Nissan Maxima QX 2.0 V6 SLX (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Maxima QX 2.0 V6 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik vorig jaar veranderde van werkgever, moest ik mijn lease-peug 206 1.6 16V inleveren en zelf een auto aanschaffen. Aangezien ik zocht naar een comfortabele, degelijke, betrouwbare en veilige auto ging ik shoppen bij Nissan, op aanraden van mijn vader. Hij rijdt al jaren Nissan en is zeer tevreden over het merk qua betrouwbaarheid en degelijkheid. Toen maar eens bij nissandealer Bosan in Arnhem naar binnengestapt, en eens rondgekeken. Na de nodige Almera’s te hebben bekeken wou ik toch iets exclusievers dan zo’n goed, maar erg alledaags model.
Mijn oog viel toen op een donkerblauwe Maxima 2.0 SLX uit 1998, met maar 73000 km op de teller. Zo goed als nieuw dus, voor zo’n motor! Gelijk een proefritje gemaakt en wat mij opviel was het enorme comfort en de prachtige loop van de motor. De 2-liter V6 is een verwennerij. Hoewel het niet echt een strepentrekker is (140 pk, 177 Nm) kan ie meer dan prima meekomen met een top van 200 en loopt de motor zeer stil en mooi.
Het dashboard is een beetje saai te noemen, met veel plastic. Ook omdat de SLX de goedkoopste uitvoering is van de Maxima QX. Toch heeft deze auto naast uiteraard voor ook achter elektrische ramen, elektrische spiegels, ABS, airco, lichtmetalen velgen en mistlampies. Achterklep is ook van binnenuit te openen. Voor mij genoeg.
Na ruim een jaar en 1 grote beurt ben ik 17000 probleemloze kilometers verder. De grote beurt viel me alleszins mee en kostte inclusief nissan micra leenauto 275 euro! Er was dan ook niets, maar dan ook niets kapot of aan vervanging toe.
Kudos voor Nissan. Wegenbelasting valt voor zo’n formaat auto ook mee (1320 kg, 50 euro/maand).
De pluspunten aan de auto:
- comfort
- ruimte
- heerlijke motor
- betrouwbaarheid
De minpunten:
- enigszins saai model
- de achterklep opent met beugels i.p.v. gasveren
- brandstofverbruik
Waarvan het derde minpunt voor mij het grootste is. Bij netjes rijden, dat wil zeggen, 130 op de snelweg, rustig optrekken, vroeg schakelen en uit laten rijden bij de stoplichten, haal ik ongeveer 1:10.
Bij stevig doorrijden en optrekken gaat dit al gauw richting 1:8. Maar goed, dat weet je als je zo’n auto koopt.
Toch zit ik erover te denken om, vanwege het feit dat ik (helaas) veel in de file sta en steeds meer kilometers maak, een diesel aan te schaffen! Merk/type nog nader te bepalen. Omdat de kilometervergoeding van mijn werkgever niet toereikend is voor een auto met dit verbruik, en ik toch houd van een pittige rijstijl. Heb ook gekeken naar een Maxima QX met 3-liter V6 van dezelfde modelliljn maar die gaat uiteraard nog meer zuipen. Ik ben pas 27 jaar, dus misschien wordt het er eentje die iets meer bij mijn leeftijdscategorie past =).
Maar goed, hier ben ik nog niet helemaal over uit. Ik weet wat ik nu heb, niet wat ik krijg...
p.s. waarom ziet in de preview mijn review eruit als 1 grote tekst-rijstebrijberg, terwijl ik toch alinea’s gebruik?
PROBLEMEN
Geen echte problemen.
Bij stevig doortrekken viel het me op dat de motor weleens inhield bij 4000+ toeren, maar omdat dit gebeurde bij een bijna lege tank (er zat nog iets van 6 liter in) weet ik niet of dit normaal is? Kan het zijn dat de motor brandstof tekort kwam?
In de beginperiode sloeg de motor een paar keer af kort na het starten tenzij je flink gas bijgaf, maar dit gebeurde alleen bij erg koud weer, als het vroor. Is daarna niet meer voorgekomen.
Verder nul komma nul problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.