Mitsubishi Lancer 1.8 GTi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer 1.8 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Gekocht zonder testrit
- 90.000 km
Het beginverhaal 10-02-2004:
Deze auto had ik gevonden via het internet.
Mijn dochter liet ik 3 foto's zien; een bruine, een groene en een rode. Ze stonden allemaal te koop bij de Braun Mitsubishi-dealer in Spijkenisse. Mijn dochter was 8 jaar oud en ze koos de rode.
Was eigenlijk wel voorspelbaar ze hield van rood net als haar vader. Dit was een GTI 1.8 ze heeft best wel smaak, maar ik mag hem nu dan ook niet wegdoen ...!!
De prijs zal ik niet noemen, want dat vind ik niet zo interessant.
Beetje stom om geen testrit te maken, maar ik had wel eens een andere Lancer 1.6 gereden en er zat toch een half jaar garantie op.
Ik ben de auto een week later gaan halen, ik schrok van het zenuwachtige gaspedaal van deze auto, dus vooral niet te veel gas geven in het begin, want je moet er even aan wennen.
Tot de 3000 toeren gedraagt de motor zich rustig, maar daarna komt er al snel steeds meer vermogen vrij.
Het rode gebied begint bij 7.500 toeren, maar na de 6000 toeren komt er geen vermogen meer bij, dus zinloos om hem zo hoog in zijn toeren te sturen en het kost veel benzine en ik denk ook niet dat het goed is voor het motortje op de lange duur.
De remmen werken erg goed, de gti heeft schijfremmen achter.
Ik heb er de eerste tijd rustig mee gereden om de auto te leren kennen. De auto stond op de optionele aluminium 14 inch velgen met 195/60R14 bridgestone potenza banden.
Ik merkte dat bij meer gasgeven de auto rechts of linksaf wilde maar niet rechtdoor..!! Dit vond ik eng rijden en het kwam waarschijnlijk door de hoge banden op kleine (14inch) velgen.
Bij hard wegrijden rolde de auto als het ware over de banden naar links of rechts en harder oppompen hielp niet.
Na een half jaar heb ik de wielen vervangen door TSW 16 inch velgen met Toyo proxes 215/40R 16 banden. Deze banden zijn wat rechthoekiger van vorm en hebben meer wegcontact dan de potenza's van bridgestone.
De oude wielen heb ik verkocht aan een Colt GTI-fan die er heel blij mee was, omdat het de orginele Mitsubishi velgen betrof voor de Colt of Lancer.
Binnen de garantie tijd van een half jaar gingen wel beide mechanismen van electrische voorramen kapot, het is wat knullig uit gevoerd en na een jaar of 10 gaan ze gewoon kapot. Ik heb toen een aantal jaren probleemloos gereden.
Alleen is een keer mijn achterbumper in elkaar gereden door de directeur van mijn werkgever, die voor het eerst in een automaat reed. Ik heb toen een imitatie bumber laten monteren en spuiten bij een schade bedrijf in mijn woonplaats. Dan kost zo'n bumper ineens niet zo veel meer en de imitatie delen zijn tegenwoordig van goede kwaliteit (volgens het schade bedrijf).
Tevens is toen het linker voorscherm vervangen en gespoten, er had een keer iemand een flinke deuk ingereden en de dader lag op het kerkhof.
Het vervolgverhaal 28-02-2006:
Kwam de apk niet door vanwege het uitlaatstuk tussen het cilinderuitlaatspreidstuk en de achterdemper, dus vervangen dan maar.
Het vervolgverhaal 15-06-2006:
Problemen onderweg van Leiden naar Vlaardingen, waarschijnlijk was mijn radiateur lek geslagen en mijn motor liep warm, gelukkig gingen er lampjes aan op het dasboard (engine-check) en ik zette hem aan de kant. De wegenwacht heeft voor vervangend vervoer gezorgd. De volgende dag bleek dat de radiateur lek was en de thermostaat had het begeven.
De motor had gelukkig geen schade opgelopen, want hij was wel warmer geweest dan normaal natuurlijk.
20-02-2007:
Hij kwam de Apkkeuring niet door; het handremgedeelte van de rechter achterschijfrem was kapot, dus vervangen.
Je kan dan alleen een heel nieuw remhuis kopen, ik had geen zin in sloopondelen voor de achterrem.
08-08-2008:
Hij kwam de Apkkeuring niet door; 4 nieuwe banden, tevens heb ik achter hulpveren laten monteren, hij werd wat slapjes achter als ik wat zwaars vervoerde in kofferruimte.
10-08-2009:
Met vlag en wimpel door de apk, dus da's fijn in een crisisjaar.
Overigen laat ik hem elk jaar een beurt geven bij de apk.
Ik heb nu alleen bij de rechter electrische achtruit het zelfde gezeur, het mechanisme begint ook te haperen.
Oja en de kachel blijft hangen, ik ga dat een keer nakijken.
Ik zat er ook over te denken om hem weg te doen, maar mijn dochter tekent protest aan, want hij is zo cool (lauw) zegt ze.
08-10-2009:
Kleine schade aan het linker voorscherm, ik zat even niet op te letten en schampte zachtjes de metale bescherming van een regenpijp aan een muur bij het parkeren langs de woning. Het moest er een keer van komen, de parkeerplekken zijn wat krap bemeten. Dat laat ik wel weer een keer lakken.
Voordelen:
Erg Snel, maar in 7.5 seconden naar de 100 (volgens de fabrieks gevens) haalt hij niet, eerder 8 a 8.5 en dan moet je wel bij 80(6000rpm)overschakelen naar zijn 3e versnelling.
Zuinige auto, als je je kan beheersen, is 1 op 14 a 15 is mogelijk op de snelweg. Bij beheerst stadsgebruik rijdt hij 1 op 11 a 12, best wel zuinig voor een gti.
Stuurt en remt scherp en direct (heeft geen abs).
Fijne stoelen, ze zien er anders uit dan de standaard Lancer-stoelen en zitten lekker.
De auto is erg betrouwbaar.
Nadelen:
Soms wat duur in onderdelen als het een typisch gti onderdeel betreft, zodra het een standaard lancer onderdeel is, dan is het goedkoop te noemen.
Motor heeft automatisch stellende kleppen, maar als hij koud is wil hij dan nog wel eens tikken, na een stukje rijden en gasgeven is het weg.
Onderstel knarst en kraakt wat op steenwegdek, maar de auto is standaard al verlaagd en de nu gemonteerde wielen dragen daar ook aan bij (Ik denk er over om misschien weer eens standaard wielen te monteren).
Ook deze Lancer heeft af en toe bij het schakelen in zijn achteruit een probleempje. Als je zorgt dat de auto goed stilstaat bij het schakelen in zijn achteruit en de koppeling duidelijk intrapt, is er eigenlijk geen probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.