Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Een jaar ervaring
- 20.000 km
Maar weinig gebruikers ervaringen van de phev eclipse cross hier op autoweek maar ook op caravan trekker was dit model haast niet te vinden. Daar heb ik al wel wat gedeeld.
Dus nu ook op autoweek geregistreerd en hier dan mijn ervaring.
Nu een jaar geleden hebben we de first edition gekocht en de afspraak voor de 1e (20000 km) beurt is al gemaakt.
Vroeger veel busjes (en kleine campers) gereden, de laatste jaren grotere campers met kleine auto erbij. De laatste jaren zo veel (fiat ducato) ellende gekend met onze camper (2012) dat we deze ongeveer hebben weggegeven… maar oke, het geld wat we er nog voor kregen samen met de inruil van onze skoda fabia was genoeg om een nieuwe eclipse cross PHEV te kopen.
Waarom deze PHEV? Net als een andere revieuwer hier; iets voor het milieu, de portomonaie, en hij moet een redelijke caravan kunnen trekken. En de ford had toen problemen met de accu en de rav4 was gewoon te veel geld meer….
Afijn, auto gekocht, op zoek naar een leuke caravan (dat viel ook niet mee met al die corona klanten die er opeens ook een wilden) en onverwacht toch nog gevonden. Auto een paar weken oud, caravan erachter en op vakantie. Wel wennen. Natuurlijk veel te hard gereden waardoor 1:8 net gehaald werd, dat viel tegen.
Weer thuis, woon/werk haal ik net niet vol elektrisch maar als de brandstofmotor bijkomt merk je qua rijden niets van. (Nu in de zomer haal ik het wel af en toe en rijd ik dus voor ca €3 , 50 km op electriciteit.). Dertig cent per kw dus, de accu is van leeg naar vol 10 kw, de rest is reserve?
Toen even naar Frankrijk blazen voor wat wintersport, ook dat viel me tegen 1:13, maar dat wel bij >130 km/h continu….en nergens geladen.
De auto is stil en voldoende krachtig, een heerlijke hoge zit en leuke dingen om mee te spelen (flippers, knopjes en menu instellingen?).
Afgelopen voorjaar weer met de caravan naar Frankrijk, nu iets normaler gereden en een aantal keer op campings de accu opgeladen. 3100 km en gemiddeld 1:9,5 dus zonder accu toch nog boven de 1:9 niet heel verkeerd voor zo een zware auto en 1300 a 1400 kg caravan er achter. Kracht genoeg zolang er wat prik in de accu zit. Regelmatig werden we ingehaald als we 90, 95 km/h reden, maar als we dan weer berg op gingen konden we die mensen weer voorbij….
Een ding waar wel rekening mee gehouden moet worden is als de accu echt leeg raakt; dan kan je vermogen teruggeschroefd worden. Dit wordt aangegeven met een melding en vier blokjes die in beeld komen. Er gaat dan telkens een blokje af en als ze op zijn dan…. Schildpadje. Voorkeuze “save” of “charge” aantikken als je met caravan grotere stukken door de bergen gaat rijden kan dit voorkomen of uitstellen (hangt ervanaf hoe snel je rijd).
Gelukkig (nog net) geen ervaring mee.
Geen stoplicht sprtinter maar toch ruim beter dan gemiddeld en voor velen echt onverwacht.
60 km/h drempels beter met 50 km/h nemen maar voor de rest een heerlijke reis auto.
Er zit heel veel luxe in en op, alleen de bediening via WIFI van laadtijden, voir erwarming/koeling enzo is echt een dikke onvoldoende (eigen wifi die alleen op 1 m afstand werkt), dus dan maar via de timers of helemaal niet….
Buiten de toenmalige accu problemen van de Ford, heb ik toch voor de eclipse gekozen vanwege het hogere elektrisch vermogen van de 2 electro motoren en de aandrijving (brandstofmotor is alleen generator of kan tussen de 60 en 160 km/h ook de voorwielen direct aandrijven).
Brandstofverbruik is lastig bepalen omdat ik de accu zoveel als mogelijk oplaad. Elektrisch zo 20 a 21 kw/100 km, brandstof zonder accu opladen 1:15 als je niet veel harder dan 105 km/h doet.
Najaar vakantie trip
- 24.000 km
We zitten nu in Frankrijk met de caravan en ben wat aan het experimenteren geweest.
Deze keer de blokjes (dat vermogen gereduceerd zal worden) niet in beeld gehad. Zodra ik ga rijden met de caravan zet ik de accu gelijk op charge. Zolang in op de adaptieve cruisecontrole rijd rond 100 km/h (met caravan) gebruik je dan nog meer van de accu dan dat hij bijlaadt en haal ik nog steeds de 1:10 niet. Maar met de vrachtwagens mee (wel de snelste?) op veilige afstand maar zonder de adaptieve CC (die telkens naar vrachtwagen toekruipt en dan weer vaart mindert en te veel afstand neemt en dan weer meer energie gebruikt om er weer dichter naar toe te komen) ben ik dus zuiniger en blijft accu capaciteit gelijk of neemt zelfs toe!
Op de binnenwegen is benzineverbruik (volgens boordcomputer) nagenoeg gelijk of ik onderweg de accu nu oplaad of niet.
Ook de enkele solo ritjes hier; weg met lege accu en terug met volle, leverde een mooi verbruik van 1:16 ongeveer. Dan gebruik je bij optrekken en hellingen meer uit de accu dan generator kan leveren en zodra je rustig boven de 60 km/h rijd, drijft de motor de voorwielen aan en (lijkt) bijna voor hetzelfde verbruik de accu op te laden?
Dit laatste natuurlijk geprobeerd omdat ik hier benzine kan tanken voor €1,34 / L en electriciteit minimaal 60 cent per kw kost…. Ik heb het nog niet precies uitgerekend maar dit is zeker iets wat aandacht nodig heeft.
Ik blijf nieuwsgierig naar andere PHEV’s en mogelijk volledig elektrische, maar ik wordt steeds tevredener met deze!
Vakantie zonder caravan
- 39.000 km
Zojuist terug uit zuid Frankrijk en totaal verbruik berekend.
We hebben de caravan al weer verkocht want dat is toch niets voor ons, dus alleen bagage en fietsen mee.
Lokaal niet veel gereden, oke 1x de mont ventoux op en af, waarbij naar beneden de accu weer bijna volgeladen wordt?, dat is dan weer erg leuk!
Verder met fietsendrager, 2 ebikes, 2 personen en bagage overal max snelheden gereden. Dat is op franse tolwegen 134 km/h ?.
En zo kom ik over 3400 km op een gemiddeld verbruik van 1:14,7 toch een stuk minder onzuinig dan waar ik bang voor was.
Gisteren 1100 km in 1 stuk met 4 korte stops of zo, terug naar huis gereden en door de rust en comfort in de auto stapten we nog fit uit de auto. Comfort zou ik nu zelfs 5 sterren voor geven!
Plug-in of elektrische auto zou ik nu heroverwegen gezien de elektro prijzen (op camping €1/kw!) ware het niet dat ik zonnepanelen heb, dus daar haal ik mijn voordeel uit tov (vaak iets zuiniger) normale hybride.
Maar qua rijeigenschappen blijft deze nog wel even!
Update
- 56.000 km
Nog steeds een heerlijke auto om in te rijden.
Natuurlijk 🥳 zijn er nu betere/nieuwere alternatieven met meer elektrische actieradius en hoger vermogen, maar ook weer duurder….
De plug-in is (eindelijk) met een opmars bezig.
Net weer een kleine (20.000 km) beurt gehad a €444,- , volgend jaar weer 1/4 meer belasting afdragen en het jaar daarop naar 100%? Tja wat ga ik (volgend jaar) doen…. Een kleinere volledig elektrisch, doorrijden met deze of gewoon een goedkoop benzine modelletje?
De minder dure elektrische laten helaas nog even op zich wachten (en ik moet echt eerst proef zitten en rijden voordat ik wat koop), de (r)overheid is als vanouds en daar hoor je dus ook niets.
Dus ja, voorlopig blijft de Eclipse Cross wel in gebruik.
Maar zoals de oplettende lezer al ziet zijn de rij en gebruiks kwaliteiten van de elclipse cross gewoon prima en zijn mijn afwegingen meer op persoonlijke (hoef geen caravan meer te trekken, geen woon/werk meer) en financiële vlak (het belasting climaat in NL).
Voor wie een plug-in hybride zoekt, is dit echt geen verkeerde keus mits de prijs t.o.v. een nieuwere/grotere accu/meer vermogen in verhouding is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Black Edition Met veel extra's!
- 2023
- 12.815 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV First Edition + HEAD-UP / 360 CAMERA /
- 2021
- 106.438 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ | Navigatie | Camera | Stoelverwarming | Apple Carplay/Android Auto | Keyless Entry | LED Koplampen | Rijklaarprijs!
- 2024
- 48.348 km