Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

autoreview

Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

Signalement

UitvoeringLeaf 24kWh Tekna
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst73.326 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Drie en een half jaar elektrisch onderweg

  • 73.362 km

Na 3,5 jaar en meer dan 73.000 km deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Er zijn nog niet zo veel reviews van deze ondergewaardeerde auto.

Het gaat om een van de laatste 24 kWh modellen, in UK gebouwd. We hebben de auto tussen december 2015 en mei 2019 privé geleased. We hebben besloten het contract vervroegd te beëindigen vanwege de flink toegenomen drukte bij snelladers. De reistijd op lange stukken werd daardoor onvoorspelbaar. Onze volgende auto is weer een Leaf, maar nu het actuele 40 kWh model. De Leaf is in beide gevallen onze enige auto.

Wat beviel ons aan deze Leaf Classic:
+ energiezuinig en duurzaam onderweg te zijn
+ de auto rijdt heerlijk, rustgevend, stil, comfortabel
+ vlot genoeg om lekker mee te komen, in de stad zelfs gewoon snel als je wilt
+ hij is ruim genoeg voor 4-5 personen
+ de kofferbak is groot en prima bruikbaar voor onze vakanties
+ de complete uitrusting met o.a. een fijne carkit en een zuinige kachel bij temperaturen boven 0
+ hij is betrouwbaar, we hebben geen enkel issue gehad
+ de auto is connected: je kunt o.a. de climate control van afstand starten en de accustand uitlezen.
+ representatief, je kunt er overal mee komen voorrijden. En ja, het design is een statement.
+ opladen kan overal: van snellader via laadpaal tot stopcontact.
+ er is een enthousiaste en groeiende gebruikersgroep binnen de Nissan Electric Club.

Wat beviel ons minder:
- de rest-km-indicatie is waardeloos. Niet voor niets heet deze onder Leafhebbers de GOM: Guess-O-Meter. Maar het percentage accu is wel weer heel betrouwbaar en bruikbaar. Of je gebruikt de app Leaf Spy met een BT dongle.
- reizen op lange afstand kost veel tijd. Beste kruissnelheid is rond 100 km/h. Na een uur rijden moet je rekenen op 30-45 minuten pauze om weer een uur te rijden. Het gemiddelde komt dan uit rond 60 km/h. Dat is prima als de reis het doel is, maar soms ronduit vervelend als je gewoon wilt/moet opschieten.
- de lak en het plaatwerk zijn niet sterk. Het is geen auto voor als je houdt van poetsen/detailen. Er ontstaan al snel krasjes bij instappen e.d. Als de auto onder eikenbomen staat, ontstaan er gemakkelijk deukjes door vallende eikels.
- snelladen gaat relatief langzaam, zeker in de winter. De latere 30 kWh versie doet dit veel sneller.
- er is geen trekgewicht vrijgegeven. De auto zou het makkelijk kunnen (zie ook het filmpje van de autonome Leaf die op het fabrieksterrein een grote trailer met drie auto's erop trekt) maar het mag niet.
- de navigatie is prima voor erbij, maar op onbekend terrein is Google Maps of TomTom aan te raden. Het is wel fijn dat je in de navigatie POI's met Google kunt opzoeken.

Wanneer past deze auto bij je? Als je:
* graag duurzaam onderweg bent
* graag comfortabel onderweg bent
* meestal niet meer dan ca. 100 km aan een stuk rijdt en/of bereid bent tijd voor de reis uit te trekken
* een andere auto achter de hand hebt voor als deze niet voldoet (lange afstanden, trekhaak nodig etc.)
* een no-nonsense werkpaard zoekt
* niet weet wat je met het overschot van zonnestroom op je eigen dak moet doen

De balans opgemaakt

  • 73.326 km

Ik ben er eens voor gaan zitten en heb de balans van alle gemaakte kosten opgemaakt. We hebben deze auto in privé lease gereden voor € 0,28 per km vaste kosten. We hebben in totaal ongeveer 12.500 kWh geladen, dat is gemiddeld 16,7 kWh per 100 km of 6,0 km per kWh. Het opladen heeft ongeveer € 3.350 gekost, dat komt overeen met € 0,046 per km. Daarbij heb ik weliswaar een zuinige rijstijl maar rijd gewoon met het verkeer mee (snelweg max. 100-110 km/h GPS). Van alle geladen stroom was minder dan 10% gratis en voor de rest heb ik laadstations of pasjes nauwelijks uitgezocht op prijs. Goedkoper laden is dus zeker mogelijk.
Uiteindelijk hebben we deze auto all-in voor € 0,33 per km gereden. Daarmee ben ik prima tevreden.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens