Mini (1975)

autoreview

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf1975
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mini met 1275-blok

Klassieke Mini’s. Zien schattig uit. Dat wel ja. Destijds was ik nog een jonge hond, had alleen oog voor exoten zoals Porsche, Lamborghini enz enz...
Mini's? Dat leek me toch eerder iets voor yuppen die op de nostalgische toer waren.

Euuhh... I’m wrong, wat mij toch wel zelden overkwam. En hoe! In de buurt bij zo’n weggeroeste Mini gaan kijken, bleek t een ronduit onverholen kart te zijn. Wát een wegligging. Maar dat roest, hè.
Als een bezetene alle mini’s op Marktplaats.nl nagelopen. Uiteindelijk of all places, een Mini in een pittoresk gat in Twente gevonden die - relatief gezien - minder verroest was dan de andere mini's. Althans, als ze nog niet weggeroest waren.
En hoe cliché; was t van een oud vrouwtje ook nog. Beweerde ze bij hoog en laag dat-ie weinig kms gelopen had. Dus nodige centjes stukgeslagen, vervolgens naar huis gevlamd.
Nog geen uur later moest ik de Mini kreunend en zuchtend de vluchtstrook opduwen, met een spoor van witte rook en olievlekken achterlatend.
Diagnose: koelsysteem leeg gelopen, koppakking gescheurd. Dat je aankoop na een uur rijden t al begeeft... Shit happens. Dusja, maar een hoogtoerig blok erin gegooid.

Problemen tot nu toe gehad:

- Met fluwelen rechtervoet haalde ik krampachtig 1 op 8, wat toch wel een unicum was.

- Tankte iedere keer olie, en checkte 'm af en toe op benzine.

- Winters startte hij nog zonder choke.

- Blok bleef in de zomer verdomd koud, ook al zat-ie pontificaal in het zonnetje. Moest nota bene met choke starten.

- Markeerde z'n territorium overal en altijd. Met olie welteverstaan.

- Motor sloeg telkens af wanneer je vol in rem ging.

- Grootlicht die op de meest onvoorspelbare momenten uitviel en midden in dag weer aanfloept.

- Wanneer je gas loslaat, accelereert hij toch nog gestaag door, wat op sommige momenten best eng is.

- Kwam op volle acceleratie erachter dat remmen totaal niet functioneerden (lees: remslangen niet aangesloten) Dat ik overleefd heb, is ook gelijk de reden waarom ik geloof in engelen.

En nog wat. Maar boeiuh.

Ondanks dit alles ben ik een behoorlijk tevreden mens. Ok, de hele auto kostte me uiteindelijk een rib uit de lijf. Maar het was waard. Immers, ik heb veel plezier van gehad en Mini's zijn behoorlijk waardevast. Laten we wel wezen, waar vind je nog een weggeroeste koektrommel die sneller in waarde stijgt dan de huidige benzineprijzen? Nou dan.


**Specs**
---------
Geen rembekrachting, geen stuurbekrachting, geen snufjes of wat. En da's een voordeel, je voelt onomwonden wat er gebeurt. Vering was naar m'n smaak tamelijk slap, dus knalharde stangen eronder gepropt. Op de doos stond vreemd genoeg toch echt 'schokdempers'. Mn stad fungeerde als een groot kartbaan.

Aangezien mini's en A-series blokken vrij simpel in elkaar zaten, was een open pijp zonder dempers monteren een eitje, klonk t gelijk als de industriële revolutie. De volgende ochtend werd ik al staande gehouden door een motorjood. Maar dat mocht de pret echter niet drukken.

Eerst zat zo’n aandoenlijk pruttelblokje in. Later een opgeboorde 1275 blok ingelepeld, met webertje dcoe40, snelle nokkenas, geflowde kop met 1.5 roller rockers en nog wat meer gein erachteraan.
In combinatie met 650 kg, merk je direct wat al dat geins met je Mini doet.

En hij heeft nog wielen ook!


**Pluspunten**
--------------
In bochten is-ie verdomd sub-liem. Hoe harder in de bocht, hoe beter hij in z’n element lijkt te zijn.. Je zenuwen tieren nog continu na als je uit een krappe bocht knalt. Overhellen is geen issue.

True, true, deze auto is totààl ongeschikt voor lange wegritten, met name op snelweg. Dan zit je dusdanig wel doorheen, mên, vanwege de straffe demping. Zelfs voor een ruwe bolster als ik. Maar hey, voor korte ritjes: man, man. Ook als je hem op z’n bloody limits rijdt...

FF botweg redeneren:

Lange snelwegritten: doe mij maar een gewone sportwagen.

Korte kronkelritten:
Dan prefereer ik toch wel de mini’s boven alle exoten die maar te vinden zijn. En die nog komen.En die te fantaseren zijn.

Verzekering kost geen drol (5 euro per maand oldtimer verzekering). Wegenbelasting 9 euro. Waar iedereen zich op hun vrije dag met hun walmende dieselauto naar t kartcentrum rijden, zich vervolgens blauw betalen om in de wachtrij te mogen aansluiten. Allemaal voor een lullig kwartiertje op een circuit. Ondertussen vlam ik dagelijks door heel NL in een zwaar opgevoerde kart.

Wat ook welbeschouwd een pluspunt mag zijn, is dat er achteraf een vrij korte versnellingsbak (lees: 3.44 diff) ingestoken is. Trok als een hoer die maandenlang zonder klandizie zat. Aangezien de toerenteller nogal gretig naar de rode regionen sprint (boven 8700rpm), heb je een compleet gekkenhuis onder je wanneer je op snelwegen bevindt. Niet erg. Immers, bij sommige auto’s moet je zodanig 250 km/h sjeezen om toch nog enigszins sensatie te beleven. Met deze mini durf je 80 km/h tenauwernood aan. Aldus deze snelheidsduivel. Bij hogere snelheden.. ja dan, dan breekt de hel los... Bij 150 klapte er eens een raam naar binnen. Waar je vervolgens bij aankomst God op je blote knieën dankt dat je geen zenuwinzinking hebt gekregen. Tenminste, als je dat nog niet gehad hebt.


**Negatieve punten**
--------------------

-roest

-roest

-roest

-roest

-roest

-roest

Overal waar je keek, roest! En roest! En nog eens roest! Oh, en had ik al roest genoemd? Dat-ie ook olie lekt, behoeft geen vermelding.

Kortom: als je - in mn geval momenteel - geen Porsche 911, Ferrari Bugatti whatever kan veroorloven, dan is deze Mini je vriend. En nee, ik verkoop m niet.

Ernst

1,8
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    1
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE MINI 1000

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens