Nissan Cube 1.6 Zen (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cube 1.6 Zen |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 71.298 km |
KM-stand laatst | 105.395 km |
Een beetje vreemd, maar erg leuk!
- 72.623 km
“Een wat???” “Bedoel je een Juke?”
Zomaar twee reacties die ik kreeg toen ik vertelde dat ik een Nissan Cube had gekocht, en misschien zijn die reacties ook zo gek nog niet want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zie je een Nissan Cube op de Nederlandse wegen?
Ik reed hiervoor in een Daihatsu Cuore Premium uit 2008 (zie review) en die auto was uitstekend, maar toen zag ik op een zaterdagochtend de Cube staan bij Nissan dealer Aben en van de Schelde in Zwolle.
Ik kende het model al, maar ik had hem nog nooit in het echt goed kunnen bekijken. Dus even het terrein van de dealer opgereden om te kijken. Ik vond het een leuke auto om te zien, zeker ook in deze kleur. De auto uitgebreid bekeken en toen raakte ik toch nieuwsgierig naar hoe zo’n Cube zou rijden; ik heb nog nooit met zo’n grote grijns een proefrit gemaakt! Wat vond ik die Cube gaaf, zowel qua uiterlijk, interieur, comfort, etc. Het was nog leuker dan rijden in een Citroën C4 Cactus, en die vond ik ook al erg gaaf.
Na aankoop duurde het niet lang voordat ik de eerste accessoires besteld had; een setje gekleurde elastieken voor in de voorportieren en verlichte instaplijsten. Of er voor de rest nog veel extra accessoires bij gaan komen betwijfel ik aangezien de auto voor de koop ook al best rijkelijk voorzien was van extra’s.
Maar hoe rijd de Cube nou zul je je misschien afvragen. Het antwoord is voor mij heel duidelijk; relaxed.
Over het algemeen is al dat marketing gepraat natuurlijk onzin, maar ik las ergens dat de designers er door de jacuzzi-achtige vorm van het interieur voor wilden zorgen dat je je ontspannen voelt. En of het nou wetenschappelijk te bewijzen valt of niet, ik voel me inderdaad heel erg ontspannen in de auto. Maar daarbij spelen zeker ook de lekkere zachte stoelen en het panoramadak een rol.
In mijn beleving zijn de 110 pk’s voldoende en de auto rijd lekker comfortabel. Wat ik wel mis is een zesde versnelling. Rond de 100 km/h zou je gevoelsmatig toch graag willen doorschakelen zodat de motor niet zo hoog in de toeren blijft. Op andere sites heb ik dit puntje al wel vaker voorbij zien komen en ik sluit me daarbij aan.
Zodra ik wat meer kilometers gereden heb zal ik de review aanvullen, dan kan ik wellicht wat meer melden over hoe de auto me verder bevalt. Ik heb de auto nu nog maar relatief kort.
Terug voor garantie, en verdere bevindingen.
- 76.496 km
(20-09-2015)
We zijn een paar duizend kilometers verder en dus tijd voor een update;
De Cube bevalt me nog steeds erg goed en het is een heerlijke auto om lekker ontspannen een stuk mee te rijden, maar ook in het dagelijkse woon-werkverkeer heb ik weinig te klagen.
Het verbruik is erg netjes voor een auto met deze vorm, ik haal de fabrieksopgave met gemak. Zelfs als je wat meer haast hebt en gewoon overal de maximum snelheid rijd op de snelwegen blijft het verbruik nog redelijk binnen de perken.
Het is natuurlijk nog even afwachten hoe het verbruik in de wintermaanden zal zijn, maar tot nu toe ben ik positief verrast.
De zijwindgevoeligheid valt me reuze mee. Wellicht dat anderen hier anders over denken maar ik was een kleine Daihatsu Cuore gewend die op smalle bandjes stond, die had er stukken meer last van. Natuurlijk zullen vele auto’s nog veel minder last hebben van zijwind, maar je mag bij een auto met deze vorm natuurlijk niet verwachten dat je er nauwelijks wat van merkt.
Ondanks dat ik erg positief ben over mijn Cube moest hij toch even voor garantie terug naar de dealer. Bij het sturen voelde en hoorde ik regelmatig een ‘knakje’ of tik. Het geluid laat zich wat lastig omschrijven maar gelukkig merkte de monteur het probleem ook tijdens een proefrit. De stuuras moest vervangen worden en dit onderdeel moest uit Japan komen. Hier merk je het nadeel van het rijden in een exotische auto want het duurde een aantal weken voordat het deel pas binnenkwam bij de dealer. Gelukkig kon ik ondertussen wel gewoon met de Cube blijven rijden.
Bij de dealer word ik overigens uitstekend geholpen, de service is top. Er wordt goed en vriendelijk gecommuniceerd, de leenauto is gratis en er is lekkere Mocca d’Or koffie.
Er zijn nog wel wat dingetjes die me verder opvallen aan de auto;
Ten eerste de regensensor; die doet z’n werk over het algemeen behoorlijk goed maar bij lichte regenval of aan het einde van een regenbuitje laat hij de ruitenwissers vaak op de hoogste snelheid heen en weer zwiepen terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ten tweede vind ik het opvallend dat je bij gebruik van de cruisecontrol de verbruiksmeter niet meer kunt zien. De ingestelde snelheid wordt weergegeven op de displayregel waar anders je boordcomputergegevens weergegeven worden. Dat vind ik een beetje jammer.
Verder vind ik het bij het achteruit rijden nog wel eens lastig om precies in te schatten hoever ik nog van het muurtje/paaltje/andere auto/etc afzit. De vorm van de auto in combinatie met de getinte ruiten zorgen er nog wel eens voor dat het wat lastig inschatten is. Sommige Cube’s hebben af-fabriek een achteruitrijcamera maar die van mij heeft dat niet. Enerzijds vind ik dat niet zo erg omdat die originele camera naar mijn idee toch als een soort puist op de achterklep is geplaatst, maar anderzijds zou het natuurlijk wel praktisch zijn.
De al eerder genoemde getinte ramen hebben trouwens ook nog een fijn voordeel behalve dan dat het er naar mijn mening fraai uitziet. Je hoeft in het donker maar zelden de binnenspiegel te dimmen, eigenlijk alleen maar als iemand achter je rijdt met verkeerd afgestelde koplampen.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de auto en de dealer. De opgemerkte punten zijn geen onoverkomelijke zaken, al ga ik nog wel een aftermarket achteruitrijcamera inbouwen.
Achteruitrijcamera
- 77.099 km
(29-09-2015)
De vorige update is nog maar kort geleden, maar er is wat nieuws te melden.
Ik heb inmiddels een achteruitrijcamera ingebouwd.
De camera zit als een klein zwart bolletje boven de kentekenplaat. Voor montage heb ik de naden nog even goed dichtgekit zodat hij hopelijk zo lang mogelijk mee zal gaan.
Wat betreft de monitor heb ik gekozen voor een 3.5inch schermpje die bevestigd is aan de hemelbekleding boven de achteruitkijkspiegel. Hiermee zit hij weliswaar voor de interieurverlichting maar die gebruik ik slechts zeer zelden, en als je die verlichting wel aanzet heb je alsnog voldoende licht.
Omdat de monitor 2 videokanalen heeft heb ik ook nog een klein cameraatje gemonteerd die recht achteruit kijkt door de achterklepruit. Grappig is dat je daarmee in het donker meer en helderder ziet dan wanneer je door je spiegel kijkt. De camera doet het dus prima in een donkere omgeving.
Het probleem dat je niet weet hoever je nog kunt tot het muurtje/paaltje/etc is hiermee dus opgelost. :)
Half jaar in bezit, garantie voorbij.
- 81.866 km
25-12-2015
Ik heb de Cube opgehaald op 27 juni en volgens de factuur liep de Bovag garantie tot vandaag. Het eerste halfjaar zit er dus op; tijd voor reflectie.
De Cube bevalt me tot nu toe nog steeds ontzettend goed; het comfort is goed, wegligging is oké en afgezien van het garantiegeval met de stuuras heb ik er geen probleem mee gehad. Eigenlijk valt er op dat vlak dus niet veel toe te voegen aan mijn eerdere bevindingen.
Nadat de zomermaanden voorbij waren is het brandstofverbruik wel wat toegenomen maar nog steeds lukt het best makkelijk om zo rond de fabrieksopgave te blijven. We hebben nog geen echt winterweer gehad natuurlijk, maar tot zover hoor je mij niet klagen.
Bij de gratis Nissan wintercheck had ik de gelegenheid om eens even goed onder de auto te kunnen kijken. Daar zag ook alles er netjes uit, en uiteraard kwamen er geen gebreken naar voren.
Is er verder nog iets gebeurd? Ja, de gewone kentekenplaten vond ik niet zo mooi, dus die heb ik vervangen door exemplaren met opgelegde letters en cijfers. Het kenteken is op de foto’s weliswaar niet te zien maar het staat net wat fraaier.
Verder heb ik het standaard stuurwiel vervangen door een exemplaar uit een Nissan Micra K13 dat met leder is bekleed. Ik kreeg de tip dat dit zonder problemen zou moeten passen en dat bleek inderdaad zo zijn. Het vervangen van het stuur was zo gebeurd en het lederen stuurtje staat echt een stuk fraaier en ligt lekker in de hand. Het stuur had ik gevonden op Marktplaats en was niet al te duur.
Verder heb ik een tweedehands motorafdekplaat gekocht voor bovenop de motor. Nissan heeft de Cube geleverd zonder zo’n afdekplaat maar ik vind het fraaier als er wel een opzit. Het exemplaar wat ik gevonden heb op Ebay is afkomstig van een Nissan Tiida en kwam uit Duitsland. Ik moest hem alleen even grondig schoonmaken maar daarna was hij weer als nieuw.
Op dit moment heb ik verder geen concrete plannen voor veranderingen of toevoegingen aan m’n Cube. Maar het zou zo maar kunnen dat als ik weer eens wat leuks tegenkom er toch weer geknutseld gaat worden.
Ik geniet met volle teugen van deze auto en de kilometerteller vliegt omhoog. Ik heb het eerste halfjaar ruim 10.000km gereden en dat is wat meer dan ik van tevoren had verwacht.
Tijd voor onderhoud.
- 87.768 km
(11-03-2016)
Inmiddels heb ik flink wat kilometers gereden met de Cube en dus was hij onlangs toe aan een onderhoudsbeurt. Op de planning stond de 90.000km beurt volgens het onderhoudsschema van Nissan. Welliswaar stond de teller daar nog een paar duizend kilometer onder, maar dat komt omdat de auto bij aflevering ook een beurt heeft gehad terwijl hij toen eigenlijk nog niet helemaal aan z’n volgende beurt toe was.
De 90.000km beurt is een redelijk prijzige beurt omdat de bougies ook vervangen worden en dat zijn niet de goedkoopste exemplaren. Gelukkig maar dat ze slechts elke 90.000km vervangen hoeven te worden. Behalve nieuwe olie, oliefilter en bougies is ook de remvloeistof ververst. Dat hoorde allemaal bij het beurtje.
De multiriem bleek ook aan vervanging toe omdat er scheuren inzaten. Er vanuit gaande dat het nog z’n eerste riem was sinds de Cube de fabriek heeft verlaten had die riem ook geen schuld meer. Verder kreeg ik nog bericht dat de remmen wat aandacht nodig hadden. De achterremmen moesten gewoon even losgehaald en schoongemaakt worden en de voorste remblokken waren aan vervanging toe. Tjah, typische slijtagedelen. Het is niet leuk, maar hoort er nou eenmaal bij.
Al met al werd het een prijzig beurtje maar de Cube kan er weer tegenaan. Ik heb de beurt laten uitvoeren bij de dealer en ik ben tevreden over de service daar. Ik kreeg netjes een filmpje toegestuurd waarin werd uitgelegd door de monteur wat er aan de auto moest gebeuren en waarom en ik kon ook direct zien wat de reparaties zouden gaan kosten. Nissan noemt het eVision en ik vind het wel een toegevoegde waarde hebben.
Misschien is onderhoud bij de dealer niet de goedkoopste optie, maar ik ben erg tevreden. Ik kreeg m’n auto zelfs gewassen weer terug en de gratis pechhulp is weer met een jaar verlengd. Ook kreeg ik een gratis leenauto mee, op mijn verzoek was dat een Nissan Leaf omdat ik daar nieuwsgierig naar was. Wat een leuk ding! Niet zo zeer om z’n uiterlijk, maar het rijd geweldig. Alleen jammer van de beperkte actieradius en het feit dat er in mijn woonwijk geen enkele laadpaal staat.
Terug naar de Cube; die bevalt me verder nog steeds prima. Het is een heerlijk comfortabele auto en z’n uiterlijk spreekt me nog steeds ontzettend aan. Een auto met zo’n geweldig design vind ik nooit weer. ;) Elke kilometer is een genot.
Meer dan een jaar Cube!
- 95.939 km
(31-07-2016)
De Cube is inmiddels meer dan een jaar in mijn bezit. In het eerste jaar heb ik meer kilometers gereden dan dat ik van tevoren had geschat. Dat komt eigenlijk vooral doordat het zo leuk is om ermee op pad te zijn. Je pakt in de vrije tijd al snel even de auto om er gewoon even lekker een stukje mee te gaan cruisen.
Problemen zijn er niet te melden momenteel. Wel zijn binnen niet al te lange tijd de voorbanden aan vervanging toe. Ik overweeg nog om ook direct de achterbanden mee te vervangen. Die zijn nog niet zo ver versleten als de voorbanden maar hebben ook hun langste tijd wel gehad. Zeker aangezien ik waarschijnlijk een ander merk banden ga laten monteren kan ik in het geval van 4 nieuwe banden ook beter beoordelen of ze beter presteren en minder geluid maken. Momenteel zitten er Bridgestone Ecopia banden onder en waarschijnlijk ga ik straks Goodyear EfficientGrip Performance laten monteren.
Bij aflevering van de Cube had ik gratis de Nissan+ Card erbij gekregen, die heb ik nu weer voor een jaartje verlengd. Ik heb er afgelopen jaar wel gemak van gehad. Met name de stadslichtjes zijn bijzonder lastig te vervangen bij de Cube.
In een eerdere update had ik vermeld dat ik het jammer vind dat je tijdens het gebruik van de cruisecontrol het brandstofverbruik niet meer kunt zien.
Dit ‘probleem’ heb ik nu opgelost door een ScanGaugeE aan te schaffen. Dat is een handig apparaatje waarmee je heel veel informatie kunt uitlezen. Van accuspanning tot druk in het inlaatspruitstuk, en van watertemperatuur tot CO2-uitstoot. Maar dus ook het brandstofverbruik. Daarnaast kun je er ook nog foutcodes mee uitlezen, best een geinig dingetje dus. Je sluit hem aan op de OBD-poort van de auto.
Uitlaat repareren en tijd voor nieuwe bandjes.
- 97.308 km
(22-08-2016)
Zo lang geleden is het nog niet dat ik de laatste update schreef, maar toch heb ik wat te melden.
Een paar dagen na de vorige update viel het me op dat de Cube toch wel een erg diepe brom ten gehore begon te brengen. Ik had al wel eens vaker onder de auto gekeken, maar zag niks bijzonders. Het gebrom werd nu zo erg dat er wel iets aan de hand moést zijn, en daarbij kraakte de uitlaat soms ook als ik over drempels ging.
Het euvel bleek de flens te zijn die de einddemper en pijp vanaf de middendemper met elkaar verbind. Die was helemaal verrot. Op andere internationale sites bleek dit wel een bekend euvel te zijn bij de Cube. De goedkoopste en beste fix is om de flens er tussenuit te slijpen en er een pijpklem/mof tussen te zetten of er een stukje pijp tussen te lassen. Sommige (buitenlandse) dealers schijnen te proberen om Cube eigenaren in dit geval een compleet nieuwe uitlaat aan te smeren, maar dat is nergens voor nodig. Een pijpklem is vele malen goedkoper, en zolang de dempers nog goed zijn is het een prima fix.
Een ander nieuwtje is dat ik een dashcam heb gemonteerd (Vantrue N1). Dat heeft niet zozeer iets met de auto zelf te maken natuurlijk, maar ik hou wel van dit soort gadgets. Het was even zoeken naar een goed plekje maar inmiddels zit hij gemonteerd schuin onder de regensensor. Daarmee valt hij vanuit het perspectief van de bestuurder vrijwel geheel weg achter de binnenspiegel.
Het laatste wat ik te melden heb is dat de Cube nu ook voorzien is van 4 nieuwe banden. De keuze is gevallen op GoodYear EfficientGrip Performance, ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen en hoe lang ze meegaan. Ik heb geen idee bij welke kilometerstand de vorige banden zijn gemonteerd, maar ik had het gevoel dat de Bridgestone banden in het jaar dat ik ermee heb gereden toch wel redelijk snel afgesleten zijn.
De oude achterbanden waren scheef afgesleten, maar helaas bleek dat dit niet uit te lijnen valt. Het is een kwestie van ontwerp van de achterwielophanging.
Zo te zien aan de DOT code van de vorige banden waren die ook allemaal tegelijk vervangen, dus kennelijk gaan de achterbanden dan ongeveer even lang mee als de voorbanden. In geval van nood zouden ze nog iets langer hebben meegekund, maar met de herfst in het vooruitzicht moet je dat eigenlijk niet willen.
Nieuwe olie en APK.
- 103.268 km
(13-12-2016)
Sinds de vorige onderhoudsbeurt zijn er alweer ruim 15.000 kilometers onder de Cube doorgevlogen. Weliswaar geeft het officiële onderhoudsschema van Nissan aan dat de Cube elke 30.000km/1jaar een onderhoudsbeurt moet hebben, maar de Cube heeft tot nu toe elke 15.000km verse olie gekregen en eigenlijk vind ik dat ook wel een prima interval voor het verversen van olie. Daar houd ik dus aan vast.
Behalve het verversen van de olie stond ook de APK keuring in de planning. Alles was prima … behalve; de fuseekogel linksvoor. Die had teveel speling en was APK afkeur.
Helaas levert Nissan zelf geen losse fuseekogels, je krijgt dan een compleet nieuwe draagarm en die is behoorlijk prijzig. Gelukkig is een losse fuseekogel aftermarket wel beschikbaar en dat is stukken goedkoper. Nadat de dealer het met mij heeft overlegd heb ik akkoord gegeven voor het bestellen van een nieuwe kogel.
Net zoals bij de vorige onderhoudsbeurt kreeg ik ook dit keer weer een filmpje toegestuurd waarin de monteur de staat van de auto toelicht en wat er moet gebeuren en waarom. Ik vind dat nog steeds een prettig systeem.
Met een APK-keuring achter de rug en verse olie kan de Cube weer vele kilometers tegemoet zien. En ook deze keer kreeg ik de Cube weer gewassen terug van de dealer. Dat is fijn want hij was behoorlijk vies toen ik hem bracht.
Afscheid
- 105.395 km
(21-01-2017)
Kort geleden kreeg de Cube nog een onderhoudsbeurt en nieuwe APK, iets langer geleden nog 4 nieuwe banden. En nu? Ingeruild?!
Ja, de Cube is ingeruild. Niet omdat het geen leuke auto meer is, maar omdat ik gewoon zin heb in wat anders, iets kleiners. Volgens sommigen is de Cube al geen grote auto, maar voor mij was hij meer dan groot genoeg. Toen ik hem kocht ging het ook niet om z’n ruimte, maar puur om het design. En nog steeds vind ik het design van de Cube echt heel erg gaaf. Het afscheid nemen doet dan ook wel een beetje pijn. Ik ben altijd wel (een beetje) gehecht aan mijn auto’s. Geloof het of niet, zelfs de Daihatsu’s die ik heb gehad werden aanvankelijk gemist.
Na wat om me heen te hebben gekeken is de keuze gevallen op een Toyota iQ. Niet zo’n koppendraaier als de Cube, maar nog steeds best wel iets aparts en leuks om te zien. Mijn bevindingen met die auto zal ik uiteraard ook gaan delen hier op AutoWeek.nl
De Cube zal zeker gemist gaan worden. De kans dat ik nog eens een auto zal hebben met een nog controversiëler uiterlijk is niet zo groot. Ik heb er uitbundig van genoten in ieder geval. Wat ik niet ga missen is het MRB-bedrag van de Cube, want die gaat bij m’n nieuwe auto ongeveer door de helft! En op benzinekosten zal ik vast en zeker ook wel een beetje gaan besparen.
Hopelijk vind de Cube opnieuw een goed baasje want zo’n unieke auto verdiend het om vertroeteld te worden. :)
(Toevoeging 28-01-2017)
Ik zag de Cube inmiddels op internet opduiken; hij staat te koop bij Hazet in Ochten. Dus mocht je interesse hebben ... ;)
De 07-PKR-3 kan nog vele kilometers mee. :)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Nissan Cube 1.6 Zen schuifdak apk 14-02-2024 inruil mogelijk nap
- 2011
- 227.995 km

Nissan Cube 1.6 Zen | Panoramadak | Parelmoer wit Metallic | Full Options! | Nieuwe all seasons banden!| Achteruitrijcamera | NAV | LM Velgen
- 2010
- 251.952 km

Nissan Cube 1.6 Pure ZEER NETTE EN LUXE AUTO panoramadak, trekhaak, cruisse controll, key asentrick
- 2010
- 132.685 km
Lees ook

Nissan Cube 1.6 CVT Zen (2010)

Test: Nissan Cube (2010)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
