Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Edition Two (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.3 Edition Two |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 110.435 km |
Colt oktober 2011
- 55.000 km
Ik ga vandaag beginnen aan een review van een mooie Colt die ik pas as zaterdag geleverd krijg. Deze review wil ik graag starten met deze Colt omdat ik al jaren en met grote tevredenheid een Colt uit 2005 met half automaat rij.
De nieuwe Colt heb ik aangeschaft omdat mijn vrouw meer kilometers gaat maken en dit graag wil doen met een andere Colt met minder kilometers op de teller. Onze huidige Colt heeft ruim 215000 km en omdat de inruil ervan weinig oplevert hebben we besloten hem erbij te houden en te gaan kijken waar het schip strand. Tot zover de start van mijn review. Ik ga zaterdag mijn nieuwe uit Duitsland geimporteerde Colt ophalen bij de dealer in Nieuwegein. De komende weken ga ik deze "nieuwe Colt" ervaren en ga spoedig mijn review vervolgen.
Colt 1,3 Okt, 2011.
- 69.079 km
We zijn nu ruim een jaar, een apk en ruim 14000 km verder na mijn vorige review.
Dit jaar is omgevlogen en ik moet zeggen dat wij (mijn vrouw en ik) ons eerste jaar met deze Colt als positief ervaren hebben.
Anders dan kop van dit review aangeeft is het een Colt met handbak en in een Edition one ipv een Edition two uitvoering. Dus geen regen en lichtsensor en elektrische ramen achter.
Wel is cruise controle aanwezig.
Deze optie was voor mij belangrijk en ook het spoiler pakket en de mooie kleur is doorslaggevend geweest om deze Colt aan te schaffen.
De aflevering door de dealer is prima verlopen en het afgelopen jaar heeft geen problemen opgeleverd.
In september zijn we met vier personen en bagage een weekend naar Parijs geweest. prima gegaan alleen omdat de achterbank niet verschuifbaar is blijkt de kofferruimte toch wel aan de krappe kant.
Dit vind ik dan wel een minpunt tov onze andere Colt uit 2005 die deze verschuifbare achterbank wel heeft.
Mede daardoor konden we met de oude Colt in 2017 bepakt en gezakt én een dak koffer met z'n vieren twee weken op zomervakantie richting Oostenrijk.
Wat mij ook wel opgevallen is is dat het lijkt of het laatste type Colt minder degelijk in elkaar steekt. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de knoppen voor de verwarming en ventilatie. Het gevoel van bedienen komt in het oude type veel degelijker en iets luxer over. Overigens functioneert het wel goed.
Ook het dashboardkastje gaat in het oude type Colt keurig naar beneden met een luchtveer terwijl in het nieuwe type Colt het kastje er gewoon uitvalt.
Beide punten geven een mindere indruk. Het lijkt erop dat Mitsubishi met het uitbrengen van het nieuwe type Colt bespaard heeft op de afwerking van het interieur. Voor de rest een prima auto die ons gezin keurig van A naar B brengt. Ook de apk van aflopen januari heeft geen gebreken laten zien alleen een aanbeveling om binnenkort de voorbanden te laten vervangen. Prima dus.
Onze andere Colt heeft ons afgelopen jaar wel een beetje in de steek gelaten.
Jaren geen problemen gegeven maar eind 2019 dacht ik toch dat het afscheid eraan zat te komen.
Het begon met een kapotte ABS pomp toen volgde een regelmatig weigerend versnellingsbak (Allshift geheten) kapotte dynamo en accu.
Het optel sommetje bij de dealer was ruim boven de dagwaarde van de Colt. Toch wilde ik geen afscheid nemen van onze trouwe Colt.
Een buurman bood uitkomst en heeft deze punten voor een vriendelijk prijsje gefikst. We zijn inmiddels weer een paar duizend kilometer verder en erg blij dat we onze oude Colt toch bij ons hebben weten te houden.
Nu maar even afwachten wat het komende APK in april gaat brengen.
Tot zover.
Ik meld mij wel weer over een jaar of als er iets te melden valt over één van de twee Colt's.
Colt 1,3 Okt, 2011.
- 91.594 km
Zo, nu toch weer even tijd genomen om mijn volgende review te schrijven.
We zijn ongeveer twee jaar verder na mijn laatste review.
Vlak na mijn laatste review is de Corona begonnen.
Net als alle andere mensen heeft deze pandemie een ongelooflijke impact op ons gezinsleven en op onze manier van leven gehad. We werken met tussenposen al twee jaar vanuit huis en het woon-werkverkeer is bijna tot stilstand gekomen. Vooral toen de pandemie op z'n hevigst was gingen we weken alleen met de Colt op pad om boodschappen te doen. Gelukkig ziet het er op moment van schrijven weer iets gunstiger uit. Alle winkels gaan weer open en we kunnen weer gezellig uit eten.
Ook de Colt gebruiken we steeds vaker om op pad te gaan. Zo zijn er na het laatste review toch nog zo'n 22000 km bij gekomen. Het klinkt eentonig maar ook deze kilometers zijn naar alle tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen erbij gekomen. Alleen een lekke band en het standaard onderhoud meer niet. Ik ge ervan uit dat het woon-werkverkeer langzaam weer opgang gaat komen. Onze dochter gaat nu ook gebruik maken vd Colt omdat ze pas haar rijbewijs heeft gehaald. De verwachting is dat we daardoor ook meer gezins kilometers gaan maken. Omdat de vooruitzichten voor komende zomer vakantie er goed uit zien hebben we onze eerste lange reis met onze Colt gepland. We rijden richting Polen en we gaan Auschwitz bezoeken. Een indrukwekkende reis die we al jaren willen gaan maken. We hebben een hotel geboekt in Krakau wat toch zo'n 2400 km rijden is, heen en terug uiteraard. In mijn volgende review hoop ik een leuk verslag te maken van onze ervaringen mbt de reis en ons verblijf in Polen. Onze andere Colt uit 2005 all shift (half automaat) heeft het afgelopen twee jaar eigenlijk ook prima gedaan. We hebben alleen vorig jaar tóch de actuatoren moeten laten vervangen. Het rijden ging op een gegeven moment niet meer, niet meer schakelen tijdens het rijden ook handmatig lukte niet meer. Omdat dit toch wel specialistisch werk is hebben we onze Colt bij de Mitsubishi dealer in Bunnik gebracht. De dealer heeft alles keurig gerepareerd en wij hebben €700,- 😉 mogen achter laten.
Na deze reparatie zijn we ongeveer 5000 kilometer verder en we hebben geen schakelproblemen meer gehad. We gaan gewoon door met kilometers maken en ik meld me weer bij mijn volgende review.
Colt 1,3 oktober 2011
- 110.435 km
We zijn wederom een jaar verder én wat voor een jaar.
Torenhoge benzine prijzen en door verandering van werk heb ik geen woon/ werk verkeer meer met één vd Colts en mag ik gebruik maken van een bus van het bedrijf.
Tijdens mijn vorige review zaten we midden in de laatste fase van de Corona pandemie. Tijdens deze periode hebben we weinig gebruik gemaakt van onze Colts.
Gelukkig is die heftige periode voorbij en kunnen we weer verder met de gewone dagelijkse dingen.
Zoals ik in de vorige review al melde is onze grote vakantie in augustus 2022 naar Polen (Auschwitz) gegaan.
Twee weken voor vertrek voor de zekerheid toch nog een grote beurt laten geven bij de dealer in Bunnik. En ivm met de warmte ook de airco na laten kijken.
Deze was prima maar moest alleen worden afgevuld.
Een paar dagen voor vertrek toch maar een grotere dakkoffer van de buurman geleend omdat een Colt toch niet heel ruim is om 5 volwassenen en een kleine hond inclusief voor een week bagage mee te nemen.
Ik zag toch wel een beetje tegen de reis op.
Het was in januari 2022 wel erg snel besloten om met tien personen in twee auto's richting Polen te gaan.
De andere auto is een Kia Ceed station van mijn zwager, die is een stuk ruimer dan onze Colt.
De ochtend van vertrek breekt aan, volgeladen en vol goede moet om 4.00 uur vertrokken. Na een lange dag rijden zonder problemen aangekomen op onze tussenstop inclusief overnachting in Liberec Tsjechië.
De volgende ochtend hebben we de laatste paar honderd kilometer naar ons hotel in Krakau gereden.
De reis is goed gegaan ondanks dat we met vijf volwassenen reisden in de Colt. Daar komt het grote pluspunt vd Colt goed van pas, de relatief royale binnenruimte. Deze deed niet onder voor de binnenruimte van de tweede auto die mee ging op de reis. (Kia Ceed station)
Al onze spullen konden uiteraard niet allemaal in de kleine bagageruimte maar de grote dakkoffer zorgde ervoor dat bijna alles meekon.
Oké één of twee kleine tasjes moesten bij mijn zwager in de auto..😅
De week in Polen is zonder problemen verlopen en zijn we bepakt en gezakt aan de terugreis begonnen.
Het was die dag bloedheet met temperaturen van boven de 35 graden.
Ongeveer een uur na vertrek uit Krakau begon het toch wel warm te worden in de Colt, zeker met z'n vijven. Blijkt dat de airco niet meer werkte, en dat met die bloed hitte...🥵 Dus alle ramen maar open net als vroeger ha ha.
Bij de eerst volgende tankstop toch maar even onder de motorkap gekeken, allemaal groen vloeistof. Balen natuurlijk ook omdat ik juist voor vertrek dit heb laten nakijken bij de dealer. Kan gebeuren natuurlijk maar vervelend is het wel.
Met de auto zelf was niets aan de hand en we zijn zonder problemen op ons overnachtings adres in Duitsland aangekomen.
De buiten temperatuur was gelukkig gedaald naar een aangename 25 graden. De volgende dag zijn we naar huis gereden.
De Colt heeft het op de airco na dan perfect gedaan en ik we zijn dik tevreden over de ruim 3000km die we gereden hebben met de vakantie van 2022. Overigens heb ik tijdens onze terugreis een afspraak kunnen maken bij de dealer in Bunnik.
Blijkt een kapotte aircopomp en een gescheurde aircoslang te zijn. Na het betalen van de factuur van 550,- Euro mochten we de Colt weer ophalen.
De rest van het jaar lekker gereden zonder noemenswaardige problemen.
Afgelopen januari was het weer tijd voor de APK.
Alleen een achterlichtje.
We gaan deze zomervakantie naar Spanje met het vliegtuig dus mogen onze beide Colts thuis blijven. Dus geen verre reis met de Colt in het vooruitzicht.
Ik zou ook nog iets willen melden over onze andere Colt maar dat doe ik wel weer bij mijn volgende review.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Een licht-gekruide B-segmenter

Mitsubishi Colt Ralliart - Smart Forfour Brabus

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Edition Two (2009)

Test: Mitsubishi Colt 1.3 ClearTec – Toyota Yaris 1.3

Test: Mitsubishi Colt (2008)
