 125 euro incl. de sonde.
Met de APK gelijk ook de olie en filters vervangen + bougies.
In de maand augustus werd ik door Autoweek gevraagd voor de rubriek klokje rond en ik gegaan.
De test bleek gewoon goed te zijn enkel deze roestplekken en voor de rest was er niets op aan te merken.
Foto's zijn te vinden autoweek.nl
Voor de rest is het een hele betrouwbare auto met relatief weinig kosten. De kosten die ik eraan heb uitgegeven waren enkel achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.
Dus voor diegene die een goede auto voor weinig geld zoekt raad ik echt aan om een nissan te kopen.
Al met al ben ik zeer tevreden!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.