MG ZS EV Luxury (2020) #2

autoreview

MG ZS EV Luxury (2020)
MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)MG ZS EV Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringZS EV Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Topauto (voor ons, tot nu toe)

  • 700 km

Op zondag 5 juli heb ik de MG opgehaald bij van Mossel in Waalwijk.

Wat er aan vooraf ging..........

Auto Week had op 9 juni bericht over de extra dealersubsidie voor de MG van €4.000. Samen met de Rijkssubsidie van €4.000 een korting van maar liefst €8.000. Ik las het bericht op 11 juni en nadat ik van Mossel had gemaild en geen respons kreeg was ik op zaterdag 13 juni naar de van Mossel vestiging in Amsterdam gereden.

Na een overtuigende proefrit (mijn eerste rit in een elektrische auto überhaupt) heb ik toen de koopovereenkomst getekend. Ik heb gekozen voor de kleur Regal Blue (vond ik de mooiste van de beschikbare kleuren) en voor de luxury versie; een groot te openen panoramadak is bij een auto toch wel de kers op de taart.

Daarna was het wachten op de aflevering. Of toch niet? Nee, er was nog een belangrijk aspect, en dat is het aanvragen van de Rijkssubsidie. Ik verwachte een stormloop dus op 1 juli om 0.00 uur zat ik achter mijn loptop klaar om mijn aanvraag in te dienen. Helaas bleek dit verspilde moeite; het loket ging die dag pas om 9.00 uur open. Ik zat toen eerst nog wat te prutsen (op de site waarop ik zat te kijken bleef staan dat je nog geen aanvraag kon indienen), maar dankzij Tweakers kwam ik op het goede spoor; uiteindelijk heb ik om 9.16 uur als nummer 209 mijn aanvraag ingediend.

Ik heb gekozen voor koop (i.p.v. privatelease) omdat ik het toch fijner vond/vind om zelf eigenaar van een auto te zijn. Op deze manier ga ik ook zelf profiteren van de (veronderstelde) lagere onderhoudskosten. Niet dat ik het geld had liggen om deze auto te kopen, maar ik was in staat om hiervoor financiering te regelen (Freo bedankt!).

Terug naar 5 juli. Het wachten was vooral op het moment dat ik de auto in kon stappen en kon gaan rijden. Wat dat betreft was ik voor van Mossel een ideale klant: ik heb de auto helemaal niet aan een kritische inspectie onderworpen; ik was vooral supernieuwsgierig naar de rijervaring. Dat gold ook voor mijn dochter die bij me was: ook zij had nog nooit elektrisch gereden en was daar ook heel erg nieuwsgierig naar.

Het rijden in de auto ervaar ik als pure verwennerij. Het rijden verloopt zijdezacht en in een weldadige stilte. Tenminste als je begint met rijden; hoe harder je rijdt hoe meer (rij)geluid je natuurlijk gaat horen, maar hinderlijk wordt dat nooit.

Ik voel me toch wel een beetje uitverkoren dat ik deze auto heb kunnen aanschaffen en er in kan rijden. Tot aan de dubbele subsidie leek een elektrische Volkswagen Up qua elektrisch rijden het hoogst haalbare (€25K was echt wel een harde bovengrens), maar de dubbele subsidie was voor mij een game-changer.

Later realiseerde ik mij dat er op de Renault Zoë ook een vergelijkbare dubbele subsidie van toepassing is, maar qua auto en rijbeleving heeft die natuurlijk een stuk minder te bieden dan de MG. De MG is echt een ruime/grote auto (midsize SUV), maar is ook supersnel. Als je bij een stoplicht in de linkerbaan gaat staan dan zie je mensen denken: "die gast is een beetje overmoedig", maar als het stoplicht op groen gaat ben je in de meeste gevallen echt (ruim) als eerste weg. Niet dat het moet, maar het is leuk dat je auto dat kan. Bovendien voltrekt zich dat allemaal in een rustige sereniteit. Die combinatie van brute kracht en sereniteit maakt de rijbeleving van de MG voor mij ook heel bijzonder.

De actieradius van de MG is voor ons voldoende. Het dagelijkse commuten in de regio Almere-Amsterdam is goed te doen, maar hetzelfde geldt voor een ritje op en naar naar Breda of Rotterdam. En mocht je wel een keer moeten bijladen dan plan je dat gewoon in. Uiteraard kost dat wat meer tijd dan een gewone tankbeurt, maar dat weet je van tevoren. Voor die enkele keer dat de range niet voldoende is gaat de weegschaal voor mij niet in de richting van de Renault Zoë doorslaan.

Een deel van de rijhulp-assistentie moet ik nog leren gebruiken. De addaptieve cruisecontrol gebruik ik wel en die werkt naar volle tevredenheid. Mijn MG heeft trouwens de software-update gehad; uit de commentaren maak ik op dat dit een flinke verbetering is.

Een Engelse reviewer vertelde dat er bij een volgende software-update mogelijk iets aan het opladen verbeterd gaat worden. Dat vind ik ook een van de fascinerende aspecten; dat een auto via software-updates nog verbeterd kan worden.

Over het laden heb ik trouwens geen klachten; het thuisladen kost wel even tijd (als de accu ca. 80% leeg is een uur of 8), maar voor ons is dat te overzien. De resterende laadtijd kun je in het display van de auto aflezen.

Er is helaas nog geen App in Europa beschikbaar, maar in bepaalde Aziatische landen wel. Voor extra gebruikersgemak zou het natuurlijk fijn zijn als deze ook hier beschikbaar komt.

Tot zover deze eerste review van onze MG. Als je deze irritant positief vindt dan spijt me dat, maar de auto zit gewoon heel goed in elkaar, is degelijk gebouwd en biedt heel veel rij- en gebruiksplezier.

update na 7 weken

  • 3.840 km

We hebben de MG ZS EV nu bijna 7 weken in ons bezit en de km.stand gaat richting de 4.000. Het is soms knokken wie er in mag rijden. Afwisselend rijden mijn vrouw, mijn dochter en ikzelf in de auto. Alledrie vinden we de auto ge-wel-dig rijden. Het laat zich moeilijk beschrijven, maar het is echt een super-super fijne rij auto. Zeker ook in de stad en in smalle straatjes. Doordat je vanaf 5 km/u je max. torque al beschikbaar hebt heb je geen vrees om bij onoverzichtelijke situaties je snelheid naar stapvoets te laten terugzakken; dit geeft je alle tijd om in alle rust te kijken of de weg vrij is. Daarnaast maken alle aanwezige voorzieningen de auto een hele fijne verblijfplaats.

Mensen met kritiek op de aanschaf van de auto wijzen er op dat deze uit China komt en dat China een fout land is en dat je de auto daarom niet zou moeten kopen. Dit standpunt roept toch wel de nodige verbazing op. Op de eerste plaats verbaast het mij dat er in ons land van zoveel uitgesproken idealisme sprake is. Ik verdenk een deel van de mensen die dit standpunt aanhangen van een zekere mate van jalouzie omdat zij zelf niet de mogelijkheid hebben om deze hele fijne auto aan te schaffen, en dat ze om die reden graag een vogelpoepje op datgene waar ik erg blij mee ben willen deponeren. Wat is daarnaast raar vindt is dat niemand dit soort dingen zegt over een IPhone, terwijl iedereen weet (of kan weten) dat deze telefoons in China (bij Foxconn) in elkaar worden gezet. Selectieve verontwaardiging dus.
Uiteraard is het goed om er op te wijzen dat China zich in veel opzichten zal moeten verbeteren; inz. mensenrechten, omgang met minderheden (waarvan de Oeigoeren misschien wel het bekendste voorbeeld zijn) , Hongkong etc. Maar een punt maken van de aanschaf van een Chinese EV terwijl de hele wereld IPhones koopt en spullen via AliExpress en Alibaba besteld getuigt niet van een consistente benadering.
Het meest opvallende voorbeeld van het negatief wegzetten van China vond ik hier: https://www.autointernationaal.nl/2019/09/de-elektrische-mg-is-te-koop-voor-een-vechtprijs-maar-willen-wij-wel-een-chinese-auto/.
Hoewel dit een nieuwssite over auto's is wordt China hier als land en politiek systeem als totaal onbetrouwbaar in de hoek gezet en ben je eigenlijk een soort van landverrader als je toch een Chinese auto koopt. Dit maakt weer eens duidelijk dat we in een periode van scherpe polarisatie leven waarin personen, groepen of landen op basis van aannames worden verketterd.
Ik denk dat het prima is om elkaar te waarschuwen voor gevaar maar er moet voor individuele mensen ook ruimte blijven om eigen afwegingen te maken, want anders creëren we zelf juist de totalitaire samenleving waarvan we zeggen dat we die verafschuwen.

update na 12 weken

  • 6.500 km

Hierbij weer even een update. We zijn nog steeds heel tevreden over de auto. Het blijft verwennerij om met de auto te rijden. Mijn vrouw (klein postuur) rijdt er ook veel in en is ook heel tevreden. We kunnen eigenlijk geen negatieve punten bedenken.
Ik had zonder veel onderzoek te doen een laadpaal bij Laadpaal24 (een zwarte EV-Hub). Incl. montage en enige extra's was dat nog wel een aardige uitgave (rond de € 1.250), maar het werkt wel naar behoren. Op Tweakers lees je nogal wat minder goede ervaringen met slimme opladers (met loadbalancing en voorrang voor laden met stroom opgewekt door de zonnepanelen); deze mensen moeten eerst een BMS software update krijgen om hun laadproces goed aan de loop te krijgen. Met mijn "domme" laadpaal heb ik dat soort problemen niet; dat is een kwestie van inpluggen en na een paar seconden hoor je dan in de laadpaal een vrij hard relais-geluid en begint het laadproces. Ik twijfelde eerst even of ik niet te snel tot aankoop van deze laadpaal had besloten, maar het werkt prima en die slimmigheden heb ik niet echt nodig. In mijn geval zou het laadproces daardoor nodeloos ingewikkeld worden gemaakt met een grote kans op storingen. Achteraf gezien heb ik dus eigenlijk de juiste keuze gemaakt.
Ik lees op Tweakers ook wel over mensen die op AliExpress voor weinig geld een opgewaardeerde grannycharger hebben gekocht, maar dat is mij toch te tricky. Ik heb 27 zonnepanelen, keukenapparatuur dat flink wat stroom kan trekken en nu dan ook een EV die opgeladen moet worden. Opgeteld praat je dan toch over behoorlijke aantallen KwH's; ik wil dan niet uit zuinigheid zelf iets aan elkaar gaan knopen maar laat dat liever aan een professional over. Mocht er dan iets fout gaan dan hoef ik niet beschaamd naar de punten van mijn schoenen te kijken. Ik denk dat je de kosten van een laadpaal maar als onderdeel van de aankoop van je EV moet zien en niet als sluitpost om elektrisch te gaan rijden.
Als laatste merk ik dat de exploitatiekosten van deze auto merkbaar lager zijn dan die van een auto met een brandstofmotor. Nauwelijks brandstofkosten en geen wegenbelasting schelen toch in je maandelijkse uitgaven. Ook in dat opzicht zijn we heel tevreden met onze keuze om deze auto aan te schaffen.
Onzekerheid over de inruilprijs op de langere termijn is een reden die genoemd wordt om deze auto niet te kopen. Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen ben ik daar niet bang voor. Iedereen die deze auto objectief beoordeelt komt tot de conclusie dat de bouwkwaliteit overeenkomsten vertoond met die van Duitse auto's en significant beter is dan de bouwkwaliteit van Tesla's. Natuurlijk kunnen er nog zwakke punten aan het daglicht treden, maar dat geldt voor heel veel modellen. Vooralsnog is er geen reden voor mij om me zorgen te maken over de inruilprijs op de langere termijn; ik zie alleen maar redenen om aan te nemen dat de inruilprijs reëel zal zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.