Nissan Cube 1.6 CVT Zen (2010)
Het nieuwe kubisme
Het komt regelmatig voor dat onze fotografiesessies worden onderbroken door een bezoek van passerende politieagenten. Ook tijdens de fotoshoot voor deze test was het weer raak. Twee nogal serieus kijkende dienders zetten hun Touareg stil, stappen uit en vragen 'wat de heren hier aan het doen zijn'. Na enige uitleg van onze fotograaf tonen de agenten begrip en lopen ze – tot onze grote verbazing – linea recta door naar de Nissan Cube die even verderop in de berm staat. "Wat is dit in vredesnaam?"
Kijk, en daar hebben we meteen de essentie van de nieuwe Nissan Cube. Hij laat iedereen in verwarring achter en breekt met alles wat wij Nederlanders als 'normaal' en 'doorsnee' zien. Hij beweegt voorbijgangers tot schier onmogelijke omkijkpogingen, hij zorgt ervoor dat wildvreemde medeweggebruikers kilometerslang naast je blijven hangen om te zien wat voor vlees ze nu weer in de kuip hebben en hij laat verraste buren ogenblikkelijk naar buiten komen. De Cube is anders, en dat zul je als eigenaar weten ook. Opvallend is wel dat mensen hun mening over de nieuwe aandachttrekker vrij snel bijstellen. Vrijwel iedereen vindt hem in eerste instantie afzichtelijk, maar zodra die mensen eenmaal gewend zijn, wekt de Cube langzaam maar zeker een soort waardering op. Al blijft het overgrote deel van de gehoorde meningen negatief.
Warme huiskamer
Ook vanbinnen leeft de Cube een beetje in zijn eigen wereld. Volgens Nissan moet het interieur een gevoel van een warme huiskamer oproepen. De vormgeving is vloeiend en de stoelen lekker zacht, maar dat konijnenbontje op het dashboard kunnen we niet waarderen.
Die moet bijdragen aan de warme sfeer aan boord. In Japan is dit type auto namelijk een groot succes omdat jonge Japanners hun auto als ontmoetingsplek gebruiken. Omdat hun huisjes zo klein zijn, gaan ze met vrienden gezellig stukken rijden, en in dat geval is het inderdaad wél zo fijn dat het binnenste van je auto een warme uitstraling heeft. Maar in Nederland doet het potsierlijk aan; het tapijtje ligt bovendien niet goed vast, terwijl ook de spullen die je erop legt – een telefoon bijvoorbeeld – er in bochten subiet vanaf vliegen. De Cube is maar leverbaar met één motor, een 1,6-liter die een vermogen van 110 pk produceert. Dat is voldoende voor de 1.150 kilo wegende auto. Nissan levert de Cube standaard met een handbak, maar tegen meerprijs is een continu variabele transmissie leverbaar. In de Cube komt die CVT goed tot z'n recht.
Niet dat de automaat zo geraffineerd werkt, maar hij zorgt wel voor een soepele reis. Bij accelereren kiest de elektronica het ideale toerental en houdt dat aan totdat de gewenste snelheid bereikt is. Dat betekent dus dat de Cube gelijkmatig en schokvrij versnelt, al moet je daar wel een flink loeiende motor voor op de koop toenemen. Dat is een minpunt, al wordt dit redelijk gecompenseerd door de relatieve rust die er op kruissnelheid aan boord van de Nissan heerst; bij 120 km/h draait de motor een nette 3.200 toeren en treedt vooral windgeruis op de voorgrond, een gevolg van het hoge koetsje en de relatief rechtopstaande voorruit.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Cube 1.6 Zen |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 23.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.980 mm / 1.695 mm / 1.670 mm |
Wielbasis | 2.530 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd | 750 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,9s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
Lees ook

Test: Nissan Cube (2010)

MG 4 vs Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Test: De beste zomerbanden voor een SUV in de maat 225/65 R 17

Seat Leon 1.6 TDI - 2013 - 441.036 km - Klokje Rond

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.