Mitsubishi Galant 2.0 Comfort (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Eerste 15000km
- 80.000 km
Vanwege vakanties naar Zwitserland overgegaan tot aanschaf van een grotere/comfortabelere auto, deze moest vlot, comfortabel, en veel bagageruimte hebben, en t oog wil ook wat natuurlijk, dus bij een Mitsubishi Galant uitgekomen! Je ziet ze niet veel rijden dus geen 13 in n dozijn auto, en de reacties van mensen zijn zeer positief/nieuwsgierig te noemen! Na paar maanden zoeken mijn auto bij Auto Romar in Hellevoetsluis gevonden (prutsdealer overigens, zou nog geen lampje laten wisselen daar) Auto was netjes genoeg, onderhoudsboekje erbij, 66000 op de teller, en hij kon wel wat met de prijs doen bij inruil van mijn Corolla G6.
Eerste indruk, degelijke comfortabele auto! Uiterlijk van de auto is stoer/stevig. Interieur, tja, japans, niks bijzonders, zal geen modewedstrijd winnen, maar alles is degelijk en duidelijk uitgevoerd, stoelen zijn erg comfortabel, ook nog na 800km waarvan 500km in een ruk, stap je fit uit! Erg fijn! Techniek? Tot nu toe nog betrouwbaar, heb ook nog maar 15000 gereden dus kan er nog niet zo veel over zeggen, maar auto laat geen steekje vallen. In de wolken mee geweest in Zwitserland (1600m+) bergen zijn geen enkel probleem. Motor beschikt over n aardige partij trekkracht rond de 2000 a 3000rpm wat erg fijn is. Bij hogere toeren gaat de auto er pas echt aan trekken en blijft maar gaan! Van een andere review van iemand die er n caravan mee trok, kan ik t helemaal mee eens zijn, auto heeft zat trekkracht bij 'normale' toerentallen, waardoor t n zekere rust opwekt om te rijden, het is eigenlijk niet nodig om hoge toeren te maken om op te schieten.
Schakelen vind ik wat minder gaan, waarschijnlijk is de vorige eigenaar nogal t type sportieve rijder geweest, want de auto wil wat moeilijker in z'n 1, 2 of 3 gelegd worden, dat kost even geduld als de bak koud is. Maar goed, t hoeft ook allemaal niet flitsend snel te gaan met deze auto, daar rijdt tie te relaxt voor.
Stuurwerk en onderstel is prima in orde, t zal geen bochtenridder worden of asfaltspecialist, maar daar is de auto ook niet voor gemaakt. Auto is gewoon erg comfortabel, bijna alle oneffenheden kort of lang, diep of ondiep worden moeiteloos opgevangen. Stukkken grind/gras op de camping, geen probleem, merkt er niets van, en doordat tie aardig wat bodemvrijheid heeft, zul je niet snel in de problemen komen. De Bridgestone ER300's die er nu onder zitten zijn comfortabel en nauwelijks te horen, waardoor t redelijk stil is in de auto! De winterset Bridgestone LM30's zijn ietsje rumoeriger, maar is alles behalve storend, had ook niet anders verwacht.
Zelf van mn werk nieuwe set Bridgestone ER300 205/55R16 91V set laten monteren op stel 16' Dezent V velgen, staat netjes, bij behoud van al het comfort en redelijk nette verbruik (banden zijn 1 maatje groter dus iets grotere rolomtrek) Om de Brock velgen die er al onder zaten n set Bridgestone LM30's laten monteren, dus ik kan er weer zeker 3 jaar tegenaan. Zelf de koplampen vervangen, Philips ExtremePower setje erin gestop met de nodige moeite, gelukkig heb ik kleine handen dus hoefde de accu niet los te halen. Zeer fijne lampen, doet t lichtbeeld zeer veel goed en dat voor 35 euro!
Eerste grote beurt heeft tie gehad, 425 euro, waaronder versnellingsbakolie gewisseld vanwege het moeilijke in zn eerste 3 verzetten, is nu flink verbeterd! Stabilisatorstangrubbers laten smeren vanwege kraken, is ook zo goed als weg.
Alles bij elkaar, wat n fijne comfortabele relaxte auto! Verbruik valt ook alleszins mee, s'zomers 1 op 12,5 is perfect haalbaar bij normaal rijgebruik en minimaal airco gebruik, anders 1 op 12. Ben erg gehecht aan t raken aan mijn Galant, en hoop nog vele duizenden kilometers hiermee af te mogen leggen.
Sneeuw-update!
- 83.000 km
Ha! Wat ben ik blij met mn winter-banden, dat is toch weer de aankoop van t jaar geweest, in een woord geweldig! Alle collega's op t werk die geen winterbanden hebben klagen steen en been, komen niet uit parkeerplekken, moeilijk stoppen. En ik heb nergens last van! De Galant blijkt uitermate stabiel op de weg te liggen, zelfs met zware sneeuwval en sneeuwprut op de weg! Echt, deze auto wekt zoveel vertrouwen, je hebt echt t gevoel dat wat er voor weersomstandigheden komen, je komt veilig en wel thuis met deze auto! Over de kachel ook een lofpunt, de motor stookt n flinke bak restwarmte, binnen 5 min is t +20C in de auto met de kachel op 3/4de stand open! Zelfs bij -10C buiten! Ijs op je ruiten is zo weg, zelfs aan de binnenkant gehad omdat ik de auto had afgespoten, binnen 10 min was t verdampt met kachel op turbo stand! Waar heb je nou voorruit verwarming voor nodig met zo'n kachel! Dat was wel anders bij mn Corolla.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.