Mitsubishi Colt CZ5 1.1 ClearTec Edition One (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.1 ClearTec Edition One |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 23.642 km |
Colt afgeleverd en mee naar huis
- 9 km
Gisteren werd mijn nieuwe Colt afgeleverd. De 'Glamour Grey' kleur is best deftig te noemen. Jammer was, dat het optie-pakket met o.a. dorpelbeschermers niet was gemonteerd.
De dealer wist te melden dat hij in afwachting is van verbeterde exemplaren, omdat de tot dusverre gemonteerde beschermers snel kapotgingen. Ook kon geen nieuw instruktie boekje worden geleverd, omdat 'er op dit moment zo veel Colt's worden uitgeleverd, dat er tijdelijk onvoldoende instruktieboekjes zijn'. Er werd een 'oud' boekje gegeven waar wel alles in is te vinden.
Voor het start-stop systeem wordt een separate toelichtingskaart bijgeleverd.
Ik heb nog te weinig km's gereden om iets zinnigs over het rijgedrag van de wagen te melden. Wel kan ik zeggen dat de auto in de eerste rit goed gekoeld kon worden (het was 25 graden en superzonnig) door de airco.
Eerste ervaringen
- 511 km
De eerste tank is leeggereden. Gemiddeld verbruik was nu 5,7 L/100. Dat is 1 : 17,54. Ik weet natuurlijk niet hoe de wagen bij aflevering was afgetankt. Ik heb best rustig gereden, maar dit verbruik moet gunstiger kunnen. Ik zal e.e.a. nauwkeurig gaan bijhouden.
De achterbank is goedgekeurd! Achterin is veel ruimte voor de passagiers. Mijn puberzoon is daar erg tevreden over, evenals over het feit dat achterin standaard ook luidsprekers zijn geïnstalleerd. Ook het in- en uitstappen lukt hem prima.
De 1.124 cc motor bromt na het starten en wegrijden lekker. Eenmaal op snelheid is de wagen best stil te noemen.
Ik heb de toeren in de 5e versnelling genoteerd:
80 km 2.400 toeren
100 km 3.000 toeren
120 km 3.500 toeren
(in de 4e versnelling geeft 100 km 4.000 toeren en in zijn drie iets meer dan 5.000 toeren).
Op het display wordt aangegeven wanneer je het best kunt opschakelen. Als ik deze suggesties volg, valt het met name in 3 en 4 op dat er wel erg weinig trekkracht is, dus vooralsnog schakel ik pas een km of vijf nà het signaal over.
De buitenspiegels zijn erg ruim bemeten en geven een prima zicht. Mij valt het op dat de spiegels wel relatief dicht bij je geplaatst zijn.
Tot slot nog wat informatie over de banden:
De wagen is geleverd met Continental 185/55 R15 banden. Type Conti Premium Contact 2.
De banden maken weinig lawaai, uit diverse tests komt dit ook naar voren.
Verdere informatie over deze banden:
De zomerband ContiPremiumContact 2 betekent wederom een mijlpaal op het gebied van remmen op droog en nat wegdek. Zijn bijzondere eigenschap: de 3D-groef met zijn scherp en stomp geplaatste zijwanden, die voor een hoge stabiliteit van de profielblokken, zelfs bij kritische situaties zoals uitwijkmanoeuvres, zorgt. Duidelijke vorderingen boekten de Continental ontwikkelaars bij deze nieuwe band, die speciaal voor auto's uit het midden- en topsegment is ontwikkeld, ook op het gebied van aquaplaninggedrag, stuurprecisie, rijstabiliteit en het afrolgeluid. Daarnaast zorgt een nieuwe bandcontour in combinatie met de inzet van een silicamengsel van de derde generatie voor betere kilometerprestaties.
Ook de Duitse testers zijn redelijk lovend over deze band:
„vorbildlich“
„Stärken: Spitzenfahrleistungen mit hoher Lankpräzision und sportlichem Fahrverhalten bei allen Witterungsbedingungen, kürzester Trockenbremsweg. Schwächen: durchschnittlicher Rollwiderstand
De wagen wordt zonder reserveband afgeleverd, maar met een banden reparatieset met vloeistof en compressor.
De (ANWB) testers zijn niet erg lovend over dit soort sets:
De redactie van het bondsblad Kampioen deed een praktijktest waarbij een onervaren bestuurder bij drie auto's lek reed en daarna het reparatiemiddel toepaste. Heel simpel ging dat niet. De gebruiksaanwijzingen waren niet in het Nederlands, in één geval liep het vulmiddel even hard weer uit de band en het bleek niet eenvoudig om het juiste stroompunt in de auto te vinden voor de compressor. Dit hulpmiddel werkt met een aan/uit knop maar de bestuurder moet zelf in de gaten houden of de juiste bandenspanning is bereikt.
De reparatiesets functioneren niet als het gat groter is dan vier mm en ook niet bij scheuren in de bandwang. Bovendien is de houdbaarheid beperkt. De set moet om de twee tot drie jaar vervangen worden. Conclusie van de ANWB: mochten mensen onderweg lek rijden, dan zijn ze beter af met een reservewiel.
Voor mij is dit reden om de aanschaf van een reservewiel te overwegen, voor u als lezer misschien een tip voor de onderhandeling bij aanschaf van een nieuwe Colt?
Paar kleine puntjes
- 1.528 km
U ziet het: de kilometerteller loopt niet zo snel op met deze wagen...
2 Tankbeurtjes verder kan ik zeggen dat ik - mede door zeer rustig te rijden - de 1:20 zo goed als haal nu.
Opvallend is, dat bij tegenwind, het verbruik op de heen- en terugreis nogal kan verschillen. Gisteren reed ik een rit van 160 km totaal. Heen wind mee 5.2/100 en terug wind tegen 5.7/100. Nogal een verschil vind ik.
De dode hoek die wordt veroorzaakt door de stijl van het raampje voor levert me best wel wat extra opletten op, vooral bij rotondes. Let er op als u een proefrit gaat maken!
Tot slot nog een puntje over de benzinedop; bij het tanken kan deze niet aan het klepje worden bevestigd. Doordat er een vrij lang draadje aan zit bungelt de vette dop tegen de lak.
Verder niets dan tevredenheid. Lekker veel binnenruimte en de wagen biedt echt veel waar voor zijn geld!
De eerste beurt
- 4.576 km
Na bijna een jaar en net geen 4.600 km gereden te hebben is het tijd voor een eerste beurt.
Tegelijkertijd is een zogenaamde thuiskomer geleverd, ik had toch geen goed gevoel bij de reparatieset.
De thuiskomer kost 96 euro.
Tegelijk met de beurt is een kraakje rechtsvoor opgelost: wat foam onder de bekleding van de raamstijl en het euvel is verdwenen.
Er zijn geen klachten over de wagen.
Het gemiddeld verbruik is 1:18,28.
De kosten van de beurt:
- jaarlijks periodiek onderhoud 75,90
- oliefilter 8,66
- olie 53,31
Bijna 8000 km
- 7.980 km
De teller staat nu op bijna 8000 kilometer. Ik moet zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben over de Colt. Het totaalverbruik over deze kilometers is 1:18,56 en daar kunnen heel wat diesels en hybrides nog een puntje aan zuigen, denk ik.
Zijn er dan helemaal geen punten van kritiek: jazeker, ik heb toch wel regelmatig last van de dode hoek van vooral het raampje linksvoor. Met name bij rotondes levert dat gevaarlijke situaties op: complete fietsers verdwijnen er in!
Ik heb de afgelopen weken een verhuizing gedaan en daardoor voor het eerst met neergeklapte achterbank gereden. Het eerste dat opvalt is, dat de banken erg gemakkelijk neergeklapt en weer opgezet kunnen worden. Er ontstaat een prima vlakke laadvloer en je kunt echt veel meenemen. Weer een pluspuntje ontdekt dus!
Probleemloos!
- 11.969 km
Nu de teller de 12.000 nadert kan ik alleen maar zeggen: als je een probleemloze auto zoekt, koop dan een Colt. Starten en rijden, alles werkt naar behoren en rammeltjes en andere kleine ongemakken heb ik niet kunnen ontdekken.
Van de forse vrieskou had de Colt geen last, of het moet het kacheltje zijn dat wat meer moeite had om de eerste warme lucht naar binnen te blazen.
Inclusief wegenbelasting, verzekering en benzine hebben de gereden kilometers me 2.744 euro gekost. Benzineverbruik over alle kilometers 1:18,3.
We gaan nu op naar de tweede jaarbeurt, waarover ik jullie uiteraard zal informeren.
De 2e beurt
- 14.200 km
Met de teller op 13.036 km is de wagen naar de garage geweest voor een beurt.
De olie is vervangen, het oliefilter, het interieur- en pollenfilter is vervangen en de remmen zijn schoongemaakt (op mijn verzoek).
De totale kosten inclusief BTW warenn 240,90 euro, waarin dus inbegrepen 34,50 euro voor het schoonmaken van de remmen.
Als ik alle gereden kilometers deel op alle uitgaven aan de wagen die tot nu toe gemaakt zijn, kom ik op 24 ct de kilometer. Uiteraard moet hierbij de afschrijving nog worden bijgeteld.
Ik ben er tevreden mee!!
Probleemloos!
- 17.125 km
De teller staat nu op 17.125 kilometer.
Probleemloos autorijden, dat is wat ik als samenvatting zou willen vermelden!
De auto doet het altijd, is rustig en zuinig en de totaalkosten vallen erg mee.
Natuurlijk, je koopt er geen snelheidsmonster mee en even snel inhalen bij een snelheid van pakweg 90 km per uur is er niet bij.
Is er dan helemaal geen kritiek? Nou vooruit dan, een klein minpuntje: als het hard vriest zoals de afgelopen weken duurt het best lang eer het comfortabel warm is in de wagen. Daar zou Mitsubitsi best wat aan mogen doen.
Maar dat zal wel eens wens blijven, want over een maandje of zo verdwijnt dit model uit de collectie.
Een kans om een showroom model met fikse korting te gaan oppikken??????
Als laatste nog even het totaalverbruik over alle gereden kilometers: 1:18,34
Verkocht!
- 23.642 km
4 januari a.s. is het zo ver: de Colt wordt na ruim 3.5 jaar trouwe dienst verkocht.
Samenvattend kan ik stellen dat ik uitermate tevreden ben over deze wagen.
Zoals je van een Mitsubishi mag verwachten heeft de auto me gedurende ruim 23.500 kilometers nooit in de steek gelaten.
Zelfs een keer moeizaam starten is ons bespaard gebleven.
Je zult met dit motorvermogen nooit de straatstenen er uit rijden, maar daarvoor hebben wij de Colt niet gekocht. Wat je wel krijgt is een auto die uitermate zuinig, rustig en ruim voor zijn klasse is.
De stoelen bieden goed zitcomfort en alles werkt naar behoren.
Al eerder is gemeld dat je wel moet uitkijken met de vrij grote dode hoeken rechts en links voor.
De volgende eigenaar heeft vast heel veel plezier van deze wagen!!
Tot slot nog even een totaal overzicht van alle gemaakt kosten vanaf het moment van aanschaf in 2010 tot en met vandaag: 3.670,23
Het gemiddelde benzineverbruik over alle gereden kilometers is 1:18,42
Afschrijving over ruim 3.5 jaar: nog geen 3.000 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.