Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Nissan Leaf 30 kWh

Stap voor stap verder

109
Nissan Leaf 30 kWh
Nissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWhNissan Leaf 30 kWh
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
28 maart 2016 om 09:24
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2016

Je leest het in AutoWeek 9 2016

Nissan levert de Leaf voortaan met meer accucapaciteit en vier jaar gratis snelladen. Maar wat bepaalt nu eigenlijk echt hoever je in winters Nederland op een volle accu komt?

Een heet hangijzer bij elektrische auto's is de reikwijdte. Met welke actieradius kun je leven? Wanneer we in 2009 - nog vóór de introductie van de Leaf - met een Nissan-ingenieur spreken, weet deze ons te melden dat wanneer in de toekomst de energiedichtheid van accu's toeneemt de kans groot is dat Nissan juist voor een gelijkblijvende accucapaciteit kiest met een compactere en lichtere batterij. De actieradius van de Leaf was volgens de man al groot genoeg. Terug naar nu. Nissan is er inderdaad in geslaagd de energiedichtheid van z'n accu's te verbeteren. Echter … er is niet voor gekozen om het gewicht terug te dringen maar juist om meer elektriciteit mee te nemen en daardoor een grotere actieradius te creëren. Behalve met een accu met een capaciteit van 24 kWh is de Leaf nu ook verkrijgbaar met een 30 kWh-variant, da's een kwart meer. Hierbij blijft de interieurruimte ongewijzigd en wordt de auto zelfs iets (21 kg) zwaarder. De opgegeven actieradius volgens de NEDC-meetcyclus wordt hierdoor evenredig veel opgerekt: van 199 km naar 250 km. Blijkbaar speelt de actieradius toch een grotere rol dan volume en gewicht. Dit wordt nog eens onderstreept door de vier jaar gratis snelladen bij de Fastned-stations die Nissan bij aanschaf van een nieuwe Leaf aanbiedt.

Gratis snelladen

Nissan is overigens de eerste om toe te geven dat de opgegeven 250 kilometer met de 30 kWh-accu niet de realiteit zijn. Onder gemiddelde omstandigheden gaat de fabrikant uit van een reikwijdte tussen de 125 en 200 kilometer. Da's beduidend minder dan het officiële getal maar nog altijd meer dan de 100 tot 160 km die Nissan onder normale omstandigheden opgeeft voor de 25 kWh-Leaf.

Een week lang hebben we met de 30 kWh Leaf rondom de redactie gereden. Angst om met een lege accu stil te vallen hebben we daarbij niet gehad, doorgaans hadden we volgens de boordinstrumenten een actieradius van zo'n 140 tot 160 kilometer, keurig binnen de reële verwachting van Nissan. Met de nodige discipline hebben we de auto zoveel mogelijk aan de stekker gehangen, en ook een paar maal bij één van de 50 Fastned-stations opgeladen. Uiteraard speelt het rijgedrag een rol, net als de gekozen route. Maar minstens zo belangrijk is de buitentemperatuur en die was bepaald niet hoog tijdens onze testweek.

Prinses op de erwt

Als je het slim uitkient kun je het interieur alvast preconditioneren wanneer de auto nog aan de lader staat met de elektriciteit uit het laadsnoer. Je hoeft hiervoor niets uit de accu te slurpen. Maar ook de temperatuur van de accu zelf speelt een rol bij z'n prestaties. De accu vertoont prinsessengedrag: hij gedijt het beste bij kamertemperatuur. Wanneer een accu kouder wordt zullen de chemische omzettingen die in de accu plaatsvinden trager verlopen en bij te lage temperatuur zelfs helemaal stoppen, zowel tijdens het laden als het belasten. Hierdoor daalt dan ook de snelheid waarmee de elektronen naar buiten komen (de stroom) en zal de accu minder vermogen kunnen leveren. En of dat al niet erg genoeg is neemt bij lage temperaturen de inwendige weerstand van een accu toe (wat vermogen kost) waardoor ook de spanning van de accu zal dalen, en dat heeft op zijn beurt ook weer een negatieve invloed op het vermogen van de accu. Zijn we er al? Nee, nog niet. Op een gegeven moment neemt de inwendige weerstand van de accu zo veel toe, dat er helemaal geen elektronen meer willen stromen, dit ondanks dat er misschien nog wel elektronen in het lithium over zijn die nog naar buiten zouden 'willen' maar het gewoon niet meer kunnen. Oftewel de capaciteit loopt sterk terug.

Wanneer de accu stroom levert produceert-ie warmte, alleen een te warme accu is (net zo min als een te koude) niet ideaal. Bij te hoge temperatuur neemt de levensduur van de batterij sterk af, als gevolg van een onomkeerbaar proces waardoor de elektrode onbruikbaar wordt als accupool. Om accu's tegen oververhitting te beschermen worden ze gekoeld. Omgekeerd is dit koelsysteem ook te gebruiken om onder koude omstandigheden de accu alvast te verwarmen tot hij op werktemperatuur is. Dan is z'n rendement optimaal, is z'n capaciteit maximaal en kan-ie een autoleven lang mee. Een prettige gedachte. Desalniettemin hebben we wel constant vanuit een ooghoek het instrumentarium in de gaten gehouden.

  • Houd me op de hoogte over de Nissan Leaf
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Nissan Nissan Leaf Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

INFO
Athlon
Athlon
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 469
Bekijk nu ⟩
Nissan
Nissan
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 504
Bekijk nu ⟩
Nissan Leaf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Leaf Electric 40kWh Tekna Airco Bose Leder Navigatie 12% Bijtelling

    Nissan Leaf Electric 40kWh Tekna Airco Bose Leder Navigatie 12% Bijtelling

    • 2021
    • 16 km

    € 31.944

    Nissan Leaf Tekna 40 kWh / bose / fabrieksgarantie / €2000,- subsidie

    Nissan Leaf Tekna 40 kWh / bose / fabrieksgarantie / €2000,- subsidie

    • 2019
    • 13.428 km

    € 26.450

    Nissan Leaf Acenta 40 kWh | Navigatie | Camera | Dodehoek Detectie | Adapt. Cruise Control | Keyless Entry | Climate Control | Rijklaarprijs!

    Nissan Leaf Acenta 40 kWh | Navigatie | Camera | Dodehoek Detectie | Adapt. Cruise Control | Keyless Entry | Climate Control | Rijklaarprijs!

    • 2018
    • 72.831 km

    € 24.950

Meer Nissan Leaf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Leaf II | Update 2022, vanaf € 29.700

    56
    • 25 maart 2022

Lezersreacties (109) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Leaf specificaties
  • Nissan Leaf occasions
  • Nissan Leaf video's
Advies en informatie
  • Nissan Leaf tests
  • Nissan Leaf gebruikersreviews
  • Nissan Leaf index
PREMIUM
Nissan Leaf - Renault Zoe

Nissan Leaf - Renault Zoe

Weg proefmodellen, prototypen en rijdende brommobielen. De elektrische auto is inmiddels een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    3
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    4
    • 23 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)

    Nissan Leaf 24kWh Acenta (2016)

    12
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh N-Connecta (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh N-Connecta (2019)

    7
    • 14 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 2.Zero N-Connecta (2018)

    Nissan Leaf 2.Zero N-Connecta (2018)

    5
    • 9 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2020)

    Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2020)

    6
    • 16 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

    6
    • 2 mei 2020
meer reviews
Nissan Leaf - Afscheid Duurtest - Autoweek

Nissan Leaf - Afscheid Duurtest - Autoweek

43

De Nissan Leaf kreeg een grotere actieradius en zoiets moet je aan den lijve ondervinden. Het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    144
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    42
    • 23 februari 2022
  • Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    67
    • 24 november 2021
  • Nieuws
    Nissan Leaf-opvolger: nieuwe vorm, nieuwe basis

    Nissan Leaf-opvolger: nieuwe vorm, nieuwe...

    16
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Nissan verkoopt 250.000ste EV in Europa

    Nissan verkoopt 250.000ste EV in Europa

    18
    • 7 september 2021
  • PREMIUM
    Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

    Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

    • 13 juli 2021
  • Nieuws
    10 jaar Nissan Leaf: het begin

    10 jaar Nissan Leaf: het begin

    38
    • 7 mei 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden