Mitsubishi Colt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition (2009)

autoreview

Mitsubishi Colt
Mitsubishi ColtMitsubishi Colt RalliartMitsubishi Colt RalliartMitsubishi Colt 1.5 RalliartMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi Colt Clear-Tec

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition.

  • 4.000 km

Sinds mei 2009 rij ik in deze auto en ik heb er nu genoeg km's mee gereden om mijn eerste indruk te geven.

Ik was op zoek naar een nieuwe, kleine, economische auto met een A of B-label. Het liefst met 5 deuren en ruim genoeg voor mijn lengte van 1.95 m. en het liefst met een wat hoge instap ivm af en toe rugproblemen.

Tenslotte ging het tussen de Colt en de Honda Jazz. De Jazz viel uiteindelijk af. Reden: toch minder binnenruimte en de prijs lag een stuk hoger en de inruil lager.

De Colt moet het niet van zijn looks hebben, het oude model had een in mijn ogen veel mooier front. Daarentegen is het interieur er wel op vooruit gegaan en oogt wat volwassener. De Intro Edition is lekker compleet met airco, lederen stuur, cruisecontrol, radiobediening op het stuur, precies de zaken die ik graag wil hebben. Verder nog bluetooth ( die slecht werkt maar mij verder niets interesseert) en automatisch aangaan van de verlichting/ruitewisser. En de auto is standaard voorzien van achterspoiler, LM-velgen en donkere achterramen.

Op veiligheidsgebied heb je ABS, 2 airbags voor en 2 opzij. Dit doet de concurrentie beter met vaak wat meer airbags en EPS standaard.

Ruimte is er voorin in overvloed en de stoel hoeft niet eens in de achterste stand voor mij. De kofferruimte is niet groot en de achterbank kan bij dit nieuwe model niet meer verschuiven. Aangezien ik vaak alleen of met zijn tweeën rijd vind ik het ruimteaanbod OK.

Een minpuntje is het feit dat soms hele auto's verdwijnen achter de A-stijl. Eventjes je hoofd een beetje naar voren en achteren bewegen is mijn advies.

De auto rijdt verder goed en minder brommerig dan het vorige Colt model. Er zit een betere isolatie op. Op wat slechter wegdek rijdt de auto wat stoterig. Ik rij de ClearTec uitvoering en die heeft wat langere versnellingsbakverhoudingen. Bij 100 kmh draait de auto ongeveer 2500 toeren en bij 120 kmh ongeveer 3100. Dit zorgt voor rust in het interieur.Nadeel is dat de auto wat minder vlot op het gaspedaal reageert in de vijfde versnelling,even terug naar vier voor de vlottere rijder.

Het Stop en Go-systeem werkt verder goed. Als ik als eerste bij een stoplicht sta maak ik er geen gebruik van, het kost toch even tijd om te starten en ik heb geen zin in een haastige achterligger in mijn kofferbak.
Het systeem is denk ik meer ontwikkeld om de Colt aan het A-label te helpen. Ik verwacht er geen wonderen van op het gebied van verbruik en als je het zat bent zet je het gewoon uit. Nog een klein nadeel is dat de ClearTec uitvoering op banden wordt geleverd in de maat 185/55/15.
Deze maat is niet zo courant en dus duurder dan de vroegere maat 195/50/15. Wat je eventueel aan brandstof bespaard ben je kwijt aan extra geld bij nieuwe banden. Je kunt dus ook gewoon teruggaan naar de maat 195/50/15 als je nieuw rubber nodig hebt.
Attentie: als je met winterbanden en sneeuwkettingen wilt rijden dan kan alleen de maat 185/55/15.




Het benzineverbruik ligt op een mooie 5,8/100 km. Dit is ongeveer gehaald met als verdeling: 1/3 stad, 1/3 buiten en 1/3 snelweg. Ik hou me verder netjes aan de max.snelheden en rij gewoon normaal met het verkeer mee. Af en toe trek ik de auto lekker door in de toeren en dan zit er vanaf 4000 toeren best wel pit in.
Ik schrok even van het olieverbruik maar dit lijkt zich nu te stabiliseren. Er is nog geen reden om olie bij te vullen en misschien was de auto niet tot aan het max-streepje afgevuld. Is toch een leuke besparing voor de fabrikant.

Problemen: geen. Alleen het koppelingspedaal maakt wat lichte bijgeluiden bij het intrappen. Als ik in de buurt van de dealer ben zal ik er wel eens naar laten kijken.

Conclusie: De Colt is voor mij een ruime, zuinige, betrouwbare auto tot nu toe. Niet echt spraakmakend maar gewoon een no-nonsense auto voor een redelijke prijs.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.