Nissan Leaf (2015)

autoreview

Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

Signalement

UitvoeringLeaf 24kWh Tekna
Versnellingen-1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst45.800 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf & 1e ervaringen

  • 680 km

Verbaasd als ik ben dat er verder nog geen reviews zijn van de Leaf bijt ik derhalve hier het/de (het mag allebei ;-) ) spits af.

De reden dat ik nu Leaf rijdt ligt gek genoeg bij de aanschaf van een Citroën DS5 Hybrid in 2013. Die kan een paar kilometer volledig elektrisch rijden en dat beviel me dusdanig dat ik naar een auto ben gaan zoeken die meer elektrische kilometers kon maken. Tesla was onbetaalbaar en omdat ik regelmatig tussen de 200 en 400 kilometers per dag maak ben ik voor de plug-inn Opel Ampera gegaan. En als ik dan kijk hoeveel km's ik elektrisch kon maken, hoe fijnmazig (relatief bezien dan!) het snellaad netwerk geworden is én hoe goedkoop elektrisch rijden qua verbruik en onderhoud is, was nu het moment aangebroken om de stap naar 100% elektrisch te maken.

Renault Zoe viel af, BMW i3 een optie totdat je ziet hoeveel duurder die auto is bij gelijkwaardige uitrusting dan een Nissan Leaf. En als bedrijfseconomisch adviseur zijn er grenzen wat betreft het laten gaan van vorm & emotie boven functie/ratio.

De Leaf is het dus geworden, Tekna (dus meest complete) uitvoering. Doordat met het wegvallen van de subsidies de elektrische auto's wat moeilijker verkopen kon de Nissan Dealer Zeeuw&Zeeuw in Wateringen in maart 2015 gekentekende auto's in augustus nieuw aanbieden met maar liefst 35%(!) korting. En dat maakt elektrisch rijden natuurlijk nog iets betaalbaarder.

De 1e ervaringen:
Heel bijzonder: de auto oogt als hatchback, zitpositie is die van een MPV (hoog) maar gaat door de bocht als een hatchback (door het lage zwaartepunt a.g.v. de plaatsing van de accu's)
Erg comfortabel: drempels worden moeiteloos genomen, auto is (uiteraard) erg stil en zaken als stuurverwarming en verwarming van de achterbank worden door het hele gezin gewaardeerd (en zoals zoveel elektrische auto's kun je de auto ook laten voorverwarmen of voorkoelen).
Zuinig: met 1 kWh kom ik 6,8 km ver, dik 150 km is dus haalbaar, zal in de winter wel wat minder worden.
Geen 'range anxiety': ik heb de eerste trip van 350 km op 1 dag moeiteloos doorstaan dankzij de normale laders tussendoor (tijdens afspraken) en 2 maal 10 minuten aan de snelladers aan de A2 en bij het ANWB servicestation te Utrecht. Ja, je moet even iets beter plannen maar dat kan in mijn geval geen kwaad.
Bouwkwaliteit: dit is voor mij voor het eerst in lange tijd een Japanse auto en ik moet het toegeven, aan de bouwkwaliteit kunnen veel andere merken nog een puntje zuigen. Alles zit vast, kieren mooi smal, geen rammels in het interieur e.d..

Al met al erg tevreden, paar kleine dingetjes waar ik aan moet wennen (o.a. bediening cruisecontrol) als dat niet went zal ik dat aangeven in de volgende revieuw.

O ja: mijn bedoeling is rond de 45.000 km per jaar te gaan rijden met de Leaf en dan medio 2017 voor een nieuwe Leaf met een effectieve range van 250-300 km in te ruilen. Maar: de laatste jaren ruil ik de auto standaard na 1 jaar in dus we zullen zien waar we op uitkomen ;-)

Probleemloos gewennen

  • 3.100 km

De Leaf ligt met bijna 1.000 km per week goed op koers om het jaarlijkse kilometrage te halen. Ook mijn vrouw rijdt er probleemloos in weg en ervaart de Leaf als een prettig, stil vervoermiddel.

Ronduit lachwekkend is het Nederlands met spraakgebrek van het Carwingssysteem, dat je kan informeren over hoe je energieverbruik was ten opzichte van andere leaf rijders. Lachwekkend maar wel informatief.

Nu het wat kouder wordt in de ochtend de stoel- en stuurwielverwarming, alsmede de interieurverwarming op afstand al meerdere malen gebruikt en het werkt uiterst soepel en comfortverhogend.

Tot slot het meest 'spannende': de reikwijdte. Het verbruik is inmiddels gestabiliseerd op 15,0 kWh per 100 km, oftewel 6,7 km op 1 kWh, wat me een reikwijdte geeft van circa 150 km en daar kom ik goed mee weg. Ik kijk bij lange ritten van tevoren waar de snelladers staan en heb al regelmatig gratis 'getankt' bij Nissan dealers.

Kortom: uitermate tevreden, op termijn kom ik nog wel terug op het navigatiesysteem en de parkeercamera's, maar vind dat ik eerst wat meer ervaring met ze op moet doen voordat ik daar een goed gebalanceerd oordeel over kan geven.

Naar Parijs en weer terug

  • 6.600 km

Toegegeven, het was wat gewaagd en niet erg efficiënt, maar we hebben het gedaan: met de Leaf naar Parijs.

Het spannende zit 'm natuurlijk in de snellaadpalen. Die zijn nog niet heel dik gezaaid, moeten het natuurlijk wel doen én je moet het juiste laadpasje hebben.

België gaat gek genoeg wel, omdat je daar b.v. bij een Nissan dealer (Sint-Gilles-Waas) contant kan afrekenen voor een laadsessie en bij een Opel (!) dealer in/nabij Kortrijk een gratis en vrij toegankelijk laadpunt hebt. De uitdaging zat 'm in Frankrijk maar gelukkig was een Nissan dealer zo behulpzaam om een laadpas voor Frankrijk aan te maken.

Terug hebben we er met laadsessies en al exact 8 uur over gedaan, met een benzinestoker met dezelfde snelheid en 1 lange stop zou dat 5,5 uur zijn geweest. Wij vonden het de moeite waard en het kan dus (al) wel.

Verder geen op- of aanmerkingen. Navigatiesysteem kan ik steeds beter mee uit de voeten, mede dankzij mijn oudste dochter die wat functionaliteiten zoals de laatste bestemmingen te voorschijn kon toveren.

Dus: zelfs een elektrische Nissan/Japanner levert een ietwat saaie review op: alles doet het en goed ook!

1.000 km per week & een monsterrit van 31 uur verd

  • 22.800 km

Inmiddels tikken de km's aardig door: ik blijf strak op 1.000 km per week uitkomen. Bij de korte ritten hoeft de auto uiteraard niet aan de snellader, maar ik heb ook dagen van 300-500 km en dan kost het wat extra tijd, maar dat heb ik er nog steeds graag voor over.

Op 29/30 december een rondrit door Nederland gemaakt langs alle Fastned laadstations (niet omdat het moet maar omdat het kan), waarbij het doel was zo snel mogelijk de stations bij langs te rijden en het punt te maken dat je met een elektrische auto gewoon heel NL door kan zonder je druk te maken over zoiets als "range anxiety".

Auto heeft zich goed gehouden (1 keer gedrag aan moeten passen a.g.v. oplopende accutemperatuur) en in 24 uur 1360 km gereden en in krap 31 uur 1730 (en alle 50 stations aangedaan). Ik weet het: in een benzine auto kan het sneller maar dat doen we dan wel een andere keer ;-)

Verder nog niet 1 storing meegemaakt, auto ligt ook bij rukwinden als het spreekwoordelijke blok op de weg en inmiddels snap ik goed hoe de navigatie werkt en dus geen klachten meer op dat gebied. Verder verbaast iedereen die voor het eerst meerijdt in de auto zich over de stilte en het comfortabel rijgedrag (geen schokken bij optrekken/afremmen en het algemene comfort natuurlijk tot aan achterbankverwarming aan toe).

Kortom: ben en blijf uitermate tevreden over de gemaakte keuze.

1e beurt

  • 32.600 km

Ik was er al op voorbereid door de ervaring met de Ampera en dus was het geen verrassing: 1e beurt kostte niet meer dan 50 minuten en slechts € 129,50.

Ik weet het: los van subsidies en/of kortingsacties is vooralsnog sprake van een pittige aanschafprijs en hoge afschrijving, maar de stroomkosten zijn laag, geen wegenbelasting, lage bijtelling en de lage onderhoudskosten zorgen uiteindelijk voor een totaalbeeld dat op z'n minst neutraal uitvalt t.o.v. een gelijkwaardige auto (qua ruimte en prestaties).

Verder blijft de auto probleemloos functioneren, wat dat betreft een saai verhaal ;-)

1 jaar & afscheid

  • 45.800 km

De KM target is gehaald, na 1 jaar exact stond de teller op 45.800 (en een beetje). De tijd & de km's zijn snel voorbij gevlogen, wel wat meer tijd doorgebracht bij snelladers dan gedacht.

Overall ben en blijf ik erg enthousiast over elektrisch rijden. Daar heeft de Leaf goed bij geholpen, het is de eerste auto die ik ooit gehad heb en nog nooit een storing gehad heeft, wat dat betreft bevestigt Nissan haar reputatie. Wel is de achteras onder garantie vervangen, een productiefout heeft tot scheve slijtage van de banden geleid, zo kwamen we er achter. Afhandeling van de vervanging ging zoals het hoort correct, zonder kosten voor de vervangende auto.

Nog laatste opmerkingen? Ja en nee: de auto blijft geweldig rijden: stoplicht sprintjes win je van benzine/diesel-gestookte middenklassers ook met een Leaf, daar hoef je geen Tesla voor te kopen. Verder blijft de wegligging verbazen, door de lage ligging van de accu's helt de auto nauwelijks over wat bijdraagt aan het comfort. En tot slot: ik wist waar ik aan begon met veel km's maken en een beperkte actieradius. Uitgezonderd wat spannende ritten (m.n. in Zeeuws-Vlaanderen) is het goed verlopen en heeft het enkel wat van mijn tijd gekost. Zodra de effectieve actieradius zo'n 300 km bedraagt op een volle accu en de prijs ongeveer gelijk is aan een conventioneel gemotoriseerde auto denk ik dat dat de grote massa ook omgaat, want het is echt veel comfortabeler rijden.

Over een paar dagen staat de opvolger, een e-Evalia klaar. De bedoeling is om met die auto de komende 2 jaar te rijden en dan als 2e auto in het gezin in gebruik te nemen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens