Mitsubishi Pajero Metal Top 2.5 TD (1990)

autoreview

Mitsubishi Pajero Metal Top 2.5 TD (1990)

Signalement

UitvoeringPajero Metal Top 2.5 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf1990
KM-stand laatst123.619 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 123.619 km

De Mitsubishi Pajero 2,5 Turbodiesel Intercooler Metal Top (korte 3 drs. uitvoering) is nog een terreinwagen van voor het SUV tijdperk. Toch is de wegligging voor een terreinwagen verrassend goed.

Het motorblok is een degelijke voorkamer-diesel, heel soepel, loopt fantastisch mede door balans-assen. Heel fijn koppel van 235 Nm bij 2000 tpm, een top-waarde in 1990 ! Mooie koppel-curve ook: grote toename koppel bij daling toerental.
Het is geen "stoplicht-sprinter" met 95 PK en 0-100 in 18 seconden.
Deze Pajero is de laatste versie van de 1e model-serie (L040), en is voorzien van schroefveren (ipv. bladveren) op de achter-as. Bijkomend voordeel: de tank kon vergroot worden van 60 naar 75 liter, en dat scheelt behoorlijk in de actie-radius.
Tevens heeft dit model een sterkere versnellings-bak, samengesteld met onderdelen uit de Mitsubishi Canter vrachtwagens.
Het schakelen ging in het begin wat hakerig, dit is opgelost door dunnere olie in de bak te doen (of verdunnen met ATF). Een rechte vertanding in de bak is sterker (aanhangwagen trekken!) maar schakelt ook wat stroever. Goed mee te leven.
Verder in dit model: betere smering van de balans-assen via olie-kanalen in het blok.
De stoelen zijn verbeterd: betere en hogere rugleuningen, en een beter lagerwerk van de geveerde bestuurders-stoel.

De vier-wiel-aandrijving is van de oude stempel, simpel maar degelijk.
Normaal achterwiel-aandrijving, de voor-as kan bijgeschakeld worden, dit kan tijdens het rijden en zonder koppeling, tot 100 km/h. Bij de voorwielen zitten handbediende vrijloop-naven , daarmee kun je slijtage beperken en brandstof besparen (aandrijf-assen en differentieel staan stil). Dit is een veel beter systeem dan automatische vrijloop-naven die wel eens ongewild kunnen ontkoppelen tijdens achteruit-rijden of schommelen in een vastzit-situatie.
Het aandrijfsysteem bezit geen derde differentieel, er mag dus niet met 4WD op de verharde weg gereden worden (behalve als er sneeuw ligt). Rechtuit rijden is geen probleem, maar bij het rijden van bochten zorgen snelheidsverschillen tussen voor-en achter-as ervoor dat er spanningen in de aandrijflijn ontstaan. Dat had mijn Lada Niva beter, met permanente 4WD en dat reeds sinds 1976 ! Vanaf 1991 heeft de Pajero V20, de 2e modelserie, ook permanente vierwielaandrijving met een derde midden-differentieel. In het terrein doet de bijschakel-4WD uitstekend zijn werk, de lage gearing heeft echter met 1:1,9 niet over. De tweede versnelling van de lage groep is ongeveer gelijk aan de 1e van de hoge groep. Per saldo heb je dus eigenlijk maar één versnelling onder de normale één. Bij het stapvoets manoevreren in moeilijk terrein had ik liever een nog wat lagere gearing. Het differentieel op de achter-as is een limited-slip type. De werking door middel van frictie-platen, is in het terrein beperkt, het is geen volledig te sperren diff.

Het verbruik is heel redelijk, 1:10 is mogelijk, maar neemt snel toe bij hogere snelheden (bij 120 km/h 1:8). Dat komt doordat dit model nog echt hoekig is met een niet echt ideale CW-waarde. Verder draait de motor bij 100 km/h al 3000 tpm. in de 5e versnelling, dat is vrij hoog.
De overbrenging is duidelijk nog op trek-werk ingesteld, en niet op SUV snelweg-racen.
De zit-positie is uitstekend, rechtop en hoog, prima overzicht. Sommige schakelaars zitten wat verstopt achter het stuur.
De bestuurder zit op een geveerde stoel, de bijrijder niet, maar die heeft wel een dikke handgreep op het dashbord om zich vast te houden als het echt ruig wordt.

Technisch doordachte details, bv. er zit een cycloon-luchtfilter op, waarbij je de dikste rommel via een deksel kunt verwijderen zonder dat je het hele filter-element hoeft te vervangen.
Voor en achter zitten extra sleep-ogen, vooral het grote oog links-voor is ideaal: een open oog waar je zo een lus van je sleep-kabel of -lint aan kunt haken.
Ook heel handig is een hand-gas onder de stuur-kolom. Hierbij kun je het motor-toerental met de hand verhogen bv. bij het gebruik van een lier.
Achter de bumper is ruimte, en zijn er bevestigingpunten voor een mechanische lier met aftak-as (fabrieks-optie), ook heel geschikt om een electrische lier op te monteren.
De wagen zit technisch heel goed in elkaar. Deze auto moet een klassieker worden, of eigelijk is die dat al, en gaat absoluut nooit meer weg !

PROBLEMEN

  • 123.619 km

Geen problemen, uitermate betrouwbaar.
Éénmaal wilde de motor niet starten, bleek niet goed aangedrukt stekkertje van brandstof-afsluiter.

Bijzonderheden:
07-07-1992 Extra volledige Tectyl ML behandeling.
01-10-1993 Montage MAD hulpveren op achter-as.
26-12-1995 Nieuwe accu Varta 95 Ah.
20-04-1999 Nieuwe distributie-riem en spanrollen van de balans-assen,
n.b. dit is een dure ingreep (bij 40.165 km. ivm. bang voor 1e roet-meting!).
26-02-2001 Nieuwe banden Bridgestone Dueler AT 215/80 R15, waardeloos spul!
23-05-2001 Nieuwe achterste uitlaatpot.
13-11-2002 Niewe banden BF Goodrich All Terrain 235/75 R 15 Prima banden !
2004: Roest ontdekt in chassis balken, balken gereinigd en ingespoten met Tectyl ML.
2005: Montage electrische lier KEW 8000.
2006: Montage nieuwe wielen 7x16 staal ET0, 245/75 R16 BF Goodrich Mud Terrain.
03-08-2007: Nieuwe accu Varta Asia Dynamic 95 Ah.
Let op: de vorige Varta heeft het meer dan 11 jaar vol gehouden !!!
22-01-2008: Op de standaard 6JJ15 velgen BF Goodrich All Terrain 30x9,50 R15 gemonteerd (= maximale bandenmaat passend op standaard velg)
06-05-2008: Montage Safari Snorkel.
7/9-03-2011: Cruise control Waeco MS 50 gemonteerd, werkt uitstekend, maar montage is een hele klus; o.a. het puls-signaal dmv 2 magneten op de cardan bij achterste differentieel; in totaal 3 dagen mee bezig geweest.

5-07-2011 (79.930 km)
Distributie-riem, en riem + spanrol van balans-as, alsmede 2 v-riemen vervangen, door garage.
Niet vanwege km-stand, maar gezien de leeftijd, 12 jaar sinds vorige keer.
Riem zag er trouwens nog prima uit.

Mei 2012
Geblindeerde panelen van het grijs-kenteken, vervangen door de originele ruiten.
Omdat ik toch het gele motorrijtuigen belasting tarief betaal, hadden RDW en Belastingdienst geen bezwaar tegen montage van normale ruiten.
Veel veiliger nu !
De originele schuif-ruiten en rubbers (weliswaar zo'n 25 jaar oud, maar nog in gode staat) heb ik kunnen vinden via http://4x4travel.org/ , een Duits forum voor Mitsubishi 4x4 autos, zeer goed, met veel informatie en hulpvaardige leden !

September 2014
Remcylinders van de trommelremmen achter vervangen bij 82.021 km.
Er was nog geen ernstige lekkage, remvloeistof zat nog achter de bescherm rubbertjes.
Bij APK viel het verschil in remvermogen links/rechts op.

Juni 2016 91.002 km.
Schokdempers rondom vervangen.
De oude dempers waren nog goed, maar ze zaten er al wel bijna 26 jaar en 91.000 km. onder !
Bovendien drukken de lier (>30 kg) en bullbar (20 kg) behoorlijk op de vooras.
Ik hoop dat de nieuwe Monroe 4x4 Adventure schokdempers het weggedrag verbeteren.
De Monroe dempers zijn gas-ondersteund, en passen prima.
Boutjes en moeren waren na 26 jaar nog makkelijk los te draaien dankzij de dikke Tectyl laag ;-)

Mei 2019 99.817 km.
Na bijna 29 jaren, een eerste roestgat :-(
In de wielkast rechtsachter zat een bobbeltje.
Dacht dat even weg te krabben met een schroevendraaier, en ik prik er zo een gat in , waar je hand door kan.....
Gat komt uit in de cabine onder de vloerbedekking.
Roest lijkt van binnenuit te zijn gekomen ?
Op de betreffende plek zat een plaatje opgelast met een boutgat voor bevestiging van de veiligheidsgordels achterin.
Heb slechte delen met flex weg geslepen, blank geschuurd en behandeld met zinkspray en Hammerite, plaatje er overheen geschroefd, en dikke laag bodycoating er over.
Kan weer tijd mee.
De andere wielkast was ook aangetast, maar voorlopig gered met ML en Bodysafe laag.

N.b doordat er in 1992 een extra uitgebreide anti-roest behandeling heeft plaats gevonden, is er op de carrosserie nog nergens roest te bekennen.
Helaas is er in de chassis balken wel roest, tip: zorg dat de afwateringsgaten aan de onderkant goed open blijven, en maak de balken af en toe schoon (zuig het droge zand er in de zomer uit mbv. stuk tuinslang aan stofzuiger) !

Februari 2020 101.300 km.
Pajero heeft me laten staan. :-(
Moest weg-gesleept worden !
Op een 60-weg na een kruising opeens geen aandrijving meer, in geen enkele versnelling.
Geen voortekenen, geen bijgeluiden, koppeling voelde normaal, versnellingspook ook.
In garage bleek hart uit de koppelingsplaat gebroken , voering was nog in prima staat.
Dure grap, want cardan-assen, tussenbak en versnellingsbak moeten er onder weg.
Nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager werden gemonteerd.
Kosten 900 euro.

Koppeling kapot na 100.000 km rustig rijden, (geen zware aanhangers) dat vind ik geen top prestatie.
Daarom heb ik betrouwbaarheid met 1 ster verlaagd.

Aan de andere kant, als ik nu weer 30 maar vooruit kan.....dan valt het wel mee..... ;-)

April 2022 112.796 km.

Achterste uitlaat demper plus eindpijpje vervangen.
Pijp doorgeroest aan beide kanten van de flensverbinding bij het rechter achterwiel.
Oorzaak, opspattende pekel.
Uitlaatbouten makkelijk los te draaien doordat ik ze ,in mei 2001 (zie daar), bij montage ingesmeerd heb met kopervet (tip!).
Kosten demper pijpje en pakking: 114 euro (webshop).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.