Mitsubishi Galant 2.0 Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
ERVARINGEN
De opvolger van mijn Carisma moest een Galant worden. Een auto die mij vooral qua uiterlijk erg aanspreekt, ondertussen niet meer gemaakt wordt en waarvan er relatief weinig van zijn verkocht (zeker de laatste paar jaar), waardoor je niet kunt zeggen dat je in een 13-in-een-dozijn auto rond rijdt.
Ik heb de auto nu een paar dagen en moet zeggen: hij bevalt uitermate goed. Zoals een eerdere reviewer al aangaf is dit inderdaad een ondergewaardeerde auto. Maar nogmaals, ik vind het wel een voordeel dat je ze niet zo vaak ziet.
De Galant is ruim, soepel, comfortabel, stil (alleen is de auto zo stil, dat boven de 120 km/h de wind een beetje hoorbaar is bij de voorste raamstijlen). De auto is ook vrij rap. Daarbij ziet de auto er erg goed uit (maar dit is natuurlijk een kwestie van smaak). Een beetje jammer, maar niet echt een gemis is, dat ik (in tegenstelling tot de Carisma) geen temperatuur- en verbruiksweergave meer heb. Tevens is de km-teller analoog (bij de Carisma via een lcd-display). Het interieur ziet er (hoewel niet zo spannend als de buitenkant van de auto doet vermoeden) netjes, verzorg en degelijk uit en de materialen zijn steviger en mooier dan bij de Carisma. Bekleding van de stoelen ziet er goed (mooie stof met alcantara) en smaakvol uit.
Je merkt eigenlijk aan alles dat een Galant toch een klasse hoger is dan de Carisma, hoewel ik in die auto ook prettig gereden heb.
Ik kan geen alternatief vinden welke mij de combinatie van eigenschappen als comfort, rijeigenschappen/ -prestaties EN uiterlijk meer kan bekoren. Maar nogmaals, met name het aspect design is natuurlijk subjectief.
PROBLEMEN
Auto is te kort in mijn bezit om problemen te hebben, maar ik verwacht ook niet deze te krijgen.
Update;
Eind december 2004 de auto voor z’n eerste (15.000 km) beurt naar de garage gebracht, met het verzoek eens te kijken naar de airco (werkte minder goed als ik bij de Carisma gewend was) en een rammeltje. Airco probleem bleek eenvoudig; de kleppen in de kanalen stonden verkeerd afgesteld. Het rammeltje was ook zo gevonden en opgelost. Verder helemaal niets. Ik zoef nog steeds heerlijk over de weg. Daarbij waren de kosten voor deze beurt ook nog eens prettig laag (hoor bij andere merken wel eens hogere bedragen...)
Update:
Een tijd geen update toegevoegd, maar nu met de volgende beurt (130.000 km) in het vooruitzicht toch misschien wel aardig.
Nog steeds geen problemen (zou ik ook van opkijken). Net onder de 100.000 km de distrubutieriem en riemen van balans assen en de spanrollen varvangen, evenals de accu die minder werd. Dat is wel een duren grap (veel montagetijd). Rond de 125.000 km een beetje olie bijgevuld. Iets meer dan een halve liter na 15.000 km is volgens mij netjes. Verder een enkele keer een lampje vervangen (kun je met deze auto best goed nog zelf doen gelukkig). Rijdt verder dus nog steeds fijn. Wel jammer/zonde dat het motorblok vuil wordt (onderkant van het blok heeft geen beschermplaat,waardoor regen en zand e.d. makkelijk opspatten). Verder nog steeds dezelfde uitlaat en katalysator. Geen idee of dat lang is of dat je tegenwoordig zo lang doet met een uitlaat.
Update:
De 130.000-beurt is uitgevoerd. Alleen een lampje van de kentekenverlichting vervangen en, normaal bij een beurt, olie en oliefilter. Verder helemaal niets.
Update:
De 145.000 beurt is een tijdje terug alweer uitgevoerd (teller staat nu op 150.017). Wederom niets byzonders. Rijd nog steeds met de eerste remmen, uitlaat, schokbrekers. En ook 5.000 km later nog geen tekenen dat deze vervangen zouden moeten worden. Wielophanging, fuseekogel etc. ook nog goed. Hoezo kwaliteit....
Update:
Ondertussen de 161.000 km gepasseerd en nog steeds de eerste remmen, uitlaat, schokbrekers. Alleen ca. 10.000 km geleden de oliedruksensor kapot gehad. Kosten: 38 euro...... (incl. montage). Was helaas niet op voorraad, want die dingen gaan normaliter ook nooit kapot, wist de dealer te melden. Voor de rest weinig spannends te melden. APK dus ook in 1 keer weer helemaal ok. Auto doet het nog steeds altijd, zonder problemen.
update
- 174.000 km
Tijd voor weer een korte update.
Ondertussen zijn bij de 169.000 km voor de eerste keer sinds de auto uit de fabriek gerold is de voorremmen vervangen. Vanaf ca. 170-171.000 piepen deze nieuwe remmen echter wel heel erg. Er schijnt weinig aan te doen te zijn (materialen e.d. worden nogal eens gemodificeerd).
Vorige week de derde set achterbanden erop laten zetten (Michelin Energy Savers).
Onder de motorkap begint zich her en der wat roest te vormen. Niet al te ernstig, maar wel te snel naar mijn idee. Achterste raamstijl heeft ook een paar hele kleine pitjes door regen met vuil wat daar tegenaan 'knalt' als je rijdt en het regent. Zonde.
Technisch echter nog steeds een topproduct, dus 'still going strong'.
mini update
- 176.000 km
Tja, net een review van de Sigma geplaatst, dus ook die van de Galant maar even aanvullen.
Weinig spannends te melden. De volgende beurt komt weer in zicht. Dan toch maar vragen om een randje te vijlen van de remschijven voor die bij de vorige beurt geplaatst zijn. Het piepen is toch wel byzonder irritant (geeft meer bekijks dan mij lief is).
Verder binnenkort de wielkasten of beter de randjes aan de binnenkant goed tectyleren, omdat dit model nog daar wel eens last van roest kan krijgen op latere leeftijd. Uiteraard wil ik dat zoveel mogelijk voorkomen.
Verder geen problemen.
APK
- 178.800 km
Even een kleine update maar weer.
Vandaag de APK uit laten voeren en meteen gevraagd toch nog eens te kijken naar de remmen. Dat piepen stoort mij toch flink....
APK wederom glansrijk doorstaan, slechts een lampje wat vervangen moest worden. Technisch nog steeds een topproduct.
En de remmen lijken niet meer te piepen. Toch een heerlijk gevoel weer. Hopelijk blijft het gepiep nu weg.
Verder niets spannends te melden, dus.... tot de volgende update.
21-09-2010; Helaas is het gepiep (en dus de irritatie) alweer terug.... Hetgeen er aan gedaan is is blijkbaar niet afdoende geweest.
Voorafgaand aan de 185.000 beurt...
- 183.000 km
Volgende week gaat de Galant voor de 185.000 beurt naar de garage. Dit wordt weer een dure beurt, aangezien de riemen (incl. spanrollen e.d.) weer aan de beurt zijn. Verder verwacht ik
geen gekke dingen. Zodra de beurt uitgevoerd is, zal ik mij weer melden ;-).
Wel de vraag ‘zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?’ veranderd van ‘ja’naar ‘nee’. Waarom? Welnu, aan de ‘balk’ onder de motorkap waar ook de steunen voor de radiator zitten, begon roest te ontstaan. Niet heel ernstig, maar wel lelijk en vervelend
en op verschillende plaatsen. Doe je er niets aan, gaat het waarschijnlijk hard. Dit mag niet voorkomen bij deze leeftijd. Sterker, bij oudere Galant’s van dit type heb ik het nog niet
gezien! Mitsubishi Nederland reageert echter bot en arrogant en wijst de claim via de dealer (die het met mij eens is) af. Ofschoon het technisch nog steeds zeer betrouwbare en fijne
auto’s zijn, zal ik vanwege de reactie van Mitsubishi Nederland voor dagelijks gebruik geen Mitsubishi meer aanschaffen jonger dan 2003. Oftewel: hooguit een voor de hobby. Als de importeur ZO onbetrouwbaar en klant-onvriendelijk is (zelfs bij echte Mitsubishi liefhebbers), hoeft het van mij niet meer …… Na de Galant (die ik nog wel even blijf rijden, zeker na zo’n dure beurt) zal het (ooit) wel een Mazda 6 Touring of een Honda Accord Tourer worden vermoed ik. Ook de volgende lease-auto zal daarom geen Mitsubishi meer zijn. Heel jammer, want zo’n ASX rijdt toch wel fijn ziet er, naar mijn mening, goed uit en is prima uitgerust.
Nieuwe riemen
- 184.600 km
Zo, de grote beurt is weer uitgevoerd. Nu voor de tweede maal alle riemen, spanrollen e.d. vervangen, hetgeen gezien de km-stand nodig was. Ook weer nieuwe olie, bougies, filtertjes e.d. Gewoon de standaard zaken voor zo'n beurt dus eigenlijk. Verder valt er eigenlijk niet zoveel te melden. Geen gebreken, slijtage etc. die extra reparaties/onderhoud nodig maken. Alles is nog in puike conditie zogezegd. Hopelijk blijft dit ook nog wel even zo (deze beurt was alweer duur genoeg. Het is aardig wat werk, het vervangen van de riemen).
we blijven gewoon lekker doorrijden aangezien dit soort auto's qua inruil, vooral op een 2e hands, ook niet veel meer opbrengen (of laat ik het zo zeggen, wat ik de auto waard vindt komt niet overeen met wat veel autobedrijven de auto waard vinden) terwijl de technische staat gewoon goed is en de auto makkelijk een paar ton aankan. Qua inruil heeft de auto tegen dat het een sedan is (daardoor al minder courant), EN eigenlijk alleen populair bij liefhebbers, EN het formaat is tegenwoordig minder gewild, gezien de milieu toestanden die maken dat juist kleine(re) auto's populairder zijn voor de gemiddelde autorijder, EN de km-stand is voor velen niet aantrekkelijk. Al met al dus reden genoeg om door te blijven rijden. Nu is dat verder geen straf, maar soms lijkt een Mazda 6 of Honda Accord ook wel leuk.
toch een euveltje.....
- 184.800 km
Vorige week zaterdag opeens lawaai vanonder de motorkap. Mijn eerste reactie: de stuurbekrachtiging. Een blik onder de motorkap leverde de constatering op dat het niveau van de stuurbekrachtigingsolie tot ruim onder het minimum was gedaald. Dacht meteen het ergste en dat de hele riemerij weer vervangen kon worden. Stuurhuis leek het mij niet, aangezien dat bij de beurt geconstateerd had moeten zijn (lijkt mij). Deze week de auto langsgebracht en ondanks dat de dealer eigenlijk geen ruimte in de planing had, hebben ze hem toch tussendoor weten te plannen. Bleek uiteindelijk mee te vallen: een miniem scheurtje in een slangetje/leiding'kje van de pomp. Wel lastig bij te komen, zodat het qua montagetijd ietwat tegenviel. Gelukkig werd ik gematst, waardoor de rekening ook meeviel. Dank aan de goede zorgen en service van de dealer!
Hopelijk kunnen we nu weer even zonder euvels. Met bijna 185.000 km en voor de handel een leeftijd van 8 jaar (officieel 'pas' in september 8 jaar op kenteken) wordt de auto tegenwoordig al snel onder de 'ouwe bakken' geschaard. Als het leasecontract van de Colt over iets meer dan een jaar afloopt, maar eens kijken of het niet slimmer is om wat groter te gaan leasen en de Galant te verkopen. We hebben immers nog wat hobby auto's ook.....
Heel kort
- 190.847 km
Tja, alweer even geleden dat de 190.000 gepasseerd is. Gaat sinds het leidingkje weer als vanzelf. Waar de Colt al een nieuw wiellager moest, hoeft dat bij de Galant nog niet. Toch iets degelijker?
Toch is de belissing gevallen om de auto te verkopen. Het blijft een erg fijne en super betrouwbare auto, maar met nog wat hobby spul, wordt het wat duur. De Colt zal als de lease termijn afloopt (of indien mogelijk eerder) vervangen worden voor een Lancer Sportback Edition Two (al is de Lexus CT200H ook nog een serieuze optie). Deze zal dan zowel zakelijk als prive worden gereden. Beide auto's zijn financieel erg aantrekkelijk voor mij om te leasen. Maar eens kijken hoe het allemaal loopt...
Verkocht.....
- 200.000 km
Omdat je nu eenmaal niet alles kunt houden (ook al zou je soms best willen) en ik groter ga leasen, heb ik de Galant maar verkocht.
Toch met pijn in het hart, zoals dat zo mooi heet. Maar ach, het geeft toch ook wel een goed gevoel als zo'n auto in goede en mooie staat naar een blije nieuwe eigenaar gaat. Ik hoop dat hij er net zoveel en net zo lang plezier van mag beleven als ik.
Ondanks dat niet alles voldoet aan de laatste stand der techniek en uitrusting (geen parkeer sensoren, geen 7 airbags e.d.), voldoet ie verder nog steeds erg goed en rijdt de auto nog steeds erg fijn. De 2 ton is hem niet aan te merken en zijn er niet veel auto's die de betrouwbaarheid die ik heb ervaren snel evenaren of verbeteren denk ik.
Nu een paar weken geduld op de Lancer.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.